INFORMATYKA KLASA VIII

INFORMATYKA KLASA VIII

  1. Ogólne zasady oceniania uczniów

 

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności. Nauczyciel powinien analizować i oceniać poziom wiedzy i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania (opracowanych zgodnie z podstawą programową danego przedmiotu).
  2. Nauczyciel ma za zadanie:
    • informować ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie,
    • pomagać uczniowi przy samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
    • motywować ucznia do dalszych postępów w nauce,
    • dostarczać rodzicom/opiekunom prawnym informacji o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych zdolnościach ucznia.
  3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców/opiekunów prawnych.
  4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
  5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych sprawdzone i ocenione prace kontrolne są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom/opiekunom prawnym.
  6. Szczegółowe warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania określa statut
  • szkoły.

 

  1. Zasady badania wyników nauczania

 

  1. Badanie wyników nauczania ma na celu diagnozowanie efektów kształcenia.
  2. Badanie to odbywa się w trzech etapach:
    • diagnozy wstępnej,
    • diagnozy na zakończenie I semestru nauki,
    • diagnozy na koniec roku szkolnego.
  3. Oceny uzyskane przez uczniów podczas tych diagnoz nie mają wpływu na oceny semestralną i roczną.

 

  1. Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie 8 szkoły podstawowej

 

  1. W zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów uczeń:
    • wyjaśnia, czym jest algorytm,
    • wskazuje specyfikację problemu (dane, wyniki),
    • przedstawia algorytm w postaci listy kroków oraz schematu blokowego,
    • tłumaczy, na czym polega sytuacja warunkowa w algorytmie,
    • wyjaśnia, na czym polega iteracja (powtarzanie),
    • oblicza największy wspólny dzielnik, wykorzystując algorytm Euklidesa,
    • wskazuje największą liczbę w zbiorze, stosując algorytm wyszukiwania,
    • porządkuje elementy w zbiorze metodą wybierania, połowienia i zliczania,
    • wskazuje różnice pomiędzy kodem źródłowym a kodem wynikowym (maszynowym),
    • wskazuje różnice pomiędzy kompilatorem a interpreterem,
    • omawia możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w różnych dziedzinach.
  2. W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych uczeń:
    • buduje skrypty w programie Scratch,
    • korzysta ze zmiennych w skryptach tworzonych w programie Scratch,
    • stosuje sytuacje warunkowe w skryptach tworzonych w programie Scratch,
    • wykorzystuje iteracje w skryptach tworzonych w programie Scratch,
    • w programie Scratch buduje skrypt realizujący algorytm Euklidesa,
    • w programie Scratch tworzy skrypt wyszukujący największą liczbę ze zbioru,
    • buduje nowe bloki (procedury) w skryptach tworzonych w programie Scratch,
    • tworzy proste programy w językach C++ oraz Python wyświetlające tekst na ekranie,
    • tworzy proste programy w językach C++ oraz Python z wykorzystaniem zmiennych,
    • wykorzystuje instrukcje warunkowe w programach tworzonych w językach C++ oraz Python,
    • stosuje iteracje w programach tworzonych w językach C++ oraz Python,
    • w językach C++ oraz Python tworzy programy wyszukujące największą liczbę ze zbioru,
    • w językach C++ oraz Python tworzy programy porządkujące zbiór liczb,
    • definiuje i stosuje funkcje w programach tworzonych w językach C++ oraz Python,
    • definiuje i stosuje tablice w programach tworzonych w języku C++,
    • definiuje i stosuje listy w programach tworzonych w języku Python,
    • wydaje polecenia w trybie interaktywnym języka Python,
    • wyjaśnia, czym jest arkusz kalkulacyjny, wiersz, kolumna i komórka tabeli,
    • wskazuje adres komórki oraz zakres komórek w arkuszu kalkulacyjnym,
    • samodzielnie buduje formuły do wykonywania prostych obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym,
    • stosuje formuły wbudowane w program do wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym,
    • kopiuje formuły, stosując adresowanie względne, bezwzględne oraz mieszane,
    • sprawdza warunek logiczny w arkuszu kalkulacyjny, korzystając z funkcji JEŻELI,
    • dodaje oraz usuwa wiersze i kolumny w tabeli arkusza kalkulacyjnego,
    • zmienia szerokość kolumn i wysokość wierszy tabeli arkusza kalkulacyjnego,
    • zmienia wygląd komórek w arkuszu kalkulacyjnym,
    • dodaje i formatuje obramowanie komórek tabeli arkusza kalkulacyjnego,
    • scala ze sobą wiele komórek tabeli arkusza kalkulacyjnego,
    • wykorzystuje funkcję zawijania tekstu, aby zmieścić w jednej komórce dłuższe teksty,
    • zmienia format danych wpisanych do komórek arkusza kalkulacyjnego,
    • drukuje tabele utworzone w arkuszu kalkulacyjnym,
    • przedstawia na wykresie dane zebrane w tabeli arkusza kalkulacyjnego,
    • dobiera odpowiedni typ wykresu do rodzaju danych zebranych w tabeli arkusza kalkulacyjnego,
    • wstawia do dokumentu tekstowego tabelę lub wykres arkusza kalkulacyjnego,
    • wyjaśnia, czym jest mechanizm OLE,
    • wstawiając tabelę lub wykres arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego, odróżnia obiekt osadzony od obiektu połączonego,
    • korzysta z algorytmów liniowego, warunkowego oraz iteracyjnego podczas pracy w arkuszu kalkulacyjnym,
    • sortuje dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego w określonym porządku,
    • wyświetla tylko wybrane dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzystając z funkcji filtrowania,
    • opisuje budowę znaczników języka HTML,
    • omawia strukturę pliku HTML,
    • tworzy prostą stronę internetową w języku HTML i zapisuję ją do pliku,
    • formatuje tekst na stronie internetowej utworzonej w języku HTML,
    • dodaje obrazy, hiperłącza, wypunktowania oraz tabele do strony internetowej utworzonej w języku HTML,
    • wyjaśnia, czym jest system zarządzania treścią (CMS),
    • tworzy stronę internetową, wykorzystując system zarządzania treścią,
    • wykorzystuje motywy do ustawiania wyglądu strony utworzonej za pomocą systemu zarządzania treścią,
    • na stronie utworzonej za pomocą systemu zarządzania treścią porządkuje wpisy, korzystając z kategorii i tagów,
    • na stronie utworzonej za pomocą systemu zarządzania treścią umieszcza dodatkowe elementy (widżety),
    • wykorzystuje tzw. chmurę do przechowywania swoich plików oraz udostępniania ich innym,
    • wyjaśnia, czym jest prezentacja multimedialna i jakie ma zastosowania,
    • opisuje cechy dobrej prezentacji multimedialnej,
    • przedstawia określone zagadnienia w postaci prezentacji multimedialnej,
    • dodaje do utworzonej prezentacji multimedialnej przejścia oraz animacje,
    • wykorzystuje możliwość nagrywania zawartości ekranu do przygotowania np. samouczka,
    • montuje filmy w podstawowym zakresie: przycinanie, zmiany kolejności scen, dodawanie tekstów oraz obrazów, zapisywanie w określonym formacie.
  3. W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:
    • korzysta z różnych urządzeń peryferyjnych,
    • wyszukuje w internecie informacje i inne rodzaje danych (obrazy, muzykę, filmy),
    • sprawnie posługuje się urządzeniami elektronicznymi takimi jak skaner, drukarka, aparat, kamera,
    • prawidłowo nazywa programy, narzędzia i funkcje, z których korzysta,
    • wyjaśnia działanie narzędzi, z których korzysta.
  4. W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:
    • współpracuje z innymi, wykonując złożone projekty,
    • określa etapy wykonywania złożonego projektu grupowego,
    • komunikuje się z innymi przez sieć lokalną oraz przez internet, wykorzystując komunikatory,
    • wysyła i odbiera pocztę elektroniczną,
    • selekcjonuje i krytycznie ocenia informacje znalezione w internecie,
    • omawia najważniejsze wydarzenia w historii rozwoju komputerów, internetu i oprogramowania.
  5. W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:
    • przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
    • wymienia i opisuje rodzaje licencji na oprogramowanie,
    • przestrzega licencji na oprogramowanie i materiały pobrane z internetu,
    • przestrzega zasad etycznych, korzystając z komputera i internetu,
    • dba o swoje bezpieczeństwo podczas korzystania z internetu,
    • przestrzega przepisów prawa podczas korzystania z internetu,
    • przestrzega zasad netykiety.