SZKOŁA PODSTAWOWA W BAŁDRZYCHOWIE
WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA
Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania zostały opracowane przez nauczycieli Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie przy współudziale uczniów i rodziców w celu jakości pracy szkoły i stworzenia optymalnych warunków oceniania wspierających wszechstronny rozwój uczniów Zasady zostały opracowane zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 – Prawo oświatowe / Dz. U 2017, poz. 59 / oraz z rozporządzeniem MEN z dnia 3 sierpnia 2017 w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych/ DZ.U. 2017, poz. 153
• 1
1.Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
- wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
- wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły
- 2.
1.Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu :
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, oraz rocznej oceny a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;/ zajęcia poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności naukę języka oraz własnej historii i kultury
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w art. 16 ust. 11, art. 20zh ust.3 i 3a, art. 44k ust. 2 i 3 oraz art. 66 ust. 1b;
- ustalanie rocznych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
- edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania /zajęcia poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności naukę języka oraz własnej historii i kultury/
- ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
- Ocenianie ucznia z religii i etyki odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 12 ust. 2
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego do dnia 15 września informują uczniów oraz ich rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych;
- sposób przekazywania informacji rodzicom i uczniom: Przedmiotowe Zasady Oceniania będą do wglądu u każdego wychowawcy klasowego w formie pisemnej – drukowanej z poszczególnych przedmiotów w formie skoroszytu. Jednocześnie cały system zasad oceniania będzie umieszczony na stronie internetowej szkoły oraz w dokumentacji dyrektora szkoły;
- wychowawca jest zobowiązany do zapoznania uczniów i rodziców z PZO oraz do zebrania potwierdzeń od rodziców i uczniów w formie podpisów na załączonym druku;
- nauczyciele informują uczniów i rodziców o przewidywanych dla nich półrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych na 2 tygodnie przed końcem każdego półrocza i roku szkolnego w formie pisemnej z wyjątkiem ocen niedostatecznych – o nich należy poinformować na 1 miesiąc przed końcem roku szkolnego;
- w przypadku, gdy rodzic nie zgadza się z wystawioną przez nauczyciela przewidywaną oceną roczną – rodzic składa pisemnych wniosek do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie rocznej. /wzór wniosku w dokumentacji szkolnej/;
- nauczyciel jest zobowiązany do przeprowadzenia dodatkowego: rocznego sprawdzianu wiadomości lub umiejętności i ustalenia klasyfikacyjnej oceny rocznej z zajęć edukacyjnych;
- oceny ustalone z godnie z trybem odwoławczym są ostateczne zastrzeżeniem art. 44 m i n ustawy
- Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego do dnia 15 września informuje uczniów oraz ich rodziców o:
- warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania będą do wglądu u każdego wychowawcy w formie pisemnej drukowanej w formie skoroszytu. Jednocześnie kryteria oceniania zachowania będą umieszczone na stronie internetowej szkoły oraz dokumentacji u dyrektora szkoły;
- wychowawca jest zobowiązany do zapoznania rodziców i uczniów z kryteriami oceniania zachowania i zebrania potwierdzeń od uczniów i rodziców w formie pisemnej;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- wychowawca klasy jest zobowiązany na 2 tygodnie przez końcem każdego półrocza i roku szkolnego poinformować uczniów i jego rodziców o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. Informacja przekazywana jest w formie pisemnej i w dokumentacji nauczyciela jest pisemne potwierdzenie przekazanej informacji dla uczniów i rodziców;
- w przypadku, gdy rodzic nie zgadza się z przewidywaną roczną oceną klasyfikacyjną zachowania, składa pisemny wniosek do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od powiadomienia rodzica;
- wychowawca klasy przedstawia rodzicom podwyższenia oceny zachowania;
- Oceny ustalone z godnie z trybem odwoławczym są ostateczne z zastrzeżeniem art. 44m i 44n ustawy;
• 3
- Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
- bieżące;
- klasyfikacyjne: śródroczne i roczne oraz końcowe.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w formie pisemnej na prośbę rodzica.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są przechowywane w teczce nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Na prośbę ucznia, rodziców nauczyciel udostępnia sprawdzone prac na terenie szkoły i bez możliwości wykonania kopii.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 11, art. 20zh ust. 3 i 3a, art. 44k ust. 2 i 3 oraz art. 66 ust. 1b, egzaminu poprawkowego, o którym mowa w art. 44m ust. 1, zastrzeżeń, o których mowa w art. 44n, oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom na terenie szkoły w obecności nauczyciela/dyrektora szkoły.
- 4.
- Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się dalej uczyć. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców /prawnych opiekunów/.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców /prawnych opiekunów/ nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców /prawnych opiekunów/ sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom /prawnym opiekunom/ w szkole.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczności udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
- Nauczyciel obowiązany jest na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub nauczania indywidualnego dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia następuje na podstawie tego orzeczenia.
- Proces oceniania uczniów rozpoczyna się nie wcześniej niż tydzień po rozpoczęciu semestru
Nauczyciel stosuje zasadę systematycznego i bieżącego oceniania. W ciągu półrocza uczeń powinien uzyskać minimalną ilość ocen bieżących (w tym minimum 3 z prac klasowych).
Tygodniowa ilość godzin przeznaczona na realizację przedmiotu | Minimalna ilość ocen bieżących w semestrze (w tym przynajmniej 1 ocena ze sprawdzianu) |
1 | 3 |
2 | 6 |
3 i więcej | 8 |
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”, „zwolniona”.
- Nauczyciel przygotowujący sprawdzian ma obowiązek:
- poinformować uczniów o terminie i zakresie tematycznym pytań sprawdzających
- z tygodniowym wyprzedzeniem wpisać termin sprawdzianu w elektronicznym dzienniku lekcyjnym/
- przestrzegać ustaleń terminów kolegów i koleżanek.
- Sprawdziany pisemne mogą odbywać się z zastrzeżeniami:
- w ciągu dnia nauki może się odbyć tylko 1 sprawdzian
- w ciągu tygodnia nie powinno być więcej niż 3 sprawdziany w 1 klasie /nie brane są pod uwagę sprawdziany przekładane/.
- za sprawdzian uczeń może otrzymać tylko 1 ocenę.
- kartkówki /sprawdzające wiedzę z ostatniej lekcji/ nie muszą być zapowiadane. W ciągu dnia nauki mogą się odbyć 2 kartkówki w 1 klasie.
- Na okres przerw świątecznych i ferii, nauczyciele nie zadają prac domowych.
- Uczeń może poprawić z danego przedmiotu maksymalnie 2 dowolnie wybrane prace klasowe – pisemne w danym półroczu. Z poprawy uczeń może otrzymać maksymalnie ocenę bardzo dobrą.
- W przypadku nieobecności na pracy klasowej, termin pisemnej pracy pisemnej uczeń ustala indywidualnie z nauczycielem przedmiotu.
- Sprawdziany pisemne, prace klasowe uczniowie mogą otrzymać do domu w formie kserokopii ew.
scan pracy lub zdjęcia.
- W czasie zagrożenia, gdy podstawa programowa jest realizowana za pomocą zdalnego nauczania ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na monitorowaniu wytworów jego pracy poprzez:
- a) zdjęcia lub filmiki z wykonanych zadań,
- b) rozmowy telefoniczne, videokonferencje, platformę microsoft365 – Teams
- c) komunikację za pomocą dostępnych komunikatorów np. Messenger, Facebook, Discord
- d) teksty on-line, pliki tekstowe,..
- e) pliki audio-video, w tym prezentacje multimedialne.
- f) karty pracy, notatki, testy, kartkówki, sprawdziany odesłane przez pocztę elektroniczną , sprawdziany on – line, kartkówki
- e) inne……………………………………..
- Skala ocen oraz kryteria oceniania są zgodne z dotychczasowym Ocenianiem Wewnątrzszkolnym.
- 5.
Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych w klasach IV – VIII ustala się według skali:
6 – celujący,
5 – bardzo dobry,
4 – dobry,
3 – dostateczny,
2 – dopuszczający,
1 – niedostateczny.
Skala ocen bieżących, cząstkowych może być poszerzona poprzez stosowanie „+” (podwyższenie oceny) i „–” (obniżenie oceny).
- Kryteria oceniania prac pisemnych:
Dla klas IV-VIII
0 – 29% – niedostateczny (1)
30 – 49% – dopuszczający (2)
50 – 69% – dostateczny (3)
70 – 89% – dobry (4)
90 – 97% – bardzo dobry (5)
98 – 100% – celujący (6)
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach IV – VIII
ustala się według skali / zgodnej z zapisami w rozporządzeniu MEN / :
6 – celujący,
5 – bardzo dobry,
4 – dobry,
3 – dostateczny,
2 – dopuszczający,
1 – niedostateczny.
Ocena klasyfikacji semestralnej i rocznej jest oceną pełną – nie można stosować znaków „+” i „-”.
- Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych w klasach I – III
- analizę postępów ucznia przeprowadza się systematycznie.
- stosuje się bieżące ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia, które rejestrowane jest przez każdego nauczyciela w dzienniku lekcyjnym.
- w ocenianiu bieżącym uwzględnia się wysiłek ucznia i osiągnięte przez niego efekty pracy.
- osiągnięcia i postępy ucznia określa się w skali: zapis w dziennikach, zeszytach według skali cyfrowej 1 – 6. Jednocześnie nauczyciel w zeszytach, kartach pracy i innych materiałach uczniowskich może stosować do oceny wyrażonej cyfrą zapis opisowy według skali :
6- doskonale, znakomicie, wspaniale, gratulacje, praca na medal
5- bardzo dobrze, brawo, super
4- poprawnie, dobra robota
3- zadowalająco, pracuj uważnie, skoncentruj się
2- słabo, błędnie, niechętnie pracujesz , pracuj uważnie, pomyśl
1– niewystarczająco, niezadowalająco , to sprawia ci kłopot
- Przyjmuje się następujące ogólne kryteria oceniania osiągnięć edukacyjnych:
6 – Uczeń doskonale opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania. Samodzielnie inicjuje rozwiązania konkretnych problemów w czasie lekcji, jak i w pracy pozalekcyjnej. Aktywnie bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, wykazuje postawę twórcza lub szczególne umiejętności.
5 – Uczeń bardzo dobrze opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne, potrafi prawidłowo zastosować posiadana wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
4 – Uczeń dobrze opanował zdecydowana większość wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, poprawnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne. Korzysta z poznanych w czasie zajęć źródeł informacji, potrafi zastosować zdobytą wiedzę w typowych sytuacjach.
3 – Uczeń wystarczająco i zadowalająco opanował podstawowe wiadomości i umiejętności określone programem nauczania, stara się rozwiązywać typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności. Potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych informacji.
2 – Uczeń słabo opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania, nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać większości zadań o elementarnym stopniu trudności. Posiada poważne braki w wiedzy, które jednak można nadrobić w dłuższym okresie czasu.
1 – Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania. Nie potrafi rozwiązywać prostych zadań i problemów o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela.
Szczegółowe kryteriach na poszczególne oceny w klasach I – III posiadają wychowawcy klas.
Można również stosować oceny cyfrowe
Kryteria oceniania prac pisemnych:
Dla klas I-III
0 – 29% – niedostateczny (1)
30 – 49% – dopuszczający (2)
50 – 69% – dostateczny (3)
70 – 85% – dobry (4)
86 – 97% – bardzo dobry (5)
98 – 100% – celujący (6)
- Na zajęciach języka obcego i zajęć komputerowych obowiązuje skala i symbolika oceniania osiągnięć edukacyjnych określona w zasadach oceniania wewnątrzszkolnego w edukacji wczesnoszkolnej.
- Ocena z religii jest oceną cyfrową, zgodna ze skalą oceniania: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.
- W zależności od istniejących w szkole warunków (np. pomoc specjalistyczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia wyrównawcze, gimnastyka korekcyjna, itp.) zapewnia się pomoc uczniowi, gdy poziom jego osiągnięć edukacyjnych uniemożliwia lub utrudnia mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej.
- Oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznych są ocenami opisowymi.
- Uczeń podlega klasyfikacji:
- śródrocznej i rocznej,
- końcowej.
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku szkolnego.
- Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z tym że w klasach I–III szkoły podstawowej w przypadku:
- obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć;
- dodatkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć.
- Na klasyfikację końcową składają się:
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej;
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych;
- roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
- Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej szkoły. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym klasyfikacji śródrocznej i rocznej dokonuje się z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno–terapeutycznym, o którym mowa w art. 71b ust. 1b.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły (z wyjątkiem oceny nagannej)
- Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim oraz laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej, przeprowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8, otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim lub tytuł laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną końcową
- 6.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności :
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
- dbałość o honor i tradycję szkoły,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób,
- godne i kulturalne zachowywanie się w szkole i poza nią,
- okazywanie szacunku innym osobom,
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania począwszy od klasy IV wystawiana jest według skali :
- Wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne
- W klasach I – III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami
opisowymi .
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym są ocenami opisowymi.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły
- Na ocenę z zachowania składają się:
- Samoocena ucznia
- Ocena klasy
- Ocena nauczycieli prowadzących zajęcia w danej klasie
- Ocena wychowawcy – która jest decydująca.
- Kryteria ocen z zachowania
Ocena dobra jest oceną wyjściową. Wyjściową oceną na drugi okres jest ocena z pierwszego semestru. Ocena z drugiego okresu jest jednocześnie oceną roczną. Uczeń może uzyskać wyższą ocenę za szczególne osiągnięcia bądź wzorową postawę lub niższą za przewinienia i uwagi.
O c e n a w z o r o w a
Uczeń:
- bierze udział w konkursach przedmiotowych lub zawodach sportowych, zdobywa nagrody,
- wzorowo pełni powierzone mu funkcje, jest inicjatorem wykonywania czegoś pożytecznego na rzecz szkoły, klasy, środowiska,
- jest aktywnym wśród społeczności uczniowskiej, żyje w przyjaźni z zespołem klasowym,
- wpływa na tworzenie dobrej atmosfery,
- ma własne zdanie, którego potrafi asertywnie bronić,
- udziela systematycznej pomocy koleżankom, kolegom i innym osobom,
- jest wzorem estetycznego wyglądu, dba o swoje zdrowie,
O c e n a b a r d z o d o b r a
Uczeń:
- bierze udział w niektórych konkursach przedmiotowych lub zawodach sportowych,
- bardzo dobrze pełni powierzone mu funkcje, jest inicjatorem wykonania czegoś pożytecznego na rzecz szkoły, klasy, środowiska,
- jest w miarę aktywnym wśród społeczności uczniowskiej, żyje w przyjaźni z zespołem klasowym, w sposób znaczny wpływa na tworzenie dobrej atmosfery,
- ma własne zdanie, którego potrafi asertywnie bronić,
- udziela w miarę swoich możliwości systematycznej pomocy koleżankom , kolegom i innym osobom
- jest wzorem estetycznego wyglądu, dba o swoje zdrowie,
- rozwija swoje zdolności na zajęciach dodatkowych na terenie szkoły i poza nią.
O c e n a d o b r a
Uczeń:
- jest prawdomówny i zdyscyplinowany,
- reaguje na przejawy niszczenia mienia społecznego,
- przestrzega form kulturalnego zachowania w szkole i poza nią,
- wykazuje dbałość o kulturę słowa .
O c e n a p o p r a w n a
Uczeń:
- ma trudności z punktualnością i dyscypliną,
- utrzymuje poprawne stosunki w zespole klasowym,
- okazuje szacunek dorosłym,
- wygląd estetyczny ucznia nie budzi zastrzeżeń.
O c e n a n i e o d p o w i e d n i a
Uczeń:
- sporadycznie wchodzi w konflikty z rówieśnikami,
- często spóźnia się na lekcje,
- lekceważy zasady regulaminu szkolnego,
- bywa arogancki w stosunku do nauczycieli, koleżanek, kolegów,
- swoim postępowaniem zagraża życiu i zdrowiu innych,
- używa wulgarnego słownictwa,
- często opuszcza godziny lekcyjne bez usprawiedliwienia,
- niszczy cudze mienie.
O c e n a n a g a n n a
Uczeń :
- wchodzi w konflikty z rówieśnikami,
- notorycznie spóźnia się na lekcje,
- lekceważy zasady porządku publicznego,
- jest arogancki w stosunku do nauczycieli, koleżanek i kolegów,
- swoim postępowaniem zagraża życiu i zdrowiu innych,
- często używa wulgarnego słownictwa,
- systematycznie opuszcza godziny lekcyjne bez usprawiedliwienia,
- niszczy cudze mienie,
- notorycznie łamie regulamin szkolny,
- wchodzi w konflikt z prawem.
Pozostałe kryteria brane pod uwagę przy ocenianiu:
Każdy uczeń Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie jest schludnie i czysto ubrany. Odzież powinna zakrywać brzuch, ramiona czy intymne części ciała. Buty na zmianę powinny mieć jasną podeszwę. Na zajęciach wychowania fizycznego obowiązuje biała koszulka i krótkie spodenki. Do szkoły uczniowie przychodzą bez makijażu oraz umalowanych i przedłużonych paznokci.
Zabrania się również używania telefonów komórkowych podczas zajęć lekcyjnych oraz przerw. Możliwe jest skorzystanie z aparatu za zgodą nauczyciela.
- 7.
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej, oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- 8.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w art. 16 ust. 11 oraz art. 20zh ust. 3 i 3a ustawy, przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin.
- W przypadku gdy nie jest możliwe powołanie nauczyciela danego języka obcego nowożytnego w skład komisji przeprowadzającej egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w art. 20zh ust. 3 i 3a ustawy, dla ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego lub uczęszcza do oddziału w innej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego, dyrektor szkoły powołuje w skład komisji nauczyciela danego języka obcego nowożytnego zatrudnionego w innej szkole, w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w art. 16 ust. 8 oraz art. 20zh ust. 3 i 3a ustawy, oraz jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych w ciągu jednego dnia.
- 9.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, w której skład wchodzą:
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
- Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
- termin egzaminu klasyfikacyjnego;
- imię i nazwisko ucznia;
- zadania egzaminacyjne;
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych, zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami,
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 2, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44m i art. 44n. ustawy
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły z powodu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19, to dyrektor szkoły ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego i sprawdzianu wiedzy i umiejętności w zakresie tych treści, które nie stosuje się w rozporządzeniach wykonawczych.
- Dyrektor rozpoznaje możliwości szkoły w zakresie przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego oraz sprawdzianu wiadomości i umiejętności z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz możliwości egzaminowanego ucznia w tym zakresie.
- Ustala z uczniem i jego rodzicami lub pełnoletnim uczniem dostępne sposoby komunikacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub innych środków łączności (należy podać alternatywne możliwości) w czasie egzaminu klasyfikacyjnego. Mogą to być:
1) dziennik elektroniczny,
2) poczta elektroniczna,
3) telefon,
4) komunikator internetowy (wpisać jaki np. Skype) celem spotkania on-line z uczniem.
- Wskazuje czas przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego oraz sprawdzianu wiedzy i umiejętności, termin poinformowania ucznia i rodziców niepełnoletniego ucznia lub samego pełnoletniego ucznia o tym fakcie.
- W przypadku uczniów nie posiadających narzędzi informatycznych i dostępu do sieci,
w sytuacjach szczególnych egzamin przeprowadzony może być w formie zadań drukowanych
i przesłanych drogą pocztową lub może odbyć się na terenie szkoły po wcześniejszym ustaleniu wszelkich środków bezpieczeństwa i z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego określonych w regulaminach dotyczących bezpieczeństwa.
- W przypadku braku możliwości przystąpienia do egzaminu czy sprawdzianu ze względu na stan zdrowia uczeń informuje o tym dyrektora szkoły, przesyłając scan zaświadczenia lekarskiego pod wskazany adres mailowy.
- Dyrektor szkoły uzgadnia dodatkowy termin egzaminu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zadania rozwiązywane elektronicznie drukuje się i stanowią one załącznik do arkusza ocen ucznia jak również podlegają archiwizacji elektronicznej
- 10
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną, z:
1 ) jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, albo
2 ) jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego– może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Egzamin poprawkowy z plastyki, muzyki, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) termin egzaminu poprawkowego;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września,
- Roczna, ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44n ust. 7.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza odpowiednio klasę lub półrocze.
- Rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, pod warunkiem że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej,
- 11.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w art. 44n ust. 4 pkt 1 ustawy, przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w art. 44n ust. 1 i 2 ustawy. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami
- W skład komisji, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt 1 ustawy, wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący
komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- W skład komisji, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt 2 ustawy, wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
2) wychowawca oddziału;
3) nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale;
4) pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
5) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
6) przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
7) przedstawiciel rady rodziców.
- Komisja, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt 2 ustawy, ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w art. 44n ust. 1 ustawy. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania sprawdzające;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
- Z posiedzenia komisji, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt 2 ustawy, sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
2) termin posiedzenia komisji;
3) imię i nazwisko ucznia;
4) wynik głosowania;
5) ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
- Protokoły, o których mowa w ust. 8 i 10, stanowią załączniki do arkusza ocen ucznia
- 12
- Uczeń klasy I–III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
- W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
- Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne,
- O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno–terapeutycznym, o którym mowa w art. 71b ust. 1b.
- Uczeń szkoły podstawowej który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i ma opóźnienie w realizacji programu nauczania co najmniej jednej klasy, a który odpowiednio w szkole podstawowej uzyskuje ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas, może być promowany do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
- Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej powtarza klasę
- 13 .
- Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli:
1 ) w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne
2 ) w przypadku szkoły podstawowej przystąpił ponadto do egzaminu ósmoklasisty.
- O ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w art. 71b ust. 1b.
- Uczeń szkoły podstawowej który nie spełnił warunków, o których mowa w ust. 1, powtarza ostatnią klasę odpowiednio szkoły podstawowej lub i przystępuje w roku szkolnym, w którym powtarza tę klasę, do sprawdzianu.