GEOGRAFIA

 

Zakres wymagań na poszczególne etapy Powiatowego Konkursu Przedmiotowego z Geografii dla uczniów szkół podstawowych w powiecie poddębickim w roku szkolnym 2024 /2025.

Etap szkolny

Uczestnicy powinni wykazać się wiedzą i umiejętnościami wskazanymi w podstawie programowej przedmiotu geografia na II etapie edukacyjnym obejmującym klasy IV – VIII szkoły podstawowej, tj:

Wymagania ogólne:

  1. Wiedza geograficzna.
  2. Opanowanie podstawowego słownictwa geograficznego w celu opisywania

oraz wyjaśniania występujących w środowisku geograficznym zjawisk i zachodzących

w nim procesów.

  1. Poznanie wybranych krajobrazów Polski i świata, ich głównych cech i składników.
  2. Poznanie głównych cech środowiska geograficznego Polski, własnego regionu oraz najbliższego otoczenia – „małej ojczyzny”, a także wybranych krajów i regionów Europy oraz świata.
  3. Poznanie zróżnicowanych form działalności człowieka w środowisku, ich uwarunkowań i konsekwencji oraz dostrzeganie potrzeby racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody.
  4. Rozumienie zróżnicowania przyrodniczego, społeczno-gospodarczego i kulturowego

świata.

  1. Identyfikowanie współzależności między elementami środowiska przyrodniczego i społeczno-gospodarczego oraz związków i zależności w środowisku

geograficznym w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.

  1. Określanie prawidłowości w zakresie przestrzennego zróżnicowania warunków środowiska przyrodniczego oraz życia i różnych form działalności człowieka.
  2. Integrowanie wiedzy przyrodniczej z wiedzą społeczno-ekonomiczną i humanistyczną.
  3. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
  4. Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie, analizowanie pozyskanych danych

i formułowanie wniosków na ich podstawie.

  1. Korzystanie z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, diagramów, danych

statystycznych, tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych

w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.

  1. Interpretowanie map różnej treści.
  2. Określanie związków i zależności między poszczególnymi elementami środowiska

przyrodniczego, społeczno-gospodarczego i kulturowego, dokonywanie uogólnień.

  1. Ocenianie zjawisk i procesów społeczno-kulturowych oraz gospodarczych zachodzących w Polsce i w różnych regionach świata.
  2. Stawianie pytań oraz proponowanie rozwiązań problemów

dotyczących środowiska geograficznego.

  1. Podejmowanie nowych wyzwań oraz racjonalnych działań prośrodowiskowych

i społecznych.

  1. Rozwijanie umiejętności percepcji przestrzeni i wyobraźni przestrzennej.
  2. Podejmowanie konstruktywnej współpracy i rozwijanie umiejętności komunikowania

się z innymi.

  1. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu

codziennym.

  • Kształtowanie postaw.
  1. Rozpoznawanie swoich predyspozycji i talentów oraz rozwijanie pasji i zainteresowań geograficznych.
  2. Łączenie racjonalności naukowej z refleksją nad pięknem i harmonią świata przyrody oraz dziedzictwem kulturowym ludzkości.
  3. Przyjmowanie postawy szacunku do środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz rozumienie potrzeby racjonalnego w nim gospodarowania.
  4. Kształtowanie pozytywnych – emocjonalnych i duchowych – więzi z najbliższym otoczeniem, krajem ojczystym, a także z całą planetą Ziemią.
  5. Rozwijanie zdolności percepcji najbliższego otoczenia.

Wymagania szczegółowe:

  1. Mapa Polski: mapa ogólnogeograficzna i krajobrazowa; skala mapy; znaki na mapie, treść mapy.
  2. Krajobrazy Polski: wysokogórski (Tatry), wyżynny (Wyżyna Krakowsko-Częstochowska), nizinny (Nizina Mazowiecka), pojezierny (Pojezierze Mazurskie), nadmorski (Pobrzeże Słowińskie), wielkomiejski (Warszawa), miejsko-przemysłowy (Wyżyna Śląska), rolniczy (Wyżyna Lubelska).
  3. Lądy i oceany na Ziemi: rozmieszczenie lądów i oceanów, pierwsze wyprawy geograficzne.
  4. Krajobrazy świata: wilgotnego lasu równikowego i lasu strefy umiarkowanej, sawanny i stepu, pustyni gorącej i lodowej, tajgi i tundry, śródziemnomorski, wysokogórski Himalajów; strefowość a piętrowość klimatyczno-roślinna na świecie.
  5. Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym; ruch obrotowy i obiegowy; następstwa ruchów Ziemi.
  6. Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna; położenie matematyczno-geograficzne punktów i obszarów; rozciągłość południkowa i równoleżnikowa.

Etap powiatowy

Od uczestnika konkursu wymagana jest wiedza i umiejętności z etapu szkolnego oraz:

Wymagania szczegółowe:

  1. Geografia Europy: położenie i granice kontynentu; podział polityczny Europy; rola Unii Europejskiej; główne cechy środowiska przyrodniczego Europy; zjawiska występujące na granicach płyt litosfery; rozmieszczenie i migracje ludności oraz starzenie się społeczeństw; wielkie europejskie metropolie; zróżnicowanie źródeł energii w krajach europejskich; przemysł i usługi w wybranych krajach europejskich; turystyka w Europie Południowej.
  2. Sąsiedzi Polski: przemiany przemysłu w Niemczech; dziedzictwo kulturowe Litwy i Białorusi; środowisko przyrodnicze i atrakcje turystyczne Czech i Słowacji; problemy polityczne, społeczne i gospodarcze Ukrainy; zróżnicowanie przyrodnicze Rosji; relacje Polski z sąsiadami.
  3. Środowisko przyrodnicze Polski na tle Europy: położenie geograficzne Polski; wpływ ruchów górotwórczych i zlodowaceń na rzeźbę Europy i Polski; przejściowość klimatu Polski; Morze Bałtyckie; główne rzeki Polski i ich systemy; główne typy gleb w Polsce; lasy w Polsce; dziedzictwo przyrodnicze Polski, surowce mineralne Polski.
  4. Społeczeństwo i gospodarka Polski na tle Europy: rozmieszczenie ludności, struktura ludności Polski (wiekowa, narodowościowa, wyznaniowa, zatrudnienia); migracje Polaków; zróżnicowanie polskich miast; sektory gospodarki Polski; rolnictwo Polski; zmiany struktury przemysłu Polski; zróżnicowanie usług i ich rola w rozwoju gospodarki; rozwój komunikacji; atrakcyjność turystyczna Polski.
  5. Relacje między elementami środowiska geograficznego na przykładzie wybranych obszarów Polski. Wpływ: sposobu zagospodarowania dorzecza na występowanie powodzi; warunków przyrodniczych (zasobów surowców mineralnych, wiatru, wód i usłonecznienia) i pozaprzyrodniczych na energetykę; rozwoju dużych miast na przekształcenia strefy podmiejskiej; procesów migracyjnych na strukturę wieku i zmiany w zaludnieniu obszarów wiejskich; przemian gospodarczych po 1989 r. na zmiany struktury zatrudnienia; transportu na rozwój działalności gospodarczej; walorów środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego na rozwój turystyki.
  6. Własny region: źródła informacji o regionie; dominujące cechy środowiska przyrodniczego i gospodarki; walory turystyczne.
  7. Wybrane problemy i regiony geograficzne Azji: Azja jako kontynent kontrastów geograficznych; pacyficzny „pierścień ognia”; klimat monsunowy w Azji Południowo-Wschodniej; Japonia – gospodarka na tle warunków przyrodniczych i społeczno-kulturowych; Chiny – rozmieszczenie ludności, problemy demograficzne oraz znaczenie w gospodarce światowej; Indie krajem wielkich możliwości rozwojowych oraz kontrastów społecznych i gospodarczych; Bliski Wschód – kultura regionu, ropa naftowa, obszar konfliktów zbrojnych.
  8. Wybrane problemy i regiony geograficzne Afryki: położenie Afryki i jego wpływ na cyrkulację powietrza i rozmieszczenie opadów atmosferycznych; strefowość klimatyczno-roślinno-glebowa; warunki gospodarowania człowieka w strefie Sahelu– problem zachowania równowagi ekologicznej; rozwój turystyki w Afryce; przyczyny niedożywienia w Afryce; tradycyjna i nowoczesna gospodarka w Afryce.

 

Wykaz przyborów i materiałów, z których mogą korzystać uczestnicy konkursu na wszystkich etapach konkursu:

  • długopis/pióro (kolor czarny),
  • linijka,
  • lupa,

 

Uczestnik konkursu nie może używać: korektora, ołówka, długopisów suchościeralnych oraz innych materiałów i przedmiotów nie wskazanych powyżej.

Uczestnik nie może wnosić telefonu komórkowego oraz nie może posiadać smartwatch’a.

Wykaz literatury obowiązującej uczestników oraz stanowiącej pomoc dla nauczyciela:

  1. Atlas Geograficzny Świat, Polska, do nauczania geografii dopuszczone do użytku w szkole podstawowej,
  2. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, WSiP, Warszawa 1999 r.,
  3. Podręczniki do nauczania geografii dopuszczone do użytku w szkole podstawowej,