- PROGRAM
WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W BAŁDRZYCHOWIE
ROK SZKOLNY 2025/2026
Celem wychowania jest prowadzenie do pełnego rozwoju osobistego , do bycia człowiekiem uczciwym , umiejącym żyć z innymi i dla innych.
Chcemy:
Wykształcić dobrego i mądrego człowieka
otwartego na świat i ludzi.
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BAŁDRZYCHOWIE
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2020r. poz. 1327 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1082).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
- 26, 84 ust. 2 pkt; ust. 3 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U z 11 stycznia 2017 r. poz.59,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły i stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020r. poz. 1449).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 lipca 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( U z 2023 r. poz. 1798)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania, kształcenia , wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI 1 z dnia 26 sierpnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.
- „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny stacjonarny” – zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. 2022 poz. 1610)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. 2022 poz. 645)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. 2022 poz. 1711)
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) zostały ustalone następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
- Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
- WSTĘP:
Wychowanie dzieci i młodzieży to bardzo trudne i odpowiedzialne zadanie. Nikt nie potrafi podać gotowej recepty, jak wychować młodego człowieka, by stał się mądrym, obywatelem swojego kraju. W procesie wychowania najważniejsi są rodzice. To od nich zależy, jakie wartości chcą pielęgnować w swoim dziecku, jakie ukształtować postawy, by móc wychować dobrego człowieka. Ważne jest to, by jemu było dobrze w środowisku, w którym będzie żył, ale także by innym było dobrze z nim.
Dziecko trafia do szkoły i tutaj bardzo ważne jest wychowanie, za które odpowiadają nauczyciele. W myśl zapisów podstawy programowej:
„Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:
- szkolny zestaw programów nauczania;
- program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.”
Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem każdego nauczyciela, pedagoga, psychologa, ale także rodziców, których rola jest niezwykle istotna w procesie tworzenia programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
Wychowanie w myśl W. Okonia (Słownik Pedagogiczny, Warszawa, 2001 r., wyd. Akademickie Żak, s. 445) to: „świadomie organizowana działalność społeczna, oparta na stosunku wychowawczym między wychowankiem, a wychowawcą, której celem jest wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka”.
Profilaktyka ma na celu promocję zdrowego stylu życia, opóźnienie wieku inicjacji, a przez to zapobieganie lub zmniejszenie zasięgu zachowań ryzykownych. Według M. Bańko (Słownik Języka Polskiego) „Słowo profilaktyka łączy się z nazwami chorób i innych niepożądanych zjawisk, którym działania profilaktyczne mają zapobiegać, np. profilaktyka depresji, profilaktyka przestępczości”. Profilaktyka jest zatem procesem wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami, zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi, jednocześnie działania profilaktyczne mają ograniczać i likwidować czynniki zaburzające ten rozwój.
Zarówno profilaktyka jak i wychowanie stanowią nieodłączną, integralną całość, dzięki którym kształtuje się osobowość młodego człowieka.
Program wychowawczo-profilaktyczny został dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów, poprzedzony diagnozą tych potrzeb. Ważne są również treści, które wynikają z potrzeb lokalnego środowiska. Najważniejszą kwestią jest poczucie bezpieczeństwa, stworzenie klimatu, który będzie sprzyjał nauce i pracy. Istotą programu jest dążenie do ukształtowania postaw uczniów, które cechuje: kultura osobista, odpowiedzialność, kreatywność, empatia, koleżeństwo, szacunek do drugiego człowieka, komunikatywność.
Program obejmuje treści i działania zarówno o charakterze wychowawczym jak i profilaktycznym, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny – zgodnie z przepisami – opracowano na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym. Uwzględniono przy tym: wyniki ewaluacji (np. wewnętrznej, zewnętrznej); wyniki nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora; ewaluację wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2023/2024; wnioski i analizy (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.); ankiety przeprowadzane wśród uczniów i rodziców metoda zdań niedokończonych i inne dokumenty i spostrzeżenia ważne dla szkoły.
Na podstawie wyników powyższej diagnozy ustalono, iż szkoła jest miejscem bezpiecznym dla uczniów, uczniowie lubią swoją szkołę, wychowawcy na bieżąco diagnozują i rozwiązują pojawiające się problemy, duże zaangażowanie rodziców w działania na rzecz szkoły, integracja środowiska –uczeń – rodzic-nauczyciel, dobra współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę, działania profilaktyczne kierowane są do uczniów oraz rodziców, szkoła zapewnia opiekę oraz wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa, w szkole panuje dobra atmosfera, wysoki poziom zadowolenia rodziców, szkoła posiada funkcjonalny plac zabaw dla dzieci.
Zalecenia do dalszej działalności wychowawczej, edukacyjnej oraz profilaktycznej:
Kształtowanie postaw i norm społecznych, wzmacnianie poczucia własnej wartości, kontynuowanie działań z zakresu dbałości o bezpieczeństwo, zachęcanie uczniów do systematycznej pracy, nagradzanie za osiągane efekty, pomaganie w wyznaczaniu kolejnych celów i motywowanie do ich zdobywania, uwrażliwienie rodziców uczniów na potrzeby młodego człowieka związane
z przynależnością do grupy i akceptacją ze strony rówieśników, wspieranie rodziców w ich zasadniczej roli pierwszych wychowawców, eliminowanie negatywnych zjawisk społecznych w szkole, rozwijanie umiejętności planowania własnego życia zawodowego i osobistego, wyznaczania sobie celów i ich konsekwentnego realizowania.- ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Opracowując program wychowawczo-profilaktyczny uwzględniono:
- Aktualne przepisy prawa oświatowego;
- Diagnozę potrzeb w zakresie niwelowania problemów wychowawczych przeprowadzoną wśród uczniów, rodziców, nauczycieli;
- Analizę środowiska lokalnego, jego potrzeb i sytuacji;
- Badania w zakresie zagrożeń uzależnieniami w szkole i środowisku lokalnym;
- Dotychczasowe doświadczenia szkoły w zakresie działań wychowawczo-profilaktycznych.
- CELE GŁÓWNE
1) Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły 2) Wdrażanie do świadomości prozdrowotnej oraz działań profilaktycznych, propagowanie zdrowego stylu życia, zapewniającego zdrowie psychiczne i fizyczne
3) Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
4) Kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej, np. zagrożenie epidemiologiczne, sytuacja kryzysowa uczniów z Ukrainy.
- CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO:
- Współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta
- Współpraca z rodzicami w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych.
- Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców , a także nauczycieli i rodziców
- Indywidualizacja oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych wobec uczniów
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, regionalnej, lokalnej i szkolnej;
- Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, komunikowania się z innymi osobami, w tym w rówieśnikami i osobami dorosłymi;
- Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, respektowania przyjętych zasad i norm społecznych;
- Poznawanie zagrożeń współczesnego świata oraz sposobów reagowania na te zagrożenia;
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozbudzanie potrzeby poszukiwania wiedzy z różnych źródeł;
- Przygotowanie do odbioru dóbr kultury;
- Kształtowanie nawyków zdrowotnych i higienicznych, rozwijanie umiejętności dokonywania wyborów zachowania chroniącego zdrowia swoje i innych, dbałość oprawidłowe odżywianie, motywowanie do prowadzenia zdrowego trybu życia, podejmowanie zachowań zdrowotnych w tym w zakresie przeciwdziałaniu rozszerzaniu się epidemii COVID 19
- Unikanie sytuacji zagrażających ludzkiemu zdrowiu i życiu, profilaktyka zachowań ryzykownych i profilaktyka uzależnień;
- Wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji;
- Dbałość o rozwój fizyczny, promowanie sprawności fizycznej, turystyki, krajoznawstwa, uprawiania różnych dyscyplin sportu.
- Kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym
- Wykształcenie u uczniów , nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości , np. umiejętności zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia się kondycji psychicznej człowieka.
- Organizacja kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.
- MISJA I WIZJA SZKOŁY
- WIZJA SZKOŁY
- Nasza szkoła jest szkołą nowoczesną, życzliwą i przyjazną każdemu uczniowi. Cechują ją otwartość na problemy uczniów i nowoczesność. Istotna jest współpraca z rodzicami i zaangażowanie ich w życie szkoły. Dbamy o bezpieczeństwo i stwarzamy optymalne warunki dla rozwoju naszych uczniów. Kształtujemy postawy uczniów oparte na szacunku dla drugiego człowieka. Rozwijamy i utrwalamy wiedzę o dziedzictwie kulturowym naszej małej ojczyzny, naszego kraju i Europy. Dbamy, by nasi uczniowie byli otwarci na współczesne zdobycze cywilizacyjne, jednocześnie znając ich zagrożenia. Nasi uczniowie będą świadomi nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym , świadomi własnego pochodzenia.
- MISJA SZKOŁY
Oferujemy naszym uczniom dobre warunki lokalowe i wyposażenie, które pozwolą na wszechstronny rozwój. Wzbogacamy i modyfikujemy, według potrzeb uczniów, ofertę szkoły: koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne, opiekę psychologiczno-pedagogiczną. Nauczyciele dokładają wszelkich starań, by nasi uczniowie kształtowali postawy zarówno moralne jak i obywatelskie. Kształcimy i wychowujemy uczniów odpowiedzialnych za siebie i innych członków społeczności szkolnej. Wykorzystujemy najnowsze techniki informacyjne , stosujemy nowoczesne metody nauczania i wychowania , aby uczeń mógł rozwijać swoje zainteresowania , umiejętności , zdolności i pasje . Szczególnie dbamy o rozwój fizyczny , psychiczny i duchowy , aby w przyszłości prowadzili zdrowy styl życia. Pragniemy wyposażyć ich w taką wiedzę , umiejętności i kompetencje aby w przyszłości stali się świadomymi , kreatywnymi wrażliwymi członkami społeczności , w której funkcjonują Stwarzamy warunki do twórczej i aktywnej działalności uczniowskiej, zachęcamy i motywujemy naszych podopiecznych do osiągania sukcesów. Rozbudzamy szacunek do nauki i poszukiwania wiedzy z różnych źródeł. Szkoła zachęca do działań nieszablonowych, zespołowych i twórczych. Dbamy o jak najlepszą atmosferę w pracy i nauce. Przygotowujemy uczniów do radzenia sobie w życiu, poprzez pokonywanie trudności i rozwiązywanie problemów. Uczymy tolerancji, poczucia sprawiedliwości, uczciwości i szacunku dla ludzi. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców. Wysoki priorytet ma także profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów w trakcie i po wygaśnięciu epidemii COVID-19. Misją szkoły jest „osiągnięcie zaburzonej równowagi między prze-wartościowanym nauczaniem a niedowartościowanym wychowaniem uzupełnianym o profilaktykę” (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego.”).
- SYLWETKA ABSOWENTA
- Uczeń naszej szkoły zna, wie, umie, potrafi, jest :
- Wie, że zdobywanie wiedzy i umiejętności jest kluczem do własnego sukcesu;
- Zna własne wartości i kieruje się nimi w dokonywaniu wyborów;
- Szanuje siebie i innych;
- Prezentuje postawę tolerancji wobec innych narodowości, kultur i wiary oraz osób z różnego rodzaju dysfunkcjami;
- W codziennym życiu kieruje się zasadami etyki i moralności;
- Zna swoje prawa i obowiązki ;
- Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy w otaczającym świecie;
- Umie porozumiewać się w języku obcym w codziennych sytuacjach i rozumie potrzebę doskonalenia kompetencji językowych;
- Poszukuje wiedzy w różnych źródłach informacji i kultury;
- Ma poczucie własnej wartości, jest asertywny;
- Posługuje się na poziomie podstawowym i rozszerzonym technologią informacyjną;
- Jest przygotowany do kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej;
- Dba o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i innych;
- Utożsamia się ze swoją małą i dużą ojczyzną;
- Zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły
- Jest przygotowany do odbioru różnych dóbr kultury;
- Ma poczucie tożsamości narodowej i europejskiej;
- Jest otwarty, dociekliwy, dąży z uporem do celu;
- Okazuje szacunek i życzliwość wszystkim ludziom;
- Potrafi współpracować w grupie;
- Rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego;
- Kieruje się w życiu uczciwością, sumiennością i tolerancją, jest empatyczny.
- ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH UCZESTNIKÓW PROGRAMU
- Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za prawidłowy rozwój naszych wychowanków. Prawidłowo przebiegający proces wychowawczy wymaga zaangażowania uczniów, nauczycieli, pedagogów, wychowawców i rodziców. Poniżej proponowane zadania dla poszczególnych uczestników programu:
- Uczniowie:
- przestrzegają statutowych praw i obowiązków ucznia;
- angażują się w życie szkoły;
- przestrzegają zasad współżycia społecznego i szkolnego;
- przestrzegają szkolnych procedur i regulaminów;
- akceptują innych uczniów, szanują ich prawa, stają w obronie słabszych
i pokrzywdzonych; - wyrażają opinie na temat kar i nagród przyznawanych uczniom;
- uczą się samodzielności i odpowiadania za własne decyzje i zachowania;
- prowadzą zdrowy tryb życia, dbają o własne i innych zdrowie i życie;
- uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych (Statut Szkoły, Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny);
- szanują narodowe i regionalne tradycje oraz obyczaje.
- Nauczyciele:
- realizują założenia programu wychowawczo-profilaktycznego;
- współtworzą atmosferę życzliwości, zrozumienia, szacunku dla innych;
- stanowią autorytet moralny oraz autorytet kompetencji, merytorycznego przygotowania do wykonywania swojej pracy pedagogicznej;
- oddziałują wychowawczo na uczniów, niezależnie od wykonywanej pracy dydaktycznej;
- odpowiadają za bezpieczeństwo, zdrowie i życie uczniów podczas ich pobytu
w szkole oraz podczas wyjazdów i wycieczek szkolnych; - udzielają pomocy, wskazówek, porad w sytuacji niepowodzeń szkolnych;
- starają się wzbudzać zaufanie, interesować się problemami młodzieży;
- zauważają zainteresowania, pasje i talenty uczniowskie, wspierają rozwój uczniów;
- inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, kreatywności, aktywności
i samodzielności; - wspólnie z pedagogiem i psychologiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
- wychowują dzieci i młodzież w poczuciu przynależności regionalnej i narodowej;
- reagują na wszelkie przejawy dyskryminacji, przemocy, nietolerancji i innych zachowań ryzykownych;
- dbają o rozwój kulturalny młodych ludzi, zachęcają do czytelnictwa.
- Rodzice:
- wychowują swoje dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami i wartościami;
- znają i akceptują program wychowawczo-profilaktyczny;
- wspierają nauczycieli w realizacji zamierzeń programu wychowawczo-profilaktycznego;
- wspierają swoje dzieci w rozwijaniu talentów i zainteresowań;
- dbają o aktywne formy wypoczynku dla swoich dzieci;
- dbają o prawidłowe, zdrowe odżywianie dzieci, promują zdrowy tryb życia;
- aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
- wspierają nauczycieli, pedagoga, psychologa w realizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla swoich dzieci.
- Wychowawcy:
- wspierają rodziców w procesie wychowania;
- dbają o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży;
- wspierają samodzielność uczniów;
- opracowują i realizują program wychowawczo-profilaktyczny;
- wnioskują o objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- podejmują działania w przypadkach stosowanej przemocy wobec dzieci
i młodzieży; - współpracują z pedagogiem, psychologiem, sądem rodzinnym, policją, kuratorami;
- koordynują działania wychowawcze i profilaktyczne w klasie;
- informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- współpracują z rodzicami uczniów we wszystkich sprawach wychowawczych
i profilaktycznych.
- Pedagog, pedagog specjalny, psycholog, logopeda:
- prowadzą badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym diagnozują indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
- diagnozują sytuacje wychowawcze w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
- udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmują działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
- minimalizują skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiegają zaburzeniom zachowania oraz inicjują różne formy pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjują i prowadzą działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych;
- pomagają rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspierają nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
W wyniku realizacji powyższego programu uczniowie naszej szkoły będą mieli możliwość refleksji nad swoim dotychczasowym życiem i postawami wobec otaczającego ich świata. Zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności, które pomogą im uporządkować własny świat wartości i przygotować się do pełnienia różnych ról społecznych w dorosłym życiu.
Rozwiną i udoskonalą swój system wartości, nauczą się właściwych postaw, zachowań, które pozwolą prawidłowo funkcjonować w środowisku rówieśników i dorosłych.
Rodzice uczniów bardziej zaangażują się w proces wychowania i działania profilaktyczne, dotyczące własnych dzieci oraz uświadomią sobie fakt, że sposób w jaki ich pociechy będą funkcjonowały w społeczeństwie w przyszłości, zależy przede wszystkim od ich postaw i sposobu przekazywania wzorców osobowych i wartości.
Nauczyciele podwyższą swoje kompetencje w dziedzinie wychowania oraz profilaktyki.
- EWALUACJA PROGRAMU
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny będzie ewaluowany raz w roku szkolnym.
Sposobami ewaluacji będą:
- bezpośrednie rozmowy z uczniami i rodzicami,
- analiza dokumentacji,
- ankieta,
- obserwacja,
- spotkania szkolnego zespołu wychowawczego – wymiana uwag, spostrzeżeń oraz własnych doświadczeń w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych,.
- POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły. Dyrektor szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie. Może być modyfikowany w trakcie realizacji. Podlega monitorowaniu i ewaluacji. Każdego roku zespół ds. programu opracuje raport z realizacji programu w danym roku szkolnym. Raport zostanie przedstawiony na zebraniu rady pedagogicznej analitycznej na koniec roku szkolnego.
Program został opracowany w następującym składzie:
Przedstawiciele nauczycieli:
Przedstawiciele rodziców:
Z programem wychowawczo – profilaktycznym został zapoznany samorząd uczniowski i społeczność szkolna.
Program wychowawczo-profilaktyczny został zatwierdzony Uchwałą rady Pedagogicznej Rady Rodziców nr 4 z dnia 30 września 2025r.
- TREŚCI I ZADANIA PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Lp. Zadania szkoły Cele Formy i sposoby realizacji zadań Termin realizacji/ kto? 1 Zapoznanie uczniów każdej klasy ze Statutem Szkoły, Programem wychowawczo-profilaktycznym, Koncepcją Pracy Szkoły i regulaminami Ustalenie zasad współżycia w grupie, ustalenie i przestrzeganie powszechnie stosowanych norm społecznych. Opracowanie regulaminów szkolnych.
Zapoznanie uczniów z procedurami w określonych sytuacjach / zagrożeń , kryzysowych /
Określenie systemu kar i nagród stosowanego w szkole
– przedstawienie dokumentów szkoły podczas lekcji wychowawczych – omówienie zasad współżycia społecznego podczas spotkań klasowych
– wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego
Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna samorządu.
Szkolna debata nt. prawa i wolności w szkole
Wrzesień/ nauczyciele wychowawcy 2. Przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym Rozwijanie samorządności uczniów. Uczenie zasad demokracji.
Wzmacnianie samorządności poprzez podejmowanie własnych inicjatyw
Włączanie uczniów w procesy aktualizowania prawa wewnątrzszkolnego
udział w pracach Samorządu Szkolnego i klasowego – udział uczniów w procesie planowania pracy klasy, szkoły
– reprezentowanie szkoły w czasie uroczystości lokalnych
– spotkanie z seniorami z okazji Dnia Babci i Dziadka, Święta Patrona
– zapraszanie do szkoły i spotkania z osobami niepełnosprawnymi
– zapraszanie do szkoły osób znanych , lubianych
Wrzesień, według kalendarza imprez i uroczystości/ wychowawcy, opiekun SU, Samorząd Uczniowski, pedagog, pedagog specjalny psycholog 3. Działania Wolontariatu, akcje charytatywne Rozwijanie empatii, zrozumienia, potrzeby pomagania innym. Zachęcanie uczniów do uczestnictwa w wolontariacie
Tworzenie prospołecznej grupy wolontariatu
Popularyzacja działań wolontariatu
Wymaganie odpowiedzialności i udzielanie sobie wzajemnej pomocy
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej.
– organizowania pracy Rady Wolontariatu, nawiązywanie współpracy ze Stowarzyszeniami, Fundacjami i organizacjami działającym na rzecz pomocy innym – Uczestnictwo w akcjach charytatywnych
– ukazywanie konkretnych działań , stowarzyszeń , osób
Cały rok/ Rada Wolontariatu, Samorząd Uczniowski, wychowawcy, pedagog, pedagog specjalny psycholog 4. Rozwijanie i kształtowanie tolerancji wobec inności Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób niepełnosprawnych, starszych i odmiennych kulturowo. Zapoznanie uczniów z prawami dziecka i człowieka
Budowanie więzi miedzy uczniami poprzez wartości : przyjaźń , wzajemna pomoc
– organizowanie spotkań z osobami niepełnosprawnymi – organizowanie uroczystości i imprez promujących tolerancję wobec inności
– lekcje z wychowawcą / analiza dokumentów Deklaracja Praw człowieka , Konstytucja o Prawach Dziecka
– Organizacja uroczystości Dzień Dziecka , Dzień Praw Człowieka , Dzień Tolerancji i Życzliwości, dzień Pozdrowień, Światowy Dzień Autyzmu
Październik – czerwiec / wychowawcy, dyrekcja, pedagog, pedagog specjalny psycholog 5. Integracja uczniów cudzoziemskich/ukraińskich w szkole Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym Monitorowanie frekwencji uczniów, w tym uczniów z Ukrainy
Kształtowanie postawy tolerancji i otwartości na kulturę i język uczniów z Ukrainy
– Zaznajomienie klas z kulturą kraju, z którego uczniowie do nas trafiają, – organizacja dodatkowych zajęć – język polsko – ukraiński dla uczniów z Ukrainy
– przeprowadzenie zajęć integrujących społeczność uczniowską z uczniami z Ukrainy, m.in. na temat stosunków polsko-ukraińskich, ksenofobii, tolerancji
– indywidualne rozmowy wspierające zarówno uczniów, jak i rodziców dzieci z Ukrainy
Cały rok/ nauczyciele, psycholog, pedagog, pedagog specjalny wychowawcy 6. Dążenie do osiągnięcia jak najwyższego poziomu kultury osobistej Budowanie systemu wartości, opartego na rozpoznawaniu dobra i zła, wdrażanie do rozmawiania, sztuki kompromisu. Zdecydowany brak akceptacji dla przemocy
Wdrażanie do bycia punktualnym odpowiedzialnym , obowiązkowym
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych
Posługiwanie się na co dzień „magicznymi” słowami : proszę , dziękuje przepraszam
Kształtowanie postaw poszanowania norm, wartości i autorytetów
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro
Wspieranie poczucia wartości dziecka
– prowadzenie lekcji wychowawczych prezentujących autorytety moralne, prezentacja wartościowych filmów – organizowanie konkursów promujących właściwe zachowania np. Konkurs na Damę i Dżentelmena, organizacja Dni Kulturalnych itp.
– zapoznanie uczniów z ABC dobrego wychowania
– omawianie zasad dobrego wychowania / wyjazd do teatru , kina , podczas uroczystości szkolnych
– wskazywanie właściwych postaw, norm i wartości
– prezentacja autorytetów
Cały rok/ nauczyciele, psycholog, pedagog, pedagog specjalny wychowawcy 7. Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej Okazywanie szacunku drugiemu człowiekowi Grupy społeczne
– poznawanie historii swoich rodzin , drzewo genealogiczne – poznawanie innych kultur , religii
– wskazywanie przykładów i wzorców w kreacjach
bohaterów literackich , filmowych , teatralnych w życiu uczniów
W mojej klasie uczę się wzajemnej akceptacji.
Cały rok/ wychowawcy, nauczyciele, pedagog, pedagog specjalny psycholog 8. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny Rola rodziny w życiu człowieka , potrzeby dzieci i ich zaspakajanie Kultywowanie szacunku do osób starszych chorych
Podtrzymywanie więzi rodzinnych
Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
– zajęcia z wychowawcą, psychologiem, pedagogiem – indywidualne rozmowy z uczniami oraz rodzicami uczniów
– spotkania z pielęgniarką , lekarzem
– udział w programach , projektach
W mojej rodzinie uczę się miłości.
Jak przyjemnie spędzić czas z rodziną?
Dom jako bezpieczna przystań wspierająca rozwój dziecka
Cały rok Wychowawcy , nauczyciele, pedagog, pedagog specjalny psycholog
9. Rozwój poszanowanie patriotyzmu i dziedzictwa narodowego, kształtowanie świadomości narodowej. Wykazywanie autorytetów i wzorców moralnych
Rozwijanie uczuć patriotycznych i przynależności do kraju i „małej ojczyzny”. Promowanie symboli narodowych , ich historii . Okazywanie szacunku . Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych
Lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu
Poznawanie historii swojego miasta i kraju ba tle Europy i świata w różnych formach, podczas wycieczek edukacyjnych, projektów i konkursów
Kultywowanie symboli narodowych i świąt państwowych
Poznawanie polskiej kultury w tym osiągnięć duchowych i materialnych
-spotkanie z weteranami II wojny światowej -uaktualnianie wydarzeń na tablicach informacyjnych
doskonalenie znajomości hymnu państwowego
– uczestnictwo w uroczystościach patriotycznych, dbałość o właściwe zachowanie
– dbanie o odpowiedni strój w czasie świąt szkolnych, akademii
– prowadzenie strony internetowej szkoły
– opieka nad miejscami pamięci narodowej, pamięć o poległych w czasie II wojny światowej
– prowadzenie kroniki szkolnej , gazetki szkolnej
– wycieczki edukacyjne / poznawanie miejsc związanych z historią, kultura i osiągnięciami /
Nauczyciele o odpowiedzialni za poszczególne działania, pedagog, pedagog specjalny psycholog Zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie
10. Integracja i współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym Budowanie wspólnoty środowiskowej szkoła – rodzice – organizacje działające w środowisku lokalnym – współpraca z instytucjami kultury , samorządowymi Udział w akcjach uroczystościach organizowanych przez władze lokalne
– współpraca z organizacjami działającymi w środowisku lokalnym
– wycieczki ,rajdy piesze , rowerowe
– spotkania z ciekawymi ludźmi , ważnymi dla regionu
Cały rok Wychowawcy
nauczyciele, pedagog, pedagog specjalny psycholog
11. Uczeń i świat Poznanie zwyczajów i tradycji innych krajów , narodów Nauka języków obcych
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, kształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii
Udział w projekcie ACTIVE SISTER SCHOOLS pod honorowym patronatem Unesco
Rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”
– udział w akcjach , projektach międzynarodowych – organizowanie wycieczek zagranicznych
– udział w konkursach literatury europejskiej
– udział w akcjach charytatywnych / UNICEF , Polska Akcja Humanitarna , CARITAS / lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, wycieczki.
– udział w projekcie klasy II
Prezentowanie postaw tolerancji wobec osób innych religii i kultur.
Kształcenie możliwości porozumiewania się w językach obcych
Wykorzystywanie pomocy dydaktycznych podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”
Cały rok Wychowawcy
Dyrektor
nauczyciele języków obcych
nauczyciele, pedagog, pedagog specjalny psycholog
12. Rozwijanie umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci – kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego korzystania z telewizji, Internetu, komputera, telefonu komórkowego – dostarczenie uczniom wiedzy dotyczącej zarówno korzyści, jak i zagrożeń płynących
z użytkowania komputera i Internetu oraz innych urządzeń komunikacyjnych; nabywanie przez uczniów umiejętności dostrzegania granic tych korzyści i poznawanie niebezpieczeństw, które niesie Sieć;
– przybliżenie uczniom podstawowych zasad bezpiecznego korzystania z Internetu i uświadomienie bezwzględnej konieczności dostosowywania się do tych zasad;
– podnoszenie świadomości uczniów, dotyczącej ograniczeń prawnych wynikających
z korzystania z komputera i Internetu oraz ich osobistej odpowiedzialności za podejmowane działania (odpowiedzialność sprawcy, ofiary i świadka);
– przybliżenie uczniom problemu przemocy rówieśniczej w Sieci i specyfiki tego zjawiska jaką jest przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych;
– zapoznanie uczniów ze sposobami radzenia sobie z cyberprzemocą (wskazywanie miejsc, gdzie można uzyskać pomoc);
– podnoszenie poziomu świadomości uczniów w zakresie zagadnień związanych
z prawem autorskim i prawami pokrewnymi, w tym dotyczących korzystania z programów komputerowych;
• zapoznanie z etykietą – Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie;
– reagowanie na przejawy przemocy internetowej – realizacja zajęć dotyczących problematyki bezpiecznego korzystania z sieci w ramach godzin wychowawczych, lekcji informatyki;
– udział młodzieży w zajęciach na temat cyberprzemocy;
– realizacja programu edukacyjnego „W sieci” ?– poświęconego bezpieczeństwu młodych użytkowników Internetu;
• Dzień Bezpiecznego Internetu – kampania informacyjna dla uczniów i ich rodziców oraz nauczycieli; opracowanie folderu informacyjnego;
• gromadzenie i udostępnianie materiałów informacyjnych i edukacyjnych;
• opracowanie zasad korzystania z Internetu, z uwzględnieniem treści bezpieczeństwa, umieszczenie zasad w widocznym miejscu oraz przypominanie uczniom ich stosowania;
• zajęcia z tablicą interaktywną, monitorem interaktywnym z wykorzystaniem Internetu;
• opracowywanie, gromadzenie i udostępnianie scenariuszy zajęć
Cały rok Wychowawcy
Nauczyciele , pedagog, pedagog specjalny psycholog
13. Wspólne działania szkoły i rodziców w zakresie realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego Precyzowanie wymagań stawianych uczniom, dotyczących pożądanych przez Szkołę zachowań, które zapewnią utrzymanie ładu społecznego i bezpieczeństwa uczniów. Uwzględnienie na zebraniach z rodzicami tematów z zakresu wychowania, adekwatnych do problemów klasowych.
Zorganizowanie w szkole akcji informacyjnej o szczepieniach
Przedstawienie rodzicom podstawowe dokumenty szkolne
Ustalenie zasad współpracy i kontaktów rodzic – nauczyciel
Zapoznanie rodziców z zakresem udzielanej pomocy przez specjalistów szkoły , poradni psychologiczno-pedagogicznej
Zachęcanie rodziców do uczestnictwa w wyjazdach szkolnych i ich organizacji
– Angażowanie rodziców do wspólnego rozwiazywania problemów
Wspomaganie wychowanków w rozwoju fizycznym , psychicznym , społecznym , duchowym
Wykrywanie zagrożeń dla tychże obszarów
– działania nauczycieli, dyrekcji i pracowników szkoły mające na celu bezpieczeństwo uczniów: dyżury nauczycieli, opracowywanie procedur
i reagowania w sytuacjach zagrażających życiu
i bezpieczeństwu uczniów– przeprowadzenie ankiety na temat poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole
– angażowanie rodziców do uczestnictwa
i współorganizowania uroczystości i wyjazdów klasowych, szkolnych– udział rodziców w ewaluacji działań szkoły odnośnie:
* skuteczności realizowanych zadań edukacyjnych i wychowawczych
* wewnątrzszkolnego systemu oceniania
* zaangażowanie rodziców do pracy przy realizacji zamierzeń wychowawczych
– udział rodziców w tworzeniu Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
– udział w uroczystościach i imprezach szkolnych, klasowych
– współpraca z rodzicami w planowaniu działań wychowawczych oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dziecka
– przekazanie rodzicom informacji na temat praw i obowiązków ucznia
– przekazywanie rodzicom informacji na temat metod oddziaływań wychowawczych
– uświadomienie szkodliwości nadopiekuńczej postawy, liberalnego wychowania itp.
– uczestnictwo rodziców w lekcjach otwartych, warsztatach artystycznych
– nagradzanie rodziców wyróżnieniami i dyplomami za pracę na rzecz szkoły
– organizowanie zajęć z wychowawcą oraz ze specjalistami / pedagog , psycholog /
– organizacja imprez służących integracji środowiska / święto szkoły , wigilia , biwaki , pikniki , festyny , dyskoteki.
– monitoring wizyjny
Cały rok/ wychowawcy, rodzice, dyrekcja, pedagog, psycholog 2 razy w roku szkolnym
pedagog, pedagog specjalny, psycholog
14. Udział uczniów w konkursach, zawodach sportowych i innych formach prezentacji własnych umiejętności, wiedzy Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów
Promowanie zainteresowań i pasji uczniowskich. Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach
Stwarzanie okazji do przeżywania sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć
Rozwijanie zainteresowań, pasji i uzdolnień uczniów oraz przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym /motywowanie do nauki/ w ramach zajęć pozalekcyjnych
– organizowanie konkursów szkolnych i międzyszkolnych, organizowanie zawodów sportowych, prezentacja projektów edukacyjnych na forum szkoły, organizowanie wystaw prac uczniowskich – zajęcia pozalekcyjne
– dodatkowe karty pracy , zadania do realizacji
– zajęcia wyrównawcze
– rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez organizację turniejów matematycznych, gier i zabaw, matematyka na wesoło, za pan brat z matematyką
– udział w konkursach, zawodach sportowych
– zajęcia dodatkowe, pozalekcyjne według zapotrzebowania uczniów
Cały rok/ nauczyciele, pedagog, pedagog specjalny psycholog 15. Rozwijanie i kształtowanie edukacji ekologicznej Przybliżenie uczniom problematyki konieczności ochrony środowiska naturalnego. Ukazanie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego.
Uwrażliwienie na związek degradacji środowiska ze zdrowiem człowieka.
Wskazanie na sposoby dbania o przyrodę ożywioną i nieożywioną.
Zmiany klimatu, zagrożenia dla Planety
Biała i Zielona energia
Ogrody deszczowe , małą retencja
– udział w akcjach np.: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, zbiórka surowców wtórnych, segregacja odpadów, udział uczniów w konkursach ekologicznych – praca koła ekologicznego
– organizowanie zajęć w terenie. Realizacja ścieżki ekologicznej
– pogadanki tematyczne
– organizacja konkursów wiedzy ekologicznej
– organizacja wycieczek krajoznawczych
– dbałość o tereny zielone w najbliższej okolicy
– ekspozycja gazetek , plakatów o tematyce ekologicznej
– omawianie zagadnień segregacji odpadów
– współpraca z organizacjami ekologicznymi
-dbałość o tereny zielone w najbliższej okolicy
-ekspozycja gazetek, plakatów o tematyce ekologicznej
– omawianie zagadnień segregacji odpadów
-współpraca z organizacjami ekologicznymi
– udział w projektach, akcjach i wyzwaniach
– energia ze źródeł odnawialnych
– zasady ochrony i retencji wody
Październik, kwiecień/ nauczyciel przyrody, biologii, wychowawcy 16. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów Rozwijanie potrzeby czytania, kształtowanie umiejętności wyboru ciekawych książek i publikacji. – konkursy pięknego czytania w kl.1-3 i 4-8 – prezentowanie najciekawszych pozycji czytelniczych dla dzieci i młodzieży
– spotkania z autorami książek dla dzieci i młodzieży
-wzbogacanie księgozbioru , wskazywanie uczniom ciekawych książek
– promowanie czasopism dla dzieci
– lekcje biblioteczne , wycieczki do bibliotek
– udział w konkursach , akcjach , projektach
– apele z okazji Światowego dnia książki
– omawianie i prezentowanie książek przez nauczycieli , rodziców , osoby ze środowiska lokalnego
– udział w „Maratonie czytania”, „Cała Polska czyta dzieciom”,
Październik – marzec/ nauczyciel biblioteki, wychowawcy, dyrektor 17. Kierowanie przyszłością ucznia- rozwijanie umiejętności zawodowych uczniów Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. Wpływ uczenia się na dalsze losy ucznia – absolwenta.
Warsztaty dla klasy VIII prowadzone przez nauczyciela doradztwa zawodowego nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy. Spotkania, prelekcje, wywiady.
Udział w targach edukacyjnych
Pedagog szkolny, pedagog specjalny psycholog, nauczyciel doradztwa, nauczyciel języka polskiego drugie półrocze zgodnie z harmonogramem zajęć opracowanych przez nauczycieli. 18. Promowanie zdrowego trybu życia Działania profilaktyczne
Właściwe odżywianie , rola i znaczenie sportu w życiu człowieka Cyberprzemoc
Odbudowanie i umocnienie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucie wspólnoty (integracja)
Informacja o sposobach przemieszczania się na terenie szkoły, wejściach i wyjściach z budynku szkolnego oraz o zasadach bezpieczeństwa w szatniach i toaletach
-zajęcia profilaktyczne, spotkania z policjantem, lekarzem , psychologiem, pedagogiem, jednostkami samorządu terytorialnego, specjalistami stacji sanitarno-epidemiologicznej -spotkanie z pielęgniarką, dietetykiem, inspektorem sanitarnym
-organizowanie wystaw, prezentacji, przedstawień profilaktycznych, pikników edukacyjnych, warsztatów, prelekcji
-przeprowadzanie diagnozy w zakresie występowania w szkole czynników chroniących i czynników ryzyka
-prelekcje dotyczące szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu, używania dopalaczy i narkotyków
-spotkanie ze specjalistami
-ankiety, wywiady, obserwacje, analiza dokumentacji, rozmowy indywidualne
– biwaki, wycieczki rajdy: przygotowywanie zdrowych posiłków
-warsztaty kulinarne
– omówienie z uczniami zasad panujących w szkole, pouczenie o sposobach postępowania w poszczególnych sytuacjach, a zwłaszcza o konieczności noszenia osłony nosa i ust w częściach wspólnych, dezynfekcji rąk i innych ważnych zasadach społecznego bezpieczeństwa w czasach epidemii
-poszerzenie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą
-Dzień Sportu, zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone przez wychowawców
-zwiększenie atrakcyjności zajęć z wychowania fizycznego
-promowanie zdrowego stylu życia, dbałości i odpowiedzialność za zdrowie fizyczne i psychiczne innych
Cały rok Wychowawcy , pielęgniarka , psycholog, pedagog, pedagog specjalny, nauczyciele wf, nauczyciele biologii przyrody
19. Rozwijanie zachowań asertywnych i empatycznych Ćwiczenie prawidłowych postaw i zachowań uczniów w grupie rówieśniczej: uszanowanie zdania innych, obrona własnego zdania; umiejętność odmowy w przypadku niewłaściwych propozycji, dokonywanie trafnych wyborów. Rozwijanie umiejętności słuchania i zabierania głosu. Przeciwdziałanie przejawom niedostosowania społecznego.
Uzmysłowienie szkodliwości spożywania alkoholu, palenia papierosów, zażywania narkotyków i dopalaczy , substancji odurzających , środków zastępczych , nowych substancji psychoaktywnych
Propagowanie pozytywnych relacji społecznych między nauczycielami a uczniami , personelem szkoły i rodzicami
Budowanie więzi ze szkołą i nauczycielami
Negacja egoizmu
Ukierunkowanie na odpowiedzialność za siebie i innych
– realizacja wybranych programów profilaktycznych, – nawiązywanie współpracy z policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądem rodzinnym, poradniami rodzinnymi
– udział nauczycieli , specjalistów rodziców w szkoleniach dotyczących profilaktyki uzależnień
– systematyczny rozwój współpracy na linii uczeń – nauczyciel – rodzic
– wymiana doświadczeń na polu szeroko rozumianej profilaktyki
– szukanie wzorców w oparciu o literaturę , bohaterów obecnych czasów
– przeprowadzenie diagnozy w zakresie występowania w szkole czynników chroniących i czynników ryzyka
– prelekcje dotyczące szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu, używania dopalaczy i narkotyków
– spotkania ze specjalistami
Okolicznościowe spotkania / choinka , Wigilia szkolna , apele , wycieczki , pikniki , wyjazdy do kina , teatru /
Pomoc koleżeńska
Cały rok/ wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog, pedagog specjalny 20. Wspieranie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Rozwijanie u uczniów empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
Podnoszenie jakości edukacji włączającej
Kształtowanie konstruktywnych przekonań, postaw, zachowań i stylu życia wspierającego zdrowie psychiczne uczniów Budowanie konstruktywnego systemu wartości
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu
Organizowanie w szkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej i objęcie nią wszystkich uczniów z uwzględnieniem zróżnicowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
Wsparcie i praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym
Rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów.
Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.
Diagnozowanie trudności uczniów w nauce poprzez wywiady, obserwację, indywidualne rozmowy, diagnozy. Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uczniów, w tym w kryzysie emocjonalnym
Współpraca z rodziną ucznia, z instytucjami
Dostosowanie oferty edukacyjnej do możliwości i potrzeb uczniów
Realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Organizacja zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Określenie umiejętności szkolnych, funkcjonowania społecznego oraz sytuacji rodzinnej uczniów wymagających pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Dostosowywanie metod i form pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów
Wspieranie rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów
Organizowanie Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka, Dnia tolerancji, Dnia życzliwości, Światowego Dnia Świadomości Autyzmu
Przeprowadzanie zajęć integrujących zespół klasowy
Cały rok Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, pedagog specjalny psycholog
21. Realizacja Standardów Ochrony Małoletnich Informowanie uczniów i rodziców o realizacji standardów przez szkołę, zbieranie danych, analiza dokumentów, rozmowy Realizacja podczas zajęć z wychowawcą oraz na poszczególnych przedmiotach, pogadanki, apele, spotkania z policją, zajęcia z psychologiem, pedagogiem, pedagogiem specjalnym Cały rok/ pedagog, psycholog, pedagog specjalny, wszyscy nauczyciele 22. Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu Zajęcia z udzielania pierwszej pomocy w ramach godzin wychowawczych dla klas I- VII, oraz na zajęciach EDB dla klasy VIII . Rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej
Korygowanie wad postawy oraz wymowy.
Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie. Zwracanie uwagi na utrzymanie higieny ciała. Dbanie o schludny wygląd zewnętrzny.
Wpajanie zdrowego stylu życia, odżywiania i wypoczynku. Umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego.
Kształtowanie sprawności fizycznej.
Zachowanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły.
– spotkania ze specjalistami z zakresu udzielania I pomocy – zorganizowanie zajęć z gimnastyki korekcyjnej i zajęć logopedycznych
– ustalenie tematów zajęć lekcji wychowawczych, realizujących edukację zdrowotną.
– spotkania z pielęgniarką , prelekcje dla uczniów i rodziców
– pogadanki na temat organizowania czynnego wypoczynku w czasie wolnym, organizacja konkursów dotyczące zdrowego stylu życia.
– udział dzieci w pozalekcyjnych zajęciach sportowo – rekreacyjnych , zawodach sportowych
– organizacja wycieczek rowerowych
– prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego, przeprowadzenie egzaminu
– spotkanie z policjantem
Cały rok/ pielęgniarka, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, pedagog specjalny psycholog