KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BAŁDRZYCHOWIE
- 1. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: DzU 2004 nr 256, poz. 2572 ze zm.);
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: DzU 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.);
- · Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU 2009 nr 4, poz. 17);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (DzU 2009 nr 168, poz. 1324);
- Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.
- Statut Szkoły Podstawowej w BAŁDRZYCHOWIE
- Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej w BAŁDRZYCHOWIE
- Program Profilaktyki Szkoły Podstawowej w BAŁDRZYCHOWIE
- 2. Termin realizacji koncepcji:
Przedstawioną koncepcję pracy Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie przewidziano na 5 lat.
- 3. Dokumenty wewnątrzszkolne wspierające koncepcję:
- Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie
- Arkusz organizacyjny Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie ;
- Plan pracy Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie;
- Program wychowawczy Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie;
- Program profilaktyki Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie;
- Statut Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie
- 4. Charakterystyka szkoły:
Szkoła Podstawowa w Bałdrzychowie położona jest w miejscowości Bałdrzychów gmina Poddębice. Jest szkołą wiejską znajdującą się w centrum wsi , w pobliżu lasu, z dużym placem szkolnym. Bazę lokalową stanowi budynek z lat pięćdziesiątych , po remoncie kapitalnym w 2004 roku. Szkoła dysponuje zapleczem sportowym w postaci: sali gimnastycznej, boiskiem asfaltowym nawierzchnią, boiskiem do gier drużynowych – trawiastym oraz placem zabaw dla dzieci najmłodszych. Teren wokół szkoły zagospodarowano zielenią w postaci trawników, klombów, drzewostanu wysokiego. W naszej szkole uczy się 85 uczniów. W szkole zorganizowano 6 oddziałów , po jednym na każdym poziomie oraz oddział przedszkolny. Szkoła dysponuje stołówką z dostępnymi dla uczniów posiłkami. Szkoła posiada bibliotekę z 3500 woluminami, bibliotekę multimedialną z bogatym zasobem elektronicznych nosików edukacyjnych, salę komputerową – multimedialną zaopatrzoną w tablicę interaktywną , sale lekcyjne dla najmłodszych podzielone na części edukacyjną i rekreacyjną , pracownie dla klas IV – VI . W szkole zatrudnionych jest 12 nauczycieli, którzy wypełniają zadania edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze. Dla uczniów i ich rodziców szkoła organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na miarę swoich możliwości, współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz wieloma instytucjami i stowarzyszeniami wspierającymi szkołę. W szkole dobrze działa rada rodziców oraz samorząd uczniowski. W wyniku diagnozy środowiska szkolnego dokonanego przez specjalny zespół powołany przez dyrektora szkoły określono jej mocne i słabe strony.
Mocne strony szkoły |
Słabe strony szkoły |
1) Kadra pedagogiczna w całości posiada kwalifikacje do nauczanych przedmiotów. 2) Oferta zajęć pozalekcyjnych w oczach uczniów jest interesująca i spełnia ich oczekiwania. 3) W szkole prowadzone są zajęcia dla uczniów wymagających wsparcia specjalistów: zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, logopedyczne, integracji sensorycznej. 4) W szkole opracowano program wychowawczy i profilaktyki w oparciu o zdiagnozowane potrzeby społeczności szkolnej. Są one systematycznie realizowane i poddawane bieżącej ewaluacji i modyfikacji. 5) Rada pedagogiczna systematycznie analizuje wyniki klasyfikacji i sprawdzianu po klasie szóstej, formułuje wnioski i wdraża do dalszej pracy. 6) W szkole obowiązują spójne zasady oceniania zapisane w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania, na podstawie których nauczyciele konstruują przedmiotowe zasady oceniania. 7) W każdym roku szkolnym przygotowywany jest ciekawy i bogaty kalendarz imprez i uroczystości szkolnych. 8) Uczniowie odnoszą sukcesy w konkursach artystycznych i turniejach sportowych. 9) Środowisko lokalne pozytywnie postrzega szkołę jako instytucję nie tylko edukacyjną, ale również kulturalną. 10) Szkoła pozyskuje środki unijne na organizację zajęć pozalekcyjnych. 11) Uczniowie biorą udział w projektach edukacyjnych. 12) W szkole funkcjonują estetyczne i zadbane pomieszczenia i korytarze szkolne. 13) Dobrze wyposażona i sprawnie funkcjonująca stołówka szkolna. |
1) Brak specjalistycznych zajęć dla dzieci z dysleksją. 2) Brak zatrudnienia pedagoga i psychologa szkolnego . 3) Niskie wyniki sprawdzianu po klasie szóstej – Stanin średni i niżej średni. 4) Niska motywacja dzieci do nauki 5) Małe zainteresowanie nauczycieli nowoczesnymi metodami nauczania. 6) Niski stopień zainteresowania nauczycieli dokształcaniem zawodowym.
|
- 5. Misja i wizja szkoły:
a) Misja
Jesteśmy szkołą życzliwą dla uczniów. Kształcimy i wychowujemy uczniów odpowiedzialnych za siebie i innych członków społeczności szkolnej. Pragniemy wyposażyć ich w taką wiedzę, umiejętności i kompetencje, aby w przyszłości stali się świadomymi, kreatywnymi i wrażliwymi członkami społeczności, w której funkcjonują: rodziny, miasta, kraje, świat. Chcemy, aby jak najlepiej wykorzystywali własny potencjał intelektualny i potrafili dostosowywać się do zmieniających się realiów współczesnego świata i cywilizacji, ucząc się przez całe życie. Zwracamy szczególną uwagę na rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy naszych uczniów.
b) Wizja
Nasza szkoła jest nowoczesną, przyjazną, innowacyjną placówką, przygotowującą uczniów do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym. Program wychowawczy i profilaktyki ukierunkowany jest na ucznia, jego potrzeby, umożliwiając mu wszechstronny rozwój. Uczniowie naszej szkoły wyrosną na ludzi mających poczucie własnej wartości i odpowiedzialności za własne zachowanie. Wykorzystujemy najnowsze zdobycze techniki informacyjnej i informatycznej, stosujemy nowoczesne metody nauczania i wychowania, aby uczeń mógł rozwijać swoje zainteresowania, umiejętności, zdolności i pasje. Nasi uczniowie będą świadomi nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym, świadomi własnego pochodzenia, dumni z bycia Polakami i członkami swojej „małej ojczyzny” z poszanowaniem kultury i tradycji. Szczególnie zadbamy o ich rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy, aby w przyszłości propagowali zdrowy styl życia.
- Obszary rozwoju:
1. Podnoszenie wyników nauczania w szkole
2. Zapewnienie dobrze zorganizowanych i atrakcyjnych w formie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
3. Skuteczne przygotowywanie uczniów do konkursów
4. Promocja szkoły , współpraca z rodzicami i środowiskiem.
5. Podejmowanie działań zmierzających do nadania imienia Szkole Podstawowej.
6. Wzmacnianie roli książki , popularyzacja czytania książek
Dydaktyka.
Nasza szkoła zapewnia wszechstronny rozwój oraz wyposaża w niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne do dalszego kształcenia.
1. Podniesienie poziomu kształcenia.
2. Podejmowanie działań służących przygotowaniu ucznia do życia i podejmowania
kolejnych zadań edukacyjnych.
3. Przygotowanie uczniów do sprawdzianu po szkole podstawowej
1. Przygotowanie uczniów do zewnętrznego sprawdzianu po szkole podstawowej:
– Zapewnienie zajęć pozalekcyjnych,
– pisanie próbnego sprawdzianu i egzaminu,
– prowadzenie przez nauczycieli konsultacji.
2. Systematyczne uatrakcyjnianie prowadzonych zajęć edukacyjnych.
– częste stosowanie metod aktywizujących,
– wykorzystanie techniki komputerowej w nauczaniu,
– zróżnicowanie metod pracy z uczniem zdolnym i słabym,
– prowadzenie zajęć metodą projektu,
– wycieczki przedmiotowe.
3. Oferowanie uczniom różnych zajęć pozalekcyjnych.
– rozpoznanie zainteresowań uczniów,
– utworzenie kół zainteresowań: teatralne, matematyczne, polonistyczne, plastyczne, informatyczne,
ekologiczne, turystyczne,
– prowadzenie zajęć rekreacyjno – sportowych
– uatrakcyjnienie pracy biblioteki, wykorzystanie multimedialnych centrów informatycznych.
4. Szkoła rozwija uzdolnienia, motywuje i umożliwia uczniom udział w konkursach
– motywowanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach,
– udział uczniów w konkursach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych,
– diagnozowanie pracy z uczniem zdolnym.
5. Badanie wyników nauczania.
– wzbogacanie banku standaryzowanych testów,
– wypracowanie spójnych przedmiotowych systemów oceniania
6. Przygotowanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji oraz do samodzielnego
rozwiązywania problemów.
– wykorzystywanie przez uczniów w pracy na lekcji i poza lekcjami czasopism, literatury fachowej,
INTERNET,
– umiejętność korzystania z użytkowych programów komputerowych,
– doposażenie biblioteki jako ośrodka informacyjnego w szkole (lektury, książki, programy multimedialne ,
filmy…).
7. Opracowanie programów pracy z uczniem zdolnym
8. Opracowanie systemu diagnozy niepowodzeń szkolnych uczniów i form wsparcia wymagających
interwencji specjalistów
Wychowanie i opieka
Absolwent naszej szkoły jest człowiekiem wrażliwym, kulturalnym i przygotowanym do życia w rozwijającym się świecie.
1. Zwiększenie skuteczności pracy wychowawczej szkoły.
2. Wdrażanie do samorządności.
3. Wdrażanie do kształtowania postaw patriotycznych.
1. Realizacja Programu Wychowawczego Szkoły.
– zapoznanie rodziców, uczniów i wychowawców,
– uzyskanie opinii wszystkich, którzy uczestniczą w procesie wychowania,
– ewaluacja i systematyczna jego modyfikacja.
2. Skuteczne zapobieganie agresji, wandalizmowi, wulgarności i zjawiskom patologicznym.
– realizacja programu profilaktycznego, w tym przeciwdziałania agresji,
– zagospodarowanie czasu wolnego uczniów ( koła, wycieczki , zabawy, udział w organizacjach),
– angażowanie rodziców w pracę wychowawczą,
– położenie nacisku na przestrzeganie dyscypliny przez uczniów,
– diagnozowanie poczucia bezpieczeństwa w szkole.
3. Wdrażanie uczniów do samorządności i pełnienia różnych funkcji.
– aktywny udział SU w tworzeniu i monitorowaniu prawa szkolnego,
– powszechna znajomość prawa szkolnego,
– godne reprezentowanie społeczności szkolnej na zewnątrz,
– godne pełnienie przyjętych funkcji w strukturach SU i powierzonych przez nauczycieli.
4. Upowszechnienie wśród uczniów i nauczycieli pro zdrowotnego stylu życia.
– zwiększenie wpływu rozwoju sportu na efekty wychowawcze,
– walka z nałogami, program antynikotynowy
– opracowanie szkolnego kalendarza imprez sportowych i rekreacyjno – turystycznych .
5. Kształtowanie systemów wartości i postaw patriotycznych.
– kultywowanie tradycji i obchodów świąt narodowych,
– wdrażanie do poszanowania godła, hymnu państwowego
– promocja postaw szacunku dla innych i samego siebie.
6. Wprowadzanie w szkole wolontariatu
7. Systematyczne opracowywanie w szkole procedur reagowania na sytuacje niepożądane pojawiające
się w szkole .
8. Poszukiwanie środków finansowych na wparcie uczniów szczególne uzdolnionych
9. Wzmocnienie współ[racy z instytucjami zajmującymi się opieką materialną
Baza szkoły
Zapewnienie uczniom optymalnych warunków kształcenia i wychowania.
1. Wzbogacenie bazy i wyposażenia szkoły.
2. Poprawa warunków pracy pracowni komputerowej i biblioteki szkolnej.
3. Zagospodarowanie otoczenia szkoły.
1. Unowocześnienie pomieszczeń szkoły.
2. Zakup pomocy naukowych.
– złożenie przez nauczycieli zapotrzebowania na pomoce naukowe
– zaplanowanie w budżecie wydatków rzeczowych
– zakup pomocy dydaktycznych
– zakup książek do biblioteki, atlasów,
3. Wzbogacanie bazy programów edukacyjnych.
– gromadzenie oprogramowania do nauki poszczególnych przedmiotów
4. Zagospodarowanie placu rekreacyjnego i terenu wokół szkoły.
– zakup roślin ozdobnych,
– wykonanie ławeczek na podwórko
Rozwój zawodowy kadry
Szkoła zapewnia uczniom wszechstronny rozwój i wyposaża w niezbędne umiejętności.
Nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje.
1. Wykorzystanie przez nauczycieli zdobytych umiejętności.
– wymiana doświadczeń w zespołach,
– gromadzenie konspektów lekcji i zajęć oraz literatury metodycznej w bibliotece,
– gromadzenie programów komputerowych,
– wykorzystanie pracowni komputerowej do prowadzenia lekcji z różnych przedmiotów.
2 Rady Pedagogiczne poświęcone doskonaleniu zawodowemu.
– opracowanie referatów:
– „Motywowanie ucznia do nauki – metody i techniki wspomagające proces uczenia się i nauczania”
– „Nowoczesne metody i techniki efektywnego uczenia się”
3. Zachęcanie nauczycieli do zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego.
– zapoznanie z przepisami i ich udostępnienie,
– przydzielenie opiekunów nauczycielom stażystom i nauczycielom kontraktowym,
– zapewnienie twórczej atmosfery w szkole, integrowanie zespołu
4. Gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy.
– obserwacje zajęć
– udział w uroczystościach i akademiach szkolnych,
– udział w konkursach,
5. Opracowywanie harmonogramu szkoleń nauczycieli w zakresie nowoczesnych metod nauczania ,stosowania an lekcjach technologii informacyjne i informatycznej
6. Wprowadzanie autorskich programów nauczania
Współpraca ze środowiskiem lokalnym, promocja szkoły .
Nasza szkoła jest szkołą silnie związaną ze środowiskiem lokalnym.
1. Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem, uwzględnianie jego potrzeb i oczekiwań.
2. Pozyskanie rodziców do twórczej i aktywnej współpracy ze szkołą.
3. Współpraca z innymi szkołami.
4. Promocja szkoły.
1. Wykreowanie pozytywnego obrazu szkoły w środowisku.
– informowanie władz o osiągnięciach szkoły,
– publikacje w prasie lokalnej na temat działalności szkoły,
– promowanie osiągnięć szkoły w Internecie,
– organizowanie imprez dla środowiska lokalnego
2. Uaktywnienie rodziców w działaniu na rzecz szkoły .
– pedagogizacja rodziców,
– udział rodziców w uroczystościach i spotkaniach, które są stałym elementem ceremoniału szkolnego,
– włączenie rodziców do walki z uzależnieniami i agresją wśród uczniów.
3. Nawiązanie kontaktu z innymi szkołami .
– wymiana doświadczeń,
– wykorzystanie Internetu do wymiany informacji i utrzymywania kontaktów,
– organizacja konkursów międzyszkolnych,
– opracowywanie projektów
4. Tworzenie informacji o szkole.
– prowadzenie Kroniki Szkoły,
– zachęcanie nauczycieli do publikacji osiągnięć,
5. Systematyczna aktualizacja strony internetowej szkoły .
6. Włączane rodziców do ewaluacji wewnętrznej szkoły.
Zarządzanie i organizowanie pracy szkoły.
Szkoła jest nowocześnie zarządzana .
1. W szkole przestrzegane są przepisy prawa.
2.Organizacja pracy szkoły zapewnia realizację jej zadań statutowych.
1. Doskonalenie obiegu informacji.
– tablica ogłoszeń
– księga zarządzeń
– informacje ustne
2. Prowadzenie skutecznej kontroli nad wydawaniem środków finansowych.
– właściwe rozpoznawanie potrzeb szkoły,
– analiza kosztów eksploatacji,
– opracowanie sposobu kontroli wydatków zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem.
3. Modyfikacja prawa wewnątrzszkolnego.
– bieżące dokonywanie zmian w prawie szkolnym zgodnie ze zmieniającymi się przepisami.
4. Systematyczna ewaluacja działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz organizacji i zarządzania.
– prowadzenie ewaluacji poza planem nadzoru, w razie pojawienia się trudności dydaktycznych
i wychowawczych lub głosów niezadowolenia rodziców
5. Zwiększenie efektywności pracy przedmiotowych zespołów nauczycielskich
- 7. Model absolwenta
Wszystkie działania założone w koncepcji oraz rozwój przedstawionych obszarów będą dążyły do tego, aby absolwenta naszej szkoły charakteryzowała:
a) świadomość własnych umiejętności, zdolności i pasji;
b) ciekawość świata;
c) umiejętność uczenia się;
d) wyposażenie w kompetencje kluczowe;
e) twórcze podchodzenie do życia;
f) wrażliwość społeczna, odpowiedzialność, rzetelność, umiejętność odróżniania dobra od zła;
g) umiejętność korzystania z komputera i technik informacyjnych;
h) sprawne komunikowanie się w języku polskim i obcym;
i) asertywność;
j) tolerancja;
k) dbałość o zdrowie własne i innych;
l) umiejętność dokonywania wyborów zgodnych z własnym sumieniem i światopoglądem;
m) znajomość tradycji i kultury regionalnej i narodowej.
- 8. Ewaluacja
Ewaluacja zaproponowanej koncepcji będzie odbywała się na podstawie:
- analizy wniosków z prowadzonego przez dyrektora szkoły nadzoru pedagogicznego;
- sprawozdań zespołów przedmiotowych, wychowawczego o raz pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wniosków z przeprowadzanej w szkole w każdym roku ewaluacji wewnętrznej;
- opinii uczniów, rodziców i nauczycieli wyrażanej w opiniach i wywiadach.