JĘZYK POLSKI KLASA VI

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny – NOWE Słowa na start! dla klasy 6 szkoły podstawowej

 

Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącego propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku NOWE Słowa na start! do klasy 6. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.

 

Numer i temat lekcji Wymagania konieczne

(ocena dopuszczająca)

 

 

Uczeń:

Wymagania podstawowe

(ocena dostateczna)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą oraz:

Wymagania rozszerzające

(ocena dobra)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną oraz:

Wymagania dopełniające

(ocena bardzo dobra)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą oraz:

Wymagania wykraczające

(ocena celująca)

 

Uczeń: potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą oraz:

2. Inni, obcy, tacy sami? • opisuje obraz

 

• omawia kompozycję obrazu

• charakteryzuje postacie przestawione na obrazie

• wypowiada się na temat specyfiki komiksu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim obraz

• formułuje problem przedstawiony na obrazie

• wyraża własny sąd o obrazie

• bierze udział w dyskusji na temat problemu przedstawionego na obrazie
3. i 4. Wyobcowanie • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wyjaśnia pojęcia: akcja, wątek, fabuła jednowątkowa, fabuła wielowątkowa, narrator

• określa tematykę fragmentu

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

 

• omawia problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• określa doświadczenia bohaterów i porównuje je z własnymi

 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

• podejmuje dyskusję na temat wyobcowania i tolerancji
5. Zmartwienia • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wyjaśnia pojęcia: związek frazeologiczny

• określa tematykę fragmentu

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

• nazywa uczucia, których doświadcza bohaterka

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

 

 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

• podejmuje dyskusję na temat sposobu traktowania osób z niepełnosprawnością

 

6. Czym jest starość? • referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

• wskazuje podmiot liryczny

• wskazuje środki stylistyczne i określa ich funkcję • określa problematykę utworu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje znaczenie puenty utworu

• podejmuje dyskusję na temat sposobu postrzegania ludzi starych
7. Tolerancja religijna • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

 

• określa tematykę fragmentu

• omawia specyfikę miejsca akcji

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

• nazywa uczucia, których doświadcza bohaterka

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

• przedstawia informacje na temat jednej z religii wymienionych we fragmencie

• podejmuje dyskusję na temat tolerancji religijnej

8. i 9. Co już wiemy o odmiennych częściach mowy? • rozpoznaje i wskazuje odmienne części mowy • odróżnia części mowy odmienne od nieodmiennych

• wymienia kategorie gramatyczne poszczególnych części mowy

• rozpoznaje formę wskazanej części mowy

 

• stosuje właściwe formy odmiennych części mowy w kontekście

 

 
10., 11., 12., 13. i 14.

Rafał Kosik,

Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych ludzi

• relacjonuje treść lektury, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• charakteryzuje narratora

• wyjaśnia pojęcie: powieść fantastycznonaukowa (science fiction)

 

• wskazuje wątek główny i wątki poboczne

• rozróżnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworze

• charakteryzuje bohaterów pierwszoplanowych

• określa tematykę utworu

• nazywa wrażenia, które wzbudza w nim czytany tekst

• określa problematykę utworu

• nazywa uczucia, których doświadczają bohaterowie

• określa doświadczenia głównych bohaterów i porównuje je z własnymi 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• wskazuje wartości w utworze i określa wartości ważne dla bohaterów

• wypowiada się na temat rozwoju techniki i jej wpływu na życie codzienne, wskazuje wady i zalety

• podejmuje dyskusję na temat sztucznej inteligencji

• tworzy opowiadanie w konwencji science-fiction

15. i 16. Jak redaguje charakterystykę? • wskazuje różnice pomiędzy charakterystyką a opisem postaci • odnajduje w tekście przykłady ilustrujące wskazane cechy charakteru

• przygotowuje materiały do napisania charakterystyki

• tworzy plan charakterystyki wskazanego bohatera literackiego • tworzy charakterystykę wskazanego bohatera literackiego

• stosuje zasady budowania akapitów

 

 
17. Wpływ otoczenia • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wyjaśnia pojęcie: stereotyp

 

• określa tematykę fragmentu

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

• uczestniczy w dyskusji na temat stereotypowego postrzegania innych ludzi

• przedstawia wybrany stereotyp

18. Jak korzystać ze słownika poprawnej polszczyzny? • odnajduje hasło w słowniku poprawnej polszczyzny • wyszukuje w słowniku potrzebne informacje

 

• wykorzystuje słownik poprawnej polszczyzny przy tworzeniu tekstów

 

• przygotowuje wyjaśnienia, które pomagają zrozumieć przyczynę danej formy zapisu  
19. Wykluczenie • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

 

• określa tematykę fragmentu

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• odnosi problematykę fragmentu do swoich własnych doświadczeń

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

• bierze udział w dyskusji na temat przyczyn wykluczania niektórych osób
20. Człowiek wobec świata • referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

• wskazuje podmiot liryczny

• wypowiada się na temat podmiotu lirycznego

• wskazuje środki stylistyczne i określa ich funkcję

• określa problematykę utworu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje wiersz

• uczestniczy w dyskusji na temat zagrożeń, jakie dla relacji międzyludzkich niesie ze sobą rozwój technologii
21. Tęsknota • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wyjaśnia pojęcie: uchodźca

• określa tematykę fragmentu

• wyjaśnia przyczyny, dla których bohaterowie musieli opuścić swój dom

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• określa doświadczenia bohaterów i porównuje je z własnymi

• omawia funkcję specyficznego języka, którym posługuje się narrator

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• interpretuje metaforyczne wypowiedzi babci

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

 

• podejmuje dyskusję na temat priorytetów, którymi kieruje się człowiek, zwłaszcza w sytuacji zagrożenia
22. Pisownia trudnych form rzeczowników i przymiotników • relacjonuje zasady pisowni zakończeń -dztwo, -dzki oraz -ctwo, -cki • wyjaśnia przyczyny zapisu podanych wyrazów

 

 

• wskazuje właściwe formy wyrazów • tworzy poprawne przymiotniki od podanych rzeczowników  
23. Podsumowanie i powtórzenie • odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie

• posługuje się terminami i pojęciami: narrator, powieść, świat przedstawiony, akcja, wątek, fabuła jednowątkowa, powieść fantastycznonaukowa, charakterystyka, pisownia trudnych form rzeczowników i przymiotników, odmienne części mowy, rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne, słownik poprawnej polszczyzny

• wykorzystuje najważniejsze konteksty • wyciąga wnioski

• określa własne stanowisko

• poprawnie interpretuje wymagany materiał

• właściwie argumentuje

• uogólnia, podsumowuje i porównuje

• wykorzystuje bogate konteksty

• formułuje i rozwiązuje problemy badawcze

25. Trudne sprawy • opisuje obraz

• nazywa barwy użyte przez malarza

 

• omawia kompozycję obrazu

• charakteryzuje postacie przedstawione na obrazie

 

• wypowiada się na temat sposobu przedstawienia postaci

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim obraz

 

• formułuje problem przedstawiony na obrazie

• wyraża własny sąd o obrazie

• interpretuje funkcję barw

• porównuje obraz z innymi tekstami kultury podejmującymi podobną problematykę
26. Ważne pytania • relacjonuje treść fragmentu

• przytacza pytania zadane w tekście

• wyjaśnia, na czym polega pytanie filozoficzne

 

• definiuje pojęcie szczęścia

 

• wyraża własną opinię na temat zagadnień poruszonych w tekście

 

• formułuje inne pytania filozoficzne
27. Poetycki obraz jesieni • referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

 

• wskazuje środki stylistyczne i określa ich funkcję

• określa nastrój utworu

• określa problematykę utworu

• wyjaśnia znaczenia dosłowne i przenośne tekstu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje utwór

• przywołuje i interpretuje inne teksty przedstawiające jesień
28. Grypa duszy • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

 

• określa tematykę fragmentu

• wyjaśnia przyczyny, dla których dziadek podjął decyzję o przeprowadzce

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

 

• podejmuje dyskusję na temat przyczyn melancholii

• omawia obraz Fredericka Cayley Robinsona

29. Dzieciństwo wobec dorosłości • referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

• wskazuje podmiot liryczny i adresata lirycznego

• wskazuje środki stylistyczne i określa ich funkcję

• wypowiada się na temat podmiotu lirycznego i adresata lirycznego

• określa nastrój utworu

• określa problematykę utworu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje i omawia różnice pomiędzy dorosłością a dzieciństwem

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje utwór

• omawia inne teksty kultury prezentujące obraz dzieciństwa
30. Strata bliskiej osoby • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

• wyjaśnia pojęcia: narracja pierwszoosobowa, narracja trzecioosobowa, pytanie retoryczne

• określa tematykę fragmentu

• wskazuje funkcję rodzaju narracji

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

 

• przywołuje i interpretuje inne teksty kultury poruszające temat śmierci
31. Jak opisuje przeżycia wewnętrzne? • wymienia cechy opisu przeżyć wewnętrznych • przygotowuje materiały do opisu przeżyć wewnętrznych

 

• redaguje plan opisu przeżyć wewnętrznych • redaguje pełny, spójny i poprawny opis przeżyć wewnętrznych

• stosuje zasady budowania akapitów

 
32. Pierwsza miłość • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

• wyjaśnia pojęcia: narracja pierwszoosobowa, narracja trzecioosobowa, pytanie retoryczne

• określa tematykę fragmentu

• wskazuje funkcję rodzaju narracji

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

 

• uczestniczy w dyskusji na temat zachowań osób zakochanych

• redaguje opis przeżyć wewnętrznych Kaśki

33. Czym różnią się czasowniki dokonane od niedokonanych? • wyjaśnia pojęcia: czasowniki dokonane, czasowniki niedokonane • uzupełnia zdania właściwymi formami czasowników

• wskazuje formy dokonane w tekście

• tworzy czasowniki dokonane od niedokonanych

 

• stosuje czasowniki dokonane i niedokonane w odpowiednim kontekście  
34. Jaką funkcję pełnią czasowniki w stronie czynnej i biernej? • wyjaśnia pojęcia: strona czynna, strona bierna, czasowniki przechodnie, czasowniki nieprzechodnie

 

• wskazuje zdania, w których podmiot nie jest wykonawcą czynności

• przekształca czasowniki ze strony czynnej na bierną i z biernej na czynną

• wskazuje czasowniki nieprzechodnie • wymienia sytuacje, w których używa się strony biernej i wyjaśnia dlaczego  
35. Pisownia trudnych form czasowników • wyjaśnia pojęcie: bezokolicznik • wskazuje różnice w wymowie i pisowni podanych bezokoliczników

• wyjaśnia zasady pisowni końcówek bezokoliczników

• tworzy formy osobowe do podanych bezokoliczników

• zapisuje bezokoliczniki od podanych form osobowych

 

• używa trudnych form czasowników w dłuższym tekście  
38., 39.

Opis sytuacji, przeżyć wewnętrznych i dzieła sztuki

• wyjaśnia pojęcia: opis sytuacji, opis przeżyć wewnętrznych, opis dzieła sztuki

• wymienia elementy składające się na opis sytuacji, opis przeżyć wewnętrznych i opis dzieła sztuki

 

• omawia sytuacje przedstawione na ilustracjach

• opisuje emocje postaci, przedstawionych na ilustracjach

 

• redaguje opis sytuacji na podstawie podanego planu

• opisuje uczucia i stany wewnętrzne bohaterów podanej sytuacji

• odnajduje w dowolnych źródłach symboliczne znaczenia wskazanych elementów, występujących na obrazach

 

• redaguje dobrze zorganizowany, jasny i zrozumiały opis sytuacji

• tworzy pogłębiony opis przeżyć wewnętrznych, trafnie nazywając uczucia oraz stany psychiczne, posługując się bogatym słownictwem

• przy opisie dzieła sztuki wnikliwie przedstawia elementy charakterystyczne, w sposób kompetentny omawia cechy artyzmu, ocenia i interpretuje dzieło sztuki, ujawniając wrażliwość

 
36. i 37. Samotność Wieczór Anny Kamieńskiej:

• referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

• wskazuje podmiot liryczny

• wyjaśnia pojęcie: anafora

 

Rutka Joanny Fabickiej:

• relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

 

Wieczór Anny Kamieńskiej:

• wskazuje środki stylistyczne i określa ich funkcję

 

Rutka Joanny Fabickiej:

• określa tematykę fragmentu

• wskazuje funkcję rodzaju narracji

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

 

 

Wieczór Anny Kamieńskiej:

• opowiada o problematyce utworu

• określa znaczenia dosłowne i przenośne w wierszu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

 

Rutka Joanny Fabickiej:

• określa problematykę fragmentu

• wskazuje elementy fantastyczne i określa ich funkcję

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

Wieczór Anny Kamieńskiej:

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje utwór

 

Rutka Joanny Fabickiej:

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

• interpretuje przenośnię użytą we fragmencie

 

• omawia kontekst historyczny fragmentu książki Joanny Fabickiej
38. Jaką funkcję pełnią zaimki? • wymienia rodzaje zaimków

• podaje zasady używania dłuższych i krótszych form zaimków

• używa zaimków w odpowiednim kontekście

• zastępuje różne wyrazy zaimkami

 

• tworzy odpowiednie formy zaimków

• wskazuje jakie części mowy zastępują podane zaimki

 

• używa dłuższych i krótszych form zaimków w odpowiednich kontekstach  
39. Rodzinny kryzys • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

• wyjaśnia pojęcia: powieść detektywistyczna, szyfr

• określa tematykę fragmentu

• wskazuje funkcję rodzaju narracji

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

 

• określa problematykę fragmentu

• wymienia cechy powieści detektywistycznej w utworze

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

 

• przedstawia wybraną powieść detektywistyczną

• redaguje opowiadanie z wątkiem detektywistycznym

40. Ludzie telewizji • wymienia profesje związane z telewizją • opisuje zadania osób zaangażowanych przy tworzeniu programów telewizyjnych • nazywa cechy, którymi powinni się charakteryzować przedstawiciele poszczególnych profesji • omawia specyfikę telewizji jako medium  
41. Niewidzialne sprawy • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

• wyjaśnia pojęcia: teatr, fikcja literacka

• określa tematykę fragmentu

• wskazuje funkcję rodzaju narracji

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

 

• określa problematykę fragmentu

• wypowiada się na temat specyfiki teatru

• nazywa emocje, których doświadczają bohaterowie

• określa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

 

• uczestniczy w dyskusji na temat niewidzialnych ludzi i niewidzialnych spraw

 

42. Programy telewizyjne • wymienia programy telewizyjne • podaje przykłady programów telewizyjnych i klasyfikuje je do właściwych kategorii • wymienia cechy programów telewizyjnych

 

• redaguje tekst informacyjny • redaguje reklamę
43. Korzystanie z telefonu • relacjonuje treść artykułu

• wyjaśnia pojęcia: e-higienia, fonoholizm

• określa temat i główną myśl tekstu • wskazuje cechy artykułu prasowego we fragmencie • odróżnia informacje o faktach od opinii  
44. Podsumowanie i powtórzenie • odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie

• posługuje się terminami i pojęciami: powieść detektywistyczna (kryminalna), narracja pierwszoosobowa, anafora, fikcja literacka, opis przeżyć wewnętrznych, pisownia trudnych czasowników, zaimki, czasowniki dokonane i niedokonane, strona czynna i bierna czasowników, czasowniki przechodnie i nieprzechodnie, ludzie telewizji, programy telewizyjne

• wykorzystuje najważniejsze konteksty • wyciąga wnioski

• określa własne stanowisko

• poprawnie interpretuje wymagany materiał

• właściwie argumentuje

• uogólnia, podsumowuje i porównuje

• wykorzystuje bogate konteksty

• formułuje i rozwiązuje problemy badawcze

46. Jacy jesteśmy? • opisuje obraz

 

• omawia kompozycję obrazu

• charakteryzuje postacie przestawione na obrazie

 

• omawia funkcję tła

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim obraz

 

• interpretuje fakt umieszczenia na obrazie rzeźby Rodina

• formułuje problem przedstawiony na obrazie

• wyraża własny sąd o obrazie

• uczestniczy w dyskusji na temat problemu przedstawionego na obrazie
47. i 48. Bajki Ignacego Krasickiego • wypowiada się na temat Ignacego Krasickiego

• wyjaśnia pojęcia: bajka, morał, epika, uosobienie

• relacjonuje treść bajek

• wskazuje uosobienia w bajkach i określa ich funkcję

• wskazuje w utworach cechy gatunkowe

 

• wskazuje i omawia morał w bajkach

• wskazuje wartości o których mowa w utworach 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę bajek do własnych doświadczeń

 

• omawia kontekst historyczny twórczości Ignacego Krasickiego
49. Prawda o ludziach zapisana w bajkach – Aleksander Fredro • wyjaśnia pojęcia: bajka, morał, uosobienie

• relacjonuje treść bajki

• wskazuje uosobienie w bajce i określa jego funkcję

• wymienia cechy bajki

• podaje różnice pomiędzy bajką a baśnią

• wskazuje i omawia morał w baje

• wymienia wartości, o których mowa w utworze

 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę bajki do własnych doświadczeń

 

• uczestniczy w dyskusji na temat problemu zaprezentowanego w bajce
50. Relacje międzyludzkie w krzywym zwierciadle • wyjaśnia pojęcia: bajka, morał, uosobienie

• relacjonuje treść bajki

• wskazuje uosobienie w bajce i określa jego funkcję

• wymienia cechy bajki

 

• wskazuje i omawia morał w baje

• wymienia wartości, o których mowa w utworze

 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę bajki do własnych doświadczeń

 

• redaguje bajkę
51. Jak korzystać ze słownika terminów literackich? • odnajduje żądane hasło w słowniku terminów literackich • przy redagowaniu tekstów korzystać ze słownika terminów literackich

 

• określa swoistość definicji słownikowych

 

• krytycznie ocenia pozyskane informacje  
52. Kompleksy • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

• wyjaśnia pojęcia: wyrazy neutralne, wyrazy nacechowane emocjonalnie, zdrobnienia, zgrubienia

• określa tematykę fragmentu

• wskazuje funkcję rodzaju narracji

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

• interpretuje zakończenie fragmentu

 

• uczestniczy w dyskusji na temat problematyki poruszonej we fragmencie
53. Jak dyskutować? • wyjaśnia pojęcia: dyskusja, teza, hipoteza, argument, przykład

• podaje różnice pomiędzy tezą a hipotezą, argumentem a przykładem

 

• formułuje tezę bądź hipotezę do podanego problemu • formułuje argumentację do podanej tezy

 

• rozróżnia argumenty odnoszące się do faktów i logiki oraz odwołujące się do emocji

• aktywnie uczestniczyć w dyskusji

 
54. Jak przygotowuje wypowiedź o charakterze argumentacyjnym? • wyjaśnia pojęcia: teza, argumenty

 

 

• formułuje tezę do podanych argumentów

• wyjaśnia różnice pomiędzy argumentami odwołującymi się do faktów i logiki a argumentami emocjonalnymi

• wskazuje w podanym tekście argumenty oraz przykłady

• formułuje argumentację do podanej tezy

• wskazuje w podanym tekście argumenty odwołujące się do faktów i logiki oraz argumenty emocjonalne

 

• tworzy argumentację potwierdzającą podaną tezę oraz zaprzeczającą jej

 

 
55. Jak nas widzą inni? • relacjonuje treść fragmentu

 

 

• rozpoznaje wypowiedź jako tekst nieliteracki

• charakteryzuje bohaterkę fragmentu

• określa temat i główną myśl tekstu

 

• odnosi doświadczenia bohaterki fragmentu do swoich  
56. Refleksja o sobie samym • referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

 

• wskazuje środki stylistyczne i określa ich funkcję • określa problematykę utworu

• wyjaśnia znaczenia dosłowne i przenośne w wierszu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje utwór

• interpretuje obraz w kontekście wiersza
57. Co już wiemy o nieodmiennych częściach mowy? • wymienia nieodmienne części mowy • wymienia cechy nieodmiennych części mowy

• odróżnia nieodmienne części mowy od odmiennych

• tworzy przysłówki od podanych przymiotników

• rozpoznaje nieodmienne części mowy w tekście

• używa przysłówków w tekście

• posługuje się przyimkami i spójnikami w tekście

 
58. Jaką funkcję pełnią wykrzyknik i partykuła? • wyjaśnia pojęcia: wykrzyknik i partykuła

 

• wymienia cechy nieodmiennych części mowy: wykrzyknika i partykuły

• odróżnia nieodmienne części mowy od odmiennych

• wskazuje w tekście partykuły i wykrzykniki • używa partykuł i wykrzykników w tekście  
59. Pisownia nie z różnymi częściami mowy • relacjonuje zasady łącznej i rozdzielnej pisowni partykuły nie • odnajduje w tekście błędne zapisy nie z różnymi częściami mowy • uzasadnia pisownię nie z różnymi częściami mowy w podanych przykładach

 

• stosuje zasady poprawnej pisowni nie  z różnymi częściami mowy we własnym tekście  
60. Użycie dwukropka • relacjonuje zasady używania dwukropka • wskazuje w tekście, gdzie należy postawić dwukropek • uzasadnia użycie dwukropka w podanych przykładach

 

• stosuje dwukropek we własnych tekstach  
61. Podsumowanie i powtórzenie • odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie

• posługuje się terminami i pojęciami: motto, apostrofa, bajka, morał, wypowiedź argumentacyjna, zasady dyskusji, nieodmienne części mowy, pisownia wyrazów z nie, dwukropek

• wykorzystuje najważniejsze konteksty • wyciąga wnioski

• określa własne stanowisko

• poprawnie interpretuje wymagany materiał

• właściwie argumentuje

• uogólnia, podsumowuje i porównuje

• wykorzystuje bogate konteksty

• formułuje i rozwiązuje problemy badawcze

63. Odkrywanie świata • opisuje obraz

• określa miejsce, w którym znajdują się przedstawione postacie

• omawia kompozycję obrazu

• charakteryzuje postacie przestawione na obrazie

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim obraz

 

• formułuje problem przedstawiony na obrazie

• wyraża własny sąd o obrazie

• uczestniczy w dyskusji na temat problemu przedstawionego na obrazie
64., 65., 66., 67. i 68. W pustyni i w puszczy Henryka Sienkiewicza • wypowiada się na temat Henryka Sienkiewicza

• relacjonuje treść lektury, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

• wyjaśnia pojęcie: powieść przygodowa

• wskazuje wątek główny i wątki poboczne

• charakteryzuje bohaterów pierwszoplanowych oraz drugoplanowych

• wskazuje funkcję rodzaju narracji

• nazywa uczucia, których doświadczają bohaterowie

 

• określa problematykę utworu

• wskazuje cechy powieści przygodowej w utworze

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

 

 

• przedstawia tło historyczne powieści

• wskazuje elementy zgodne z prawdą historyczną oraz te, które jej przeczą

69. Postrzeganie Afryki • wyjaśnia pojęcia: mit, fakt, stereotyp

• relacjonuje treść artykułu

• określa temat i główną myśl tekstu • przedstawia stereotypowy obraz Afryki • konfrontuje przeczytane informacje z własnymi wyobrażeniami

• wyjaśnia przyczyny zakorzenienia stereotypów na temat Afryki

• przygotowuje prezentację o wybranym państwie afrykańskim
70. Kodeks turysty • relacjonuje treść fragmentu

 

• określa temat tekstu

 

• dzieli tekst na części tematyczne • wypowiada swoją opinię na temat zasad przedstawionych w tekście • przygotowuje prezentację na temat wybranego kraju i jego specyfiki
71. Podróż oczami poety • referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

• wskazuje podmiot liryczny i adresata lirycznego

• wskazuje środki stylistyczne i określa ich funkcję

• wypowiada się na temat podmiotu lirycznego

• wyjaśnia przyczynę zastosowania cudzysłowu

• określa nastrój utworu

• określa problematykę utworu

• określa znaczenia dosłowne i przenośne w wierszu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje utwór

• sporządza notatkę na temat jednego z miast przedstawionych w wierszu
72. Różne rodzaje muzeów • wymienia rodzaje muzeów • opisuje specyfikę poszczególnych muzeów

 

• wymienia znane sobie muzea i przypisuje je do podanych kategorii • opisuje wybrane muzeum • przygotowuje prezentację o różnych rodzajach muzeów
73. i 74. Co już wiemy o częściach zdania? • wymienia części zdania • charakteryzuje poszczególne części zdania • wskazuje w podanych zdaniach poszczególne części • przekształca zdania tak, aby zastosuje inny rodzaj podmiotu  
75. Jak wyrażamy oczekiwania? • wylicza rodzaje perswazji

• definiuje perswazję

• charakteryzuje poszczególne rodzaje perswazji • przyporządkowuje sposób wyrażania oczekiwań do sytuacji oraz osoby • formułuje różne sposoby wyrażania oczekiwań  
76. Znaki interpunkcyjne w dialogach • wymienia zasady stosowania interpunkcji w dialogach • wskazuje miejsca, w których należy postawić myślnik • rozpoznaje, jakich znaków brakuje w podanym tekście • tworzy dialog stosując zasady interpunkcyjne

 

 
77. Jak urozmaicić wypowiedź twórczą? • definiuje wypowiedź twórczą

• wymienia elementy urozmaicające wypowiedź twórczą

• redaguje dialog urozmaicający akcję podanego tekstu

 

• wzbogaca podany tekst o elementy urozmaicające • redaguje wypowiedź twórczą zawierającą elementy urozmaicające

 

 
78. Wspomnienia z podróży • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

 

• określa tematykę fragmentu

• charakteryzuje narratora oraz bohaterów fragmentu

• wskazuje funkcję rodzaju narracji

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• ocenia relację państwa Bongrain z ich wakacyjnego wyjazdu

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

 

• uczestniczy w dyskusji na temat sposobów relacjonowania swoich przeżyć
79. Pisownia wyrazów wielką i małą literą • wymienia zasady pisowni wielką i małą literą • zapisuje prawnie podane wyrazy • uzasadnia pisownię podanych słów

 

• tworzy tekst, w którym stosuje pisownię wyrazów wielką i małą literą  
80. i 81. Znajomość języków • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

• wyjaśnia pojęcie: scenariusz filmowy

• określa tematykę fragmentu

• charakteryzuje narratora oraz bohatera fragmentu

• wskazuje funkcję rodzaju narracji

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje elementy komizmu

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

• redaguje scenariusz filmowy na podstawie podanego tekstu

• redaguje oryginalny scenariusz filmowy na podstawie własnego pomysłu
82. Człowiek wobec przestrzeni • referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

• wskazuje podmiot liryczny

• wskazuje środki stylistyczne i określa ich funkcję

• określa nastrój utworu

• wypowiada się na temat podmiotu lirycznego

• określa problematykę utworu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje utwór

• omawia obraz Bernta Groenvolda w odniesieniu do omawianego wiersza
83. Podsumowanie i powtórzenie • odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie

• posługuje się terminami i pojęciami: powieść przygodowa, wyrażanie oczekiwań (perswazja), scenariusz filmowy, wypowiedź twórcza, pisownia wielką i małą literą, znaki interpunkcyjne w dialogach, części zdania

• wykorzystuje najważniejsze konteksty • wyciąga wnioski

• określa własne stanowisko

• poprawnie interpretuje wymagany materiał

• właściwie argumentuje

• uogólnia, podsumowuje i porównuje

• wykorzystuje bogate konteksty

• formułuje i rozwiązuje problemy badawcze

85. Na skrzydłach fantazji • opisuje obraz

• wskazuje elementy realistyczne i fantastyczne

 

• omawia kompozycję obrazu

• charakteryzuje postać przestawioną na obrazie

• omawia funkcję namalowanej przestrzeni

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim obraz

• formułuje problem przedstawiony na obrazie

• wyraża własny sąd o obrazie

• uczestniczy w dyskusji na temat problemu przedstawionego na obrazie
86. Widzenie świata • relacjonuje treść fragmentu • określa tezę postawioną przez autora

• wymienia argumenty, którymi posłużył się autor

• wskazuje zabiegi, za pomocą których autor nawiązuje kontakt z czytelnikiem • odnosi się do pytania postawionego na końcu tekstu • podaje przykłady indywidualnego widzenia świata
87. Mowa muzyki • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

• wyjaśnia pojęcie: wyrazy dźwiękonaśladowcze

• określa tematykę fragmentu

• charakteryzuje narratora oraz bohaterów fragmentu

• wskazuje elementy fantastyczne we fragmencie

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

 

 

• omawia obraz Mary DeLave w kontekście fragmentu
88. Ludzie muzyki • wymienia profesje związane z muzyką • opisuje zadania osób zaangażowanych przy tworzeniu muzyki

 

• nazywa cechy, którymi powinni się charakteryzować przedstawiciele poszczególnych profesji

 

• omawia specyfikę muzyki jako dziedziny sztuki  
89. Koncert Wojskiego • streszcza fragment

• omawia świat przedstawiony fragmentu

• wymienia etapy, na które można podzielić Koncert Wojskiego

• wskazuje środki stylistyczne

• charakteryzuje język fragmentu

• omawia funkcję środków stylistycznych

• wymienia cechy wpływające na melodyjność fragmentu

• wyraża własną opinię o fragmencie

• wskazuje teksty kultury, w których muzyka pełni istotną rolę
90. Pisownia ą, ę oraz om, on, em, en • wymienia zasady pisowni ą, ę oraz om, on, em, en • uzupełnia wypowiedź podanymi czasownikami w odpowiednich formach • wyjaśnia przyczyny zapisu podanych wyrazów • tworzy tekst z użyciem poprawnych form

 

 
91., 92., 93., 94. i 95. John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem • relacjonuje treść lektury, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• charakteryzuje narratora

• wyjaśnia pojęcie: powieść fantasy

 

• wskazuje wątek główny i wątki poboczne

• rozróżnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworze

• charakteryzuje bohaterów pierwszoplanowych

• określa tematykę utworu

• nazywa wrażenia, które wzbudza w nim czytany tekst

• określa problematykę utworu

• wskazuje cechy powieści fantasy w utworze

• nazywa uczucia, których doświadczają bohaterowie

• wskazuje wartości w utworze i określa wartości ważne dla bohaterów

 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• określa doświadczenia głównych bohaterów i porównuje je z własnymi 

• omawia inny tekst kultury w konwencji fantasy

• porównuje książkę z filmem Petera Jacksona

96. Jak redaguje opowiadanie twórcze na podstawie baśni czy legendy? • definiuje opowiadanie twórcze na podstawie baśni czy legendy • proponuje alternatywne zakończenie wybranej legendy lub baśni • tworzy plan wydarzeń opowiadania twórczego

 

• tworzy opowiadanie twórcze na podstawie baśni czy legendy  
97. Wyobraźnia • referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

• wskazuje podmiot liryczny i adresata lirycznego

• wskazuje środki stylistyczne

• wypowiada się na temat podmiotu lirycznego

• charakteryzuje problematykę utworu

• określa funkcję środków stylistycznych

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• określa nastrój utworu

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje znaczenie tytułu

• uczestniczy w dyskusji na temat funkcji wyobraźni w życiu
98. Pamiętny dzień • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

 

• określa tematykę fragmentu

• charakteryzuje narratora oraz bohaterów fragmentu

• wyjaśnia funkcję rodzaju narracji

• wskazuje elementy fantastyczne

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje uosobienie oraz wyrazy dźwiękonaśladowcze i określa ich funkcje

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

 

• uczestniczy w dyskusji na temat powodów czytania książek
99. Zagadka Mony Lisy • relacjonuje treść fragmentu • opisuje obraz Leonarda da Vinci

• wymienia propozycje interpretacji obrazu Leonarda da Vinci

• określa główną myśl tekstu • interpretuje ostatnie zdanie tekstu

• wypowiada się na temat zaprezentowanych wariacji na temat obrazu Mona Lisa

 
100. Co już wiemy o wypowiedzeniach? • przedstawia podział wypowiedzeń • wskazuje typy wypowiedzeń w tekstach

• przekształca równoważniki zdań w zdania

• łączy wypowiedzenia tak, aby powstały zdania złożone

 

• zdania pojedyncze nierozwinięte przekształca w zdanie pojedyncze rozwinięte  
101. Jak łączą się wyrazy w zdaniu • wymienia rodzaje związków wyrazowych

 

• definiuje rodzaje związków wyrazowych • w zdaniu wskazuje wyrazy, które tworzą związki wyrazowe

• wskazuje wyrazy poza związkami w zdaniu

• klasyfikuje związki wyrazowe  
102. Przecinek w zdaniu pojedynczym – przypomnienie wiadomości • wymienia zasady stosowania przecinka w zdaniu pojedynczym • w zdaniu wskazuje miejsca, w których powinien być przecinek • koryguje zdania pojedyncze pod kątem interpunkcji • tworzy teksty poprawnie stosując przecinki  
103. Podsumowanie i powtórzenie • odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie

• posługuje się terminami i pojęciami: podtytuł, wyrazy dźwiękonaśladowcze, środki stylistyczne (poetyckie), opowiadanie twórcze na podstawie baśni czy legendy, pisownia ą, ę oraz

en, em, on, om, przecinek w zdaniu pojedynczym, różne rodzaje wypowiedzeń, związki wyrazowe, wyrazy poza związkami

• wykorzystuje najważniejsze konteksty • wyciąga wnioski

• określa własne stanowisko

• poprawnie interpretuje wymagany materiał

• właściwie argumentuje

• uogólnia, podsumowuje i porównuje

• wykorzystuje bogate konteksty

• formułuje i rozwiązuje problemy badawcze

105. A było to dobre • opisuje obraz

• nazywa barwy użyte przez malarza

 

• omawia kompozycję obrazu

• wypowiada się na temat sposobu przedstawienia postaci

 

• interpretuje funkcję użytych barw

• przedstawia skojarzenia związane z obrazem

 

• formułuje problem przedstawiony na obrazie

• interpretuje wymowę obrazu

• wyraża własny sąd o obrazie

• porównuje obraz z innymi tekstami kultury przedstawiającymi podobną problematykę
106. i 107. Co było na początku? • relacjonuje treść fragmentu

• porządkuje informacje zaprezentowane w tekście

• wyjaśnia pojęcia: Biblia, Księga Rodzaju

• relacjonuje treść wiersza

• wskazuje podmiot liryczny

• omawia relacje pomiędzy Bogiem a człowiekiem we fragmencie

• wypowiada się na temat podmiotu lirycznego w wierszu

• wskazuje środki stylistyczne w wierszu

• wypowiada się na temat sposobu przedstawienia Boga

• wyjaśnia funkcję powtórzeń w tekście

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• omawia sposób przedstawienia Boga w wierszu

• określa problematykę utworu

• omawia funkcję środków stylistycznych w wierszu

• wyraża własny sąd na temat fragmentu

• interpretuje wiersz

• wyraża własny pogląd na temat wiersza

• porównuje sposób ukazania stworzenia świata w Biblii i w mitologii
108. Pierwsi ludzie • relacjonuje treść fragmentu

• wyjaśnia pojęcia: Biblia, raj, Eden, związek frazeologiczny

• określa temat i główną myśl fragmentu

• odnosi opis Anny Kamieńskiej do pierwowzoru biblijnego

• omawia sposób przedstawienia Boga we fragmencie

 

• interpretuje znaczenie wyrażeń niedosłownych

 

• w kontekście przeczytanego fragmentu omawia obraz Erastusa Salisbury Fielda
109. Punkt widzenia • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

• wyjaśnia pojęcia: wyrazy neutralne, wyrazy nacechowane emocjonalnie, zdrobnienia, zgrubienia

• omawia sposób w jaki fragmenty odnoszą się do Biblii

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

• określa temat fragmentu

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi sposób przedstawienia Adama i Ewy do stereotypów dotyczących płci

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

• uczestniczy w dyskusji na temat: Skąd się biorą różnice w naszym

postrzeganiu rzeczywistości?

110. Motywy biblijne • wymienia motywy biblijne obecne w kulturze • omawia pochodzenie wskazanych motywów biblijnych

• wymienia związki frazeologiczne pochodzące z Biblii

• wyjaśnia znaczenie oraz pochodzenie oraz znaczenie związków frazeologicznych pochodzących z Biblii

 

• odnajduje motywy biblijne w tekstach kultury • przygotowuje prezentację na temat wybranego motywu biblijnego
111. Czy ziarno wyda plon? • relacjonuje treść przypowieści

• wyjaśnia pojęcia: Biblia, przypowieść

• wskazuje w tekście cechy gatunkowe

 

• wyjaśnia metaforyczne znaczenie przypowieści

• wskazuje wartości zaprezentowane w przypowieści

• wyraża własny sąd o tekście

 

• uczestniczy w dyskusji na temat przyczyn dla których Jezus z Nazaretu posługiwał się przypowieściami

• omawia obraz Vincenta van Gogha w kontekście omawianej przypowieści

112. Ludzka dobroć • relacjonuje treść przypowieści

• wyjaśnia pojęcia: Biblia, przypowieść

• określa tematykę przypowieści

• omawia zachowanie bohaterów fragmentu

• formułuje przesłanie przypowieści • odnosi wydarzenie opisane we fragmencie do własnych doświadczeń • uczestniczy w dyskusji na temat okazywania współczucia i pomocy w codziennym życiu
113. Korzystanie z talentu • relacjonuje treść przypowieści

• wyjaśnia pojęcia: Biblia, przypowieść, talent

• wskazuje w tekście cechy gatunkowe

 

• wyjaśnia metaforyczne znaczenie przypowieści

• wskazuje wartości zaprezentowane w przypowieści

• wyraża własny sąd o tekście

 

• uczestniczy w dyskusji na temat wykorzystywania swoich możliwości
114. Wartość przygotowań • relacjonuje treść przypowieści

• wyjaśnia pojęcia: Biblia, przypowieść, talent

• wskazuje w tekście cechy gatunkowe

 

• wyjaśnia metaforyczne znaczenie przypowieści

• wskazuje wartości zaprezentowane w przypowieści

• wyraża własny sąd o tekście

 

• uczestniczy w dyskusji na temat okoliczności, w których należy zachować przezorność
115. Dobroczyńca ludzkości • relacjonuje treść mitu

• wyjaśnia pojęcia: mit, mitologia, Olimp, Prometeusz, Zeus

 

• charakteryzuje bohatera fragmentu

• określa tematykę fragmentu

• podaje cechy mitu w podanym fragmencie

• wskazuje elementy realistyczne i fantastyczne

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim tekst

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• porównuje początki ludzkości przedstawione w Biblii i w mitologii

• wypowiada się na temat najważniejszych bogów greckich
116. i 117. Siła miłości Mit o Orfeuszu i Eurydyce

• relacjonuje treść mitu

• wyjaśnia pojęcia: mit, mitologia, Tartar

 

Leopold Staff, Odys

• relacjonuje treść wiersza

• wskazuje adresata lirycznego

Mit o Orfeuszu i Eurydyce

• charakteryzuje bohaterów fragmentu

• określa tematykę mitu

• wskazuje cechy mitu w podanym fragmencie

 

Leopold Staff, Odys

• określa temat wiersza

• wskazuje środki stylistyczne

Mit o Orfeuszu i Eurydyce

• określa problematykę mitu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim tekst

 

Leopold Staff, Odys

• określa problematykę wiersza

• omawia funkcję środków stylistycznych

• określa nastrój wiersza

Mit o Orfeuszu i Eurydyce

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

 

Leopold Staff, Odys

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• wypowiada się na temat Odyseusza

• interpretuje utwór

• uczestniczy w dyskusji na temat tez postawionych w wierszu Leopolda Staffa
118. W świecie mitów • wymienia najważniejsze postacie z mitologii • opisuje najważniejsze postacie z mitologii

 

• wskazuje teksty kultury współczesnej, w której obecne są motywy biblijne • omawia przyczyny wpływu mitologii na kulturę wieków późniejszych • przedstawia wybrany tekst kultury zawierający odwołania do mitologii
119. Jan redaguje opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści? • zdefiniuje opowiadanie twórcze na podstawie mitu czy przypowieści • proponuje alternatywne zakończenie wybranego mitu lub przypowieści • redaguje plan wydarzeń opowiadania twórczego

 

• redaguje opowiadanie twórcze na podstawie mitu czy przypowieści  
120. Zasady postępowania • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

 

• określa tematykę fragmentu

• charakteryzuje narratora oraz bohaterów utworu

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

 

• uczestniczy w dyskusji na temat konieczności przestrzegania zasad
121. Tolerancja • referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

• wskazuje podmiot liryczny i adresata lirycznego

• wskazuje środki stylistyczne

• wypowiada się na temat podmiotu lirycznego

• określa problematykę utworu

• określa funkcję środków stylistycznych

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• określa nastrój utworu

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje znaczenie tytułu

• uczestniczy w dyskusji na temat wartości nadających życiu sens
122. Użycie nawiasu • relacjonuje zasady używania nawiasu

 

• wyjaśnia, dlaczego w podanym tekście zastosowano nawiasy

 

• uzupełnia podany tekst o nawiasy • redaguje tekst z użyciem nawiasów  
123. Radość obdarowywania • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

• wyjaśnia pojęcie: powieść obyczajowa

• określa tematykę fragmentu

• charakteryzuje narratora oraz bohaterów fragmentu

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa emocje, których doświadczają bohaterowie

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

 

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

 

 

• uczestniczy w dyskusji na temat problemu poruszonego we fragmencie
124. Pisownia wyrazów obcych • wymienia sposoby zapisywania wyrazów obcego pochodzenia

 

• uzupełnia podany tekst odpowiednią formą wyrazu obcego • uzupełnia podany tekst właściwie zapisanymi słowami obcego pochodzenia • stosuje oryginalną oraz spolszczoną wersję zapisu wyrazów obcych  
125. Jak rozpoznaje zdania złożone współrzędnie i podrzędnie? • definiuje zdanie złożone

• wymienia cechy zdań złożonych współrzędnie i zdań złożonych podrzędnie

• rozpoznaje zdania złożone współrzędnie

• rozpoznaje zdania złożone współrzędnie

• nazywa rodzaje zdań złożonych • wykonuje wykresy zdań złożonych  
126. Jak rozpoznaje typy zdań złożonych współrzędnie? • wymienia cechy różnych typów zdań współrzędnych

 

• rozpoznaje poszczególne typy zdań złożonych współrzędnie

 

• tworzy i zapisuje zdania złożone współrzędnie • wykonuje wykresy zdań  
127. Podsumowanie i powtórzenie • odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie

• posługuje się terminami i pojęciami: powieść obyczajowa, pamiętnik, przypowieść, powtórzenie, opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści, pisownia wyrazów obcych, użycie nawiasu, zdanie złożone, zdanie złożone podrzędnie, zdania złożone współrzędnie (łączne, rozłączne, przeciwstawne, wynikowe)

• wykorzystuje najważniejsze konteksty • wyciąga wnioski

• określa własne stanowisko

• poprawnie interpretuje wymagany materiał

• właściwie argumentuje

• uogólnia, podsumowuje i porównuje

• wykorzystuje bogate konteksty

• formułuje i rozwiązuje problemy badawcze

129. Spotkania z naturą • opisuje obraz

• nazywa barwy użyte przez malarza

• omawia kompozycję obrazu

• charakteryzuje postacie przestawione na obrazie

 

• wypowiada się na temat sposobu przedstawienia zwierząt

• nazywa wrażenia oraz skojarzenia, jakie wzbudza w nim obraz

• formułuje problem przedstawiony na obrazie

• interpretuje funkcję barw

• interpretuje tytuł obrazu

• wyraża własny sąd o obrazie

• porównuje obraz z innymi tekstami kultury poruszającymi podobną problematykę
130. Zdziwienie światem • referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

• wskazuje podmiot liryczny

• wskazuje środki stylistyczne

• wypowiada się na temat podmiotu lirycznego

• określa problematykę utworu

• wyjaśnia funkcję środków stylistycznych

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• określa nastrój utworu

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje znaczenie tytułu

• wymienia zaobserwowane przez siebie cuda natury
131. Uczucia zwierząt • referuje treść artykułu

 

• wskazuje cechy artykułu prasowego w tekście

• określa temat tekstu

• określa główną myśl tekstu

• odróżnia informacje o faktach od opinii

• wskazuje i nazywa wartości opisane w artykule

 

• wyraża własny sąd o temacie artykułu

• wypowiada się na temat ostatniego zdania w artykule

• uczestniczy w dyskusji na temat sposobu traktowania zwierząt przez ludzi
132. Człowiek w cywilizowanym świecie • referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

• wskazuje podmiot liryczny

• wskazuje środki stylistyczne

• wypowiada się na temat podmiotu lirycznego

• określa problematykę utworu

• wyjaśnia funkcję środków stylistycznych

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• charakteryzuje nastrój utworu

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje utwór

• uczestniczy w dyskusji na temat wpływu przemian cywilizacyjnych na człowieka
133. Co dziedziczymy? • referuje treść komiksu

• wyjaśnia pojęcie: komiks

• omawia świat przedstawiony

 

• określa temat utworu

• charakteryzuje bohaterów komiksu

• określa problematykę utworu

• nazywa wrażenia, jakie budzi w nim komiks

• wskazuje wartości zaprezentowane w komiksie

• interpretuje zakończenie komiksu

• charakteryzuje komiks jako tekst kultury, wskazuje charakterystyczne dla niego cechy

• uczestniczy w dyskusji na temat wpływu przemian cywilizacyjnych na życie człowieka
134. Jak redaguje list oficjalny? • definiuje list oficjalny • wymienia części, z których składa się list oficjalny

• wybiera argumenty adekwatne do określonego listu oficjalnego

• przekształca podaną wiadomość w list oficjalny

• koryguje podany przykład listu oficjalnego

 

• redaguje list oficjalny  
135. Jak kulturalnie się porozumiewać? • wymienia cechy języka potocznego

• wymienia elementy składające się na etykietę językową

• wyjaśnia, w jakich sytuacjach używa się oficjalnej a w jakich – nieoficjalnej odmiany języka • wskazuje różnice pomiędzy językiem mówionym a językiem pisanym • posługuje się różnymi odmianami języka stosownie do sytuacji  
136. Co już wiemy o głoskach i sylabach? • odróżnia głoski od liter

• dzieli głoski na samogłoski i spółgłoski

 

• definiuje głoski, sylaby i litery • odróżnia spółgłoski miękkie od twardych • wskazuje słowa, w których litera i oznacza tylko miękkość głoski, w których – tworzy sylabę  
137. Jak rozróżnić głoski dźwięczne i bezdźwięczne oraz ustne i nosowe? • wymienia cechy głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych

• wymienia cechy głosek ustnych i nosowych

• wskazuje głoski dźwięczne i bezdźwięczne w podanych wyrazach

• wskazuje głoski ustne i nosowe w podanych wyrazach

• odróżnia głoski dźwięczne od bezdźwięcznych oraz ustne od nosowych

 

• wskazuje głoski dźwięczne i bezdźwięczne, ustne i nosowe w tekście

 

 
138. Jak akcentować wyrazy? Jak intonować zdania? • wymienia sytuacje, kiedy akcentujemy wyrazy na trzecią i na czwartą sylabę od końca

• definiuje słowo: intonacja

• identyfikować akcent paroksytoniczny jako dominujący w języku polskim • wskazuje akcent w podanych wyrazach

 

• czyta podany tekst poprawnie akcentując wszystkie wyrazy

 

 
139. i 140. Pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h • wymienia zasady pisowni ó i u, rz i ż oraz ch i h

 

• uzupełnia podane słowa odpowiednimi literami

 

• podaje wyrazy pokrewne uzasadniające pisownię

• poprawnie zapisuje podane słowa

• tworzy tekst, w którym stosuje poprawną pisownię wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h  
141. Człowiek i natura • referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

• wskazuje podmiot liryczny

• wskazuje środki stylistyczne

• wypowiada się na temat podmiotu lirycznego

• omawia sytuację liryczną

• określa problematykę utworu

• określa funkcję środków stylistycznych

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• określa nastrój utworu

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje utwór

• wskazuje inne teksty kultury mówiące o sposobie postrzegania natury przez człowieka
142. Jak poprawnie używa średnika? • wyjaśnia, do czego służy średnik w wypowiedziach • wyjaśnia, w jakim celu został użyty średnik we wskazanym tekście • uzupełnia podany tekst średnikami • układa tekst  z zastosowaniem średników  
143. Walka z plastikiem • referuje treść fragmentu • wskazuje we fragmencie cechy artykułu prasowego

• określa temat tekstu

• określa główną myśl tekstu

• omawia funkcję śródtytułów

• odróżnić informacje o faktach od opinii

• wskazuje i nazywa wartości opisane w artykule

• wyraża własny sąd o temacie artykułu

• wyjaśnia, w jakim celu autor przywołuje dane wyrażone liczebnikami

 

• omawia fotografię umieszczoną w podręczniku w kontekście przeczytanego artykułu
144. Podsumowanie i powtórzenie • odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie

• posługuje się terminami i pojęciami: list oficjalny, pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, średnik, głoski (spółgłoski miękkie i twarde, funkcje litery i, głoski dźwięczne i bezdźwięczne, głoski ustne i nosowe), wymowa (zasady akcentowania, zasady intonacji)

• wykorzystuje najważniejsze konteksty • wyciąga wnioski

• określa własne stanowisko

• poprawnie interpretuje wymagany materiał

• właściwie argumentuje

• uogólnia, podsumowuje i porównuje

• wykorzystuje bogate konteksty

• formułuje i rozwiązuje problemy badawcze

146. Kartki z kalendarza • opisuje obraz

• nazywa barwy użyte przez malarza

• omawia kompozycję obrazu

• wypowiada się na temat sposobu przedstawienia postaci

 

• wskazuje problem przedstawiony na obrazie

• nazywa wrażenia oraz skojarzenia, jakie wzbudza w nim obraz

 

• formułuje problem przedstawiony na obrazie

• interpretuje funkcję barw

• interpretuje tytuł obrazu

• wyraża własny sąd o obrazie

• uczestniczy w dyskusji na temat sztuki w przestrzeni publicznej
147. 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości • referuje treść fragmentu

• wyjaśnia pojęcie: patriotyzm

• określa temat fragmentu

• formułuje w punktach, na czym polega współczesny patriotyzm

• określa główną myśl tekstu

• wskazuje i nazywa wartości opisane w tekście

• omawia funkcję porównania do ogrodnika

• wyraża własny sąd o temacie artykułu

• uczestniczy w dyskusji na temat różnych sposobów postrzegania słowa: patriotyzm
148. 24 grudnia – Wigilia świąt Bożego Narodzenia • referuje treść wiersza • określa temat utworu

• wypowiada się na temat specyfiki wiersza Ludwika Jerzego Kerna

• omawia funkcję epitetów

 

• wyraża swoją opinię na temat wiersza

• omawia symbolikę ozdób choinkowych

• uczestniczy w dyskusji na temat różnych sposobów świętowania Bożego Narodzenia
149. 14 lutego – walentynki • relacjonuje treść fragmentu, ustala kolejność zdarzeń

• omawia elementy świata przedstawionego

• wskazuje narratora

 

• określa tematykę fragmentu

• charakteryzuje narratora oraz bohatera fragmentu

• nazywa emocje, których doświadcza bohater

 

• określa problematykę fragmentu

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohaterów

• wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach

• odnosi problematykę poruszoną we fragmencie do swoich własnych doświadczeń

 

 

• uczestniczy w dyskusji na temat przyczyn negatywnego nastawienia do walentynek
150, 2 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci • referuje treść listu • określa temat listu

• wylicza, z czego składa się wyobraźnia według autorki listu

• wyjaśnia sformułowania metaforyczne użyte w liście

 

• omawia problematykę listu

• wyraża własny sąd o treści listu

• omawia książki, które najintensywniej zapadły mu w pamięć
151. Wielkanoc • referuje treść wiersza

• określa rodzaj literacki

• wskazuje podmiot liryczny

• wskazuje środki stylistyczne

• wypowiada się na temat podmiotu lirycznego

• określa problematykę utworu

• wyjaśnia funkcję środków stylistycznych

• nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst

• określa nastrój utworu

• wyraża własny sąd na temat wiersza

• interpretuje utwór

• przedstawia różne sposoby świętowania Wielkanocy