Rada Ministrów 23 czerwca 2015 przyjęła Uchwałę w sprawie rządowego programu pomocy uczniom w 2015 r – “Wyprawka szkolna” . i Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych . Pomoc skierowana jest do uczniów klas trzecich szkoły podstawowej , uczniów niepełnosprawnych : słabowidzących , niesłyszących , słabosłyszących , z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim , w stopniu umiarkowanym lub znacznym , z niepełnosprawnością ruchową , w tym z afazją , autyzmem , w tym z zespołem Aspergera , z niepełnosprawnościami sprzężonymi , w przypadku gdy jedą z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej .
Pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników oraz zakupu materiałów edukacyjnych będzie przysługiwać uczniom pochodzącym z rodzin , w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 574 zł.
Zasady ubiegania się o przyznanie pomocy
Zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia podmiotami uprawnionymi do składania wniosków o udzielenie pomocy dla ucznia są: rodzice (prawni opiekunowie, rodzice zastępczy, osoby prowadzące rodzinny dom dziecka) , nauczyciel, pracownik socjalny, inna osoba (za zgodą rodziców, prawnych opiekunów, osób prowadzących rodzinny dom dziecka lub rodziców zastępczych), pełnoletni uczeń.
Jest to zamknięta lista osób, które mają wystarczającą wiedzę co do sytuacji materialnej ucznia, pozwalającą na podjęcie decyzji, czy potrzebuje on pomocy.
Jak wynika z § 4 Rozporządzenia, wnioski powinny zostać złożone przez wyżej wymienione osoby do dyrektora szkoły, do której będzie uczęszczać uczeń w roku szkolnym 2015/2016, w terminie ustalonym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na siedzibę szkoły. W przypadku szkół artystycznych oraz ponadgimnazjalnych szkół rolniczych prowadzonych przez ministra właściwego ds. rolnictwa termin ustalany jest przez ministra właściwego ds. kultury i dziedzictwa narodowego lub ministra właściwego ds. rolnictwa.
Do wniosku powinno zostać dołączone zaświadczenie o wysokości dochodów. W uzasadnionych przypadkach (niesprecyzowanych przez Rozporządzenie) możliwe jest przedstawienie – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – oświadczenia o wysokości dochodów. Zapis ten dotyczy zwłaszcza sytuacji, w których niemożliwe jest, z określonych względów, uzyskanie zaświadczenia. W przypadku, gdy wnioskodawca ubiega się o pomoc dla ucznia, którego rodzina korzysta ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub dodatku do zasiłku rodzinnego, dozwolone jest dołączenie – zamiast powyższego zaświadczenia – wyłącznie zaświadczenia o korzystaniu ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub dodatku do zasiłku rodzinnego, co przyczynia się do uproszczenia procedury.
Wnioskodawcy pomocy dla uczniów, w których rodzinach dochód na osobę przekracza wspomnianą wyżej kwotę 574 zł, a którym pomoc może zostać udzielona z powodu spełnienia jednej z przesłanek wynikającej z art. 7Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów są zobowiązani dołączyć do wniosku odpowiednie uzasadnienie.
W przypadku uczniów, u których występuje jedna ze wskazanych powyżej form niepełnosprawności, do wniosku należy dołączyć jedynie kopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Ponieważ pomoc dla tej grupy uczniów jest przyznawana bez względu na kryterium dochodowe, nie jest konieczne składanie zaświadczenia o wysokości dochodów.