PLAN WEWNĄTRZSZKOLNEGO DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BAŁDRZYCHOWIE
W ROKU 2025
Założenia:
- WDN jest aktywnym podejściem Nauczycieli i Dyrekcji szkoły do rozwiązywania istniejących w szkole problemów i doskonaleniem kwalifikacji zawodowych w takim zakresie, aby sprostać oczekiwaniom uczniów i rodziców oraz środowiska lokalnego.
- WDN określa odpowiedzialność za funkcjonowanie szkoły w dobie zmieniającej się rzeczywistości i wychodzi naprzeciw potrzebom społecznym.
- WDN akcentuje zespołowe uczenie się, w którym ważny jest nie tylko efekt, ale i sam proces samodoskonalenia się nauczycieli oraz wymiana doświadczeń między nauczycielami.
Cel główny:
Wzrost efektywności pracy szkoły poprzez doskonalenie kadry pedagogicznej.
Cele szczegółowe:
- Doprowadzenie do spójności doskonalenia zawodowego nauczycieli z potrzebami szkoły (podnoszenie kwalifikacji i zdobywanie wyższego poziomu wykształcenia).
- Doskonalenie warsztatu pracy wychowawcy (rozwiązywanie wychowawczych problemów i trudności).
- Koordynacja pracy wychowawczej i procesu dydaktycznego.
- Poznawanie i wdrażanie nowego prawa oświatowego.
- Udział w różnych formach dokształcania.
- Wymiana doświadczeń i pomysłów ze środowiskiem pedagogicznym z innych szkół.
- Wzrost kompetencji nauczycieli stażystów.
Przewidywane efekty:
- Umiejętność wspólnego i racjonalnego rozwiązywania problemów.
- Umiejętność wzajemnego komunikowania się.
- Wzajemna akceptacja, tolerancja i szacunek.
- Umiejętność rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych.
- Życzliwość i poprawność relacji: nauczyciel – uczeń, nauczyciel – nauczyciel, nauczyciel – rodzic.
Formy dokształcania i doskonalenia nauczycieli:
- studia uzupełniające;
- studia podyplomowe;
- kursy kwalifikacyjne;
- warsztaty metodyczne;
- kursy;
- konferencje;
- szkolenia, narady rady pedagogicznej;
- konsultacje w zespołach nauczycieli
- e-dziennik jako narzędzie komunikacji i wymiany doświadczeń.
Lp. |
FORMA DOSKONALENIA |
TEMATYKA |
NAUCZYCIELE |
KWOTY PRZEZNACZONE NA FORMĘ SZKOLENIA | KWOTA WYODRĘBNIONA ‘
W BUDŻECIE GMINY |
1. | Szkolenia Rady Pedagogicznej |
1- Dyscyplinowanie uczniów Działania wychowawcze szkoły. 2. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych 3. BEZ PRAC DOMOWYCH, ALE Z konstruktywnymi rozwiązaniami. JAK ZMIENIĆ METODY PRACY, ABY SZKOŁA BEZ PRAC DOMOWYCH BYŁA FAKTEM NIE FIKCJĄ? JAK BUDOWAĆ PRZYJAZNĄ ATMOSFERĘ WOKÓŁ TEJ SPRAWY W CAŁEJ SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ: NAUCZYCIEL-UCZEŃ-RODZIC 4. Budujemy relacje w klasie rówieśniczej. 5. Identyfikacja dziecka w sytuacji kryzysowej 6. Informacja zwrotna jako narzędzie do motywowania uczniów 7. Na straży bezpieczeństwa każdego ucznia, czyli jak zostać ambasadorem praw dziecka w szkole? 8. Odczytać ukryte, niepokojące sygnały ucznia. 9. Sytuacje konfliktowe. Jak sobie z nimi radzić? 10 . Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, w odniesieniu do realizacji kierunku polityki oświatowej . 11. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych. 12. “ROZTROPNE” wykorzystanie technologii na lekcjach przedmiotowych – technologia jako narzędzie wspomagające organizację lekcji dla uczniów. 13. (Dez)informacja w sieci. Lekcja krytycznego myślenia nie tylko dla uczniów. Oddzielić ziarno od plew. 14. CANVA – program dla każdego nauczyciela w szkole. 15.Odpowiedzialność prawna wychowawcy za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów.
|
|||
2.
|
Seminaria
Warsztaty Kursy E – learning |
Zarządzanie szkołą
1. Obserwacja, omówienie i opiniowanie lekcji otwartych w ramach awansu i nie tylko 2. Ocena pracy nauczyciela i dyrektora – nowe regulacje prawne i nowe wyzwania – 3. Weryfikacja Standardów Ochrony Małoletnich w szkole 4. E doręczenia 5. Przygotowanie szkoły do nowego roku szkolnego 6. Zmiana przepisów i prawa oświatowego 7. Nowoczesne technologie w pracy dyrektora szkoły
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
1. Edukacja włączająca 2. Depresja dzieci i młodzieży – problem rodziny i szkoły 3. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w mojej szkole 4. Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów z uczniami 5. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku/uczniowi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 6. Zapewnianie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom i indywidualizacja pracy w szkole jako sposób na wsparcie uczniów w kryzysie i podniesienie jakości edukacji 7. Uczniowie z zaburzeniami integracji sensorycznej – nowe wyzwanie dla nauczycieli
Edukacja zintegrowana
1. Jak rozwijać wśród uczniów umiejętność uczenia się 2. Jak wspomóc nauczyciela w rozpoznawaniu potrzeb jego uczniów ? 3. Jak wspólnie z rodzicami zapewnić sukces edukacyjny uczniowi – wspólna droga w motywowaniu. 4. Jak zjednać sobie rodziców do osiągnięcia wspólnych celów wychowawczych i edukacyjnych ? 5. Praca z uczniem zdolnym 6. Rozwijanie talentów, umiejętności matematycznych w przedszkolu praca warsztatowa dla nauczycieli przedszkola 7. Sposoby na szybkie czytanie, szybkie uczenie się 8. Sprawne myślenie i rozumowanie kluczem do sukcesu edukacyjnego ucznia i nauczyciela 9. Uczę się czytać w przedszkolu. Metodyka nauki czytania i liczenia 10. Uwaga – skup się! Jak wspierać koncentrację uwagi u dzieci i młodzieży?
Edukacja przedmiotowa
1.Praca z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze, nadpobudliwym, z ADHD, niedostosowanym społecznie, dysfunkcyjnym. 2. Praca z zespołem klasowym o zróżnicowanym poziomie potrzeb edukacyjnych. 3. Nowe aktywizujące metody pracy z uczniem. 4. Zachowania agresywne uczniów. 5. Wykorzystanie technik komputerowych w nauczaniu.. 6. Praca uczniem zdolnym. 7. Praca ze słabym uczniem. 8. Odpowiedzialność pracowników szkoły za zapewnienie bezpieczeństwa uczniów. 9. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych. 10. Rozwijanie kompetencji informatycznych uczniów. 11. Jak oceniać, żeby uczyć? 12. Różnorodność wśród młodzieży – moda czy wybór? Komunikacja oparta na uważności, równości , tolerancji i zrozumieniu. 13. Czy można ocenić wiedzę uczniów bez sprawdzianów i klasówek w szkole? 14. Szkoła sportowych talentów XXVIII edycja 15. Aktywna szkoła – aktywny uczeń XV edycja 16.Profesjonalny nauczyciel wychowania fizycznego w szkole/placówce oświatowej 17.Innowacje pedagogiczne w prowadzeniu zajęć wychowania fizycznego w szkole/placówce oświatowej 18. Wykorzystanie nowoczesnych technologii na lekcjach wychowania fizycznego w szkole/placówce oświatowej
Rozwijanie umiejętności wykorzystywanych w działaniach poza dydaktycznych
1.Komunikuj się by każdy Ciebie rozumiał, (wy)słuchał, a nie słyszał
2. Kreatywna godzina wychowawcza
3. Współpraca, mediacje, trudne rozmowy z rodzicami 4. Motywacja do nauki – jak motywować uczniów do rozwoju 5. Pozytywna dyscyplina w klasie szkolnej. Komunikacja-kierowanie-motywacja 6. Tworzenie quizów i gier dydaktycznych 7. Weryfikacja źródeł internetowych w dobie dezinformacji i rozwoju AI. 8. Innowacje pedagogiczne, eksperymenty i projekty edukacyjne jako nowatorskie rozwiązania w pracy nauczyciela przedmiotu, świetlicy, biblioteki, zajęć pozalekcyjnych i innych 9. Wolontariat jako forma kształcenia postaw prospołecznych
|
Jarosław Ignaczak
Jarosław Ignaczak
Wychowawcy klas, pedagog, pedagog specjalny psycholog
Wychowawcy klas zainteresowani nauczyciele
Wychowawcy klas zainteresowani nauczyciele
Zainteresowani nauczyciele
Zainteresowani nauczyciele |
||
3. | Kursy
Szkolenia Kongresy
|
Szkolenia realizujące kierunki polityki oświatowej państwa
1. Sztuczna Inteligencja 2.Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. 3.Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. 4. Nauczanie pierwszej pomocy w szkołach – prowadzenie zajęć przez wychowawców. 5.Nowy rok szkolny – nowe – stare wyzwania, czyli jak sprawnie i skutecznie przygotować się do pracy w roku szkolnym 2024/2025. 6. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie języka polskiego jako języka obcego. 7. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. 8 Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 9. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. 10. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. 11.Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. 12. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. 13. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
|
Zainteresowani nauczyciele |
||
4. | Studia podyplomowe |
Logopedia Psychologia Edukacja włączająca Matematyka
|
PLAN MOŻE ULEC ZMIANIE NA PODSTAWIE BIEŻĄCYCH POTRZEB
Plan WEWNĄTRZSZKOLNEGO DOSKONALENIA NAUCZYCIELI SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BAŁDRZYCHOWIE NA ROK 2025 ZOSTAŁ PRZYJECTY UCHWAŁĄ RADY PEDAGOGICZNEJ NR W DNIU 29.10.2024 .