Szkolny Program Wychowawczy

SZKOŁA  PODSTAWOWA  W  BAŁDRZYCHOWIE

 

 

 

 

 

 

SZKOLNY  PROGRAM  WYCHOWAWCZY

 

 

 

 

Celem  wychowania  jest  prowadzenie  do  pełnego rozwoju  osobistego  , do  bycia  człowiekiem  uczciwym , umiejącym żyć  z  innymi  i  dla  innych.

 

 

Chcemy:

Wykształcić dobrego i mądrego człowieka

otwartego na świat i ludzi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podstawą  tworzenia  Szkolnego  Programu  Wychowawczego  są  następujące  akty  prawne:

  • Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U 1997 nr 78, poz. 483 ze zm.);
  • Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U 2015. poz. 2156 ze zm.);
  • Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U 2006 nr 97, poz. 674 ze zm.);
  • Powszechną Deklarację Praw Człowieka z 10 grudnia 1948 r.;
  • Konwencję o Prawach Dziecka przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.;
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U z dnia 30 sierpnia 2012 r. Poz. 977 );
  • Rozporzadzenie Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej,edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
  • Statut   szkoły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadaniem programu wychowawczego szkoły jest kształtowanie odpowiedzialnej osobowości ucznia w oparciu o:

•        empatię wobec drugiego człowieka;

•        dojrzałe i sprawne funkcjonowanie we współczesnym świecie;

•        wykorzystywanie wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów;

•        samodzielność;

•        dbanie o zdrowie swoje i innych.

 

Zadania wychowawcze

1.       Kształtowanie potencjału intelektualnego (dążenie do prawdy, znajomość własnych wartości, poszukiwanie i rozwój zainteresowań, ciekawość poznawcza, kreatywność).

2.       Rozwijanie uczuć i emocji (kształtowanie wrażliwości emocjonalnej, świadome dokonywanie wyborów, rozwój kultury osobistej i kultury słowa, tolerancja i poszanowanie dla różnych religii, kultur i tradycji).

3.       Komunikacja społeczna (formy komunikacji, poszanowanie dla drugiego człowieka, akceptacja praw drugiego człowieka, asertywność, utrwalanie bezpiecznych zachowań, kształtowanie dyscypliny, umiejętność pracy w zespole, inicjowanie własnej aktywności, kształtowanie inicjatywności i przedsiębiorczości, poszanowanie dorobku własnego narodu i lokalnej społeczności, aktywne uczestnictwo w życiu kulturalnym klasy, szkoły, środowiska, rozwijanie samodyscypliny).

4.       Kształtowanie systemu wartości (obiektywna ocena własnego zachowania, przestrzeganie norm społeczno-moralnych, tworzenie hierarchii wartości, kształtowanie własnej odpowiedzialności, wypracowywanie twórczych postaw, kształtowanie wrażliwości na walory estetyczne i wartości moralne).

5.       Dojrzałość fizyczna (dbanie o własne ciało, profilaktyka zdrowia fizycznego i psychicznego, kształtowanie prawidłowych postaw wobec przyrody, umiejętność radzenia sobie z problemami, dojrzałość społeczna).

 

 

OBSZARY  DZIAŁANIA  WYCHOWAWCZEGO:

 

  • I.       Uczeń jako jednostka
  • II.      Uczeń w klasie
  • III.     Wychowanie regionalne
  • IV.     Wychowanie patriotyczne i obywatelskie
  • V.      Uczeń i świat
  • VI.     Wychowanie ekologiczne
  • VII.    Edukacja czytelnicza i medialna
  • VIII.   Rozwijanie samorządności uczniów
  • IX.     Przygotowanie do życia w rodzinie
  • X.      Współpraca z rodzicami
  • XI.     Opieka nad uczniami.
  • XII.    Przeciwdziałanie agresji
  • XIII.   Dbamy  o  zdrowie
  • XIV    Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i rodziców

 

 I UCZEŃ  JAKO  JEDNOSTKA 

ZADANIA  WYCHOWAWCZE

FORMY  REALIZACJI

 

Utrwalanie zasad  kultury  osobistej i dobrego wychowania uczniów , kultura języka , unikanie wulgaryzmów , dbałość o wygląd zewnętrzny

 

 

  • zapoznanie uczniów z ABC dobrego wychowania
  • Omawianie zasad dobrego wychowania w różnych miejscach i sytuacjach : wyjścia do kina , teatru , uroczystości szkolne , wycieczki
  • O czym świadczą wulgaryzmy , czym można je zastąpić
  • Posługiwanie się na co dzień słowami : proszę , dziękuję , przepraszam .
  • Dzień ZYCZLIWOŚCI
 

Wdrażanie do bycia punktualnym , odpowiedzialnym , obowiązkowym , sumiennym , zaradnym , dociekliwym  oraz przestrzeganie zasad fair play

  • Ukazywanie efektów płynących z systematyczności , punktualności , odpowiedzialności , zaradności .
  • Zawieranie  kontraktów klasowych .
  • Przestrzeganie w czasie lekcji wychowania fizycznego zasad fair play , bhp
  • Rozwijanie twórczych działań wśród uczniów.
 

Budowanie i utrwalanie poczucia własnej wartości

  • Ukazywanie mocnych stron ucznia , jego możliwości i zdobytych już umiejętności .
  • Udział w zajęciach pozalekcyjnych .
  • Udział w konkursach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych.
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych (porażki szkolne).
 

Kształtowanie postawy aktywności , samodzielności, otwartości , tolerancji .

  • Stworzenie warunków do rozwijania własnych zainteresowań .
  • Udział uczniów w konkursach , rozgrywkach .
  • Lekcje twórczości w podejściu do tematu , podkreślenia tego co dobre , ładne i piękne .
  • Angażowanie uczniów w prace na rzecz środowiska i szkoły.

 

 

 

 

II  UCZEŃ  W  KLASIE

 

ZADANIA  WYCHOWAWCZE

 

 

FORMY  REALIAZACJI

 Kształtowanie umiejętności współdziałania i przestrzegania norm współżycia  w grupie społecznej.

Wdrażanie i nauka przestrzegania regulaminu wewnętrznego szkoły , zasad zachowania w czasie lekcji i na przerwie .

Organizowanie zajęć integrujących zespół klasowy.

  • Opracowanie i wdrażanie kontraktów dotyczących zasad zachowania w klasie , szkole oraz konsekwencji jego nieprzestrzegania .
  • Zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia
  • Organizacja imprez klasowych.
  • W czasie godzin wychowawczych : Jaka jest moja klasa , co to znaczy dobra klasa  , jaka rolę pełni w klasie każdy uczeń ? , Co możemy zrobić , żeby nasza klasa była jeszcze lepsza.
  • Pogadanki na temat : Sztuka właściwego komunikowania się .
  • Gry i zabawy integracyjne.
  • Imprezy klasowe, wycieczki
  • Zajęcia dydaktyczno- wychowawcze prowadzone metodami aktywizującymi.
 Nauka rozwiązywania konfliktów , zachowań asertywnych , przyjmowanie opinii i krytyki
  • warsztaty i zajęcia  w temacie Asertywnośc i negocjacje jako nieagresywne sposoby  rozwiązywania konfliktów.
  • Pogadanki dotyczące tolerancji i wzajemnego zrozumienia.
  • Spotkanie z psychologiem.
  • Kształtowanie umiejętności dialogu ,słuchanie innych, prezentowanie własnych poglądów.
  • Zachęcanie rodziców do udziału w rozwiązywaniu trudności wychowawczych.
Budowanie więzi między uczniami poprzez wskazywanie takich wartości jak : przyjaźń , koleżeństwo , wzajemny szacunek , zdolność empatii , wyrażanie uczuć , udzielanie pomocy w nauce i trudnych sytuacjach życiowych .
  • „Co to znaczy być przyjacielem , kolegą , co to jest tolerancja ,  empatia”.
  • Szukanie wzorów w oparciu o literaturę , obserwację życia.
  • Dostrzeganie plusów wynikających z faktu , że się różnimy , zainteresowaniami , wyglądem , zdolnościami.
  • Organizacja  pomocy  w  nauce.
Wzmacnianie wśród  uczniów  więzi ze szkołą
  • Imprezy  klasowe
  • Biwaki , wycieczki
  • Działalność

 

III   WYCHOWANIE  REGIONALNE

 

ZADANIA WYCHOWAWCZE

FORMY  REALIZACJI

 

Poznanie  dziejów miejscowości i regionu .

  • Udział w rajdzie pieszym szlakiem Marii Konopnickiej.
  • Wycieczka do Muzeum Marii Konopnickiej w Bronowie.
  • Wykonywanie gazetek, plakatów związanych z naszą miejscowością, gminą.

 

 

Pielęgnowanie tradycji  regionalnych

 

  • Udział w obchodach Dni Poddębic , udział w konkursach plastycznych , literackich.
  • Udział w zawodach i imprezach sportowych .
  • Aktywne uczestnictwo w obchodach świąt narodowych, regionalnych i szkolnych.
  • Kultywowanie obrzędów religijnych – jasełka, szkolne spotkanie wigilijne.
 

Zapoznanie z ciekawymi ludźmi ważnymi dla  regionu.

 

  • Spotkania na terenie  szkoły.
  • Poszukiwanie informacji poprzez wywiady pracę w bibliotece .
  • Uzupełnianie księgozbioru biblioteki szkolnej.
 

Kształtowanie postaw wrażliwych na piękno regionu .

 

  • Wycieczki piesze , rowerowe , autokarowe do ciekawych miejsc w okolicy.
  • Udział w konkursach o regionie .
 

Integracja i współpraca szkoły w środowisku  lokalnym .

  • Współpraca z instytucjami kulturalnymi , samorządowymi w regionie .
  • Zapraszanie przedstawicieli władz na uroczystości szkolne.
  • Udział w akcjach organizowanych przez władze lokalne , instytucje samorządowe i jednostki kultury.
  • Współpraca z instytucjami lokalnymi: koło gospodyń , OSP , parafia św. Idziego.

 

IV  WYCHOWANIE  PATRIOTYCZNE  I  OBYWATELSKIE

 

 

ZADANIA  WYCHOWAWCZE

 

 

FORMY  REALIZACJI

 

Budzenie miłości do ojczyzny i poczucia wspólnoty narodowej.

  • poznawanie symboli narodowych , ich historii i znaczenia. Okazywanie im szacunku.
  • Udział w uroczystościach patriotycznych , obchodach ważnych rocznic organizowanych na terenie szkoły i regionu.
  • Stwarzanie sytuacji o charakterze intelektualnym i uczuciowym sprzyjających ukształtowaniu trwałych postaw miłości do Ojczyzny, identyfikacji z narodem i społecznością lokalną.
  • Uczenie szacunku do symboli i tradycji narodowych.
  • Zwiedzanie miejsc ważnych dla historii Polski.
 

Pielęgnowanie i tworzenie tradycji szkoły.

 

  • Poznanie polskich tradycji i zwyczajów .
  • Prowadzenie działań w celu przyjęcia patrona szkoły,
  • Organizowanie uroczystości klasowych.
  • Udział w akcjach charytatywnych.
  • Prowadzenie kroniki i foto kroniki szkoły.

 

 

Aktywny udział uczniów w życiu szkoły.

  • Pełnienie przez uczniów ról społecznych w klasie i w szkole .
  • Współorganizacja imprez szkolnych.
  • Godne reprezentowanie szkoły w konkursach , olimpiadach i zawodach sportowych.
  • Wydawanie gazetki szkolnej.
 

Kształtowanie  postaw prorodzinnych , tolerancji i szacunku wobec inności.

 

  • Poznawanie przeszłości swojej rodziny .
  • Okazywanie szacunku osobom starszym.
  • Organizacja imprez szkolnych z udziałem członków rodziny .
  • Poznawanie odmiennych kultur , religii i poglądów .

V  UCZEN  I  ŚWIAT

 

ZADANIA  WYCHOWAWCZE

FORMY  REALIZACJI

 

Umożliwieni e uczniom poznania krajów Europy , Świata .Poznawanie ich języków , tradycji , symboli narodowych. Wzbudzanie u uczniów zainteresowań kulturą innych narodów .

 

  • Poznawanie tradycji i zwyczajów innych  krajów .
  • Udział w akcjach przeprowadzanych na całym świecie: sprzątanie świata , Dzień Ziemi , Dzień Wiosny w Europie .
  • Wycieczki i obozy.
  • Udział w Festiwalu Różnorodności Europejskich .

 

 

Nawiązywanie współpracy z krajami Unii Europejskiej Współpraca z regionami partnerskimi Powiatu Poddębickiego.

 

 

 

  • Współpraca z okolicznymi szkołami w celu nawiązania współpracy ze szkołami z innych krajów europejskich.
  • Udział w warsztatach dotyczących państw UE
  • Organizowanie konkursów dotyczących państw wspólnoty  europejskiej.

 

Przybliżenie uczniom warunków życia dzieci w krajach 3-go świata.     • Akcje charytatywne dla dzieci z biednych

krajów afrykańskich.

• Udział w konkursie misyjnym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI  WYCHOWANIE  EKOLOGICZNE .

 

ZADANIA  WYCHOWAWCZE

FORMY  REALIZACJI

 

Kształtowanie postaw i zachowań proekologicznych.

 

  • Organizacja konkursów wiedzy ekologicznej.
  • Wprowadzenie innowacji o tematyce ekologicznej .
  • Obchody  Dnia Ziemi
  • Ekspozycja gazetek , plakatów na temat degradacji środowiska i sposobów zapobiegania jej.

 

 

Wdrażanie do dbałości o własne środowisko.

 

  • Udział w akcji „Sprzątanie Świata” .
  • Zbieranie i segregowanie surowców wtórnych : makulatury , nakrętek, baterii.
  • Dbałość o tereny zielone w najbliższej okolicy.
  • Udział w działaniach ekologicznych.
  • Współpraca z kołem łowieckim Słonka
  • Działalność LOP.
 

Uświadamianie konieczności ochrony przyrody

 

  • Wycieczki krajoznawcze ,
  • Oglądanie filmów o tematyce przyrodniczej .
  • Przeprowadzanie  zajęć na temat  ochrony przyrody.
  • Wyrabianie postaw opiekuńczych w stosunku do zwierząt domowych i dzikich.

 

 

 

 

 

 

 

 

VII  EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA

 

ZADANIA WYCHOWAWCZE

FORMY REALIZACJI

 

Wykształcenie umiejętności samodzielnego wyboru i korzystania ze zbiorów bibliotecznych

 

  • Zachęcanie uczniów do czytania i  korzystania z zasobów biblioteki .
  • Konkursy czytelnicze
  • Zajęcia czytelniczo – informacyjne.
  • Wycieczka do Biblioteki Publicznej w Poddębicach.

 

 

Kształtowanie i utrwalanie nawyków kulturalnego obcowania z książką , czasopismem , gazetą .

 

  • Czytanie czasopism dla dzieci i młodzieży , kącik nowości czytelniczych
  • Akcja „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Prenumerata czasopism młodzieżowych.
  • Ekspozycja interesujących i dostosowanych do grup wiekowych czasopism.
  • Zachęcanie do spędzania czasu wolnego z książką.
 

Przygotowanie do rozumienia języka mediów

 

 

  • Powołanie zespołu redakcyjnego i wydawanie gazetki „Lokomotywa”.
  • Uświadamianie o właściwym wyborze programów telewizyjnych dla odpowiednich  grup  wiekowych.
  • Pisanie samodzielnych opowiadań, wierszyków, rymowanek i publikacja w gazetce szkolnej.
Rozbudzenie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych z edukacją .
  • Czytanie lektur szkolnych i czasopism .
  • Wzbogacanie księgozbioru.
  • Prowadzenie rozmów o zainteresowaniach uczniów i wskazywanie im odpowiedniej  literatury.
  • Uświadomienie rodzicom konieczności czytania w różnych okolicznościach.

 

 

 

VIII  ROZWIJANIE SAMORZADNOŚCI  UCZNIÓW

 

 

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE

 

 

FORMY REALIZACJI

 

Pamiętamy o przeszłości

  • Uroczystości szkolne : 1 IX , 14 X , 11 XI , 3 V, 18 V
  • Przeprowadzanie zajęć edukacyjnych związanych z ważnymi wydarzeniami historycznymi
 

Żyjemy teraźniejszością , udział w akcjach charytatywnych

  • Włączenie zespołów klasowych do akcji : „Góra grosza” , Korek dla …
  • W przededniu Świąt Bożego Narodzenia pamiętamy o samotnych i starszych.
  • Wzmacnianie samorządności poprzez podejmowanie własnych inicjatyw(paczka dla samotnej osoby).
 

Pielęgnowanie tradycji szkoły

  • Czynny  udział  uczniów  w uroczystościach szkolnych : Inauguracja roku szkolnego , Ślubowanie klasy pierwszej , Andrzejki , Mikołajki , Spotkania opłatkowe , Dzień  Babci i Dziadka, wigilia szkolna, Dzień Matki , Dzień Dziecka, Święto szkoły, Dzień Ojca, Pożegnanie klasy VI  , Choinka szkolna , powitanie wiosny

 

 

Dokonywanie trafnych wyborów

  • Wybór samorządów klasowych .
  • Zabawy karnawałowe , andrzejkowe , dyskoteki
  • Udział szkoły w imprezach organizowanych w okolicy
 

Kultura osobista – moja przepustka do dorosłości

  • Zajrzyj  do siebie – poznaj siebie , swoje potrzeby i potrzeby innych.
  • Rozejrzyj się wokół – poznaj potrzeby innych
  • Wzajemne przysługi .
  • W zgodzie z innymi – negocjacje

 

 

 

 

 

IX  PRZYGOTOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE

 

 

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE

 

 

FORMY  REALIZACJI

 

Podstawowe funkcje  rodziny

  • Rola  rodziny w życiu człowieka – potrzeby dzieci i zaspokajanie ich.
  • Miejsce dziecka w rodzinie – właściwy stosunek do osób starych i chorych.
  • Więź rodzinna(podejmowanie określonych zadań i obowiązków).
 Higiena w okresie dojrzewania
  • zróżnicowanie indywidualne
  • niestabilność emocjonalna
  • różnice i podobieństwa między dziewczętami i chłopcami
  • akceptacja i szacunek dla ciała
  • dbanie o higienę osobistą w okresie dojrzewania
  • przestrzeganie praw i obowiązków uczniów
Istota koleżeństwa i przyjaźni
  • wzajemny  szacunek
  • udzielanie sobie pomocy
  • zgodna współpraca na lekcjach, przyjmowanie określonych ról i zadań

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X  WSPÓŁPRACA  Z  RODZICAMI

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE

FORMY REALIZACJI

 

Zebrania rodziców z wychowawcami klas

  • Spotkania comiesięczne , rozmowy indywidualne .
  • Rozmowy uświadamiające rodziców o potrzebach i problemach ich dzieci
 

Festyny

  • Pomoc w organizacji festynów.
  • Prezentacja własnych pomysłów i zainteresowań
 Imprezy sportowe
  • pomoc przy organizacji
  • Pomoc w sędziowaniu
  • Udział rekreacyjnej formie zawodów
 

Wycieczki biwaki

  • Pomoc w organizacji

 

 Uroczystości klasowe i szkolne
  • Pomoc rodziców  w organizacji uroczystości

 

 

Współpraca rodziców z radą pedagogiczną

  • Udział przedstawicieli rady rodziców w posiedzeniach rady pedagogicznej
  • Współudział w tworzeniu programów i planów pracy .
  • Dostosowanie godzin świetlicowych do potrzeb rodziców
 

Pedagogizacja  rodziców

 

  • Budowanie  poczucia własnej wartości oraz doskonalenie zachowań asertywnych
  • Jak skutecznie sobie radzić z zachowaniem agresywnym
  • Co powinni wiedzieć rodzice o czytaniu na etapie wczesnoszkolnym
  • Nagradzanie i karanie w wychowaniu
  • Rola telewizji, internetu w wychowaniu dziecka.
  • Dojrzałość szkolna sześciolatka
Współpraca  w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia
  • Realizacja akcji i programów prozdrowotnych
  • Pogadanki z lekarzem , pielęgniarką , dietetykiem

XI  OPIEKA  NAD  UCZNAIMI

 

 

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE

 

 

FORMY REALIZACJI

 

Praca z uczniem zdolnym

  • przygotowywanie do udziału w konkursach
  • Koła zainteresowań
  • Zajęcia pozalekcyjne
  • Dodatkowe karty pracy i zadania do pracy na lekcjach
 

Praca z uczniem mającym trudności w nauce

  • zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze .
  • Organizowanie pomocy koleżeńskiej
  • Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną
  • Indywidualizacja wymagań w procesie dydaktycznym
  • Motywowanie uczniów do efektywniejszej i pracy i pokonywania trudności.
  • Zajęcia logopedyczne.
  • Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dzieci(zajęcia wyrównawcze).
 

Pomoc dla uczniów mających trudna sytuację materialna

  • Współpraca z organizacjami charytatywnymi .
  • Pozyskiwanie instytucji wspomagających finansowo uczniów
  • Współpraca z fundacjami
 

Praca z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze

  • Organizowanie warsztatów dotyczących rozwiązywania konfliktów  (warsztaty w PDKiS).
  • Rozmowy z rodzicami
  • Rozmowy wychowawcze z uczniami
  • Konsultacje z Poradnią
  • Pedagogizacja rodziców
  • Wspieranie uczniów w pracy nad rozwojem własnej osobowości.

 

 

 

 

 

 

 XII  PRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE FORMY REALIZACJI
 

Ukształtowanie prospołecznych postaw uczniów.

 

     *   Zapoznanie uczniów klas pierwszych z regulaminem szkolnym- Prawa i obowiązki ucznia.

*  Przypomnienie zapisów regulaminu szkolnego uczniom klas starszych.

*   Zapoznanie uczniów z Konwencją Praw Dziecka oraz Powszechną Deklaracją Praw Człowieka.

*    Cykl zajęć na temat tolerancji.

 

Wspieranie rodziny w zakresie ochrony dzieci przed przemocą.

  • „Zagrożenie  przemocą we współczesnym świecie” -prelekcja dla rodziców i nauczycieli.
  • „Przemoc w środkach masowego przekazu” -prelekcja dla rodziców i nauczycieli.
  •  Zapoznanie rodziców z procedurami postępowania wychowawczego w przypadku wystąpienia zjawiska przemocy lub agresji wśród uczniów.
 

Zapewnienie bezpieczeństwa w szkole.

  • Procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych, kradzieży, pobicia.
  • Przeprowadzenie cyklu pogadanek dotyczących unikania agresji i przemocy w relacjach z rówieśnikami.
  • Wyświetlanie filmów nt. przemocy i agresji
  • Zaproszenie pracownika Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej celem przeprowadzenia zajęć na temat nieagresywnych zachowań.
  • „Kto może mi pomóc?” -pogadanka o sposobach i możliwościach uzyskania pomocy oraz wsparcia w przypadku agresji.
  • Poprawa dyscypliny na zajęciach i przerwach.
  • Konsekwencje jakie niosą przemoc i agresja -spotkanie z policjantem.
  • Dyżury uczniowskie
  • „Bezpieczna przerwa” – uwrażliwienie uczniów na pozytywne zachowania podczas przerw międzylekcyjnych

XII  DBAMY   O  ZDROWIE 

 

 

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE FORMY REALIZACJI
 

Zdrowo się  odżywiamy

 

 

 

•  pogadanki, dyskusje , projekty

•  plansze i reklamy

•  artykuły prasowe i gazetki

klasowe , szkolne

 

 Diagnozowanie swoich potrzeb, nawyków i kształtowanie umiejętności określania ich wpływu na zdrowie. Promowanie wartości zdrowego stylu życia:

 

 

 

       •  pogadanki, dyskusje

•  spotkania z pielęgniarką szkolną

•  wdrażanie do realizacji zadań programu profilaktyki

 

Doskonalenie sprawności fizycznej

 

 

 

•  udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych sekcjach sportowych

•  udział w zawodach sportowych

Aktywne spędzanie wolnego czasu:

 

 

 

•  plansze i reklamy

•  artykuły prasowe i gazetki

klasowe , szkolne

•  festyny , wycieczki rowerowe ,

 

 

 

 

 

 

 

XIII WZMACNIANIE  KOMPETENCJI  WYCHOWAWCZYCH NAUCZYCIELI  I  RODZICÓW

 

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE FORMY REALIZACJI
 

Pogłębiamy  nasze  wiadomości

 

 

 

•  szkolenia

•  warsztaty

 

 

 

 

Monitoring i ewaluacja

 

Monitoring programu wychowawczego prowadzony jest na bieżąco przez dyrektora szkoły, wychowawców klasowych, pedagoga, psychologa. Poddawany jest systematycznej ewaluacji i modyfikowany zgodnie z zaistniałymi sytuacjami, ma charakter otwarty. Ewaluacja programu dokonywana będzie na zakończenie każdego roku szkolnego. Bieżący monitoring i roczna ewaluacja pozwala na określenie mocnych i słabych stron podjętych oddziaływań wychowawczych.

Narzędzia monitorujące: obserwacja zachowań uczniów, aktywności, dyskusje z uczniami i z rodzicami, analiza wytworów uczniów, dokumentów szkolnych, wywiady z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły.

Narzędzia ewaluacyjne: informacje udzielane przez nauczycieli, uczniów i rodziców, sprawozdania wychowawców z realizacji planów wychowawczych, informacje zebranych podczas spotkań z rodzicami, informacje dotyczące współpracy z instytucjami wspomagającymi, sprawozdania opiekunów kółek i przewodniczących zespołów samokształceniowych, ankiety dla uczniów, ankiety dla rodziców, wywiad (dyrektor szkoły, rada rodziców) obserwacja i ocena zachowań.