- Rozkład materiału nauczania z planem wynikowym dla klasy 6
Temat | Liczba godzin | Treści nauczania | Wymagania podstawowe
Uczeń: |
Wymagania ponadpodstawowe
Uczeń: |
Odniesienia do podstawy programowej |
1. TECHNIKA W NAJBLIŻSZYM OTOCZENIU | |||||
1. Na osiedlu | 1 | · plan osiedla
· budynki i obiekty na osiedlu · infrastruktura osiedla |
· rozpoznaje obiekty na planie osiedla
· współpracuje z grupą i podejmuje różne zadania w zespole · świadomie i odpowiedzialnie używa wytworów technicznych · wymienia nazwy instalacji osiedlowych · przyporządkowuje urządzenia do instalacji, których są częścią |
· planuje działania prowadzące do udoskonalenia osiedla mieszkalnego
· projektuje idealne osiedle i uzasadnia swoją propozycję |
1.5,6-10
VI. 1, 5 |
2. Dom bez tajemnic | 2 | · rodzaje budynków mieszkalnych
· etapy budowy domu · zawody związane z budową domów · elementy konstrukcyjne budynków mieszkalnych · projektowanie i budowa domu · dokumentacja techniczna · inteligentny dom |
· rozpoznaje osiągnięcia techniczne, które przysłużyły się rozwojowi postępu technicznego i komfortowi życia
· klasyfikuje budowlane elementy techniczne · posługuje się słownictwem technicznym · posługuje się rysunkiem technicznym budowlanym · wymienia nazwy elementów konstrukcyjnych budynków mieszkalnych · omawia zalety inteligentnego domu |
· wskazuje zalety i wady poszczególnych rodzajów budynków mieszkalnych
· omawia kolejne etapy budowy domu · podaje nazwy zawodów związanych z budową domów |
1.5,6, 10
III.1-3, 5, 7 IV.1, 5 |
3. W pokoju nastolatka | 1 | · planowanie umeblowania i wyposażenia pokoju ucznia
· zasady funkcjonalnego urządzenia pokoju · kreatywne urządzanie i dekorowanie pokoju · renowacja mebli |
· omawia zasady funkcjonalnego urządzenia pokoju
· rysuje plan swojego pokoju · planuje kolejność działań · właściwie dobiera narzędzia do obróbki drewna · sprawnie posługuje się podstawowymi narzędziami do obróbki ręcznej |
· wyróżnia w pokoju strefy do nauki, wypoczynku i zabawy
· dostosowuje wysokość biurka i krzesła do swojego wzrostu · projektuje wnętrze pokoju swoich marzeń |
IV.
V1-3 |
To takie proste! – Kokarda na Święto Niepodległości | 2 | · planowanie etapów pracy
· przygotowywanie dokumentacji rysunkowej · organizacja miejsca pracy · narzędzia do obróbki papieru i tkanin · montaż poszczególnych części w całość · przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy |
· prawidłowo organizuje stanowisko pracy
· wypisuje kolejność działań i szacuje czas ich trwania · właściwie dobiera narzędzia do obróbki papieru i tkanin · wykonuje prace z należytą starannością i dbałością · dokonuje montażu poszczególnych elementów w całość · dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy · formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy · ocenia swoje predyspozycje techniczne w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia · rozwija zainteresowania techniczne |
III.1-8
VI. 1-5, 8, 9 |
|
4. Instalacje i opłaty domowe | 2 | · terminy: instalacja, elektrownia, tablica rozdzielcza, bezpieczniki, ergonomia
· budowa i zasady działania poszczególnych instalacji domowych · charakterystyka urządzeń pomiarowych stosowanych w gospodarstwie domowym · zasady odczytywania wskazań liczników wody, gazu i energii elektrycznej · obliczanie zużycia poszczególnych zasobów · zasady oszczędnego gospodarowania energią · rodzaje obwodów elektrycznych • elementy obwodu elektrycznego |
· wymienia nazwy elementów poszczególnych instalacji
· omawia zasady działania różnych instalacji · rozpoznaje rodzaje liczników • prawidłowo odczytuje wskazania liczników · podaje praktyczne sposoby zmniejszenia zużycia prądu, gazu i wody · oblicza koszt zużycia poszczególnych zasobów · dokonuje pomiaru zużycia prądu, wody i gazu w określonym przedziale czasowym · nazywa elementy obwodów elektrycznych · rozróżnia symbole elementów obwodów elektrycznych · konstruuje z gotowych elementów elektrotechnicznych obwód elektryczny według schematu |
· określa funkcję poszczególnych instalacji występujących w budynku
· wykrywa, ocenia i usuwa nieprawidłowości w działaniu instalacji |
I.6, 8-10
IV.6 VI.2 VI.6, 7 |
To takie proste! – Dekoracyjna kula świetlna | 2 | · rozpoznawanie potrzeby wykonania wytworu technicznego
· planowanie etapów pracy · organizacja miejsca pracy · narzędzia do obróbki tkanin · montaż poszczególnych części w całość · przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy |
· prawidłowo organizuje stanowisko pracy
· wypisuje kolejność działań i szacuje czas ich trwania · właściwie dobiera narzędzia · sprawnie posługuje się podstawowymi narzędziami do obróbki ręcznej · wykonuje prace z należytą starannością i dbałością · dokonuje montażu poszczególnych elementów w całość · dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy · formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy · ocenia swoje predyspozycje techniczne w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia |
III.1-8
VI.1-5, 8, 9 |
|
5. Domowe urządzenia elektryczne | 1 | · instrukcja obsługi sprzętu gospodarstwa domowego
· zasady działania kuchenki elektrycznej, gazowej i mikrofalowej, chłodziarko-zamrażarki, zmywarki oraz pralki automatycznej · zastosowanie sprzętu gospodarstwa domowego · budowa i bezpieczna obsługa podstawowych urządzeń gospodarstwa domowego |
· określa funkcje urządzeń domowych
· czyta ze zrozumieniem instrukcje obsługi i bezpiecznego użytkowania wybranych sprzętów gospodarstwa domowego · wyszukuje i interpretuje informacje techniczne na urządzeniach i opakowaniach · wyjaśnia zasady działania wskazanych urządzeń · omawia budowę wybranych urządzeń · wymienia zagrożenia związane z eksploatacją sprzętu AGD · reguluje sprzęt gospodarstwa domowego · sprawnie i bezpiecznie posługuje się urządzeniami elektrycznymi |
III.1-4
VI, 2 VI.6 |
|
6. Nowoczesny sprzęt na co dzień | 1 | · potrafi sklasyfikować nowoczesny sprzęt elektryczny
· czyta i interpretuje informacje zamieszczone w instrukcjach obsługi urządzeń · omawia zastosowanie wybranych urządzeń elektronicznych · reguluje urządzenia techniczne · omawia zasady obsługi wybranych urządzeń · wyszukuje informacje na temat nowoczesnego sprzętu domowego · śledzi postęp techniczny · interpretuje informacje dotyczące bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych i ich bezawaryjności · wie, jak postępować ze zużytymi urządzeniami elektrycznymi · rozpoznaje osiągnięcia techniczne, które przysłużyły się rozwojowi postępu technicznego, a tym samym człowiekowi |
· potrafi sklasyfikować nowoczesny sprzęt elektryczny
· czyta i interpretuje informacje zamieszczone w instrukcjach obsługi urządzeń · omawia zastosowanie wybranych urządzeń elektronicznych · reguluje urządzenia techniczne · omawia zasady obsługi wybranych urządzeń · wyszukuje informacje na temat nowoczesnego sprzętu domowego · śledzi postęp techniczny · interpretuje informacje dotyczące bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych i ich bezawaryjności · wie, jak postępować ze zużytymi urządzeniami elektrycznymi · rozpoznaje osiągnięcia techniczne, które przysłużyły się rozwojowi postępu technicznego, a tym samym człowiekowi |
· charakteryzuje budowę określonego sprzętu audiowizualnego | I.9
III.4 VI.2 VI.6 |
II. RYSUNEK TECHNICZNY | |||||
1. Rodzaje rysunków technicznych | 1 | · przygotowanie i zastosowanie dokumentacji technicznych
· rysunek techniczny wykonawczy i złożeniowy · zastosowanie rysunku technicznego |
· rozróżnia rysunek techniczny wykonawczy i złożeniowy
· zna zastosowanie dokumentacji technicznej · rozumie potrzebę przygotowania dokumentacji technicznej |
I.6
IV.4 |
|
2. Rzuty prostokątne | 2 | · terminy: rzutowanie prostokątne, rzutnia, rzut główny, rzut boczny, rzut z góry
· zasady przedstawiania przedmiotów w rzutach prostokątnych |
· wyjaśnia, na czym polega rzutowanie prostokątne
· omawia etapy i zasady rzutowania · stosuje odpowiednie linie do zaznaczania konturów rzutowanych brył · wykonuje rzutowanie prostych brył geometrycznych, posługując się układem osi · rozpoznaje prawidłowo narysowane rzuty prostokątne określonych brył · przygotowuje dokumentację rysunkową w rzutach |
· rozróżnia poszczególne rzuty: główny, boczny i z góry | IV.3 |
3. Rzuty aksono- metryczne | 2 | · terminy: rzutowanie aksonometryczne, izometria, dimetria ukośna i prostokątna
· podstawy rzutowania przestrzennego |
· określa, na czym polega rzutowanie aksonometryczne
· wymienia nazwy rodzajów rzutów aksonometrycznych · omawia kolejne etapy przedstawiania brył w rzutach aksonometrycznych · odróżnia rzuty izometryczne od rzutów w dimetrii ukośnej · uzupełnia rysunki brył w izometrii i dimetrii ukośnej · wykonuje rzuty izometryczne i dimetryczne ukośne brył · przedstawia wskazane przedmioty w izometrii i dimetrii ukośnej |
· kreśli rzuty aksonometryczne bryły przedstawionej w rzutach prostokątnych | IV.3 |
4. Wymiarowanie rysunków technicznych | 2 | · zasady wymiarowania rysunków technicznych
· linie, liczby i znaki wymiarowe |
· nazywa wszystkie elementy zwymiarowanego rysunku technicznego
· prawidłowo stosuje linie, znaki i liczby wymiarowe · rysuje i wymiaruje rysunki brył · rysuje i wymiaruje wskazany przedmiot · czyta rysunki wykonawcze i złożeniowe · przygotowuje dokumentację rysunkową
|
IV.3, 4, 6 | |
III. ABC WSPÓŁCZESNEJ TECHNIKI | |||||
1. Elementy elektroniki | 2 | · określa, na czym polega rzutowanie aksonometryczne
· wymienia nazwy rodzajów rzutów aksonometrycznych · omawia kolejne etapy przedstawiania brył w rzutach aksonometrycznych · odróżnia rzuty izometryczne od rzutów w dimetrii ukośnej · uzupełnia rysunki brył w izometrii i dimetrii ukośnej · wykonuje rzuty izometryczne i dimetryczne ukośne brył · przedstawia wskazane przedmioty w izometrii i dimetrii ukośnej |
• rozpoznaje elementy elektroniczne (rezystory, diody, tranzystory, kondensatory, cewki)
• określa właściwości elementów elektronicznych • zna zasady segregowania i przetwarzania odpadów oraz materiałów elektrotechnicznych |
· wyszukuje w okolicy punkty prowadzące zbiórkę zużytego sprzętu elektronicznego | III.1, 2, 3, 8 |
To takie proste! – Sekrety elektroniki | 2 | · instrukcja montażowa zestawów mechanicznych i elektronicznych
· podstawowe narzędzia do montażu modeli · urządzenia do pomiaru podstawowych wartości elektrycznych · umiejętność pracy w grupie · elektroniczne elementy konstrukcyjne · kryteria oceny poprawności wykonania modeli |
· dobiera uzgodniony w zespole zestaw konstrukcyjny zgodnie z zainteresowaniami
· współpracuje z grupą i podejmuje różne role w zespole · czyta rysunki schematyczne i instrukcje montażowe · rozpoznaje materiały elektrotechniczne oraz elektroniczne (rezystory, diody, tranzystory, kondensatory, cewki) · projektuje i konstruuje modele urządzeń technicznych · wybiera i dostosowuje narzędzia do montażu modeli · stosuje różnorodne sposoby połączeń · dokonuje montażu poszczególnych części w całość · ocenia swoje predyspozycje techniczne w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia |
I.1-10
III.1, 5, 6 IV.5, 7 V.3 VI.7-9 |
|
2. Nowoczesny świat techniki | 2 | · wpływ postępu technicznego na funkcjonowanie współczesnego człowieka
· przykłady i zastosowanie mechatroniki · zastosowanie nowoczesnych urządzeń i robotów w przemyśle · zasady współdziałania elementów mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych · zagrożenia współczesnej cywilizacji wynikające z postępu technicznego |
· postrzega środowisko techniczne jako dobro materialne stworzone przez człowieka
· identyfikuje elementy techniczne w otoczeniu · rozpoznaje osiągnięcia techniczne, które przysłużyły się człowiekowi · wyjaśnia zasady współdziałania elementów mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych · charakteryzuje współczesne zagrożenia cywilizacji spowodowane postępem technicznym |
· zna różne przykłady zastosowania mechatroniki w życiu codziennym
· zna zasady bezpiecznego posługiwania się dronem |
V.1-3 |