Program dla dzieci w wieku 5-9 lat, ukierunkowany na wzmacnianie umiejętności osobistych i społecznych Rekomendowany na I poziom – program obiecujący.
Data rozpoczęcia programu: |
2005,03 |
Zakres programu: |
Ogólnopolski |
Nazwa: |
Centrum Pozytywnej Edukacji |
Rodzaj: |
Inne |
Miejscowość: |
M. st. Warszawa |
Nazwa ulicy i numer: |
Sochaczewska 31 b |
Strona WWW: |
www.pozytywnaedukacja.pl |
Numer telefonu: |
608370777 |
E-mail: |
info@pozytywnaedukacja.pl |
Nazwa: |
Partnership for Children |
Rodzaj: |
Organizacja pozarządowa |
Celem programu jest promocja zdrowia psychicznego poprzez wyposażenie dzieci w wieku 5-9 lat w podstawowe umiejętności radzenia sobie z problemami, trudnościami, ze zmianą i stratą (coping skills), a także rozwój umiejętności wymyślania i wykorzystywania strategii (które nikogo nie krzywdzą) pomocnych w sytuacjach trudnych, stresowych, zmiany i straty. |
Doskonalenie u dzieci zdolności rozpoznawania i nazywania uczuć. Nauczenie określania i wykorzystywania strategii radzenia sobie z uczuciami smutku, złości, rozdrażnienia i zazdrości. |
Rozwój i doskonalenie u dzieci kompetencji komunikacyjnych – nauczenie dzieci – jak uważnie słuchać, jak wyrazić to, co chcemy powiedzieć, jak prosić o pomoc i udzielać pomocy innym. Doskonalenie u dzieci umiejętności nawiązywania i utrzymania przyjaźni, radzenia sobie z odrzuceniem i samotnością. Doskonalenie u dzieci umiejętności radzenia sobie ze zmianą i stratą, w tym przezwyciężania przykrych doznań oraz uczuć po stracie i śmierci kogoś bliskiego. |
Doskonalenie u dzieci umiejętności rozwiązywania konfliktów, poszukiwania rozwiązań, które będą pomocne, ale nie będą nikogo krzywdziły. Reagowanie na przemoc i pomoc ofiarom prześladowań. Ograniczenie przemocy i zapobieganiu zjawiskom bullyingu – krzywdzenia. |
Przyjaciele Zippiego to program promocji zdrowia psychicznego, który pomaga małym dzieciom doskonalić umiejętności radzenia sobie z trudnościami i konfliktami w codziennym życiu. Program Przyjaciele Zippiego nastawiony jest na rozwijanie zdolności radzenia sobie, a nie koncentruje się na konkretnych problemach. Jego celem jest podnoszenie u wszystkich małych dzieci poziomu zdolności radzenia sobie z trudnościami dnia codziennego. Wiele społeczeństw ignoruje emocjonalne potrzeby dzieci i woli koncentrować się na osiągnięciach w nauce. Jednak badania wskazują, że umiejętności akademickie mają niewielki wpływ na zdolność dziecka do konstruktywnego radzenia sobie z frustracjami i wyzwaniami szybko zmieniającego się otoczenia, czy do tworzenia silnych i trwałych związków oraz prowadzenia szczęśliwego, satysfakcjonującego życia. Program jest oparty na założeniu, że dzieci cały czas wchodzą w interakcje z innymi osobami – z rodziną, nauczycielami, przyjaciółmi i innymi dziećmi, w różnych sytuacjach i okolicznościach. To, jak dobre mają stosunki z innymi oraz jak dają sobie radę z trudnościami i stresującymi sytuacjami, jest kluczowe dla ich myślenia o sobie i o innych. Sposób postępowania w powyższych przypadkach wpływa na to, jak reagują na zmiany w swoim życiu i jak szczęśliwe lub nieszczęśliwe się czują. Innymi słowy, radzenie sobie, czyli postępowanie w trudnych sytuacjach, korzystanie z pomocy i wsparcia ze strony innych – jest istotą myślenia przez dziecko o własnym powodzeniu i źródłem jego samopoczucia. Program koncentruje się na uczeniu takich sposobów radzenia sobie, które zachęcają dzieci do pomagania innym i wspierania ich. Wzajemna pomoc, szacunek, wyobrażanie sobie, co czują inni (empatia) oraz współpraca, są kluczowe dla filozofii programu Przyjaciele Zippiego.
|
Program ukierunkowany na rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych dzieci w wieku 7-9 lat oraz poprawę ich psychospołecznego funkcjonowania.
Rekomendowany na I poziom – program obiecujący.
PROGRAM PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY EPSILON | |
Typ programu: |
Promocja zdrowia psychicznego |
Skrócony opis programu: |
Program promocji zdrowia psychicznego ukierunkowany na rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych dzieci w wieku 7-9 lat oraz poprawę ich psychospołecznego funkcjonowania. Program jest rekomendowany w systemie rekomendacji – I poziom jakości “Program obiecujący” |
Data rozpoczęcia programu: |
2005,09 |
Zakres programu: |
Województwo |
Województwo: |
śląskie |
Nazwa: |
Stowarzyszenie EPSILON |
Rodzaj: |
Organizacja pozarządowa |
Miejscowość: |
M. Bielsko-Biała |
Nazwa ulicy i numer: |
Łukasińskiego 45 |
Strona WWW: |
www.epsilon.org.pl |
Numer telefonu: |
338144628 |
E-mail: |
epsilon@epsilon.org.pl |
Szacuje się, że około 5% dzieci w wieku do 8 lat cierpi na zaburzenia psychiczne. Do czasu osiągnięcia wieku 16 lat blisko jedna trzecia nastolatków wykazuje zaburzenia emocji i zachowania. Tylko niewielka część z nich otrzymuje pomoc. Zaburzenia depresyjne i lękowe wśród dzieci stanowią podłoże do rozwijania się zespołów psychopatologicznych u dorosłych. Niepokojący jest również wczesny wiek inicjacji alkoholowej, co stanowi jeden z głównych czynników ryzyka uzależnienia. Wśród czynników powodujących różne rodzaje trudności psychicznych i zaburzenia u dzieci na pierwszy plan wysuwają się warunki środowiskowe: rodzinne – zwłaszcza klimat emocjonalny rodziny oraz sytuacja szkolna. Konsekwencją niesprzyjających warunków w środowisku domowym i szkolnym może być stworzenie sobie obrazu świata jako struktury wrogiej i niezrozumiałej. Problem: Młodzi ludzie często czują się zagubieni i pozbawieni wsparcia, a ich umiejętności życiowe i odporność na stres są niewystarczające dla poprawnego funkcjonowania mechanizmów adaptacji, co w konsekwencji obniża poziom odczuwanej satysfakcji z życia. Nieumiejętność radzenia sobie z negatywnymi emocjami oraz odreagowywanie złości i napięć psychicznych w różnych formach zachowań agresywnych wpływają na atmosferę panującą w klasie, ta zaś z kolei może być czynnikiem kształtującym i wzmacniającym negatywne schematy poznawcze. Im dłużej panuje w klasie atmosfera wzajemnej wrogości, nietolerancja i zła komunikacja, tym trudniej uzyskać pozytywną zmianę sytuacji, która negatywnie wpływa na poczucie dobrostanu, zwiększając poziom stresu doświadczanego w szkole. |
Zapewnienie trwałego w czasie zwiększenia poczucia dobrostanu i redukcja zagrożenia patologiami i wykluczeniem społecznym poprzez podniesienie umiejętności życiowych – wyposażenie dzieci w zasoby osobiste, pozwalające na sprawną konfrontację z wydarzeniami życiowymi, pod postacią elementów inteligencji emocjonalnej i poczucia koherencji, jako globalnej orientacji życiowej. |
Zwiększenie udziału konstruktywnych wzorców komunikacyjnych w kontaktach podejmowanych przez dzieci. |
Zwiększenie umiejętności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w sytuacjach trudnych zgodnie z normami współżycia społecznego, zwiększenie liczby zachowań o charakterze pomocy rówieśniczej. |
Zwiększenie poczucia więzi ze szkołą i poczucia przynależności do silnego zespołu klasowego, zintegrowanego wokół pozytywnych postaw i wartości. Zwiększenie roli wychowawcy jako kluczowego realizatora profilaktyki w szkole. |
Wczesna interwencja (rozpoczęta około 6-10 roku życia), skierowana do dzieci i młodzieży szkolnej może przynieść efekt w zakresie profilaktyki zachowań problemowych, w tym uzależnień, przemocy, zaburzeń zachowania. Działania profilaktyczne w tym okresie rozwoju dziecka są bardziej efektywne, ponieważ presja grupy rówieśniczej odgrywa wówczas mniejszą rolę w porównaniu z okresem adolescencji. Program Profilaktyczno Wychowawczy Epsilon oparty jest o metody aktywnego uczestnictwa, w szczególności dramę edukacyjną oraz technikę współprowadzenia warsztatu profilaktycznego we współpracy „profesjonalny trener-wychowawca”. Program nawiązuje również do ewolucji roli nauczyciela i zmian w metodyce pracy z uczniem opartej obecnie o komunikację wielostronną i zdobywanie wiedzy w procesie współpracy. Zdaniem autorów programu, dzięki wsparciu osób znaczących, jakimi powinni być wychowawcy, dziecko może przekształcać nowe sytuacje stresowe w zadaniowe, natomiast szkoła powinna być środowiskiem, w którym w jak najwyższym stopniu zaspokajane są potrzeby bezpieczeństwa, akceptacji i przynależności do grupy. Program zakłada aktywną pracę warsztatową z małą grupą, jaką jest zespół klasowy, za której poszczególne elementy odpowiadają trenerzy zewnętrzni i wychowawcy pełniący w realizacji projektu kluczową rolę.Działania podejmowane w ramach programu odnoszą się zarówno do czynników chroniących (wzmocnienie wpływu), jak i czynników ryzyka (osłabienie wpływu) odnoszących się do zachowań problemowych, przy wykorzystaniu strategii zwłaszcza wzmacniania więzi, rozwijania umiejętności życiowych, edukacji normatywnej i wzmacniania umiejętności wychowawczych. |