SZKOŁA PODSTAWOWA W BAŁDRZYCHOWIE
SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY
Celem wychowania jest prowadzenie do pełnego rozwoju osobistego , do bycia człowiekiem uczciwym , umiejącym żyć z innymi i dla innych.
Chcemy:
Wykształcić dobrego i mądrego człowieka
otwartego na świat i ludzi.
Podstawą tworzenia Szkolnego Programu Wychowawczego są następujące akty prawne:
- Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U 1997 nr 78, poz. 483 ze zm.);
- Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U 2015. poz. 2156 ze zm.);
- Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U 2006 nr 97, poz. 674 ze zm.);
- Powszechną Deklarację Praw Człowieka z 10 grudnia 1948 r.;
- Konwencję o Prawach Dziecka przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.;
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U z dnia 30 sierpnia 2012 r. Poz. 977 );
- Rozporzadzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej,edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
- Statut szkoły
Zadaniem programu wychowawczego szkoły jest kształtowanie odpowiedzialnej osobowości ucznia w oparciu o:
• empatię wobec drugiego człowieka;
• dojrzałe i sprawne funkcjonowanie we współczesnym świecie;
• wykorzystywanie wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów;
• samodzielność;
• dbanie o zdrowie swoje i innych.
Zadania wychowawcze
1. Kształtowanie potencjału intelektualnego (dążenie do prawdy, znajomość własnych wartości, poszukiwanie i rozwój zainteresowań, ciekawość poznawcza, kreatywność).
2. Rozwijanie uczuć i emocji (kształtowanie wrażliwości emocjonalnej, świadome dokonywanie wyborów, rozwój kultury osobistej i kultury słowa, tolerancja i poszanowanie dla różnych religii, kultur i tradycji).
3. Komunikacja społeczna (formy komunikacji, poszanowanie dla drugiego człowieka, akceptacja praw drugiego człowieka, asertywność, utrwalanie bezpiecznych zachowań, kształtowanie dyscypliny, umiejętność pracy w zespole, inicjowanie własnej aktywności, kształtowanie inicjatywności i przedsiębiorczości, poszanowanie dorobku własnego narodu i lokalnej społeczności, aktywne uczestnictwo w życiu kulturalnym klasy, szkoły, środowiska, rozwijanie samodyscypliny).
4. Kształtowanie systemu wartości (obiektywna ocena własnego zachowania, przestrzeganie norm społeczno-moralnych, tworzenie hierarchii wartości, kształtowanie własnej odpowiedzialności, wypracowywanie twórczych postaw, kształtowanie wrażliwości na walory estetyczne i wartości moralne).
5. Dojrzałość fizyczna (dbanie o własne ciało, profilaktyka zdrowia fizycznego i psychicznego, kształtowanie prawidłowych postaw wobec przyrody, umiejętność radzenia sobie z problemami, dojrzałość społeczna).
OBSZARY DZIAŁANIA WYCHOWAWCZEGO:
- I. Uczeń jako jednostka
- II. Uczeń w klasie
- III. Wychowanie regionalne
- IV. Wychowanie patriotyczne i obywatelskie
- V. Uczeń i świat
- VI. Wychowanie ekologiczne
- VII. Edukacja czytelnicza i medialna
- VIII. Rozwijanie samorządności uczniów
- IX. Przygotowanie do życia w rodzinie
- X. Współpraca z rodzicami
- XI. Opieka nad uczniami.
- XII. Przeciwdziałanie agresji
- XIII. Dbamy o zdrowie
- XIV Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i rodziców
I UCZEŃ JAKO JEDNOSTKA
ZADANIA WYCHOWAWCZE |
FORMY REALIZACJI |
Utrwalanie zasad kultury osobistej i dobrego wychowania uczniów , kultura języka , unikanie wulgaryzmów , dbałość o wygląd zewnętrzny
|
|
Wdrażanie do bycia punktualnym , odpowiedzialnym , obowiązkowym , sumiennym , zaradnym , dociekliwym oraz przestrzeganie zasad fair play |
|
Budowanie i utrwalanie poczucia własnej wartości |
|
Kształtowanie postawy aktywności , samodzielności, otwartości , tolerancji . |
|
II UCZEŃ W KLASIE
ZADANIA WYCHOWAWCZE
|
FORMY REALIAZACJI |
Kształtowanie umiejętności współdziałania i przestrzegania norm współżycia w grupie społecznej.
Wdrażanie i nauka przestrzegania regulaminu wewnętrznego szkoły , zasad zachowania w czasie lekcji i na przerwie . Organizowanie zajęć integrujących zespół klasowy. |
|
Nauka rozwiązywania konfliktów , zachowań asertywnych , przyjmowanie opinii i krytyki |
|
Budowanie więzi między uczniami poprzez wskazywanie takich wartości jak : przyjaźń , koleżeństwo , wzajemny szacunek , zdolność empatii , wyrażanie uczuć , udzielanie pomocy w nauce i trudnych sytuacjach życiowych . |
|
Wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą |
|
III WYCHOWANIE REGIONALNE
ZADANIA WYCHOWAWCZE |
FORMY REALIZACJI |
Poznanie dziejów miejscowości i regionu . |
|
Pielęgnowanie tradycji regionalnych |
|
Zapoznanie z ciekawymi ludźmi ważnymi dla regionu. |
|
Kształtowanie postaw wrażliwych na piękno regionu . |
|
Integracja i współpraca szkoły w środowisku lokalnym . |
|
IV WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I OBYWATELSKIE
ZADANIA WYCHOWAWCZE
|
FORMY REALIZACJI |
Budzenie miłości do ojczyzny i poczucia wspólnoty narodowej. |
|
Pielęgnowanie i tworzenie tradycji szkoły. |
|
Aktywny udział uczniów w życiu szkoły. |
|
Kształtowanie postaw prorodzinnych , tolerancji i szacunku wobec inności. |
|
V UCZEN I ŚWIAT
ZADANIA WYCHOWAWCZE |
FORMY REALIZACJI |
Umożliwieni e uczniom poznania krajów Europy , Świata .Poznawanie ich języków , tradycji , symboli narodowych. Wzbudzanie u uczniów zainteresowań kulturą innych narodów . |
|
Nawiązywanie współpracy z krajami Unii Europejskiej Współpraca z regionami partnerskimi Powiatu Poddębickiego.
|
|
Przybliżenie uczniom warunków życia dzieci w krajach 3-go świata. | • Akcje charytatywne dla dzieci z biednych
krajów afrykańskich. • Udział w konkursie misyjnym |
VI WYCHOWANIE EKOLOGICZNE .
ZADANIA WYCHOWAWCZE |
FORMY REALIZACJI |
Kształtowanie postaw i zachowań proekologicznych. |
|
Wdrażanie do dbałości o własne środowisko. |
|
Uświadamianie konieczności ochrony przyrody |
|
VII EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA
ZADANIA WYCHOWAWCZE |
FORMY REALIZACJI |
Wykształcenie umiejętności samodzielnego wyboru i korzystania ze zbiorów bibliotecznych |
|
Kształtowanie i utrwalanie nawyków kulturalnego obcowania z książką , czasopismem , gazetą . |
|
Przygotowanie do rozumienia języka mediów
|
|
Rozbudzenie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych z edukacją . |
|
VIII ROZWIJANIE SAMORZADNOŚCI UCZNIÓW
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE
|
FORMY REALIZACJI |
Pamiętamy o przeszłości |
|
Żyjemy teraźniejszością , udział w akcjach charytatywnych |
|
Pielęgnowanie tradycji szkoły |
|
Dokonywanie trafnych wyborów |
|
Kultura osobista – moja przepustka do dorosłości |
|
IX PRZYGOTOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE
|
FORMY REALIZACJI |
Podstawowe funkcje rodziny |
|
Higiena w okresie dojrzewania |
|
Istota koleżeństwa i przyjaźni |
|
X WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE |
FORMY REALIZACJI |
Zebrania rodziców z wychowawcami klas |
|
Festyny |
|
Imprezy sportowe |
|
Wycieczki biwaki |
|
Uroczystości klasowe i szkolne |
|
Współpraca rodziców z radą pedagogiczną |
|
Pedagogizacja rodziców
|
|
Współpraca w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia |
|
XI OPIEKA NAD UCZNAIMI
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE
|
FORMY REALIZACJI |
Praca z uczniem zdolnym |
|
Praca z uczniem mającym trudności w nauce |
|
Pomoc dla uczniów mających trudna sytuację materialna |
|
Praca z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze |
|
XII PRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE | FORMY REALIZACJI |
Ukształtowanie prospołecznych postaw uczniów.
|
* Zapoznanie uczniów klas pierwszych z regulaminem szkolnym- Prawa i obowiązki ucznia.
* Przypomnienie zapisów regulaminu szkolnego uczniom klas starszych. * Zapoznanie uczniów z Konwencją Praw Dziecka oraz Powszechną Deklaracją Praw Człowieka. * Cykl zajęć na temat tolerancji. |
Wspieranie rodziny w zakresie ochrony dzieci przed przemocą. |
|
Zapewnienie bezpieczeństwa w szkole. |
|
XII DBAMY O ZDROWIE
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE | FORMY REALIZACJI |
Zdrowo się odżywiamy
|
• pogadanki, dyskusje , projekty • plansze i reklamy • artykuły prasowe i gazetki klasowe , szkolne
|
Diagnozowanie swoich potrzeb, nawyków i kształtowanie umiejętności określania ich wpływu na zdrowie. Promowanie wartości zdrowego stylu życia:
|
• pogadanki, dyskusje
• spotkania z pielęgniarką szkolną • wdrażanie do realizacji zadań programu profilaktyki |
Doskonalenie sprawności fizycznej
|
• udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych sekcjach sportowych • udział w zawodach sportowych |
Aktywne spędzanie wolnego czasu:
|
• plansze i reklamy • artykuły prasowe i gazetki klasowe , szkolne • festyny , wycieczki rowerowe , |
XIII WZMACNIANIE KOMPETENCJI WYCHOWAWCZYCH NAUCZYCIELI I RODZICÓW
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE | FORMY REALIZACJI |
Pogłębiamy nasze wiadomości
|
• szkolenia • warsztaty |
Monitoring i ewaluacja
Monitoring programu wychowawczego prowadzony jest na bieżąco przez dyrektora szkoły, wychowawców klasowych, pedagoga, psychologa. Poddawany jest systematycznej ewaluacji i modyfikowany zgodnie z zaistniałymi sytuacjami, ma charakter otwarty. Ewaluacja programu dokonywana będzie na zakończenie każdego roku szkolnego. Bieżący monitoring i roczna ewaluacja pozwala na określenie mocnych i słabych stron podjętych oddziaływań wychowawczych.
Narzędzia monitorujące: obserwacja zachowań uczniów, aktywności, dyskusje z uczniami i z rodzicami, analiza wytworów uczniów, dokumentów szkolnych, wywiady z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły.
Narzędzia ewaluacyjne: informacje udzielane przez nauczycieli, uczniów i rodziców, sprawozdania wychowawców z realizacji planów wychowawczych, informacje zebranych podczas spotkań z rodzicami, informacje dotyczące współpracy z instytucjami wspomagającymi, sprawozdania opiekunów kółek i przewodniczących zespołów samokształceniowych, ankiety dla uczniów, ankiety dla rodziców, wywiad (dyrektor szkoły, rada rodziców) obserwacja i ocena zachowań.