Wymagania ogólne Przedmiotowego Konkursu Powiatowego z Języka Angielskiego
- CELE KONKURSU:
- Rozwijanie zainteresowania językiem obcym,
- Zachęcanie uczniów do wykorzystywania swoich umiejętności językowych,
- Popularyzowanie języka angielskiego,
- Doskonalenie znajomości języka angielskiego,
- Wyłonienie uczniów uzdolnionych językowo.
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej i motywacji uczniów do dalszego uczenia się języków obcych i innych przedmiotów oraz kształtowanie postawy tolerancji wobec innych narodów, ich kultury i języka.
- Kształcenie umiejętności samodzielnego uczenia się języka angielskiego, w tym również zdobywania wiedzy o krajach anglojęzycznych – ich historii, geografii, kulturze, życiu społecznym i politycznym, miejscu w Europie i na świecie.
- WYMAGANIA KONKURSU:
Wymagania ogólne konkursu obejmują wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach ogólnych podstawy programowej kształcenia ogólnego, w części dotyczącej przedmiotu język angielski w II etapie edukacyjnym (klasy IV-VIII).
III. ZAKRES MERYTORYCZNY KONKURSU:
Uczestnicy konkursu powinni, na poszczególnych etapach, wykazać się wiadomościami i umiejętnościami obejmującymi wskazane treści.
ETAP SZKOLNY:
Zadania konkursowe na etapie szkolnym sprawdzają umiejętność:
- Rozumienia wypowiedzi pisemnych.
- Reagowania językowego w sytuacjach życia codziennego.
- Rozpoznawania i stosowania struktur leksykalno-gramatycznych.
Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych):
Słownictwo:
- Człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania),
- Miejsce zamieszkania (np. dom, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe),
- Edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, przybory szkolne, życie szkoły),
- Praca (np. popularne zawody),
- Życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości),
- Żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki),
- Zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, sprzedawanie i kupowanie),
- Podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie),
- Kultura (np. twórcy i ich dzieła),
- Sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe),
- Zdrowie (np. tryb życia, choroby),
- Nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych),
- Świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta).
Gramatyka:
- Czasownik ‘to be’, ‘have got’,
- Czas Present Simple,
- Czas Present Continuous,
- Czas Past Simple,
- Czasowniki nieregularne,
- Wyrażanie przyszłości (Present Simple, Future Simple/be going to/ Present Continuous),
- Przysłówki. Tworzenie przysłówków,
- Stopniowanie przymiotników i przysłówków. Stopniowanie nieregularne,
- Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
- Liczba mnoga rzeczowników, rzeczowniki nieregularne,
- Zaimki osobowe w funkcji podmiotu (np. I, you), dopełnienia (np. me, you),
- Określniki i zaimki dzierżawcze (np. my, your…/ mine, yours…),
- Zaimki wskazujące (np. this/that/these/those),
- Zaimki pytające (np. who, what, where),
- Formy dzierżawcze (dopełniacz saksoński),
- Liczebniki główne i porządkowe,
- Zaimki nieokreślone some/any/no,
- Przyimki miejsca, czasu, kierunku, odległości, sposobu,
- Przyimki po niektórych czasownikach (np. think of, interested in, keen on),
- Przedimek określony the, nieokreślony a/an i zerowy,
- Tryb rozkazujący,
- Konstrukcja: There is/ There are/ There was/ There were/ There will be,
- Konstrukcja „would like to”, np. I would like to meet him,
- Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Yesterday I bought my grandma a nice present.
ETAP POWIATOWY:
Zadania konkursowe na etapie powiatowym sprawdzają umiejętność:
- Rozumienia wypowiedzi pisemnych,
- Reagowania językowego w sytuacjach życia codziennego,
- Rozpoznawania i stosowania struktur leksykalno-gramatycznych,
- Wykazania się podstawową wiedzą o historii, geografii i kulturze krajów angielskiego obszaru językowego.
Słownictwo:
- Człowiek (np. okresy życia, rzeczy osobiste),
2. Miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica),
3. Edukacja (np. uczenie się, oceny szkolne, zajęcia pozalekcyjne),
4. Praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy),
5. Życie prywatne (np. określanie czasu, problemy),
6. Żywienie (np. posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne),
7. Zakupy i usługi (np. towary i ich cechy, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług),
8. Podróżowanie i turystyka (np. baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie),
9. Kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media),
10. Sport (np. imprezy sportowe, uprawianie sportu),
11. Zdrowie (np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie),
12. Nauka i technika (np. korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych),
13. Świat przyrody (np. krajobraz, ochrona środowiska naturalnego).
Gramatyka:
- Czas Present Perfect,
- Czas Past Continuous,
- Czasownik used to,
- Zaimki nieokreślone (np. much, many, no, (a) few, (a) little, other, another, somebody, anything, nowhere),
- Określenia a lot of, how much, how many, too much, too many,
- Konstrukcje z określeniami: than, of/in, as…as, not so/as…as, too, enough,
- Question Tags,
- Czasowniki modalne (np. can, could, may, must, mustn’t, should, will),
- Bezokolicznik z to (np. I wanto to go now.) Bezokolicznik bez to (np. You must go now.),
- Rzeczownik odczasownikowy z końcówką -ing (np. swimming),
- Wyrażenia: Both/Neither – All/ None,
- Zdania względne,
- Konstrukcja „have to”, np. He has to go there. I don’t have to do it.,
- Zaimki zwrotne (np. myself, yourself…),
- Użycie so, such, how i what z przymiotnikami (np. She is such a nice girl. How nice!),
- Zaimek bezosobowy you,
- Zaimki one / ones w zdaniach typu I will take the blue one / ones,
- Spójniki, np. and, or, because, if, before, so,
- Zdania w stronie biernej w czasach: Present Simple, Past Simple, Future Simple, np. My car was stolen last night.,
- Zdania współrzędnie złożone, np. My brother was playing basektball and I was watching cartoons.,
- Zdania podrzędnie złożone:
1) przydawkowe, np. The man who lives next door is a famous football player.
2) okolicznikowe:
- a) celu, np. I came here to give you this letter.
- b) czasu, np. The phone rang when we were leaving the flat.
- c) miejsca, np. He was sitting where I had left him.
- d) przyczyny, np. She is happy because she won the lottery.
- e) skutku, np. I was tired so I went straight to bed.
- f) warunku (typu 0, I), np. When it is hot, we drink more. If we win the match, we will have a party.
- Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy walking but my friends prefer cycling. I’m good at swimming.
- Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, break down, look for.
Na etapie powiatowym konkursu obowiązuje również zakres wiadomości i umiejętności etapu szkolnego.
- LITERATURA DLA UCZNIA I INNE ŹRÓDŁA INFORMACJI
- Podręczniki dla szkół podstawowych dopuszczone do użytku szkolnego przez MEN.
- Materiały pomocnicze typu repetytoria leksykalne, repetytoria gramatyczne, słowniki tematyczne:
1) Grammarway 1, Grammarway 2 , Grammarway 3, J. Dooley, V. Evans
2) English Grammar in Use, Murphy R., Cambridge University Press
- Strony internetowe:
Ogólna wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego:
1) Project Britain, British Life and Culture by Mandy Barrow
http://projectbritain.com/ ze szczególnym uwzględnieniem podstron:
Facts and figures :
- a) The United Kingdom,
- b) Great Britain, wraz z podstronami England, Scotland, Wales,
- c) Union Flag,
- d) Tourist Information, wraz z podstronami: Landmarks, Time
2) UK Facts |United Kingdom https://www.kids-world-travel-guide.com/uk-facts.html
3) Ireland for Kids https://www.kids-world-travel-guide.com/ireland-for-kids.html
4) USA Facts https://www.kids-world-travel-guide.com/usa-facts.html
5) Australia Facts https://www.kids-world-travel-guide.com/australia-facts.html
6) New Zealand Facts https://www.kids-world-travel-guide.com/new-zealand-facts.html
7) Canada Facts for Kids https://www.kids-world-travel-guide.com/canada-facts-for-kids.