SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA EDUKACYJNE Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO-2019/2020
KLASY VII – VIII
Cele nauczania wychowania fizycznego
Wszechstronny rozwój organizmu, korygowanie wad postawy przez odpowiedni dobór środków i metod stymulujących i korygujących rozwój i funkcjonowanie układu ruchowego, sercowo-naczyniowego, oddechowego i nerwowego.
Rozwój sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej oraz dostarczenie uczniom wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę, samoocenę i samodzielne podejmowanie działań w tym zakresie.
Wykształcenie umiejętności ruchowych przydatnych w aktywności zdrowotnej, utylitarnej, rekreacyjnej i sportowej.
Wyposażenie uczniów w niezbędną wiedzę i umiejętności umożliwiające bezpieczną organizację zajęć ruchowych w różnych warunkach środowiskowych, indywidualnie, w grupie rówieśniczej oraz w rodzinie.
Ukształtowanie postawy świadomego i permanentnego uczestnictwa uczniów w różnych formach aktywności sportowo-rekreacyjnych w czasie nauki w szkole oraz po jej ukończeniu dla zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego.
Kształtowanie postaw osobowościowych: poczucia własnej wartości, szacunku dla innych osób, zwłaszcza słabszych i mniej sprawnych.
Kształtowanie współdziałania w zespole, grupie, akceptacji siebie i innych, kultury kibicowania, stosowania zasady „fair play” w sporcie i w życiu.
Cele oceniania
Informowanie o poziomie sprawności ruchowej ucznia, o postępach w motoryce i umiejętnościach ruchowych ucznia, o trudnościach i specjalnych uzdolnieniach.
Motywowanie ucznia do dalszej pracy nad podnoszeniem swojej sprawności ruchowej.
Diagnozowanie rozwoju fizycznego ucznia-określenie indywidualnych potrzeb i przyczyn trudności każdego dziecka.
Wdrażanie do samokontroli i samooceny
Wspieranie – wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów.
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych.
Obszary aktywności ucznia podlegające ocenianiu
Zachowanie i postawa.
Umiejętności ruchowe i organizacyjne.
Wiadomości z zakresu kultury fizycznej i sportu.
ZACHOWANIE I POSTAWA
Aktywność na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych (zaangażowanie, wysiłek wkładany w rozwój sprawności udział w życiu sportowym klasy i szkoły).
Stosunek do przedmiotu i frekwencja na zajęciach wychowania fizycznego.
Przygotowanie do zajęć .
Dbałość o zdrowie (higiena osobista, estetyka stroju).
Przestrzeganie regulaminów, przepisów i obowiązków ucznia.
Życzliwy stosunek do innych (postawa fair play).
UMIEJĘTNOŚCI
Umiejętności ruchowe: stopień opanowania umiejętności sportowo-rekreacyjnych, utylitarnych i zdrowotnych, (co potrafię, jak wykonuję) zgodnie z planem pracy.
Umiejętności organizacyjne, stopień umiejętności współorganizowania zadań rekreacyjnych i sportowych oraz zabaw w grupach rówieśniczych.
Umiejętność udzielania 1. pomocy.
WIADOMOŚCI Z ZAKRESU KULTURY FIZYCZNEJ
Znajomość tematyki: rozwój fizyczny, rozwój sprawności fizycznej, zdrowy styl życia, higiena, hartowanie organizmu.
Znajomość i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na obiektach sportowych.
Znajomość regulaminów, przepisów i zasad poznanych dyscyplin sportowych.
Stosowanie zasady „czystej gry” i sportowego kibicowania.
Metody, sposoby i częstotliwość oceny
Obserwacja ucznia podczas lekcji:
Premiowanie aktywności.
Rozmowy i dyskusje w obszarze kontroli wiadomości.
Projekty
Prowadzenie części wstępnej zajęć.
Zadania kontrolno-oceniające dla poszczególnych poziomów nauczania, pozwalające określić stopień opanowania umiejętności ruchowych.
Samoocena ucznia.
Częstotliwość oceniania ucznia – średnio jeden raz w miesiącu.
Metody kontroli sprawności fizycznej
Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej
inne testy i indeksy sprawności
Test Coopera
OCENA CELUJĄCA ( 6)
Uczeń spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą.
Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły, bądź też w innych formach działalności związanej z kulturą fizyczną.
Prezentuje postawę fair play, jest wzorem dla innych uczniów.
Zajmuje wysokie miejsce w zawodach gminnych, powiatowych lub wojewódzkich.
Uczestniczy systematycznie w sportowych zajęciach pozalekcyjnych.
Jest kulturalny, wykonuje polecenia n-la, szanuje przeciwnika, kolegów.
OCENA BARDZO DOBRA ( 5 )
Uczeń opanował pełen zakres umiejętności i wiedzy określony wymaganiami edukacyjnymi programu nauczania przedmiotu w danej klasie.
Jego postawa społeczna, zaangażowanie i stosunek do wychowania fizycznego nie budzą najmniejszych zastrzeżeń.
Jest aktywny, wkłada maksymalny wysiłek w kształtowanie swojego rozwoju psychofizycznego, wykazuje pozytywny stosunek do przedmiotu.
Ćwiczenia wykonuje właściwą techniką, pewnie, dokładnie, w odpowiednim tempie, zna założenia taktyczne i przepisy dyscyplin sportowych zawartych w programie.
Posiada duże wiadomości z zakresu kultury fizycznej i umiejętnie wykorzystuje je w praktycznym działaniu.
Systematycznie doskonali swą sprawność motoryczną i wykazuje duże postępy w osobistym usprawnianiu.
Jest zawsze przygotowany do zajęć, dba o higienę osobistą.
Właściwie odnosi się do mniej sprawnych fizycznie.
Sporadycznie uczestniczy w sportowych zajęciach pozalekcyjnych .
OCENA DOBRA ( 4 )
Uczeń opanował umiejętności ruchowe, zawarte w programie nauczania, na poziomie podstawowym wykonując ćwiczenia samodzielnie, jednak z małymi błędami technicznymi lub w słabym tempie.
Wykazuje dość dobre postępy w osobistym usprawnianiu, podejmuje liczne próby doskonalenia własnej sprawności fizycznej.
Posiadane wiadomości potrafi wykorzystać w praktyce przy pomocy nauczyciela.
Cechuje go pozytywny stosunek do przedmiotu i aktywna postawa na lekcji.
Zna i stosuje zasady higieny osobistej.
Nie wykazuje rażących błędów w zakresie wychowania społecznego (jest koleżeński i zdyscyplinowany).
Sporadycznie uczestniczy w sportowych zajęciach pozalekcyjnych.
OCENA DOSTATECZNA ( 3 )
Uczeń opanował materiał programowy na przeciętnym poziomie ze znacznymi brakami.
Wkłada minimalny wysiłek w swoje usprawnianie, wykazując małe postępy.
Ćwiczenia wykonuje niepewnie, w nieodpowiednim tempie, z dużymi błędami technicznymi, czyni to niechętnie.
Posiada niepełne wiadomości z zakresu kultury fizycznej i nie potrafi ich wykorzystać w praktycznym działaniu.
Przejawia braki w zakresie wychowania społecznego, w postawie i stosunku do przedmiotu.
Sporadycznie jest nieprzygotowany do lekcji.
Nie wykazuje aktywności na lekcjach.
Uczestniczy w minimum 70% zajęć.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA ( 2 )
Uczeń nie opanował materiału w stopniu dostatecznym i ma poważne braki.
Ćwiczenia wykonuje niechętnie i z dużymi błędami technicznymi.
Jego wiadomości z przedmiotu są niewystarczające.
Niesystematycznie bierze udział w zajęciach (min. ilość obecności: 50%) i wykazuje bardzo małe postępy w osobistym usprawnianiu.
Jest często nieprzygotowany do zajęć.
Jego postawa społeczna budzi poważne zastrzeżenia.
OCENA NIEDOSTATECZNA ( 1)
Uczeń jest daleki od spełniania wymagań stawianych w podstawie programowej.
Najprostsze ćwiczenia wykonuje z rażącymi błędami.
Często świadomie odmawia wykonania ćwiczeń.
Charakteryzuje się niewiedzą z zakresu kultury fizycznej.
Jego stosunek do przedmiotu jest lekceważący, a postawa na lekcji nieodpowiednia – utrudniająca sprawne i bezpieczne prowadzenie zajęć.
Nie wykazuje żadnych postępów w usprawnianiu.
Wystawienie oceny okresowej
Podstawą oceny okresowej z wychowania fizycznego jest:
Systematyczne i aktywne uczestnictwo w lekcji.
Zdyscyplinowanie i postawa fair play.
Posiadanie czystego stroju.
Ocena cząstkowa za przygotowanie do zajęć w semestrze:
3 x brak stroju – bez konsekwencji
Kolejne braki oceny cząstkowe niedostateczne 4x , 7x , 10x itd.
Uczeń zawsze posiada strój sportowy – bardzo dobry .
Postęp w rozwoju sprawności motorycznej mierzony na podstawie testów sprawnościowych i zadań kontrolno – sprawdzających.
Znajomość przepisów i zasad poznanych dyscyplin sportowych.
Wkład ucznia w opanowanie określonych umiejętności wyrażający się dodatkową pracą. ( 3 x „+”- ocena cząstkowa bardzo dobry).
Nauczyciel informuje rodziców o proponowanej ocenie na półrocze i koniec roku szkolnego wpisem w dzienniku elektronicznym na 2 tygodnie przed posiedzeniem rady pedagogicznej klasyfikacyjnej (powiadamia również wychowawca na koniec roku szkolnego).
Obniża się ocenę za:
Używanie wulgaryzmów.
Brak tolerancji (wyśmiewanie się z kolegów).
Ignorowanie uwag nauczyciela.
Niechętny stosunek do ćwiczeń.
Zajmowanie się sprawami niezwiązanymi z lekcją.
Brak podporządkowania się pracy zespołowej.
Spóźnianie się na lekcję .
Zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego
Uczeń i rodzice zobowiązani są do zgłaszania nauczycielowi wszelkich przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń (przebyte choroby, urazy). Każda niedyspozycja ucznia musi być potwierdzona przez rodzica na piśmie (za wyjątkiem nagłych wypadków). W innym przypadku będzie uznawana za brak stroju. Dopuszcza się zgłoszenie niedyspozycji przez ucznia jeśli zaistniała w szkole.
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego na czas określony. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza. W przypadku zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się zwolniony ( absencja na tyle długa, że nie ma możliwości wystawienia oceny rocznej).
Na podstawie opinii lekarza uczeń może być zwolniony z wykonywania niektórych ćwiczeń podczas lekcji. Decyzję o ograniczeniach podejmuje dyrektor szkoły.