09 lutego 2021 obchodziliśmy dzień bezpiecznego Internetu.
Wykorzystanie sieci internetowej ma wiele pozytywnych efektów, ale na każdego z nas czyhają także zagrożenia.
Każdy użytkownik Internetu, przed rozpoczęciem korzystania z jego pozytywnych możliwości, powinien zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa w sieci. W trosce o swoje dane należy pamiętać o istniejących zagrożeniach, które często wiążą się z pobieraniem oprogramowania z niepewnych serwerów czy odpowiadaniem na podejrzaną pocztę elektroniczną. Coraz częściej ofiarami internetowych przestępców możemy stać się na portalach społecznościowych, otwierając wiadomości od nieznanych użytkowników.
Chroniąc młode pokolenie przed zagrożeniami opiekunowie powinni pamiętać o:
- informowaniu dziecka o bezpiecznych i szkodliwych konsekwencjach używania Internetu
- kontrolowaniu stron, jakie przeglądają podopieczni
- możliwości zablokowania niewłaściwych zdaniem rodzica stron
- zgłoszeniu każdej niepokojącej treści do której mogą mieć dostęp dzieci
CYBERPRZEMOC I INNE FORMY AGRESJI W SIECI
Cyberprzemoc i agresja elektroniczna w Internecie to zjawiska – pośrednio lub bezpośrednio – dotyczące większości polskiej młodzieży.
Do podstawowych form cyberprzemocy zalicza się: wyzywanie, nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie w Internecie kompromitujących informacji, zdjęć, filmów, podszywanie się w cyberprzestrzeni pod kogoś wbrew jego woli, a także wykluczanie z grupy rówieśniczej online (np. poprzez usunięcie kogoś z grona znajomych na portalu społecznościowym). Rozwój internetu oraz nieograniczona inwencja młodych ludzi powodują, że trudno wskazać wszystkie formy składające się na cyberprzemoc.
Ważną rolę w zwalczaniu agresji w cyberprzestrzeni pełnią rówieśnicy ofiar przestępstwa (tzw. świadkowie). Osoby te obserwują w Internecie wiele niepokojących sytuacji, np. obraźliwe i krzywdzące wpisy, publikacje lub komentarze. Trzeba też pamiętać o tym, że świadkowie agresji w sieci niekiedy – w efekcie celowego lub nierozważnego działania, a czasami w poczuciu strachu przed odrzuceniem przez grupę rówieśniczą – sami krzywdzą ofiarę. Dzieje się tak dlatego, że osoby te w wielu przypadkach bardzo naturalnie przechodzą z roli świadka w rolę agresora, komentując w określony sposób kompromitujące materiały, udostępniając je lub w jakiś inny sposób wyrażając aprobatę dla negatywnych treści (np. lajkują w serwisie Facebook).
Rodzicu pamiętaj!
- Rozmawiaj z dzieckiem na temat przemocy w sieci, hejtu i mowy nienawiści. Ustalcie wspólnie, w jaki sposób można reagować na te zjawiska.
- Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co może być uznane za mowę nienawiści i dlaczego jest ona szkodliwa.
- Rozmawiaj z dzieckiem o tym, jak może reagować jako świadek cyberprzemocy. Poinformuj dziecko, w jaki sposób może pomóc ofierze agresji w sieci, jednocześnie nie narażając się samemu na przemoc.
- Dowiedz się, czy w szkole/placówce edukacyjnej, do której uczęszcza twoje dziecko, istnieją spisane procedury działania w przypadku wykrycia cyberprzemocy, a także czy są realizowane zajęcia profilaktyczne na ten temat.
- Obserwuj dziecko i zwróć szczególną uwagę na niepokojące zachowania (np. nadmierną agresję, odizolowanie, nadwrażliwość, utratę zainteresowania innymi aktywnościami).
- Staraj się dopytać dziecko o strony z których korzysta – jako coś godnego polecenia.
- Interesuj się tym, co podopieczni robią w czasie wolnym za pomocą komputera, sam wyjdź z inicjatywą rozmowy o tym, co ciekawi je w sieci, jakie zachowania napotyka, jakie teraz są trendy wśród młodszych użytkowników.
- Pamiętaj, że filtr kontroli rodzicielskiej pomaga ograniczyć kontakt dziecka z potencjalnie niebezpiecznymi dla niego stronami internetowymi, zawierającymi szkodliwe treści. Zwróć uwagę na to, że dzieci i młodzież rzadziej łączą się z internetem, korzystając z komputera stacjonarnego, a coraz częściej wykorzystują do tego celu urządzenia mobilne (np. smartfon, tablet, konsolę do gry).
Uświadamiaj dziecko
- Osoby poznane w sieci często mogą zmieniać twarze – nieznane w realnym świecie mogą podawać się za kogoś w innym wieku, z innej miejscowości
- Informacje, które udostępniamy o sobie na portalach, starajmy się szyfrować – zamiast nazwiska i imienia posługujmy się wymyślonym pseudonimem
- Wspieraj dzieci, pomagając im uodpornić się na obraz świata rozpowszechniany w Internecie, a w szczególności w mediach społecznościowych. Wyjaśnij, że bardzo często promuje się wyidealizowany świat i nierealne do osiągnięcia kanony piękna. Pomóż dzieciom i młodzieży stworzyć ich pozytywny wizerunek online. Nie zaniedbuj rozmów o tym, co warto, a czego nie warto ujawniać w sieci.
- Uczul dziecko na zagrożenia związane z korzystaniem z publicznych/ otwartych sieci Wi-Fi (hotspotów). Mogą one w nieograniczony sposób umożliwiać dostęp do szkodliwych treści i narażać najmłodszych użytkowników sieci na wiele zagrożeń (np. na utratę danych i/lub nawiązanie niebezpiecznych kontaktów).
NIE KAŻDA WIADOMOŚĆ PRZECZYTANA W SIECI JEST PRAWDZIWA. INTERNET JEST KOPALNIĄ WIEDZY, A NIESTETY CZĘSTO TEŻ PRZESTRZENIĄ NIESPRAWDZONYCH I POTENCJALNIE SZKODLIWYCH DONIESIEŃ I PORAD, W KTÓREJ KAŻDY MOŻE PRZEDSTAWIĆ SIĘ JAKO EKSPERT OFERUJĄCY NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE PROBLEMU.
INFORMACJE UZYSKANE ZE STRONY INTERNETOWEJ www.lodzka.policja.gov.pl WYDZIAŁ PREWENCJI KWP W ŁODZI