- TREŚCI I ZADANIA PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Lp. | Zadania szkoły | Cele | Formy i sposoby realizacji zadań | Termin realizacji/ kto? |
1 | Zapoznanie uczniów każdej klasy ze Statutem Szkoły, Programem wychowawczo-profilaktycznym, Koncepcją Pracy Szkoły i regulaminami | Ustalenie zasad współżycia w grupie, ustalenie i przestrzeganie powszechnie stosowanych norm społecznych.
Opracowanie regulaminów szkolnych. Zapoznanie uczniów z procedurami w określonych sytuacjach / zagrożeń , kryzysowych / Określenie systemu kar i nagród stosowanego w szkole
|
– przedstawienie dokumentów szkoły podczas lekcji wychowawczych
– omówienie zasad współżycia społecznego podczas spotkań klasowych – wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna samorządu. Szkolna debata nt. prawa i wolności w szkole |
Wrzesień/ nauczyciele wychowawcy |
2. | Przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym | Rozwijanie samorządności uczniów.
Uczenie zasad demokracji. Wzmacnianie samorządności poprzez podejmowanie własnych inicjatyw Włączanie uczniów w procesy aktualizowania prawa wewnątrzszkolnego
|
udział w pracach Samorządu Szkolnego i klasowego
– udział uczniów w procesie planowania pracy klasy, szkoły – reprezentowanie szkoły w czasie uroczystości lokalnych – spotkanie z seniorami z okazji Dnia Babci i Dziadka, Święta Patrona – zapraszanie do szkoły i spotkania z osobami niepełnosprawnymi – zapraszanie do szkoły osób znanych , lubianych |
Wrzesień, według kalendarza imprez i uroczystości/ wychowawcy, opiekun SU, Samorząd Uczniowski, pedagog, pedagog specjalny psycholog |
3. | Działania Wolontariatu, akcje charytatywne | Rozwijanie empatii, zrozumienia, potrzeby pomagania innym.
Zachęcanie uczniów do uczestnictwa w wolontariacie Tworzenie prospołecznej grupy wolontariatu Popularyzacja działań wolontariatu Wymaganie odpowiedzialności i udzielanie sobie wzajemnej pomocy Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej. |
– organizowania pracy Rady Wolontariatu, nawiązywanie współpracy ze Stowarzyszeniami, Fundacjami i organizacjami działającym na rzecz pomocy innym
– Uczestnictwo w akcjach charytatywnych – ukazywanie konkretnych działań , stowarzyszeń , osób |
Cały rok/ Rada Wolontariatu, Samorząd Uczniowski, wychowawcy, pedagog, pedagog specjalny psycholog |
4. | Rozwijanie i kształtowanie tolerancji wobec inności | Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób niepełnosprawnych, starszych i odmiennych kulturowo.
Zapoznanie uczniów z prawami dziecka i człowieka Budowanie więzi miedzy uczniami poprzez wartości : przyjaźń , wzajemna pomoc |
– organizowanie spotkań z osobami niepełnosprawnymi
– organizowanie uroczystości i imprez promujących tolerancję wobec inności – lekcje z wychowawcą / analiza dokumentów Deklaracja Praw człowieka , Konstytucja o Prawach Dziecka – Organizacja uroczystości Dzień Dziecka , Dzień Praw Człowieka , Dzień Tolerancji i Życzliwości, dzień Pozdrowień, Światowy Dzień Autyzmu |
Październik – czerwiec / wychowawcy, dyrekcja, pedagog, pedagog specjalny psycholog |
5. | Integracja uczniów cudzoziemskich/ukraińskich w szkole
|
Kształtowanie postawy tolerancji i otwartości na kulturę i język uczniów z Ukrainy | – Zaznajomienie klas z kulturą kraju, z którego uczniowie do nas trafiają,
– organizacja dodatkowych zajęć – język polsko – ukraiński dla uczniów z Ukrainy – przeprowadzenie zajęć integrujących społeczność uczniowską z uczniami z Ukrainy, m.in. na temat stosunków polsko-ukraińskich, ksenofobii, tolerancji – indywidualne rozmowy wspierające zarówno uczniów, jak i rodziców dzieci z Ukrainy |
Cały rok/ nauczyciele, psycholog, pedagog, pedagog specjalny wychowawcy |
6. | Dążenie do osiągnięcia jak najwyższego poziomu kultury osobistej
|
Budowanie systemu wartości, opartego na rozpoznawaniu dobra i zła, wdrażanie do rozmawiania, sztuki kompromisu.
Zdecydowany brak akceptacji dla przemocy Wdrażanie do bycia punktualnym odpowiedzialnym , obowiązkowym Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych Posługiwanie się na co dzień „magicznymi” słowami : proszę , dziękuje przepraszam Kształtowanie postaw poszanowania norm, wartości i autorytetów Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro Wspieranie poczucia wartości dziecka |
– prowadzenie lekcji wychowawczych prezentujących autorytety moralne, prezentacja wartościowych filmów
– organizowanie konkursów promujących właściwe zachowania np. Konkurs na Damę i Dżentelmena, organizacja Dni Kulturalnych itp. – zapoznanie uczniów z ABC dobrego wychowania – omawianie zasad dobrego wychowania / wyjazd do teatru , kina , podczas uroczystości szkolnych – wskazywanie właściwych postaw, norm i wartości – prezentacja autorytetów
|
Cały rok/ nauczyciele, psycholog, pedagog, pedagog specjalny wychowawcy |
7. | Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej
|
Okazywanie szacunku drugiemu człowiekowi
Grupy społeczne
|
– poznawanie historii swoich rodzin , drzewo genalogiczne
– poznawanie innych kultur , religii – wskazywanie przykładów i wzorców w kreacjach bohaterów literackich , filmowych , teatralnych w życiu uczniów W mojej klasie uczę się wzajemnej akceptacji. |
Cały rok/ wychowawcy, nauczyciele, pedagog, pedagog specjalny psycholog |
8. | Wspomaganie wychowawczej roli rodziny | Rola rodziny w życiu człowieka , potrzeby dzieci i ich zaspakajanie
Kultywowanie szacunku do osób starszych chorych Podtrzymywanie więzi rodzinnych Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
|
– zajęcia z wychowawcą, psychologiem, pedagogiem
– indywidualne rozmowy z uczniami oraz rodzicami uczniów – spotkania z pielęgniarką , lekarzem – udział w programach , projektach W mojej rodzinie uczę się miłości. Jak przyjemnie spędzić czas z rodziną? Dom jako bezpieczna przystań wspierająca rozwój dziecka |
Cały rok
Wychowawcy , nauczyciele, pedagog, pedagog specjalny psycholog |
9. | Rozwój poszanowanie patriotyzmu i dziedzictwa narodowego, kształtowanie świadomości narodowej.
Wykazywanie autorytetów i wzorców moralnych |
Rozwijanie uczuć patriotycznych i przynależności do kraju i „małej ojczyzny”.
Promowanie symboli narodowych , ich historii . Okazywanie szacunku . Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych Lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu Poznawanie historii swojego miasta i kraju ba tle Europy i świata w różnych formach, podczas wycieczek edukacyjnych, projektów i konkursów Kultywowanie symboli narodowych i świąt państwowych Poznawanie polskiej kultury w tym osiągnięć duchowych i materialnych |
-spotkanie z weteranami II wojny światowej
-uaktualnianie wydarzeń na tablicach informacyjnych doskonalenie znajomości hymnu państwowego – uczestnictwo w uroczystościach patriotycznych, dbałość o właściwe zachowanie – dbanie o odpowiedni strój w czasie świąt szkolnych, akademii – prowadzenie strony internetowej szkoły – opieka nad miejscami pamięci narodowej, pamięć o poległych w czasie II wojny światowej – prowadzenie kroniki szkolnej , gazetki szkolnej – wycieczki edukacyjne / poznawanie miejsc związanych z historią, kultura i osiągnięciami / |
Nauczyciele o odpowiedzialni za poszczególne działania, pedagog, pedagog specjalny psycholog
Zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie |
10. | Integracja i współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym | Budowanie wspólnoty środowiskowej szkoła – rodzice – organizacje działające w środowisku lokalnym
|
– współpraca z instytucjami kultury , samorządowymi
Udział w akcjach uroczystościach organizowanych przez władze lokalne – współpraca z organizacjami działającymi w środowisku lokalnym – wycieczki ,rajdy piesze , rowerowe – spotkania z ciekawymi ludźmi , ważnymi dla regionu |
Cały rok
Wychowawcy nauczyciele, pedagog, pedagog specjalny psycholog |
11. | Uczeń i świat | Poznanie zwyczajów i tradycji innych krajów , narodów
Nauka języków obcych Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, kształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii Rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości” |
– udział w akcjach , projektach międzynarodowych
– organizowanie wycieczek zagranicznych – udział w konkursach literatury europejskiej – udział w akcjach charytatywnych / UNICEF , Polska Akcja Humanitarna , CARITAS / lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, wycieczki. Prezentowanie postaw tolerancji wobec osób innych religii i kultur. Kształcenie możliwości porozumiewania się w językach obcych Wykorzystywanie pomocy dydaktycznych podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”
|
Cały rok
Wychowawcy Nauczyciele języków obcych Nauczyciele , pedagog, pedagog specjalny psycholog
|
12. | Internet | – kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego korzystania z telewizji, Internetu, komputera, telefonu komórkowego
– dostarczenie uczniom wiedzy dotyczącej zarówno korzyści, jak i zagrożeń płynących z użytkowania komputera i Internetu oraz innych urządzeń komunikacyjnych; nabywanie przez uczniów umiejętności dostrzegania granic tych korzyści i poznawanie niebezpieczeństw, które niesie Sieć; – przybliżenie uczniom podstawowych zasad bezpiecznego korzystania z Internetu i uświadomienie bezwzględnej konieczności dostosowywania się do tych zasad; – podnoszenie świadomości uczniów, dotyczącej ograniczeń prawnych wynikających z korzystania z komputera i Internetu oraz ich osobistej odpowiedzialności za podejmowane działania (odpowiedzialność sprawcy, ofiary i świadka); – przybliżenie uczniom problemu przemocy rówieśniczej w Sieci i specyfiki tego zjawiska jaką jest przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych; – zapoznanie uczniów ze sposobami radzenia sobie z cyberprzemocą (wskazywanie miejsc, gdzie można uzyskać pomoc); – podnoszenie poziomu świadomości uczniów w zakresie zagadnień związanych z prawem autorskim i prawami pokrewnymi, w tym dotyczących korzystania z programów komputerowych; • zapoznanie z etykietą – Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie; |
– reagowanie na przejawy przemocy internetowej
– realizacja zajęć dotyczących problematyki bezpiecznego korzystania z sieci w ramach godzin wychowawczych, lekcji informatyki; – udział młodzieży w zajęciach na temat cyberprzemocy; – realizacja programu edukacyjnego „W sieci” ?– poświęconego bezpieczeństwu młodych użytkowników Internetu; • Dzień Bezpiecznego Internetu – kampania informacyjna dla uczniów i ich rodziców oraz nauczycieli; opracowanie folderu informacyjnego; • gromadzenie i udostępnianie materiałów informacyjnych i edukacyjnych; • opracowanie zasad korzystania z Internetu, z uwzględnieniem treści bezpieczeństwa, umieszczenie zasad w widocznym miejscu oraz przypominanie uczniom ich stosowania; • zajęcia z tablicą interaktywną, monitorem interaktywnym z wykorzystaniem Internetu; • opracowywanie, gromadzenie i udostępnianie scenariuszy zajęć
|
Cały rok
Wychowawcy Nauczyciele , pedagog, pedagog specjalny psycholog |
12. | Wspólne działania szkoły i rodziców w zakresie realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego | Precyzowanie wymagań stawianych uczniom, dotyczących pożądanych przez Szkołę zachowań, które zapewnią utrzymanie ładu społecznego i bezpieczeństwa uczniów.
Uwzględnienie na zebraniach z rodzicami tematów z zakresu wychowania, adekwatnych do problemów klasowych. Zorganizowanie w szkole akcji informacyjnej o szczepieniach Przedstawienie rodzicom podstawowe dokumenty szkolne Ustalenie zasad współpracy i kontaktów rodzic – nauczyciel Zapoznanie rodziców z zakresem udzielanej pomocy przez specjalistów szkoły , poradni psychologiczno-pedagogicznej Zachęcanie rodziców do uczestnictwa w wyjazdach szkolnych i ich organizacji – Angażowanie rodziców do wspólnego rozwiazywania problemów Wspomaganie wychowanków w rozwoju fizycznym , psychicznym , społecznym , duchowym Wykrywanie zagrożeń dla tychże obszarów
|
– działania nauczycieli, dyrekcji i pracowników szkoły mające na celu bezpieczeństwo uczniów: dyżury nauczycieli, opracowywanie procedur i reagowania w sytuacjach zagrażających życiu i bezpieczeństwu uczniów – przeprowadzenie ankiety na temat poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole – angażowanie rodziców do uczestnictwa – udział rodziców w ewaluacji działań szkoły odnośnie: * skuteczności realizowanych zadań edukacyjnych i wychowawczych * wewnątrzszkolnego systemu oceniania * zaangażowanie rodziców do pracy przy realizacji zamierzeń wychowawczych – udział rodziców w tworzeniu Programu Wychowawczo-Profilaktycznego – udział w uroczystościach i imprezach szkolnych, klasowych – współpraca z rodzicami w planowaniu działań wychowawczych oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dziecka – przekazanie rodzicom informacji na temat praw i obowiązków ucznia – przekazywanie rodzicom informacji na temat metod oddziaływań wychowawczych – uświadomienie szkodliwości nadopiekuńczej postawy, liberalnego wychowania itp. – uczestnictwo rodziców w lekcjach otwartych, warsztatach artystycznych – nagradzanie rodziców wyróżnieniami i dyplomami za pracę na rzecz szkoły – organizowanie zajęć z wychowawcą oraz ze specjalistami / pedagog , psycholog / – organizacja imprez służących integracji środowiska / święto szkoły , wigilia , biwaki , pikniki , festyny , dyskoteki. – monitoring wizyjny |
Cały rok/ wychowawcy, rodzice, dyrekcja, pedagog, psycholog
2 razy w roku szkolnym pedagog, pedagog specjalny, psycholog
|
13. | Udział uczniów w konkursach, zawodach sportowych i innych formach prezentacji własnych umiejętności, wiedzy
Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów |
Promowanie zainteresowań i pasji uczniowskich.
Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach Stwarzanie okazji do przeżywania sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć Rozwijanie zainteresowań, pasji i uzdolnień uczniów oraz przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym /motywowanie do nauki/ w ramach zajęć pozalekcyjnych
|
– organizowanie konkursów szkolnych i międzyszkolnych, organizowanie zawodów sportowych, prezentacja projektów edukacyjnych na forum szkoły, organizowanie wystaw prac uczniowskich
– zajęcia pozalekcyjne – dodatkowe karty pracy , zadania do realizacji – zajęcia wyrównawcze – rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez organizację turniejów matematycznych, gier i zabaw, matematyka na wesoło, za pan brat z matematyką – udział w konkursach, zawodach sportowych – zajęcia dodatkowe, pozalekcyjne według zapotrzebowania uczniów |
Cały rok/ nauczyciele, pedagog, pedagog specjalny psycholog |
14. | Rozwijanie i kształtowanie edukacji ekologicznej | Przybliżenie uczniom problematyki konieczności ochrony środowiska naturalnego.
Ukazanie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego. Uwrażliwienie na związek degradacji środowiska ze zdrowiem człowieka. Wskazanie na sposoby dbania o przyrodę ożywioną i nieożywioną. Zmiany klimatu, zagrożenia dla Planety Biała i Zielona energia Ogrody deszczowe , małą retencja
|
– udział w akcjach np.: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, zbiórka surowców wtórnych, segregacja odpadów, udział uczniów w konkursach ekologicznych
– praca koła ekologicznego – organizowanie zajęć w terenie. Realizacja ścieżki ekologicznej – pogadanki tematyczne – organizacja konkursów wiedzy ekologicznej – organizacja wycieczek krajoznawczych – dbałość o tereny zielone w najbliższej okolicy – ekspozycja gazetek , plakatów o tematyce ekologicznej – omawianie zagadnień segregacji odpadów – współpraca z organizacjami ekologicznymi -dbałość o tereny zielone w najbliższej okolicy -ekspozycja gazetek, plakatów o tematyce ekologicznej – omawianie zagadnień segregacji odpadów -współpraca z organizacjami ekologicznymi – udział w projektach, akcjach i wyzwaniach – energia ze źródeł odnawialnych – zasady ochrony i retencji wody
|
Październik, kwiecień/ nauczyciel przyrody, biologii, wychowawcy |
15. | Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów. | Rozwijanie potrzeby czytania, kształtowanie umiejętności wyboru ciekawych książek i publikacji. | – konkursy pięknego czytania w kl.1-3 i 4-8
– prezentowanie najciekawszych pozycji czytelniczych dla dzieci i młodzieży – spotkania z autorami książek dla dzieci i młodzieży -wzbogacanie księgozbioru , wskazywanie uczniom ciekawych książek – promowanie czasopism dla dzieci – lekcje biblioteczne , wycieczki do bibliotek – udział w konkursach , akcjach , projektach – apele z okazji Światowego dnia książki – omawianie i prezentowanie książek przez nauczycieli , rodziców , osoby ze środowiska lokalnego – udział w „Maratonie czytania”, „Cała Polska czyta dzieciom”,
|
Październik – marzec/ nauczyciel biblioteki, wychowawcy dyrekcja. |
16. | Kierowanie przyszłością ucznia-doradztwo zawodowe | Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy.
Wpływ uczenia się na dalsze losy ucznia – absolwenta. |
Warsztaty dla klasy VIII prowadzone przez nauczyciela doradztwa zawodowego nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy.
Spotkania, prelekcje, wywiady. Udział w targach edukacyjnych
|
Pedagog szkolny, pedagog specjalny psycholog, nauczyciel doradztwa, nauczyciel języka polskiego drugie półrocze zgodnie z harmonogramem zajęć opracowanych przez nauczycieli. |
17. | Promowanie zdrowego trybu życia
Działania profilaktyczne |
Właściwe odżywianie , rola i znaczenie sportu w życiu człowieka
Cyberprzemoc Odbudowanie i umocnienie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucie wspólnoty (reintegracja) Informacja o sposobach przemieszczania się na terenie szkoły, wejściach i wyjściach z budynku szkolnego oraz o zasadach bezpieczeństwa w szatniach i toaletach |
-zajęcia profilaktyczne, spotkania z policjantem, lekarzem , psychologiem, pedagogiem, jednostkami samorządu terytorialnego, specjalistami stacji sanitarno-epidemiologicznej
-spotkanie z pielęgniarką, dietetykiem, inspektorem sanitarnym -organizowanie wystaw, prezentacji, przedstawień profilaktycznych, pikników edukacyjnych, warsztatów, prelekcji -przeprowadzanie diagnozy w zakresie występowania w szkole czynników chroniących i czynników ryzyka -prelekcje dotyczące szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu, używania dopalaczy i narkotyków -spotkanie ze specjalistami -ankiety, wywiady, obserwacje, analiza dokumentacji, rozmowy indywidualne – biwaki, wycieczki rajdy: przygotowywanie zdrowych posiłków -warsztaty kulinarne – omówienie z uczniami zasad panujących w szkole, pouczenie o sposobach postępowania w poszczególnych sytuacjach, a zwłaszcza o konieczności noszenia osłony nosa i ust w częściach wspólnych, dezynfekcji rąk i innych ważnych zasadach społecznego bezpieczeństwa w czasach epidemii -poszerzenie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą -Dzień Sportu, zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone przez wychowawców -zwiększenie atrakcyjności zajęć z wychowania fizycznego -promowanie zdrowego stylu życia, dbałości i odpowiedzialność za zdrowie fizyczne i psychiczne innych
|
Cały rok
Wychowawcy , pielęgniarka , psycholog, pedagog, pedagog specjalny, nauczyciele wf, nauczyciele biologii przyrody |
18. | Rozwijanie zachowań asertywnych i empatycznych | Ćwiczenie prawidłowych postaw i zachowań uczniów w grupie rówieśniczej: uszanowanie zdania innych, obrona własnego zdania; umiejętność odmowy w przypadku niewłaściwych propozycji, dokonywanie trafnych wyborów.
Rozwijanie umiejętności słuchania i zabierania głosu. Przeciwdziałanie przejawom niedostosowania społecznego. Uzmysłowienie szkodliwości spożywania alkoholu, palenia papierosów, zażywania narkotyków i dopalaczy , substancji odurzających , środków zastępczych , nowych substancji psychoaktywnych Propagowanie pozytywnych relacji społecznych między nauczycielami a uczniami , personelem szkoły i rodzicami Budowanie więzi ze szkołą i nauczycielami Negacja egoizmu Ukierunkowanie na odpowiedzialność za siebie i innych |
– realizacja wybranych programów profilaktycznych,
– nawiązywanie współpracy z policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądem rodzinnym, poradniami rodzinnymi – udział nauczycieli , specjalistów rodziców w szkoleniach dotyczących profilaktyki uzależnień – systematyczny rozwój współpracy na linii uczeń – nauczyciel – rodzic – wymiana doświadczeń na polu szeroko rozumianej profilaktyki – szukanie wzorców w oparciu o literaturę , bohaterów obecnych czasów – przeprowadzenie diagnozy w zakresie występowania w szkole czynników chroniących i czynników ryzyka – prelekcje dotyczące szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu, używania dopalaczy i narkotyków – spotkania ze specjalistami Okolicznościowe spotkania / choinka , Wigilia szkolna , apele , wycieczki , pikniki , wyjazdy do kina , teatru / Pomoc koleżeńska |
Cały rok/ wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog, pedagog specjalny |
19. | Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu
|
Korygowanie wad postawy oraz wymowy.
Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie. Zwracanie uwagi na utrzymanie higieny ciała. Dbanie o schludny wygląd zewnętrzny.
Wpajanie zdrowego stylu życia, odżywiania i wypoczynku. Umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego. Kształtowanie sprawności fizycznej. Zachowanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły.
|
– zorganizowanie zajęć z gimnastyki korekcyjnej i zajęć logopedycznych
– ustalenie tematów zajęć lekcji wychowawczych, realizujących edukację zdrowotną. – spotkania z pielęgniarką , prelekcje dla uczniów i rodziców – pogadanki na temat organizowania czynnego wypoczynku w czasie wolnym, organizacja konkursów dotyczące zdrowego stylu życia. – udział dzieci w pozalekcyjnych zajęciach sportowo – rekreacyjnych , zawodach sportowych – organizacja wycieczek rowerowych – prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego. Przeprowadzenie egzaminu – spotkanie z policjantem |
Cały rok/ pielęgniarka, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, pedagog specjalny psycholog |