PROGRAM
WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W BAŁDRZYCHOWIE
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BAŁDRZYCHOWIE
Podstawa prawna:
- 26, 84 ust. 2 pkt; ust. 3 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U z 11 stycznia 2017 r. poz.59,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły i stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356).
- WSTĘP:
Wychowanie dzieci i młodzieży to bardzo trudne i odpowiedzialne zadanie. Nikt nie potrafi podać gotowej recepty, jak wychować młodego człowieka, by stał się mądrym, obywatelem swojego kraju. W procesie wychowania najważniejsi są rodzice. To od nich zależy, jakie wartości chcą pielęgnować w swoim dziecku, jakie ukształtować postawy, by móc wychować dobrego człowieka. Ważne jest to, by jemu było dobrze w środowisku, w którym będzie żył, ale także by innym było dobrze z nim.
Dziecko trafia do szkoły i tutaj bardzo ważne jest wychowanie, za które odpowiadają nauczyciele. W myśl zapisów podstawy programowej:
„Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:
- szkolny zestaw programów nauczania;
- program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.”
Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem każdego nauczyciela, pedagoga, psychologa, ale także rodziców, których rola jest niezwykle istotna w procesie tworzenia programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
Wychowanie w myśl W. Okonia (Słownik Pedagogiczny, Warszawa, 2001 r., wyd. Akademickie Żak, s. 445) to: „świadomie organizowana działalność społeczna, oparta na stosunku wychowawczym między wychowankiem, a wychowawcą, której celem jest wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka”.
Profilaktyka ma na celu promocję zdrowego stylu życia, opóźnienie wieku inicjacji, a przez to zapobieganie lub zmniejszenie zasięgu zachowań ryzykownych. Według M. Bańko (Słownik Języka Polskiego) „Słowo profilaktyka łączy się z nazwami chorób i innych niepożądanych zjawisk, którym działania profilaktyczne mają zapobiegać, np. profilaktyka depresji, profilaktyka przestępczości”. Profilaktyka jest zatem procesem wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami, zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi, jednocześnie działania profilaktyczne mają ograniczać i likwidować czynniki zaburzające ten rozwój.
Zarówno profilaktyka jak i wychowanie stanowią nieodłączną, integralną całość, dzięki którym kształtuje się osobowość młodego człowieka.
Program wychowawczo-profilaktyczny został dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów, poprzedzony diagnozą tych potrzeb. Ważne są również treści, które wynikają z potrzeb lokalnego środowiska. Najważniejszą kwestią jest poczucie bezpieczeństwa, stworzenie klimatu, który będzie sprzyjał nauce i pracy. Istotą programu jest dążenie do ukształtowania postaw uczniów, które cechuje: kultura osobista, odpowiedzialność, kreatywność, empatia, koleżeństwo, szacunek do drugiego człowieka, komunikatywność.
Program obejmuje treści i działania zarówno o charakterze wychowawczym jak i profilaktycznym, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Podstawą do planowania działań profilaktycznych, wychowawczych, edukacyjnych i informacyjnych jest diagnoza, na podstawie której dokonano oceny czynników i czynników chroniących. Diagnoza opiera się na:
- wnioskach i ewaluacji programu wychowawczego i profilaktyki z ubiegłego roku;
- analizie zachowań uczniów w szkole;
- wnioskach z obserwacji nauczycieli, wychowawców, pedagoga, psychologa oraz innych pracowników szkoły;
- analizie dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej;
- analizie występujących w szkole problemów.
- ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE, CELE PROGRAMU
- Opracowując program wychowawczo-profilaktyczny uwzględniono:
- Aktualne przepisy prawa oświatowego;
- Diagnozę potrzeb w zakresie niwelowania problemów wychowawczych przeprowadzoną wśród uczniów, rodziców, nauczycieli;
- Analizę środowiska lokalnego, jego potrzeb i sytuacji;
- Badania w zakresie zagrożeń uzależnieniami w szkole i środowisku lokalnym;
- Dotychczasowe doświadczenia szkoły w zakresie działań wychowawczo-profilaktycznych.
- CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO:
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, regionalnej, lokalnej i szkolnej;
- Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, komunikowania się z innymi osobami, w tym w rówieśnikami i osobami dorosłymi;
- Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, respektowania przyjętych zasad i norm społecznych;
- Poznawanie zagrożeń współczesnego świata oraz sposobów reagowania na te zagrożenia;
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozbudzanie potrzeby poszukiwania wiedzy z różnych źródeł;
- Przygotowanie do odbioru dóbr kultury;
- Kształtowanie nawyków zdrowotnych i higienicznych, rozwijanie umiejętności dokonywania wyborów zachowania chroniącego zdrowia swoje i innych, dbałość oprawidłowe odżywianie, motywowanie do prowadzenia zdrowego trybu życia;
- Unikanie sytuacji zagrażających ludzkiemu zdrowiu i życiu, profilaktyka zachowań ryzykownych i profilaktyka uzależnień;
- Wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji;
- Dbałość o rozwój fizyczny, promowanie sprawności fizycznej, turystyki, krajoznawstwa, uprawiania różnych dyscyplin sportu.
- MISJA I WIZJA SZKOŁY
- WIZJA SZKOŁY
Nasza szkoła jest szkołą nowoczesną ,życzliwą i przyjazną uczniowi. Cechują ją otwartość na problemy uczniów i nowoczesność. Istotna jest współpraca z rodzicami i zaangażowanie ich w życie szkoły. Dbamy o bezpieczeństwo i stwarzamy optymalne warunki dla rozwoju naszych uczniów. Kształtujemy postawy uczniów oparte na szacunku dla drugiego człowieka. Rozwijamy i utrwalamy wiedzę o dziedzictwie kulturowym naszej małej ojczyzny, naszego kraju i Europy. Dbamy, by nasi uczniowie byli otwarci na współczesne zdobycze cywilizacyjne, jednocześnie znając ich zagrożenia. Nasi uczniowie będą świadomi nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym , świadomi własnego pochodzenia.
- MISJA SZKOŁY
Oferujemy naszym uczniom dobre warunki lokalowe i wyposażenie, które pozwolą na wszechstronny rozwój. Wzbogacamy i modyfikujemy, według potrzeb uczniów, ofertę szkoły: koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne, opiekę psychologiczno-pedagogiczną. Nauczyciele dokładają wszelkich starań, by nasi uczniowie kształtowali postawy zarówno moralne jak i obywatelskie. Kształcimy i wychowujemy uczniów odpowiedzialnych za siebie i innych członków społeczności szkolnej. Wykorzystujemy najnowsze techniki informacyjne , stosujemy nowoczesne metody nauczania i wychowania , aby uczeń mógł rozwijać swoje zainteresowania , umiejętności , zdolności i pasje . Szczególnie dbamy o rozwój fizyczny , psychiczny i duchowy , aby w przyszłości prowadzili zdrowy styl życia. Pragniemy wyposażyć ich w taką wiedzę , umiejętności i kompetencje aby w przyszłości stali się świadomymi , kreatywnymi wrażliwymi członkami społeczności , w której funkcjonują Stwarzamy warunki do twórczej i aktywnej działalności uczniowskiej, zachęcamy i motywujemy naszych podopiecznych do osiągania sukcesów. Rozbudzamy szacunek do nauki i poszukiwania wiedzy z różnych źródeł. Szkoła zachęca do działań nieszablonowych, zespołowych i twórczych. Dbamy o jak najlepszą atmosferę w pracy i nauce. Przygotowujemy uczniów do radzenia sobie w życiu, poprzez pokonywanie trudności i rozwiązywanie problemów. Uczymy tolerancji, poczucia sprawiedliwości, uczciwości i szacunku dla ludzi.
- SYLWETKA ABSOWENTA
- Uczeń naszej szkoły zna, wie, umie, potrafi, jest :
- Wie, że zdobywanie wiedzy i umiejętności jest kluczem do własnego sukcesu;
- Zna własne wartości i kieruje się nimi w dokonywaniu wyborów;
- Zna swoje prawa i obowiązki ;
- Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy w otaczającym świecie;
- Umie porozumiewać się w języku obcym w codziennych sytuacjach i rozumie potrzebę doskonalenia kompetencji językowych;
- Poszukuje wiedzę w różnych źródłach informacji i kultury;
- Ma poczucie własnej wartości, jest asertywny;
- Posługuje się na poziomie podstawowym i rozszerzonym technologią informacyjną;
- Jest przygotowany do kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej;
- Dba o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i innych;
- Utożsamia się ze swoją małą i dużą ojczyzną;
- Jest przygotowany do odbioru różnych dóbr kultury;
- Ma poczucie tożsamości narodowej i europejskiej;
- Jest otwarty, dociekliwy, dąży z uporem do celu;
- Okazuje szacunek i życzliwość wszystkim ludziom;
- Potrafi współpracować w grupie;
- Rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego;
- Kieruje się w życiu uczciwością, sumiennością i tolerancją, jest empatyczny.
- ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH UCZESTNIKÓW PROGRAMU
- Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za prawidłowy rozwój naszych wychowanków. Prawidłowo przebiegający proces wychowawczy wymaga zaangażowania uczniów, nauczycieli, pedagogów, wychowawców i rodziców. Poniżej proponowane zadania dla poszczególnych uczestników programu:
- Uczniowie:
- przestrzegają statutowych praw i obowiązków ucznia;
- angażują się w życie szkoły;
- przestrzegają zasad współżycia społecznego i szkolnego;
- przestrzegają szkolnych procedur i regulaminów;
- akceptują innych uczniów, szanują ich prawa, stają w obronie słabszych
i pokrzywdzonych; - wyrażają opinie na temat kar i nagród przyznawanych uczniom;
- uczą się samodzielności i odpowiadania za własne decyzje i zachowania;
- prowadzą zdrowy tryb życia, dbają o własne i innych zdrowie i życie;
- uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych (Statut Szkoły, Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny);
- szanują narodowe i regionalne tradycje oraz obyczaje.
- Nauczyciele:
- realizują założenia programu wychowawczo-profilaktycznego;
- współtworzą atmosferę życzliwości, zrozumienia, szacunku dla innych;
- stanowią autorytet moralny oraz autorytet kompetencji, merytorycznego przygotowania do wykonywania swojej pracy pedagogicznej;
- oddziałują wychowawczo na uczniów, niezależnie od wykonywanej pracy dydaktycznej;
- odpowiadają za bezpieczeństwo, zdrowie i życie uczniów podczas ich pobytu
w szkole oraz podczas wyjazdów i wycieczek szkolnych; - udzielają pomocy, wskazówek, porad w sytuacji niepowodzeń szkolnych;
- starają się wzbudzać zaufanie, interesować się problemami młodzieży;
- zauważają zainteresowania, pasje i talenty uczniowskie, wspierają rozwój uczniów;
- inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, kreatywności, aktywności
i samodzielności; - wspólnie z pedagogiem i psychologiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
- wychowują dzieci i młodzież w poczuciu przynależności regionalnej i narodowej;
- reagują na wszelkie przejawy dyskryminacji, przemocy, nietolerancji i innych zachowań ryzykownych;
- dbają o rozwój kulturalny młodych ludzi, zachęcają do czytelnictwa.
- Rodzice:
- wychowują swoje dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami i wartościami;
- znają i akceptują program wychowawczo-profilaktyczny;
- wspierają nauczycieli w realizacji zamierzeń programu wychowawczo-profilaktycznego;
- wspierają swoje dzieci w rozwijaniu talentów i zainteresowań;
- dbają o aktywne formy wypoczynku dla swoich dzieci;
- dbają o prawidłowe, zdrowe odżywianie dzieci, promują zdrowy tryb życia;
- aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
- wspierają nauczycieli, pedagoga, psychologa w realizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla swoich dzieci.
- Wychowawcy:
- wspierają rodziców w procesie wychowania;
- dbają o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży;
- wspierają samodzielność uczniów;
- opracowują i realizują program wychowawczo-profilaktyczny;
- wnioskują o objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- podejmują działania w przypadkach stosowanej przemocy wobec dzieci
i młodzieży; - współpracują z pedagogiem, psychologiem, sądem rodzinnym, policją, kuratorami;
- koordynują działania wychowawcze i profilaktyczne w klasie;
- informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- współpracują z rodzicami uczniów we wszystkich sprawach wychowawczych
i profilaktycznych.
- TREŚCI I ZADANIA PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Lp. | Zadania szkoły | Cele | Formy i sposoby realizacji zadań | Termin realizacji/ kto? |
1 | Zapoznanie uczniów każdej klasy ze Statutem Szkoły, Programem wychowawczo-profilaktycznym, Koncepcją Pracy Szkoły i regulaminami | Ustalenie zasad współżycia w grupie, ustalenie i przestrzeganie powszechnie stosowanych norm społecznych.
Opracowanie regulaminów szkolnych. Zapoznanie uczniów z procedurami w określonych sytuacjach / zagrożeń , kryzysowych / Określenie systemu kar i nagród stosowanego w szkole
|
– przedstawienie dokumentów szkoły podczas lekcji wychowawczych
– omówienie zasad współżycia społecznego podczas spotkań klasowych |
Wrzesień/ nauczyciele wychowawcy |
2 | Rozwijanie i kształtowanie tolerancji wobec inności | Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób niepełnosprawnych, starszych i odmiennych kulturowo.
Zapoznanie uczniów z prawami dziecka i człowieka Budowanie więzi miedzy uczniami poprzez wartości : przyjaźń , wzajemna pomoc |
– organizowanie spotkań z osobami niepełnosprawnymi
– organizowanie uroczystości i imprez promujących tolerancję wobec inności – lekcje z wychowawcą / analiza dokumentów Deklaracja Praw człowieka , Konstytucja o Prawach Dziecka – Organizacja uroczystości Dzień Dziecka , Dzień Praw Człowieka , Dzień Tolerancji i Życzliwości , dzień Pozdrowień |
Październik – czerwiec / wychowawcy, dyrekcja |
3 | Promowanie zdrowego trybu życia
Działania profilaktyczne |
Uzmysłowienie szkodliwości spożywania alkoholu, palenia papierosów, zażywania narkotyków i dopalaczy.
Właściwe odżywianie, rola i znaczenie sportu w życiu człowieka. Cyberprzemoc |
– zajęcia profilaktyczne, spotkania z policjantem, lekarzem, psychologiem, pedagogiem
– spotkania z pielęgniarką, dietetykiem – organizowanie wystaw, prezentacji przedstawień profilaktycznych – spotkania ze specjalistami – informatykami |
Cały rok Wychowawcy, pielęgniarka, psycholog, pedagog |
4 | Przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym | Rozwijanie samorządności uczniów.
Uczenie zasad demokracji. Wzmacnianie samorządności poprzez podejmowanie własnych inicjatyw Włączanie uczniów w procesy aktualizowania prawa wewnątrzszkolnego
|
– udział w pracach Samorządu Szkolnego i klasowego
– udział uczniów w procesie planowania pracy klasy, szkoły – reprezentowanie szkoły w czasie uroczystości lokalnych – spotkanie z seniorami z okazji Dnia Babci i Dziadka, Święta Patrona – zapraszanie do szkoły i spotkania z osobami niepełnosprawnymi – zapraszanie do szkoły osób znanych , lubianych |
Wrzesień, według kalendarza imprez i uroczystości/ wychowawcy, opiekun SU, Samorząd Uczniowski |
5 | Udział uczniów w konkursach, zawodach sportowych i innych formach prezentacji własnych umiejętności, wiedzy | Promowanie zainteresowań i pasji uczniowskich.
Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach
|
– organizowanie konkursów szkolnych i międzyszkolnych, organizowanie zawodów sportowych, prezentacja projektów edukacyjnych na forum szkoły, organizowanie wystaw prac uczniowskich
– zajęcia pozalekcyjne – dodatkowe karty pracy , zadania do realizacji – zajęcia wyrównawcze |
Cały rok/ nauczyciele |
6 | Działania Wolontariatu, akcje charytatywne | Rozwijanie empatii, zrozumienia, potrzeby pomagania innym.
Zachęcanie uczniów do uczestnictwa w wolontariacie Popularyzacja działań wolontariatu |
– organizowania pracy Rady Wolontariatu, nawiązywanie współpracy ze Stowarzyszeniami, Fundacjami i organizacjami działającym na rzecz pomocy innym
– Uczestnictwo w akcjach charytatywnych – ukazywanie konkretnych działań , stowarzyszeń , osób |
Cały rok/ Rada Wolontariatu, Samorząd Uczniowski, wychowawcy |
7 | Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów. | Rozwijanie potrzeby czytania, kształtowanie umiejętności wyboru ciekawych książek i publikacji. | – konkursy pięknego czytania w kl.1-3 i 4-8
– prezentowanie najciekawszych pozycji czytelniczych dla dzieci i młodzieży – spotkania z autorami książek dla dzieci i młodzieży -wzbogacanie księgozbioru , wskazywanie uczniom ciekawych książek – promowanie czasopism dla dzieci – lekcje biblioteczne , wycieczki do bibliotek – udział w konkursach , akcjach , projektach – apele z okazji Światowego dnia książki – omawianie i prezentowanie książek przez nauczycieli , rodziców , osoby ze środowiska lokalnego
|
Październik – marzec/ nauczyciel biblioteki, wychowawcy dyrekcja. |
8 | Dążenie do osiągnięcia jak najwyższego poziomu kultury osobistej
|
Budowanie systemu wartości, opartego na rozpoznawaniu dobra i zła, wdrażanie do rozmawiania, sztuki kompromisu.
Wdrażanie do bycia punktualnym odpowiedzialnym , obowiązkowym Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych Posługiwanie się na co dzień „magicznymi” słowami : proszę , dziękuje przepraszam |
– prowadzenie lekcji wychowawczych prezentujących autorytety moralne, prezentacja wartościowych filmów
– organizowanie konkursów promujących właściwe zachowania np. Konkurs na Damę i Dżentelmena, organizacja Dni Kulturalnych itp. – zapoznanie uczniów z ABC dobrego wychowania – omawianie zasad dobrego wychowania / wyjazd do teatru , kina , podczas uroczystości szkolnych
|
Cały rok/ nauczyciele, psycholog, pedagog, wychowawcy |
9 | Rozwijanie zachowań asertywnych i empatycznych | Ćwiczenie prawidłowych postaw i zachowań uczniów w grupie rówieśniczej: uszanowanie zdania innych, obrona własnego zdania; umiejętność odmowy w przypadku niewłaściwych propozycji, dokonywanie trafnych wyborów.
Rozwijanie umiejętności słuchania i zabierania głosu. Przeciwdziałanie przejawom niedostosowania społecznego.
|
– realizacja wybranych programów profilaktycznych,
– nawiązywanie współpracy z policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądem rodzinnym, poradniami rodzinnymi – udział nauczycieli , specjalistów rodziców w szkoleniach dotyczących profilaktyki uzależnień – systematyczny rozwój współpracy na linii uczeń – nauczyciel – rodzic – wymiana doświadczeń na polu szeroko rozumianej profilaktyki – szukanie wzorców w oparciu o literaturę , bohaterów obecnych czasów |
Cały rok/ wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog |
10 | Wspólne działania szkoły i rodziców w zakresie realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego | Precyzowanie wymagań stawianych uczniom, dotyczących pożądanych przez Szkołę zachowań, które zapewnią utrzymanie ładu społecznego i bezpieczeństwa uczniów.
Uwzględnienie na zebraniach z rodzicami tematów z zakresu wychowania, adekwatnych do problemów klasowych. Przedstawienie rodzicom podstawowe dokumenty szkolne Ustalenie zasad współpracy i kontaktów rodzic – nauczyciel Zapoznanie rodziców z zakresem udzielanej pomocy przez specjalistów szkoły , poradni psychologiczno-pedagogicznej Zachęcanie rodziców do uczestnictwa w wyjazdach szkolnych i ich organizacji – Angażowanie rodziców do wspólnego rozwiazywania problemów
|
– działania nauczycieli, dyrekcji i pracowników szkoły mające na celu bezpieczeństwo uczniów: dyżury nauczycieli, opracowywanie procedur i reagowania w sytuacjach zagrażających życiu i bezpieczeństwu uczniów. – angażowanie rodziców do uczestnictwa – udział rodziców w ewaluacji działań szkoły odnośnie: * skuteczności realizowanych zadań edukacyjnych i wychowawczych * wewnątrzszkolnego systemu oceniania * zaangażowanie rodziców do pracy przy realizacji zamierzeń wychowawczych – udział rodziców w tworzeniu Programu Wychowawczo-Profilaktycznego – udział w uroczystościach i imprezach szkolnych, klasowych – współpraca z rodzicami w planowaniu działań wychowawczych oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dziecka – przekazanie rodzicom informacji na temat praw i obowiązków ucznia – przekazywanie rodzicom informacji na temat metod oddziaływań wychowawczych – uświadomienie szkodliwości nadopiekuńczej postawy, liberalnego wychowania itp. – uczestnictwo rodziców w lekcjach otwartych, warsztatach artystycznych – nagradzanie rodziców wyróżnieniami i dyplomami za pracę na rzecz szkoły – organizowanie zajęć z wychowawcą oraz ze specjalistami / pedagog , psycholog / – organizacja imprez służących integracji środowiska / święto szkoły , wigilia , biwaki , pikniki , festyny , dyskoteki. |
Cały rok/ wychowawcy, rodzice, dyrekcja, pedagog, psycholog |
11 | Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz postawy patriotycznej, miłości do ojczyzny, kultywowania tradycji
|
Rozwijanie uczuć patriotycznych i przynależności do kraju i „małej ojczyzny”.
Promowanie symboli narodowych , ich historii . Okazywanie szacunku . Okazywanie szacunku drugiemu człowiekowi
|
– doskonalenie znajomości hymnu państwowego
– uczestnictwo w uroczystościach patriotycznych, dbałość o właściwe zachowanie – dbanie o odpowiedni strój w czasie świąt szkolnych, akademii – prowadzenie strony internetowej szkoły – opieka nad miejscami pamięci narodowej, pamięć o poległych w czasie II wojny światowej – prowadzenie kroniki szkolnej , gazetki szkolnej – poznawanie historii swoich rodzin – poznawanie innych kultur , religii
|
Cały rok/ wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
12 | Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu
|
Korygowanie wad postawy oraz wymowy.
Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie. Zwracanie uwagi na utrzymanie higieny ciała. Dbanie o schludny wygląd zewnętrzny.
Wpajanie zdrowego stylu życia, odżywiania i wypoczynku. Umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego.
Kształtowanie sprawności fizycznej.
Zachowanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły.
|
– zorganizowanie zajęć z gimnastyki korekcyjnej i zajęć logopedycznych
– ustalenie tematów zajęć lekcji wychowawczych, realizujących edukację zdrowotną. – spotkania z pielęgniarką , prelekcje dla uczniów i rodziców – pogadanki na temat organizowania czynnego wypoczynku w czasie wolnym, organizacja konkursów dotyczące zdrowego stylu życia. – udział dzieci w pozalekcyjnych zajęciach sportowo – rekreacyjnych , zawodach sportowych – organizacja wycieczek rowerowych
– prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego. Przeprowadzenie egzaminu – spotkanie z policjantem |
Cały rok/ pielęgniarka, wychowawcy, nauczyciele |
13 | Rozwijanie i kształtowanie edukacji ekologicznej | Przybliżenie uczniom problematyki konieczności ochrony środowiska naturalnego.
Ukazanie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego. Uwrażliwienie na związek degradacji środowiska ze zdrowiem człowieka. Wskazanie na sposoby dbania o przyrodę ożywioną i nieożywioną.
|
– udział w akcjach np.: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, zbiórka surowców wtórnych, segregacja odpadów, udział uczniów w konkursach ekologicznych
– praca koła ekologicznego – organizowanie zajęć w terenie. Realizacja ścieżki ekologicznej – pogadanki tematyczne – organizacja konkursów wiedzy ekologicznej – organizacja wycieczek krajoznawczych – dbałość o tereny zielone w najbliższej okolicy – ekspozycja gazetek , plakatów o tematyce ekologicznej – omawianie zagadnień segregacji odpadów – współpraca z organizacjami ekologicznymi |
Październik, kwiecień/ nauczyciel przyrody, biologii, wychowawcy |
14. | Integracja i współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym | Budowanie wspólnoty środowiskowej szkoła – rodzice – organizacje działające w środowisku lokalnym
|
– współpraca z instytucjami kultury , samorządowymi
Udział w akcjach uroczystościach organizowanych przez władze lokalne – współpraca z organizacjami działającymi w środowisku lokalnym – wycieczki ,rajdy piesze , rowerowe – spotkania z ciekawymi ludźmi , ważnymi dla regionu |
Cały rok
Wychowawcy nauczyciele |
15. | Uczeń i świat | Poznanie zwyczajów i tradycji innych krajów , narodów
Nauka języków obcych |
– udział w akcjach , projektach międzynarodowych
– organizowanie wycieczek zagranicznych – udział w konkursach literatury europejskiej – udział w akcjach charytatywnych / UNICEF , Polska Akcja Humanitarna , CARITAS / |
Cały rok
Wychowawcy Nauczyciele języków obcych Nauczyciel
|
16. | Przygotowanie dożycia w rodzinie | Rola rodziny w życiu człowieka , potrzeby dzieci i ich zaspakajanie
Kultywowanie szacunku do osób starszych , chorych Podtrzymywanie więzi rodzinnych Akceptacja i szacunek dla ciała – różnice i podobieństwa miedzy chłopcami i dziewczynkami |
– zajęcia z wychowawcą
– spotkania z pielęgniarką , lekarzem – udział w programach , projektach |
Cały rok
Wychowawcy , nauczyciele |
- PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
W wyniku realizacji powyższego programu uczniowie naszej szkoły będą mieli możliwość refleksji nad swoim dotychczasowym życiem i postawami wobec otaczającego ich świata. Zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności, które pomogą im uporządkować własny świat wartości i przygotować się do pełnienia różnych ról społecznych w dorosłym życiu.
Rozwiną i udoskonalą swój system wartości, nauczą się właściwych postaw, zachowań, które pozwolą prawidłowo funkcjonować w środowisku rówieśników i dorosłych.
Rodzice uczniów bardziej zaangażują się w proces wychowania i działania profilaktyczne, dotyczące własnych dzieci oraz uświadomią sobie fakt, że sposób w jaki ich pociechy będą funkcjonowały w społeczeństwie w przyszłości, zależy przede wszystkim od ich postaw i sposobu przekazywania wzorców osobowych i wartości.
Nauczyciele podwyższą swoje kompetencje w dziedzinie wychowania oraz profilaktyki.
- EWALUACJA PROGRAMU
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny będzie ewaluowany raz w roku szkolnym.
Sposobami ewaluacji będą:
- bezpośrednie rozmowy z uczniami i rodzicami,
- analiza dokumentacji,
- ankieta,
- obserwacja,
- spotkania szkolnego zespołu wychowawczego – wymiana uwag, spostrzeżeń oraz własnych doświadczeń w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych,.
- POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły. Dyrektor szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie . jest przewidziany do realizacji na trzy lata – 2017-2020. Może być modyfikowany w trakcie realizacji. Podlega monitorowaniu i ewaluacji. Każdego roku zespół ds. programu opracuje raport z realizacji programu w danym roku szkolnym. Raport zostanie przedstawiony na zebraniu rady pedagogicznej analitycznej na koniec roku szkolnego.
Program wychowawczo-profilaktyczny został zatwierdzony Uchwałą rady Pedagogicznej nr 9 2017 / 2018 dnia 29 września 2017 oraz Uchwałą Rady Rodziców nr 5 2017 / 2018 z dnia 29 września 2017