- Rozkład materiału nauczania z planem wynikowym dla klasy 5
Temat | Liczba godzin | Treść nauczania | Wymagania podstawowe
Uczeń: |
Wymagania ponadpodstawowe
Uczeń: |
Odniesienia do podstawy programowej |
I. MATERIAŁY I ICH ZASTOSOWANIE | |||||
1. Wszystko o papierze | 2 | · rola materiałów papierniczych w życiu codziennym
· etapy produkcji papieru · rodzaje wytworów papierniczych i ich zastosowanie · metody obróbki papieru · narzędzia do obróbki papieru |
· rozpoznaje wytwory papiernicze i określa ich zalety i wady
· racjonalnie gospodaruje materiałami papierniczymi · wymienia nazwy narzędzi do obróbki papieru i przedstawia ich zastosowanie |
· podaje nazwy surowców wykorzystywanych do produkcji papieru
· omawia proces produkcji papieru · wyszukuje ekologiczne ciekawostki dotyczące recyklingowego wykorzystywania papieru |
III.1–8
|
To takie proste! – Jesienny obrazek | 1 | · opracowanie planu pracy
· organizacja stanowiska pracy · rodzaje papieru · narzędzia do obróbki papieru · przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy
|
· planuje pracę i czynności technologiczne
· prawidłowo organizuje stanowisko pracy · wymienia kolejność działań i szacuje czas ich trwania · wykonuje zaprojektowane przez siebie przedmioty · właściwie dobiera materiały i ich zamienniki · sprawnie posługuje się narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem · dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy · przestrzega zasad BHP na stanowisku pracy |
· formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy
· samodzielnie wykonuje zaplanowany wytwór techniczny · rozwija zainteresowania techniczne
|
III.1–8
VI.1–5, 8, 9 |
2. Od włókna do ubrania | 2 | · terminy: włókno, tkanina, dzianina, ścieg
· pochodzenie i rodzaje włókien · właściwości i zastosowania różnych materiałów włókienniczych · sposoby konserwacji ubrań · znaczenie symboli umieszczanych na metkach odzieżowych · narzędzia i przybory krawieckie · rodzaje ściegów krawieckich · planowanie i realizacja procesu technologicznego
|
· omawia właściwości i zastosowanie różnych materiałów włókienniczych
· podaje charakterystyczne cechy wyrobów wykonanych z włókien naturalnych i sztucznych · rozróżnia materiały włókiennicze – podaje zalety i wady · wyjaśnia znaczenie symboli umieszczanych na metkach odzieżowych · stosuje odpowiednie metody konserwacji ubrań · podaje zastosowanie przyborów krawieckich · ocenia swoje predyspozycje techniczne w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia |
· określa pochodzenie włókien
· wymienia nazwy ściegów krawieckich i wykonuje ich próbki
|
III.1–8
VI.1–5 |
To takie proste! – Pokrowiec na telefon | 1 | · opracowanie planu pracy
· organizowanie stanowiska pracy · przybory krawieckie · zastosowanie materiałów włókienniczych u uwzględnieniem zamienników · przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy
|
· planuje pracę i czynności technologiczne
· prawidłowo organizuje stanowisko pracy · wymienia kolejność działań i szacuje czas ich trwania · wykonuje zaprojektowane przez siebie przedmioty · właściwie dobiera materiały i przybory krawieckie · sprawnie posługuje się przyborami krawieckimi zgodnie z ich przeznaczeniem · wymienia właściwości zamienników materiałów włókienniczych · dba o prządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy · przestrzega zasad BHP na stanowisku pracy |
· formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy
· samodzielnie wykonuje zaplanowany wytwór techniczny · rozwija zainteresowania techniczne
|
I.1, 2, 4, 7
IV.2, 4 VI.1–5, 8, 9 |
3. Cenny surowiec – drewno | 2 | · gatunki drzew
· budowa pnia drzewa · etapy przetwarzania drewna · zastosowanie i właściwości materiałów drewnopochodnych · konserwacja drewna i materiałów drewnopochodnych · narzędzia do obróbki drewna i materiałów drewnopochodnych · bezpieczne posługiwanie się narzędziami |
· rozróżnia rodzaje materiałów drewnopochodnych
· określa właściwości drewna i materiałów drewnopochodnych · stosuje odpowiednie metody konserwacji · podaje nazwy i zastosowania narzędzi do obróbki drewna i materiałów drewnopochodnych
|
· omawia budowę pnia drzewa
· opisuje proces przetwarzania drewna · wymienia nazwy gatunków drzew liściastych i iglastych
|
I.2, 4, 6, 8, 9
III.1–8 |
To takie proste! – Pudełko ze szpatułek | 1 | · rozpoznawanie potrzeby wykonania wytworu technicznego
· planowanie etapów pracy · organizacja miejsca pracy · narzędzia do obróbki drewna · montaż poszczególnych części w całość · przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy
|
· planuje kolejność i czas realizacji wytworu
· prawidłowo organizuje miejsce pracy · sprawnie posługuje się podstawowymi narzędziami do obróbki ręcznej · racjonalnie gospodaruje różnymi materiałami · dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy · samodzielnie wykonuje prace z należytą starannością i dokładnością · montuje poszczególne elementy w całość · ocenia swoje predyspozycje w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia |
· formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy
· przewiduje zagrożenia wynikające z niewłaściwego użytkowania sprzętu technicznego · wykonuje pracę w sposób twórczy
|
III.1–8
VI.1–5, 8, 9 |
4. Wokół metali | 2 | · terminy: ruda, stop, metale żelazne i nieżelazne
· sposoby otrzymywania metali · rodzaje i właściwości metali · zastosowanie metali · narzędzia do obróbki metali
|
· bada właściwości metali
· omawia zastosowanie różnych metali · rozpoznaje materiały konstrukcyjne · charakteryzuje materiały konstrukcyjne z metali · podaje nazwy i zastosowanie narzędzi do obróbki metali · wyszukuje w internecie informacje o zastosowaniu metali – śledzi postęp technologiczny · dobiera narzędzia do obróbki metali · sprawnie posługuje się podstawowymi narzędziami do obróbki ręcznej i mechanicznej · dba o porządek i bezpieczeństwo na stanowisku pracy · racjonalnie gospodaruje materiałami, dobiera zamienniki · wyjaśnia na czym polega recykling wyrobów metalowych |
· określa, w jaki sposób otrzymywane są metale
|
I.1, 2, 4, 6, 8, 9
III.1–8 |
To takie proste! – Gwiazda z drucika | 1 | · rozpoznawanie potrzeby wykonania wytworu technicznego
· planowanie etapów pracy · organizacja miejsca pracy · narzędzia do obróbki drewna · montaż poszczególnych części w całość · przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy |
· planuje kolejność i czas realizacji wytworu
· prawidłowo organizuje miejsce pracy · sprawnie posługuje się podstawowymi narzędziami do obróbki ręcznej · racjonalnie gospodaruje różnymi materiałami · dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy · samodzielnie wykonuje prace z należytą starannością i dokładnością · montuje poszczególne elementy w całość · ocenia swoje predyspozycje w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia |
· wykonuje pracę w sposób twórczy
· formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy · przewiduje zagrożenia wynikające z niewłaściwego użytkowania sprzętu technicznego
|
III.1–8
VI.1–5, 8, 9 |
5. Świat tworzyw sztucznych | 2 | · znaczenie tworzyw sztucznych w różnych dziedzinach życia
· otrzymywanie tworzyw sztucznych · rodzaje i właściwości tworzyw sztucznych · zastosowanie tworzyw sztucznych · metody konserwacji tworzyw sztucznych · narzędzia do obróbki tworzyw sztucznych · sposoby łączenia tworzyw sztucznych |
· rozróżnia wyroby wykonane z tworzyw sztucznych
· charakteryzuje różne rodzaje tworzyw sztucznych · określa właściwości tworzyw sztucznych, omawia ich zalety i wady · podaje nazwy i dobiera zastosowanie narzędzi do obróbki tworzyw sztucznych · stosuje odpowiednie metody konserwacji
|
· omawia sposób otrzymywania tworzyw sztucznych
· wymienia sposoby łączenia tworzyw sztucznych
|
I.1, 2, 4, 6, 8, 9
III.1–8 |
To takie proste! – Ekologiczny stworek | 1 | · rozpoznawanie potrzeby wykonania wytworu technicznego
· planowanie etapów pracy · organizacja miejsca pracy · narzędzia do obróbki tworzyw sztucznych · dobór materiałów odpadowych z tworzyw sztucznych · montaż poszczególnych części w całość · przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy |
· planuje kolejność i czas realizacji wytworu
· prawidłowo organizuje miejsce pracy · sprawnie posługuje się podstawowymi narzędziami do obróbki ręcznej · racjonalnie gospodaruje różnymi materiałami · dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy · samodzielnie wykonuje prace z należytą starannością i dokładnością · montuje poszczególne elementy w całość · segreguje i wykorzystuje materiały odpadowe do wykonania prac wytwórczych · ocenia swoje predyspozycje w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia |
· wykonuje pracę w sposób twórczy
· formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy · przewiduje zagrożenia wynikające z niewłaściwego użytkowania sprzętu technicznego
|
III.1–8
VI.1–5, 8, 9 |
6. Kompozyty – materiały przyszłości | 1 | · termin: kompozyty
· znaczenie materiałów kompozytowych w różnych dziedzinach życia · istota technologii kompozytowych · budowa i właściwości materiałów kompozytowych · zastosowanie kompozytów · konserwacja materiałów kompozytowych · nowe osiągnięcia techniczne związane z materiałami kompozytowymi |
· śledzi postęp techniczny
· wymienia technologie kompozytów i ich rodzaje · komunikuje się językiem technicznym · określa zalety i wady materiałów kompozytowych · wymienia metody konserwacji kompozytów · ocenia swoje predyspozycje w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia
|
· wyszukuje w internecie informacje na temat współczesnych materiałów kompozytowych, ciekawostki oraz nowe wynalazki techniczne
· klasyfikuje materiały kompozytowe · rozpoznaje osiągnięcia techniczne, które przysłużyły się rozwojowi postępu technicznego
|
I.1, 2, 4, 6, 8, 9
III.1–8 |
Powtórzenie wiadomości o materiałach | 1 | · wybrane właściwości materiałów: papieru, włókien, drewna, metali, tworzyw sztucznych, materiałów kompozytowych
· przykłady zastosowań materiałów |
· rozpoznaje materiały i ich rodzaje
· wymienia właściwości różnych materiałów · podaje przykłady zastosowania różnych materiałów
|
III.1–3 | |
To umiem! – Podsumowanie | 1 | · zastosowanie materiałów włókienniczych, papieru, tworzyw sztucznych, metali, materiałów kompozytowych
· znajomość narzędzi do obróbki metali · rozpoznawanie elementów budowy pnia drzewa oraz części składowych tkaniny |
· wskazuje narzędzia przydatne do obróbki metali
· określa pochodzenie i zastosowanie materiałów · podaje przykłady wyrobów z różnych materiałów
|
· nazywa elementy budowy pnia drzewa oraz składniki materiałów włókienniczych
|
III.1–3 |
II. RYSUNEK TECHNICZNY | |||||
1. Jak powstaje rysunek techniczny? | 1 | · znaczenie rysunku technicznego w technice
· rodzaje rysunków technicznych · zastosowanie różnych rodzajów rysunków · analiza rysunków wykonawczych i złożeniowych zawartych w instrukcjach obsługi i katalogach · narzędzia kreślarskie i pomiarowe · technika wykonania oraz wykonanie prostych rysunków w postaci szkiców |
· klasyfikuje rodzaje rysunków
· czyta rysunki wykonawcze i złożeniowe · posługuje się narzędziami do rysunku technicznego · wykonuje proste szkica techniczne
|
· omawia zastosowanie rysunku technicznego w życiu codziennym
· wyjaśnia zastosowanie różnych rodzajów rysunków
|
I.6, 10
IV.2 |
2. Pismo techniczne | 1 | · zastosowanie pisma technicznego
· wymiary liter i cyfr · posługiwanie się pismem technicznym
|
· wyjaśnia zastosowanie pisma technicznego
|
· odwzorowuje pismem technicznym poszczególne litery i cyfry
· określa wysokość i szerokość znaków pisma technicznego · stosuje pismo techniczne do zapisania określonych wyrazów · dba o estetykę tekstów zapisanych pismem technicznym |
IV.1
V.1 |
3. Elementy rysunku technicznego | 2 | · termin: normalizacja
· znormalizowane elementy rysunku technicznego; format arkuszy rysunkowych, linie rysunkowe i wymiarowe, podziałka, tabliczka rysunkowa |
· wykonuje rysunek w podanej podziałce
· rozróżnia linie rysunkowe i wymiarowe · omawia zastosowanie poszczególnych linii · rysuje i prawidłowo uzupełnia tabliczkę rysunkową
|
· oblicza wielkość formatów rysunkowych w odniesieniu do formatu A4
· określa format zeszytu przedmiotowego
|
IV.1, 2, 5, 6 |
4. Szkice techniczne | 2 | · zasady sporządzania odręcznych szkiców technicznych
|
· uzupełnia i samodzielnie wykonuje proste szkice techniczne
· wyznacza osie symetrii narysowanych figur · wykonuje szkic techniczny przedmiotu z zachowaniem właściwej kolejności działań
|
· omawia kolejne etapy szkicowania
|
I.6, 7
IV.2 |
To umiem! – Podsumowanie | 1 | · posługiwanie się pismem technicznym
· sporządzanie odręcznych szkiców technicznych |
· poprawnie wykonuje szkic techniczny
|
· stosuje pismo techniczne do zapisania określonych wyrazów
|
IV.2 |
III. ABC ZDROWEGO ŻYCIA | |||||
1. Zdrowie na talerzu | 1 | · terminy: piramida zdrowego żywienia, składniki odżywcze
· rodzaje i funkcje składników odżywczych · zasady racjonalnego żywienia |
· podaje wartość odżywczą wybranych produktów na podstawie informacji z ich opakowań
|
· interpretuje piramidę zdrowego żywienia
· wymienia produkty dostarczające określonych składników odżywczych · charakteryzuje podstawowe grupy składników pokarmowych · określa znaczenie poszczególnych składników odżywczych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka · ustala, które produkty powinny być podstawą diety nastolatków |
IV.6 |
2. Sprawdź, co jesz | 1 | · termin: żywność ekologiczna
· dodatki chemiczne występujące w żywności · symbole, którymi są oznaczane substancje chemiczne dodawane do żywności
|
· odczytuje z opakowań produktów informacje o dodatkach chemicznych
|
· opisuje i ocenia wpływ techniki na odżywianie
· odróżnia żywność przetworzoną od nieprzetworzonej · wskazuje zdrowsze zamienniki produktów zawierających dodatki chemiczne |
IV.6 |
3. Jak przygotować zdrowy posiłek? | 1 | · obróbka wstępna artykułów spożywczych
· zasady bezpieczeństwa sanitarnego · metody obróbki i konserwacji żywności · rozpoznawanie osiągnięć technicznych, które wpływają na poprawę komfortu życia |
· stosuje zasady bezpieczeństwa sanitarnego
· wymienia sposoby konserwacji żywności · charakteryzuje sposoby konserwacji produktów spożywczych
|
· omawia etapy wstępnej obróbki żywności
· wykonuje zaplanowany projekt kulinarny
|
I.8–10 |
To takie proste! – Tortilla pełna witamin | 1 | · planowanie etapów pracy
· organizacja miejsca pracy · narzędzia do obróbki warzyw · dobór składników potrawy · łączenie składników w całość · przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy
|
· planuje kolejność i czas realizacji wytworu
· prawidłowo organizuje miejsce pracy · właściwie dobiera narzędzia do obróbki produktów spożywczych · dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy · samodzielnie wykonuje prace z należytą starannością i dokładnością · ocenia swoje predyspozycje w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia |
· wykonuje pracę w sposób twórczy
· formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy
|
I.7, 8, 10
VI.2–4 |
To umiem! – podsumowanie | 1 | · rodzaje i funkcje składników odżywczych
· zasady racjonalnego żywienia · zapotrzebowanie energetyczne · dodatki chemiczne występujące w żywności · metody obróbki i konserwacji żywności
|
· odróżnia żywność przetworzoną od nieprzetworzonej
· charakteryzuje sposoby konserwacji żywności
|
· wyjaśnia terminy: składniki odżywcze, zapotrzebowanie energetyczne, zdrowe odżywianie
· przyporządkowuje nazwy produktów do odpowiednich składników odżywczych · przestawia zasady właściwego odżywiania według piramidy zdrowego żywienia · wymienia nazwy substancji dodawanych do żywności |
I.8, 9
IV.6 |