- Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
29 kwietnia 2010
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców to program spotkań dla każdego, kto szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi lub wychowankami.
Jego głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku.
Główne motto Szkoły dla Rodziców i Wychowawców brzmi: Wychowywać to kochać i wymagać.
Ucząc umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie program jednocześnie przyczynia się do budowania silnej więzi między rodzicami a dziećmi, co (zgodnie z wynikami badań J. D. Hawkinsa) sprawia, że jest on także programem profilaktycznym.
Program w dużej części bazuje na cyklu książek A. Faber i E. Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, „Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, żeby samemu żyć z godnością”, „Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny”, „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole”, „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały” (Wydawnictwo Media Rodzina).
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców uczy nie tyle „metod” co budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu.
Standardy:
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców jest programem profilaktyki uniwersalnej ukierunkowany na przeciwdziałanie zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży oraz podnoszenie kompetencjiwychowawczych rodziców i nauczycieli. Adresowany do dorosłych.
Realizacja:
40 godzin dydaktycznych (cykl dziesięciu spotkań);
liczebność grupy – 12-15 (max.) osób;
metoda pracy – warsztatowa;
zalecane prowadzenie przez dwie osoby
- Jak sobie radzić z prowokacyjnymi zachowaniami uczniów? Metoda konstruktywnej konfrontacji
29 kwietnia 2010
Program zwiększania umiejętności wychowawczych nauczycieli i innych pracowników szkoły „Jak sobie radzić z prowokacyjnymi zachowaniami uczniów? Metoda konstruktywnej konfrontacji” został opracowany przez zespół autorów z Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, obecnie ORE. Upowszechniany jest od 2007 roku.
Program adresowany jest do rad pedagogicznych starszych klas szkół podstawowych, szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Cele programu:
- ukazanie nauczycielom wielorakich uwarunkowań trudnych zachowań dzieci i młodzieży, zwłaszcza związku pomiędzy cechami klimatu społecznego szkoły, a zachowaniami wychowanków;
- zapoznanie z wewnątrzszkolnymi czynnikami chroniącymi, w tym rolą wspierającego nauczyciela;
- poszerzenie repertuaru reakcji nauczyciela o nowe, bardziej efektywne metody wychowawcze.
Forma realizacji:
Szkolenie rady pedagogicznej ma formę 4-godzinnego wykładu interaktywnego, opartego na prezentacji multimedialnej, z elementami warsztatu. Do każdego omawianego zagadnienia przygotowano ćwiczenia wykonywane przez uczestników indywidualnie bądź w parach. Przewidziano również czas na wymianę doświadczeń i dyskusję.
Treści programowe:
- zachowania uczniów sprawiające nauczycielom najwięcej problemów;
- typowe reakcje nauczycieli na trudne zachowania uczniów i ich skuteczność;
- przyczyny trudnych zachowań;
- sposoby radzenia sobie z emocjami i odraczania reakcji przez nauczyciela;
- budowanie pozytywnego klimatu społecznego w klasie;
- prowokacja jako specyficzny rodzaj zachowań trudnych;
- metoda konstruktywnej konfrontacji, jako przykład właściwego reagowania na trudne i prowokacyjne zachowania ucznia.
Wyposażenie programu
Realizatorzy otrzymują pakiet materiałów na płycie CD zawierający prezentację multimedialną dla rady pedagogicznej; scenariusz spotkania z radą, zeszyt ćwiczeń dla uczestników, artykuły tematyczne, arkusze ewaluacji, a także formularz sprawozdania z przeprowadzonych szkoleń.
Realizacja programu
W latach 2007–2010 przeprowadzono szkolenia dla 18-tu grup realizatorów, w których uczestniczyło 320 osób – głównie pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych. Realizatorzy przeprowadzili szkolenia rad pedagogicznych, w których łącznie wzięło udział 19892 nauczycieli (dane z dwóch edycji).
Łącznie w latach 2007–2010 certyfikat realizatora otrzymało 310 osób z terenu 16 województw.