STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W BAŁDRZYCHOWIE.
Podstawa prawna :
Ustawa o systemie oświaty z dnia 07.09.1991 ( Dz. U Nr 256 / 2004 , poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
Rozporządzenie MEN w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół z dnia 21.05.2001 ( Dz. U. 61 / 2001 z późniejszymi zmianami )
Rozporządzenie MENiS w sprawie zasad oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz w sprawie przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych z dnia 30.04.2007 ( Dz. U. Nr 83 / 2007 , poz. 562 z późniejszymi zmianami)
Ustawa o Karcie Nauczyciela z dnia 26.01.1982 r tekst jednolity ( Dz. U. Nr 118 / 2003 , poz. 1112 )
Zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ , Deklaracji Dziecka ONZ oraz konwencji o prawach dziecka .
Rozporządzenie MENiS w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych z dnia 20.02.2004 roku
(Dz. U nr 26 / 2004 , poz. 232 )
SPIS TREŚCI :
ROZDZIAŁ I Podstawowe informacje o szkole
ROZDZIAŁ II Cele i zadania szkoły
ROZDZIAŁ III Organy szkoły i ich kompetencje
ROZDZIAŁ IV Organizacja szkoły
ROZDZIAŁ V Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
ROZDZIAŁ VI Uczniowie
ROZDZIAŁ VII Rodzice
ROZDZIAŁ VIII Tradycja szkolna
ROZDZIAŁ IX Rekrutacja uczniów
ROZDZIAŁ X Postanowienia końcowe
ROZDZIAŁ I —– Podstawowe informacje o szkole .
§ 1
- Nazwa szkoły : Szkoła Podstawowa w Bałdrzychowie .
- Siedzibą szkoły jest budynek we wsi Bałdrzychów 13 a , 99 – 200 Poddębice
- Szkoła jest placówką oświatowo – wychowawczą o charakterze publicznym.
§ 2
- Organem prowadzącym Szkołę Podstawową w Bałdrzychowie jest Urząd Miejski w Poddębicach
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Łodzi , delegatura w Sieradzu.
- Szkoła działa w obwodzie ustalonym, przez organ prowadzący , a w skład obwodu wchodzą następujące miejscowości : Bałdrzychów , Busina , Busina Kolonia , Feliksów Nowy , Feliksów Stary , Lipki , Podgórcze , Pudłówek , Pudłów Nowy , Pudłów Stary , Pustkowie , Zagórzyce , Góra Bałdrzychowska , Kolonia Góra Bałdrzychowska .
- Szkoła posiada :
– pieczęć urzędową okrągłą dużą i małą ,
– pieczątkę prostokątną z adresem
5. Obsługa administracyjno – finansowa szkoły jest zorganizowana poza szkołą
– Urząd Miejski w Poddębicach
§ 3
- Szkoła Podstawowa działa na mocy ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty ( Dz. U. nr 95 / 1991 z późniejszymi zmianami ) oraz na podstawie niniejszego statutu .
§ 4
- Czas trwania nauki w szkole wynosi 6 lat.
- Przy szkole jest Oddział Przedszkolny ( klasa 0 ) .
ROZDZIAŁ II —– Cele i zadania szkoły .
§ 1
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku oraz przepisach wydanych na jej podstawie . W szczególności zapewnia uczniom pełen rozwój umysłowy , moralny , emocjonalny i fizyczny w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psycho – fizycznymi , w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej
- W realizacji tego zadania szkoła reprezentuje zasady nauk pedagogicznych , przepisów prawa , a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ , Deklaracji Praw dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka .
§ 2
- Szkoła umożliwia :
a ) realizowanie obowiązku szkolnego oraz kontroluje spełnianie ,
b ) zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa
ukończenia szkoły ,
c ) umożliwia rozwój talentów i zainteresowań poznawczych , społecznych ,
artystycznych i sportowych ,
d ) uczniom mającym trudności udział w zajęciach wyrównawczych ,
e ) uczniom z grup dyspanseryjnych udział w zajęciach gimnastyki
korekcyjnej
f ) poznanie dziedzictwa kultury narodowej , podtrzymanie poczucia
tożsamości narodowej , językowej i religijnej , a w szczególności nauki
języka polskiego oraz własnej historii i kultury ,
g ) podtrzymywanie kultury i tradycji regionalnej , poszanowanie dla polskiego
dziedzictwa kulturalnego , przy jednoczesnym otwarciu się na wartości
kultur Europy i Świata,
h ) przygotowanie do życia w społeczeństwie , rodzinie , szkole, środowisku
nabywanie umiejętności spełniania powinności wzorowego ucznia ,
dobrego kolegi , odpowiedzialnego członka rodziny ,
i ) włączenie uczniów do działań służących ochronie przyrody ,
uświadomienie roli i zadań służących ochronie przyrody ,
j ) uczęszczanie na zajęcia religii zgodnie z rozporządzeniem MENiS ,
uznając prawo do religijnego wychowania dzieci
k ) szkoła rozwija sprawność fizyczną , kształtuje nawyki uprawiania sportu ,
turystyki i innych form aktywnego wypoczynku
l ) szkoła dba o prawidłową higienę i zdrowie uczniów ,
ł ) szkoła przeciwdziała niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji ,
popularyzując wśród uczniów i rodziców wiedzę z zakresu potrzeb psychicznych
dzieci i młodzieży
§ 3
- Szkoła realizuje :
a ) podstawy programowe określone dla szkół podstawowych przez MEN podstawy programowe przedmiotów obowiązkowych zatwierdzonych
przez MENiS w rozporządzeniach ,
b ) ścieżki edukacyjne : prozdrowotną , regionalną , ekologiczną , czytelniczo
– medialną , patriotyczno – obywatelską oraz wychowanie do życia w
rodzinie ,
c ) Wewnątrzszkolny System Oceniania uchwalony przez Radę
Pedagogiczną
d ) Szkolny Program Wychowawczy oraz Szkolny Program Profilaktyki uchwalone
i zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną
2. Sposoby realizacji zadań :
a ) nauczyciele poszczególnych przedmiotów wybierają program nauczania , które dyrektor dopuszcza do użytku , po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej . Nauczyciel ma prawo realizować własny program autorski . Szkolny Zestaw programów Nauczanie jest zatwierdzany do 31.08.
b ) Szkolny zestaw programów nauczania i Szkolny Zestaw Podręczników dopuszcza w formie zarządzenia do użytku szkolnego Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców . Szkolny Zestaw Programów Podręczników dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości do dnia 15.06.
c ) Nauczyciele podczas pierwszych zajęć dydaktycznych mają obowiązek przedstawić uczniom treść przyjętych do realizacji programów nauczania oraz szczegółowe kryteria oceniania zgodnie z zapisami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania , obowiązującego dla danego przedmiotu w formie przedmiotowego systemu oceniania ,
d ) Nauczyciel ma prawo realizować formy pracy innowacyjnej i eksperymentalnej na podstawie odrębnych przepisów .
e ) dyrektor szkoły , może zezwolić na indywidualny program lub tok nauki .
§ 4
1. Szkoła zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną oraz pełne bezpieczeństwo w czasie organizowania przez nauczycieli zajęć w szkole , poza terenem szkoły oraz w trakcie wycieczek. ( REGULAMIN ORGANIZACJI WYCIECZEK SZKOLNYCH )
2. Szkoła angażując nauczycieli i uczniów wypełnia swoje cele i zadania w procesie lekcyjnym i pozalekcyjnym we współpracy z rodzicami , organizacjami uczniowskimi , młodzieżowymi i społecznymi , zakładami pracy oraz organami władzy administracyjnej oraz instytucjami społeczno – kulturalnymi środowiska lokalnego.
3. Podczas zajęć poza terenem szkoły pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia , a podczas wycieczek szkolnych – kierownik wycieczki wraz z opiekunami. Organizacja wycieczek musi spełniać wymogi zawarte w odrębnych przepisach .( Rozporządzeni MENiS z dnia 8 .11.2001 w sprawie warunków i sposobów organizowania przez publiczne przedszkola , szkoły krajoznawstwa i turystki- Dz. U. nr 153 / 2001 , poz. 1516 )
4. Nauczyciele zobowiązani są do pełnienia dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych . Zgodnie z REGULAMINEM PEŁNIENIA DYŻURÓW .
5. Uczniom , którzy z przyczyn rozwojowych , rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc szkoła udziela wsparcia poprzez:
a ) pomoc pedagogiczna i psychologiczna we współpracy z Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczną w Poddębicach ,
b ) dożywianie w formie przyjętej finansowanej przez MGOPS w Poddębicach .
c ) zapomogi , stypendia we współpracy z odpowiednimi organami .
6. Szkoła organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów z uwzględnieniem ich
potrzeb rozwojowych.
7. Szkoła posiada obowiązek zawierania stosownych ubezpieczeń od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz odpowiedzialności cywilnej.
8. Szkoła zapewnia opiekę dzieciom uczęszczającym do oddziału przedszkolnego .
9. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale – zwanym wychowawcą .
ROZDZIAŁ III ———- ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
§ 1. Organami szkoły są :
1. dyrektor szkoły ,
2. rada pedagogiczna ,
3. rada rodziców ,
4. samorząd uczniowski .
§ 2. Do zadań dyrektora szkoły należy w szczególności :
1. tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych , wychowawczych
i opiekuńczych szkoły ,
2. kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole , właściwych warunków
pracy i stosunków pracowniczych ,
3. współdziałanie z gminą w zakresie realizacji zadań wymagających takiego
współdziałania , realizowanie zadań i wniosków organu prowadzącego ,
4 przekładanie do zaopiniowania , a następnie do zatwierdzenia radzie
pedagogicznej projektów planów pracy szkoły , kierowanie ich realizacją ,
składanie radzie pedagogicznej okresowych sprawozdań z ich realizacji ,
udzielanie informacji o działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły ,
5. ustalenie po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej organizacji pracy szkoły ,
w tym tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych ,
6. przedkładanie radzie pedagogicznej do zaopiniowania i podjęcia uchwały – projektów innowacji ,
7. przedkładanie radzie pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów ,
8. przydzielanie nauczycielom , w uzgodnieniu z radą pedagogiczną prac i zajęć ,
9. wstrzymanie wykonania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa
10.współpraca z samorządem uczniowskim ,
11.sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach , w tym systematyczne hospitowanie lekcji i innych zajęć prowadzonych przez nauczycieli , prowadzenie dokumentacji hospitacji ,
12.podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły , przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów ,
13.organizowanie warunków do prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka oraz umożliwienie uczniom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej i religijnej,
14.realizowanie planu finansowego stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół oraz przedstawienie projektu do zaopiniowania radzie pedagogicznej ,
15.zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym ,
16.realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczyciela oraz opieka nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie , określonych w odrębnych przepisach ,
17.załatwianie spraw osobowych pracowników szkoły ,
18.określanie zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników , zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy , po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków ,
19.współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w szkole , w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami
20.administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych , zgodnie z ustalonym regulaminem ( fundusz scentralizowany ) ,
21.zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy , wykonanie zadań dotyczących planowania obronnego ,
22.egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego w szkole porządku oraz dbałość o czystość i estetykę szkoły,
23.współdziałanie z organem prowadzącym szkołę w organizowaniu dowożenia uczniów do szkoły ,
24.nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystania druków szkolnych ,
25.organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego ,
26.organizowanie przeglądów technicznych obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno – remontowych ,
27.przygotowanie i przeprowadzanie zebrań rady pedagogicznej jako przewodniczącego rady pedagogicznej ,
28.udział w wizytacjach przeprowadzanych na terenie szkoły ,
29.dokładne prowadzenie odpowiedniej ewidencji i sporządzania miesięcznych wykazów godzin ponadwymiarowych .
30. odpowiedzialny jest w szczególności za zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i
nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę .
30.dyrektor szkoły może z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Rodziców , Rady
Pedagogicznej lub Samorządu Uczniowskiego wprowadzić obowiązek noszenia
jednolitego stroju na terenie szkoły .
32. zwalnia ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych na podstawie opinii lekarza
lub poradni psychologiczno –pedagogicznej .
33. zwalnia ucznia z autyzmem oraz niepełno sprawnościami sprzężonymi z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych .
34. organizuje nauczanie indywidualne na podstawie orzeczenia poradni
psychologiczno – pedagogicznej .
35. organizuje indywidualny tok nauki
36. wyraża zgodę na realizacje obowiązku szkolnego lub obowiązku przygotowania
przedszkolnego poza szkołą .
37. dopuszcza zaproponowany przez nauczycieli program nauczania do użytku
szkolnego , po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej .
38. występuje z wnioskami , po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej , w sprawach
odznaczeń , nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych
pracowników szkoły.
39. Realizuje uchwały RP podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących
40. Współdziała z Szkołami wyższymi i Zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych
41. Odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu po zakończeniu szkoły podstawowej .
42. Stwarza warunki do działania w szkole wolontariatu , towarzyszeń , organizacji harcerskich , których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub wzbogacanie i rozszerzanie działalności dydaktycznej , wychowawczej i opiekuńczej szkoły
43. w uzasadnionych przypadkach na wniosek dyrektora szkoły uczeń może zostać przeniesiony do innej szkoły przez Kuratora Oświaty
44. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę;
§ 3. W razie nieobecności dyrektora w szkole powołuje się spośród członków
rady pedagogicznej nauczyciela zastępującego dyrektora . Wykonuje on
obowiązki dyrektora szkoły z wyjątkiem sprawowania wewnętrznego nadzoru
pedagogicznego .
§ 4 . W szkole działa rada pedagogiczna , która jest kolegialnym organem szkoły
w zakresie jej statutowych zadań dotyczących kształcenia , wychowania i opieki ,
1. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w szkole . W zebraniach mogą brać udział z głosem doradczym osoby
zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady
pedagogicznej ,
- Rada pedagogiczna działa na podstawie ustalonego regulaminu .
Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane .
- Uczestnicy posiedzeń rady pedagogicznej są zobowiązani do nie
ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu , które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców , a także nauczycieli i innych pracowników szkoły,
§ 5 Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy :
1. zatwierdzanie planów pracy szkoły ,
2. Podejmowanie uchwał w sprawach klasyfikacji i promocji uczniów zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów ,
3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentu
pedagogicznego
4. uchwala statut szkoły , zatwierdza zmiany statutu
5. uchylony
6. uchylony
7. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
8. uchylony
9. uchylony
10. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
§ 6. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności :
1. organizację pracy szkoły , w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć
lekcyjnych i pozalekcyjnych ,
2. projekt planu finansowego szkoły ,
3. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń , nagród i innych
wyróżnień ,
- propozycji dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i płatnych zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych .
- programy z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku w szkole
§ 7 Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu
prowadzącego szkołę o odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej ,
1. uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków ,
2. dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie uchwał rady pedagogicznej
w przypadku jej niezgodności z przepisami prawa . O wstrzymaniu
wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący
szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny . Organ sprawujący nadzór uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Decyzja organu sprawującego nadzór jest ostateczna .
§ 8. W szkole działa rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców
uczniów tej szkoły ,
1. W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych ,
wybranych w wyborach przez zebranie rodziców danego oddziału.
Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku
szkolnym
2. rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności .
3. w celu wspierania działalności statutowej rada rodziców może gromadzić
fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł . Zasady
wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin .
§ 9 Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i
kształcenia dzieci .
1. Formy współdziałania wyrażają się poprzez :
a / spotkania indywidualne z nauczycielami i wychowawcami ,
b/ spotkania w zespołach klasowych ,
c/ spotkania z ogółem rodziców i nauczycieli ,
d/ organizowanie wspólnych imprez i uroczystości z udziałem dzieci ,
rodziców i nauczycieli ,
e/ udział przedstawicieli rodziców w pracach rady pedagogicznej .
2. Każdy rodzic ma prawo :
a/ znać zadania i zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze w danej
klasie i szkole ,
b/ znać przepisy dotyczące oceniania , klasyfikowania i promowania
uczniów oraz przeprowadzania egzaminów ,
c/ uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego
dziecka jego zachowania , postępów i przyczyn trudności w szkole ,
d/ uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego
kształcenia ,
e/ wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór
pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły ,
f/ udziału w stałych spotkaniach rodziców z nauczycielami w celu
wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze ,
3 Rodzice maja obowiązek zapewnienia regularnego uczęszczania
dziecka na zajęcia szkolne oraz zapewnienia dziecku warunków
umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych .
4 Rodzice mają obowiązek w terminie do 30 września każdego roku informowania
dyrektora szkoły w obwodzie , którego dziecko mieszka , o realizacji obowiązku
szkolnego za granicą .
§ 10 Kompetencje Rady Rodziców :
1. występuje do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i
opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły ,
2. udziela pomocy samorządowi szkolnemu ,
3. działa na rzecz poprawy bazy szkoły ,
4. pozyskuje środki finansowe w celu wsparcia działalności szkoły ,
5. współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku ,
6. współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego szkoły ,
7 .deleguje jednego przedstawiciela do składu komisji konkursowej na
dyrektora szkoły .
8. uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu Wychowawczy szkoły
obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane
do uczniów , realizowanego przez nauczycieli .
9. uchwalaniu w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolnego Programu Profilaktyki
dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska ,
obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane
do uczniów , nauczycieli i rodziców .
10. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności i kształcenia lub
wychowania szkoły.
11. opiniowanie projektu finansowego składanego przez dyrektora szkoły .
12. zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego oraz wysłuchanie informacji o jego
realizacji przedstawionych przez dyrektora szkoły
13. wnioskowanie wspólnie z radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim do organu
prowadzącego o nadanie imienia szkole.
14. opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu
podręczników
15. opiniowanie wprowadzenia do szkolnego planu nauczania dodatkowych zajęć
edukacyjnych
§ 11. W szkole działa samorząd szkolny zwany dalej samorządem .
1. samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły ,
2. samorząd jest obowiązkowym reprezentantem wszystkich uczniów w
szkole
3. zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin
uchwalony przez uczniów w głosowaniu równym , tajnym i powszechnym.
Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów ,
4. regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły .
§ 12 Samorząd może przedstawić dyrektorowi szkoły oraz radzie
pedagogicznej wnioski i opinie w wszystkich sprawach szkoły , a w
szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw ucznia ,
takich jak :
1. prawo do zapoznania się z programem nauczania , jego treścią , celem i stawianymi wymaganiami ,
2. prawo jasnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu ,
3. prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie
właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością
rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań ,
4. prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej ,
5. prawo organizowania działalności kulturalnej , oświatowej , sportowej oraz
rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami ,
6. prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu ,
7. prawo do wyboru rzecznika praw ucznia .
§ 13 Samorząd przygotowuje projekt regulaminu samorządu uczniowskiego i
przedstawia radzie pedagogicznej do zaopiniowania i zatwierdzenia ,
1. regulamin samorządu uczniowskiego określa w szczegółach :
a/ prawa ucznia ,
b/ obowiązki ucznia ,
c/ nagrody ,
d/ kary .
§ 14 Jeżeli w szkole wystąpi spór między organami szkoły , w których
stroną nie jest dyrektor , to spór rozstrzyga dyrektor szkoły . Jeżeli w
sporze stroną jest dyrektor szkoły , to na pisemny wniosek jednego z
organów będących w sporze , problem bada i rozstrzyga organ
nadzorujący pracę szkoły .
ROZDZIAŁ IV —————- ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 1 Termin rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno –
wychowawczych , przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy / rozporządzenie / w sprawie organizacji roku szkolnego .
§ 2 Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów ,
którzy uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych
planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem
nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej
klasy
§ 3 W szkole prowadzony jest oddział przedszkolny realizujący program
wychowania przedszkolnego .
1. Do oddziału mogą uczęszczać dzieci w wieku 5 – 6 lat
2. Oddział funkcjonuje w oparciu o REGULAMIN ODDZIAŁU
PRZEDSZKOLNEGO
3. Rodzice zapisując dziecko do oddziału wypełniają :
A / Kartę zapisu dziecka do oddziału ,
B / Oświadczenie odbioru dziecka z oddziału
§ 4 Oddział można dzielić na grupy w czasie zajęć informatyki , języków
obcych i wychowania fizycznego .
1. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach języków obcych i
informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów ,
2. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów podziału na
grupy na zajęciach , o których mowa w ust. 1 można dokonać za
zgodą organu prowadzącego szkołę .
§ 5. Godzina lekcyjna trwa 45 minut ,
1. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I – III ustala nauczyciel
prowadzący te zajęcia , zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć .
§ 6. Dla uczniów , którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na
organizację dojazdu szkoła organizuje zajęcia świetlicowe ,
1. Szkoła organizuje uczniom możliwość skorzystania z ciepłego posiłku .
Odpłatność za posiłek ustala organ prowadzący.
§ 7 W szkole działa biblioteka szkolna
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i
zainteresowań uczniów , zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły ,
doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela , popularyzowaniu wiedzy
pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości w regionie ,
2. z biblioteki mogą korzystać uczniowie , nauczyciele , absolwenci szkoły inni pracownicy szkoły oraz osoby dorosłe ,
3. pomieszczenie biblioteki szkolnej umożliwia :
a/ gromadzenie zbiorów
b/ wypożyczanie zbiorów poza bibliotekę ,
c/ prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego uczniów – ścieżka edukacyjno – medialna
4. godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać dostęp do jej zbiorów
podczas zajęć lekcyjnych ,
5. szczegółowe zasady korzystania z biblioteki szkolnej określa regulamin
opracowany przez nauczyciela opiekującego się biblioteką i
przedstawiony do zatwierdzenia radzie pedagogicznej .
§ 8 Nauczyciel – bibliotekarz :
1. uzgadnia z dyrektorem propozycje dotyczące rozwoju biblioteki, plan pracy w
tym tematykę imprez czytelniczych , organizację udostępniania zbiorów ,
2. przedstawia radzie pedagogicznej do zatwierdzenia regulamin biblioteki i
roczny plan pracy , dokonuje analizy pracy biblioteki , ocenia stan
czytelnictwa uczniów , formułuje wnioski dotyczące usprawnienia pracy
biblioteki i prawidłowej realizacji programu przysposobienia czytelniczego
3. współpracuje z nauczycielami i wychowawcami w zakresie :
a/ gromadzenia i selekcji zbiorów ,
b/ przygotowania uczniów do samokształcenia i rozwijania ich kultury
czytelniczej ,
c/ rozbudzania zainteresowań czytelniczych i popularyzowanie wartości
literatury ,
d/ egzekwowania zwrotu książek i rozliczeń za materiały zgubione lub
zniszczone przez uczniów .
3. nawiązuje współpracę z Miejsko – Gminną Biblioteką Publiczną w
zakresie :
a/ ustalenia polityki gromadzenia zbiorów ,
b/ selekcję księgozbioru , jego rozmieszczenie i porządkowanie ,
c/ opracowanie zbiorów , tj. techniczne przysposobienie , katalogowanie
§ 9 Szczegółową organizację nauczania , wychowania i opieki w danym
roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez
dyrektora szkoły , z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania , o
których mowa w przepisach ( rozporządzeniach w sprawie ramowych
planów nauczania ) do dnia 30 kwietnia każdego roku .Arkusz
organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30
maja danego roku .
1. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności :
liczbę nauczycieli i pracowników szkoły , ogólną liczbę godzin zajęć
edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ
prowadzący szkołę .
§ 10 Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego szkoły , dyrektor
szkoły , z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ,
ustala tygodniowy rozkład zajęć , określający organizację stałych ,
obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych .
§ 11 Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada :
a/ pomieszczenia do nauki wyposażone w odpowiedni sprzęt i pomoce
naukowe ,
b/ bibliotekę z celowo dobranym księgozbiorem ,
c/ inne pomieszczenia : szatnię , pokój nauczycielski
d/ salę gimnastyczną ,
e/ kuchnię ,
f/ działkę szkolną ,
g/ terenowe urządzenia kultury fizycznej ,
ROZDZIAŁ V ——— NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 1. W szkole zatrudnia się nauczycieli i pracowników obsługi ,
1. zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne
przepisy .
§ 2 Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników , w tym
zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć
organizowanych przez szkołę z uwzględnieniem przepisów § 2 :
1. Nauczyciel pracuje w oparciu o plan pracy dydaktyczno – wychowawczej zatwierdzony przez dyrektora szkoły zgodny z programem dydaktyczno wychowawczym szkoły.
1. Do zadań nauczycieli w szczególności należy :
a/ odpowiedzialność za życie , zdrowie i bezpieczeństwo uczniów ,
b/ poznanie osobowości , warunków życia i stanu zdrowia uczniów ,
stymulowanie ich rozwoju psychofizycznego , poznanie i kształtowanie
uzdolnień , zainteresowań oraz pozytywnych cech charakteru ,
c/ rzetelne i systematyczne przygotowanie się do zajęć lekcyjnych i
pozalekcyjnych zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki ,
d/ prawidłowa realizacja programów nauczania i dążenie do
osiągnięcia w zakresie jak najlepszych wyników ,
e/ doskonalenie zawodowe , troska o warsztat pracy i wyposażenie
pracowni , dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny ,
f/ tworzenie warunków do aktywnego twórczego udziału uczniów w
procesie dydaktyczno – wychowawczym poprzez wdrażanie do
samodzielnego myślenia uczenia się i działania , kształtowanie
umiejętności dobrze zorganizowanej pracy indywidualnej i zespołowej
g/ kształtowanie postaw patriotycznych , obywatelskich i pro społecznych
h/ upowszechnianie samorządności jako metody wychowawczej ,
i/ ochrona uczniów przed skutkami demoralizacji i uzależnienia ,
organizowanie niezbędnej opieki profilaktyczno – resocjalizacyjnej ,
j/ systematyczna współpraca z domem rodzinnym uczniów ,
k/ zachowanie bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz
sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów ,
l/ udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w
oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów ,
ł/ uczestniczyć w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez
pracodawcę ,
m/ na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów ,
n/ pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem ,
o/ stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi w szkole zasadami
zawartymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania ,
p/ aktywnie uczestniczyć w szkoleniowych posiedzeniach rad pedagogicznych
r/ służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną ,
s/ jest obowiązany rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu
stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły : dydaktyczną ,
wychowawczą i opiekuńcza , w tym zadania związane z zapewnieniem
bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę
t / przeprowadzanie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w
klasie pierwszej szkoły podstawowej
u / wybór podręcznika spośród dopuszczonych do użytku szkolnego
w / występowanie do dyrektora szkoły z wnioskiem w sprawie wyboru programu nauczania lub wychowania .
§ 3. Nauczyciele danego przedmiotu lub grupy przedmiotów mogą tworzyć
zespół przedmiotowy .
1. W szkole mogą działać zespoły : wychowawczy , nauczycieli kształcenia zintegrowanego , przedmiotów humanistycznych , matematyczno – przyrodniczych oraz zespoły powoływane do wykonywania konkretnych działań ./ ewaluacja , modyfikacja programów / Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują :
a/ uzgadnianie sposobu realizacji programów nauczania , korelowanie
treści , nauczanie przedmiotów pokrewnych , a także uzgadniane decyzji
w sprawie wyboru programów nauczania ,
b/ opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów
badania wyników nauczania ,
c/ organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz
doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli ,
d/ organizację pracowni przedmiotowych i uzupełnianie ich wyposażenia ,
e/ wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich ,
innowacyjnych programów nauczania ,
§ 4. Oddziałem kieruje nauczyciel wychowawca ,
1. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane
jest aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego
toku edukacyjnego w klasach I – III oraz IV – VI , Wychowawca otrzymuje do podpisania wykaz obowiązków , uprawnień i odpowiedzialności za wychowanków.
1 a Wychowawca pracuje w oparciu o plan pracy wychowawcy zgodny z Szkolnym Programem Wychowawczym
2. formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być
dostosowane do wieku uczniów , ich potrzeb oraz warunków środowiska
szkoły ,
3. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej , a w
szczególności :
a/ organizować zajęcia zespołu klasowego , kształtować atmosferę
dobrej pracy , życzliwości , koleżeństwa i przyjaźni wśród uczniów ,
b/ współdziałać z nauczycielami uczącymi w klasie , w której jest
wychowawcą dla doskonalenia procesu dydaktyczno – wychowawczego
z pielęgniarką i rodzicami w celu wczesnego wykrywania chorób i
skutecznego ich zwalczania oraz eliminowania przyczyn społecznego
niedostosowania oraz ochrony przed skutkami demoralizacji środowiska ,
c/ inicjować pomoc uczniom maj trudności w nauce , otaczać opieką
uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i losowej oraz
organizować niezbędną pomoc w tym zakresie ,
d/ systematycznie informować rodziców o postępach w nauce ,
trudnościach rozwojowych i zachowaniu uczniów na terenie szkoły ,
organizować wzajemne kontakty między rodzicami , nauczycielami i
dyrekcją szkoły ,
e/ współpracować z radą pedagogiczną , rodziną i radą klasową w
realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych , prowadzić działania dla
upowszechniania kultury pedagogicznej wśród rodziców
f/ inspirować i organizować środowisko wychowawcze na rzecz szkoły i
prowadzić do możliwie jak najpełniejszej integracji szkoły ze
środowiskiem ,
g/ inicjować samorządną działalność uczniów poprzez stwarzanie
dogodnych warunków do statutowej działalności organizacji
uczniowskich oraz sprawować opiekę nad samorządem klasowym ,
h/ systematycznie oddziaływać na wychowanko w celu kształtowania ich
poczucia odpowiedzialności za własne czyny , wyrabiania pożądanych
postaw społecznych i obywatelskich nacechowanych zdolnością
dostrzegania i rozwiązywania problemów środowiska ,
i/ wyrabiać u uczniów trwałe nawyki uczestnictwa w życiu szkoły i
zajęciach pozalekcyjnych oraz współdziałać w organizacji wypoczynku
uczniów w czasie ferii i wakacji ,
j/ czuwać nad realizacją obowiązku szkolnego ,
k/ prowadzić określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno –
wychowawczej w klasie .
l / dobór odpowiedniej tematyki godzin wychowawczych , treści zajęć
pozalekcyjnych , pozaszkolnych
4. Wychowawca w celu realizacji zadań o których mowa w ust. 3 :
a/ otacza indywidualną opieką każdego wychowanka ,
b/ planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy
życia zespołowego , rozwijające jednostki i integrujące zespół
uczniowski ,
c/ współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie uzgadniając z
nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczt niów ,
a także wobec tych , którym jest potrzebna indywidualna opieka
d/ utrzymuje kontakt z rodzicami w celu :
– poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych ich dzieci
– okazuje pomoc w działaniach wychowawczych rodziców wobec dzieci
– włącza ich w sprawy życia klasy i szkoły ,
e/ współpracuje z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i innymi
specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu
potrzeb i trudności uczniów / organizację i formy udzielania pomocy
określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy
psychologicznej i pedagogicznej / ,
f/ wychowawca klasy ma obowiązek honorowania usprawiedliwienia
nieobecności ucznia wystawionego przez rodziców / prawnych
opiekunów / . Wychowawca usprawiedliwia nieobecność ucznia na podstawie : – pisemnego usprawiedliwienia rodziców / opiekunów
– zwolnienia lekarskiego
§ 5 Praca nauczyciela podlega ocenie , którą dokonuje dyrektor szkoły , w której
nauczyciel jest zatrudniony. Ocena jest dokonywana zgodnie z zasadami
zawartymi w Regulaminie Oceniania nauczycieli.
§ 6 Nauczyciel przy nawiązaniu stosunku pracy jest obowiązany przedstawić
dyrektorowi szkoły informacji z Krajowego Rejestru Karnego .
§ 7 Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienie godności
Zawodu nauczyciela lub obowiązkom określonym w artykule 6 Karty Nauczyciela .
Odpowiedzialność dyscyplinarna obowiazuje wszystkich nauczycieli od stażysty do
dyplomowanego
ROZDZIAŁ VI —————- UCZNIOWIE
§ 1. Do szkoły uczęszczają uczniowie podlegający obowiązkowi szkolnemu i
pochodzący z obwodu szkolnego.
1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym , w którym dziecko kończy 7 lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej , nie dłużej niż do końca roku kalendarzowego w którym uczeń kończy 18 lat.
2. Na wniosek rodziców dziecko może rozpocząć naukę w szkole podstawowej , które w roku kalendarzowym kończy 6 lat.
3. W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie obowiązku szkolnego może być odroczone , nie dłużej niż jeden rok. Decyzje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły bądź odroczeniu obowiązku podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej .
4. Dyrektor szkoły może przyjąć ucznia z obwodu innej szkoły , jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają .
§ 2. Do oddziału przedszkolnego uczęszczają obowiązkowo dzieci z obwodu
szkoły , które kończą w danym roku 5 lat.
§ 3 Zapis zbioru praw , obowiązków ucznia zawiera REGULAMIN WEWNĘTRZNY
ŻYCIA SZKOŁY .
§ 4 Uczeń szkoły ma prawo :
1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia , zgodnego z zasadami
higieny pracy umysłowej ,
2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających
bezpieczeństwo , ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej
bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności ,
3. korzystania z doraźnej pomocy finansowej , zgodnie z odrębnymi
przepisami ,
4. życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i
wychowawczym ,
5. swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących
życia szkoły , a także światopoglądowych , religijnych , jeśli nie narusza tym dobra innych osób ,
6. rozwijania zainteresowań , uzdolnień i talentów ,
7. sprawiedliwej , obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów
kontroli postępów w nauce ,
8. pomocy w przypadku trudności w nauce ,
9. korzystania z pośrednictwa psychologiczno – pedagogicznego ,
10. korzystania z pomieszczeń szkolnych , sprzętu , środków dydaktycznych ,
księgozbioru biblioteki ,
11. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz
zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole ,
12. korzystania z pomocy Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia .
§ 5 Statut szkoły określa obowiązki ucznia , z uwzględnieniem obowiązków w zakresie :
1. Udziału w zajęciach edukacyjnych , przygotowywania się do nich oraz właściwego
zachowania się w ich trakcie .
2. przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów ,
nauczycieli i innych pracowników szkoły ,
3. odpowiedzialności za własne dobro , ład i porządek w szkole ,
4. odpowiedzialności za własne życie , zdrowie , higienę oraz rozwój ,
5. podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły , rady
pedagogicznej oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego .
6. usprawiedliwiania w określonym terminie i formie nieobecności na zajęciach edukacyjnych
7. dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju :
a / strój powinien być schludny , skromny , estetyczny , czysty i zalecane jest
noszenie ubrań w spokojnych tonacjach
b / bluzka , spódnica powinna być skromna dostosowana do wieku i o odpowiedniej
długości ( nie odsłaniające części ciała : brzuch , plecy , dekolt )
c / uzupełnieniem stroju jest zmienne obuwie , o białym spodzie
d / uczeń nie robi makijażu , nie maluje paznokci , nie farbuje włosów , nosi schludną
d / uczeń nie robi makijażu , nie maluje paznokci , nie farbuje włosów , nosi schludną
fryzurę
e / dopuszcza się noszenie delikatnej biżuterii pod warunkiem , że nie zagraża ona
zdrowiu i bezpieczeństwu
f / strój galowy : uczennica – biała bluzka , czarna lub granatowa spódnica
uczeń – biała koszula , czarne lub granatowe spodnie
g / strój na zajęcia sportowe : koszulka z krótkim rękawkiem , krótkie spodenki , ew.
dres , odpowiednie obuwie
8. warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły . Określa Dyrektor szkoły w zarządzeniu . .
9. właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów .
§ 6 Społeczność szkolna nagradza ucznia za :
1. rzetelną naukę i pracę społeczną ,
2. wzorową postawę
3. wybitne osiągnięcia ,
4. dzielność i odwagę .
5. rodzaje nagród i sposób ich przyznawania określone są następująco :
a/ pochwałę otrzymuje uczeń za wzorową postawę ,
b/ świadectwo z wyróżnieniem i nagrodę książkową jeżeli uzyska w
wyniku rocznej klasyfikacji średnią ze wszystkich przedmiotów
obowiązkowych powyżej 4,75 / bez ocen dostatecznych / i co
najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania ,
c/ nagrodę książkową dla uczniów w klasach I – III wyróżniających się
w nauce i zachowaniu ; za reprezentowanie szkoły w zawodach ,
konkursach i olimpiadach co najmniej na szczeblu rejonu / powiatu ;
za wzorową pracę społeczną w organizacjach szkolnych ; inne
ustalenia rady pedagogicznej .
§ 7.1.Społeczność szkoły karze uczniów za nieprzestrzeganie statutu szkoły i
regulaminu szkoły .
a/ upomnieniem wychowawcy klasy ,
b/ upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły ,
c/ uchylony
d/ uchylony
2.. Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność
osobistą ucznia.
3. Wykonanie kary może być zawieszone na czas próby ( nie dłużej
niż pół roku ) , jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu klasowego
lub szkolnego
4. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców o zastosowaniu wobec
niego kary ,
5. Tryb odwoływania się od kary :
a/ do dyrektora szkoły jeżeli karę wymierzył nauczyciel , wychowawca
b/ do rady pedagogicznej i rady rodziców jeżeli karę wymierzył
dyrektor
c/ do organu prowadzącego szkołę , jeżeli karę wymierzyła rada
pedagogiczna ,
d/ każdorazowo decyzja drugiej instancji jest nieodwołalna
§ 8 W sytuacji gdy uczeń szkoły w sposób drastyczny złamał regulamin szkolny Dyrektor Szkoły może wystąpić do Łódzkiego Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły..
ROZDZIAŁ VII ————- RODZICE
§ 1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka wynikających z
ustawowego obowiązku szkolnego należy:
1. zapisanie dziecka do szkoły ,
2. zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne
3. umożliwienie dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do
zajęć .
§ 2. Dla zapewnienia warunków osiągania jak najlepszych wyników kształcenia
i wychowania uczniów konieczna jest współpraca rodziców z organami
szkoły. W ramach tej współpracy rodzice maja prawo:
1. kontaktów z wychowawcą klasy i nauczycielami ,
2. dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i
rodziny ,
3. występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie szkoły ,
4. znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych , wychowawczych i
opiekuńczych w klasie i szkole ,
5. znajomości przepisów dotyczących oceniania , klasyfikowania i promowania
uczniów oraz przeprowadzania egzaminów ,
6. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka , jego postępów
w nauce i zachowaniu ,
7. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego
kształcenia dzieci .
ROZDZIAŁ VIII ————– TRADYCJA SZKOLNA
§ 1. Jako tradycję szkolną przyjmuje się :
1. uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego ,
2. ślubowanie klasy I i pasowanie na ucznia ,
3. uczestniczenie w akcji „sprzątanie świata” ,
4. organizowanie obchodów : Dnia Niepodległości , Rocznicy Uchwalenia
Konstytucji 3 Maja , Dnia Ziemi ,
5. organizowanie imprez szkolnych : mikołajki , andrzejki , jasełka , choinka ,
walentynki , dzień dziecka , I dzień wiosny ,
6. organizowanie przedstawień na dzień babci , dziadka , dzień matki , ojca ,
dzień kobiet ,
7. organizacja „święta szkoły” – uroczystości plenerowej dla środowiska
lokalnego ,
8. uroczyste zakończenie roku szkolnego i pożegnanie absolwentów klasy VI.
RODZIAŁ IX ————————– REKRUTACJA UCZNIÓW
1. Do szkoły przyjmuje dyrektor szkoły
2. Do klasy I przyjmowane są dzieci , które ukończyły w danym roku 7 lat lub 6 po odbyciu przygotowania przedszkolnego lub po uzyskaniu pozytywnej opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
3. Do klasy I przyjmuje się z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie
4. Na pisemny wniosek rodziców ( pranych opiekunów ) dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły .
5. Terminy rekrutacji do szkoły podaje do wiadomości publicznej dyrektor szkoły .
6. Dyrektor może przyjąć ucznia w czasie trwania całego roku szkolnego na podstawie świadectwa oraz poświadczonego z oryginałem arkusza ocen.
ROZDZIAŁ X——————— POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 1.
1. Szkoła jest jednostką finansowaną przez Gminę Poddębice . Zasady
prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne
przepisy.
2. Tablice i stemple zawierają nazwę i adres szkoły .
3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z przepisami
zawartymi w rozporządzeniach MEN .
4. Statut obowiązuje wszystkich członków społeczności szkolnej: pracowników
nauczycieli i uczniów .
5. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w statucie szkoły jest Rada
Pedagogiczna .
Załącznikami stanowiącymi integralną część niniejszego statutu są :
1. Wewnątrzszkolny System Oceniania
2. Program Profilaktyki
3. Szkolny Program Wychowawczy
4. Regulamin Wewnętrzny Życia Szkoły
5. Regulamin Oddziału Przedszkolnego
6. Regulamin Pełnienia dyżurów
7. Zasady organizacji wycieczek szkolnych