JĘZYK ANGIELSKI

 

Wymagania ogólne Przedmiotowego Konkursu Powiatowego z Języka Angielskiego

 

  1. CELE KONKURSU:

 

  1. Rozwijanie zainteresowania językiem obcym,
  2. Zachęcanie uczniów do wykorzystywania swoich umiejętności językowych,
  3. Popularyzowanie języka angielskiego,
  4. Doskonalenie znajomości języka angielskiego,
  5. Wyłonienie uczniów uzdolnionych językowo.
  6. Rozbudzanie ciekawości poznawczej i motywacji uczniów do dalszego uczenia się języków obcych i innych przedmiotów oraz kształtowanie postawy tolerancji wobec innych narodów, ich kultury i języka.
  7. Kształcenie umiejętności samodzielnego uczenia się języka angielskiego, w tym również zdobywania wiedzy o krajach anglojęzycznych – ich historii, geografii, kulturze, życiu społecznym i politycznym, miejscu w Europie i na świecie.

 

  1. WYMAGANIA KONKURSU:

 

Wymagania ogólne konkursu obejmują wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach ogólnych podstawy programowej kształcenia ogólnego, w części dotyczącej przedmiotu język angielski w II etapie edukacyjnym (klasy IV-VIII).

 

III. ZAKRES MERYTORYCZNY KONKURSU:

 

Uczestnicy konkursu powinni, na poszczególnych etapach, wykazać się wiadomościami                            i umiejętnościami obejmującymi wskazane treści.

 

ETAP SZKOLNY:

 

Zadania konkursowe na etapie szkolnym sprawdzają umiejętność:

  1. Rozumienia wypowiedzi pisemnych.
  2. Reagowania językowego w sytuacjach życia codziennego.
  3. Rozpoznawania i stosowania struktur leksykalno-gramatycznych.

Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych):

 

Słownictwo:

  1. Człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania),
  2. Miejsce zamieszkania (np. dom, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe),
  3. Edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, przybory szkolne, życie szkoły),
  4. Praca (np. popularne zawody),
  5. Życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości),
  6. Żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki),
  7. Zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, sprzedawanie i kupowanie),
  8. Podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie),
  9. Kultura (np. twórcy i ich dzieła),
  10. Sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe),
  11. Zdrowie (np. tryb życia, choroby),
  12. Nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych),
  13. Świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta).

 

Gramatyka:

  1. Czasownik ‘to be’, ‘have got’,
  2. Czas Present Simple,
  3. Czas Present Continuous,
  4. Czas Past Simple,
  5. Czasowniki nieregularne,
  6. Wyrażanie przyszłości (Present Simple, Future Simple/be going to/ Present Continuous),
  7. Przysłówki. Tworzenie przysłówków,
  8. Stopniowanie przymiotników i przysłówków. Stopniowanie nieregularne,
  9. Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
  10. Liczba mnoga rzeczowników, rzeczowniki nieregularne,
  11. Zaimki osobowe w funkcji podmiotu (np. I, you), dopełnienia (np. me, you),
  12. Określniki i zaimki dzierżawcze (np. my, your…/ mine, yours…),
  13. Zaimki wskazujące (np. this/that/these/those),
  14. Zaimki pytające (np. who, what, where),
  15. Formy dzierżawcze (dopełniacz saksoński),
  16. Liczebniki główne i porządkowe,
  17. Zaimki nieokreślone some/any/no,
  18. Przyimki miejsca, czasu, kierunku, odległości, sposobu,
  19. Przyimki po niektórych czasownikach (np. think of, interested in, keen on),
  20. Przedimek określony the, nieokreślony a/an i zerowy,
  21. Tryb rozkazujący,
  22. Konstrukcja: There is/ There are/ There was/ There were/ There will be,
  23. Konstrukcja „would like to”, np. I would like to meet him,
  24. Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Yesterday I bought my grandma a nice present.

 

ETAP POWIATOWY:

Zadania konkursowe na etapie powiatowym sprawdzają umiejętność:

  1. Rozumienia wypowiedzi pisemnych,
  2. Reagowania językowego w sytuacjach życia codziennego,
  3. Rozpoznawania i stosowania struktur leksykalno-gramatycznych,
  4. Wykazania się podstawową wiedzą o historii, geografii i kulturze krajów angielskiego obszaru językowego.

 

Słownictwo:

 

  1. Człowiek (np. okresy życia, rzeczy osobiste),
    2. Miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica),
    3. Edukacja (np. uczenie się, oceny szkolne, zajęcia pozalekcyjne),
    4. Praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy),
    5. Życie prywatne (np. określanie czasu, problemy),
    6. Żywienie (np. posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne),
    7. Zakupy i usługi (np. towary i ich cechy, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług),
    8. Podróżowanie i turystyka (np. baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie),
    9. Kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media),
    10. Sport (np. imprezy sportowe, uprawianie sportu),
    11. Zdrowie (np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie),
    12. Nauka i technika (np. korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych),
    13. Świat przyrody (np. krajobraz, ochrona środowiska naturalnego).

 

Gramatyka:

  1. Czas Present Perfect,
  2. Czas Past Continuous,
  3. Czasownik used to,
  4. Zaimki nieokreślone (np. much, many, no, (a) few, (a) little, other, another, somebody, anything, nowhere),
  5. Określenia a lot of, how much, how many, too much, too many,
  6. Konstrukcje z określeniami: than, of/in, as…as, not so/as…as, too, enough,
  7. Question Tags,
  8. Czasowniki modalne (np. can, could, may, must, mustn’t, should, will),
  9. Bezokolicznik z to (np. I wanto to go now.) Bezokolicznik bez to (np. You must go now.),
  10. Rzeczownik odczasownikowy z końcówką -ing (np. swimming),
  11. Wyrażenia: Both/Neither – All/ None,
  12. Zdania względne,
  13. Konstrukcja „have to”, np. He has to go there. I don’t have to do it.,
  14. Zaimki zwrotne (np. myself, yourself…),
  15. Użycie so, such, how i what z przymiotnikami (np. She is such a nice girl. How nice!),
  16. Zaimek bezosobowy you,
  17. Zaimki one / ones w zdaniach typu I will take the blue one / ones,
  18. Spójniki, np. and, or, because, if, before, so,
  19. Zdania w stronie biernej w czasach: Present Simple, Past Simple, Future Simple, np. My car was stolen last night.,
  20. Zdania współrzędnie złożone, np. My brother was playing basektball and I was watching cartoons.,
  21. Zdania podrzędnie złożone:

1) przydawkowe, np. The man who lives next door is a famous football player.

2) okolicznikowe:

  1. a) celu, np. I came here to give you this letter.
  2. b) czasu, np. The phone rang when we were leaving the flat.
  3. c) miejsca, np. He was sitting where I had left him.
  4. d) przyczyny, np. She is happy because she won the lottery.
  5. e) skutku, np. I was tired so I went straight to bed.
  6. f) warunku (typu 0, I), np. When it is hot, we drink more. If we win the match, we will have a party.
  7. Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy walking but my friends prefer cycling. I’m good at swimming.
  8. Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, break down, look for.

Na etapie powiatowym konkursu obowiązuje również zakres wiadomości i umiejętności etapu szkolnego.

 

  1. LITERATURA DLA UCZNIA I INNE ŹRÓDŁA INFORMACJI

 

  1. Podręczniki dla szkół podstawowych dopuszczone do użytku szkolnego przez MEN.
  2. Materiały pomocnicze typu repetytoria leksykalne, repetytoria gramatyczne, słowniki tematyczne:

    1) Grammarway 1, Grammarway 2 , Grammarway 3, J. Dooley, V. Evans

    2) English Grammar in Use, Murphy R., Cambridge University Press

  1. Strony internetowe:

    Ogólna wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego:

    1) Project Britain, British Life and Culture by Mandy Barrow

        http://projectbritain.com/ ze szczególnym uwzględnieniem podstron:

        Facts and figures  :

  1. a) The United Kingdom,
  2. b) Great Britain, wraz z podstronami England, Scotland, Wales,
  3. c) Union Flag,
  4. d) Tourist Information, wraz z podstronami: Landmarks, Time

    2) UK Facts |United Kingdom https://www.kids-world-travel-guide.com/uk-facts.html

    3) Ireland for Kids https://www.kids-world-travel-guide.com/ireland-for-kids.html

    4) USA Facts https://www.kids-world-travel-guide.com/usa-facts.html

    5) Australia Facts https://www.kids-world-travel-guide.com/australia-facts.html

    6) New Zealand Facts https://www.kids-world-travel-guide.com/new-zealand-facts.html

    7) Canada Facts for Kids https://www.kids-world-travel-guide.com/canada-facts-for-kids.