BIOLOGIA

 

Wymagania ogólne Powiatowego Konkursu z Biologii

  

  1. CELE KONKURSU

 

  1. Rozwijanie u uczniów zainteresowania biologią.
  2. Doskonalenie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji biologicznych z wykorzystaniem różnych źródeł informacji.
  3. Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań problemowych oraz krytycznego myślenia.
  4. Promowanie uczniów o zainteresowaniach biologicznych.

 

  1. WYMAGANIA KONKURSU

 

Wymagania ogólne konkursu obejmują  wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach ogólnych podstawy programowej przedmiotu biologia na II etapie edukacyjnym obejmującym klasy IV – VIII ośmioletniej szkoły podstawowej, tj:

 

  • Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych.
  • Planowanie i przeprowadzanie obserwacji oraz doświadczeń; wnioskowanie w oparciu o ich wyniki.
  • Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych.
  • Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych.

 

ETAP SZKOLNY

 

  1. Organizacja i chemizm życia:
  • Budowa komórki bakterii, roślin i zwierząt;
  • Istota fotosyntezy jako jednego ze sposobów odżywiania się organizmów (substraty, produkty i warunki przebiegu procesu), doświadczenia wykazujące wpływ wybranych czynników na intensywność procesu fotosyntezy;
  • Oddychanie tlenowe i fermentację jako sposoby uwalniania energii potrzebnej do życia (substraty, produkty i warunki przebiegu procesów), doświadczenia wykazujące, że podczas fermentacji drożdże wydzielają dwutlenek węgla;
  • Czynności życiowe organizmów.

 

  1. Różnorodność życia:
  2. Wirusy – bezkomórkowe formy materii:
  • drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez wirusy (grypa, ospa, różyczka, świnka, odra, AIDS).
  1. Bakterie – organizmy jednokomórkowe:
  • drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez bakterie (gruźlica, borelioza, tężec, salmonelloza).
  1. Różnorodność i jedność roślin:
  • cechy budowy zewnętrznej roślin (mchy, paprotniki, nagozalążkowe, okrytozalążkowe),
  • przedstawiciele rodzimych drzew nagonasiennych i okrytonasiennych,
  • charakterystyczne cech pozwalające zidentyfikować nieznany organizm jako przedstawiciela mchów, paprociowych, nagonasiennych, okrytonasiennych,
  • znaczenie roślin nagonasiennych i okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka,
  • organy oraz ich funkcje (korzeń, łodyga, liść, kwiat),
  • elementy budowy kwiatu oraz ich funkcje w rozmnażaniu płciowym,
  • sposoby rozprzestrzeniania się nasion,
  • wpływ wybranego czynnika środowiska (temperatura, dostęp światła lub wody) na proces kiełkowania nasion.
  1. Różnorodność i jedność świata zwierząt (płazińców, nicieni, pierścienic, stawonogów, mięczaków, ryb, płazów, gadów, ptaków, ssaków):
  • tkanki zwierzęce – (tkanka nabłonkowa, mięśniowa, łączna, nerwowa) i ich cechy adaptacyjne do pełnienia określonych funkcji,
  • przedstawiciele płazińców, nicieni, pierścienic, stawonogów, mięczaków, ryb, płazów, gadów, ptaków, ssaków,
  • środowisko życia, cechy morfologiczne oraz tryb życia w/w zwierząt, cechy adaptacyjne umożliwiające im opanowanie różnych środowisk,
  • sposób rozmnażania i rozwój w/w zwierząt,
  • znaczenie w/w zwierząt w przyrodzie i dla człowieka,
  • związek budowy morfologicznej tasiemców z pasożytniczym trybem życia,
  • drogi inwazji płazińców i nicieni pasożytniczych i sposoby profilaktyki chorób wywoływanych przez wybrane pasożyty (tasiemiec uzbrojony i tasiemiec nieuzbrojony, owsiki).

 

  1. Organizm człowieka:
  • budowa (w tym elementy budowy układów ich działanie, istotę procesów w nich zachodzących), funkcja poszczególnych układów: ruchu, pokarmowego, oddechowego, krążenia, odpornościowego, wydalniczego, nerwowego i narządów zmysłów, dokrewnego i rozrodczego (z uwzględnieniem rozwoju człowieka) a także skóry,
  • źródła i znaczenie składników pokarmowych (białka, cukry, tłuszcze, witaminy, sole mineralne i woda) dla prawidłowego funkcjonowania organizmu,
  • krążenie krwi w obiegu małym i dużym,
  • rola głównych składników krwi (krwinki czerwone i białe, płytki krwi, osocze)
  • grupy krwi układu ABO i Rh oraz społeczne znaczenie krwiodawstwa,
  • typy odporności, działanie surowicy i szczepionek, znaczenie przeszczepów,
  • przebieg wymiany gazowej w tkankach i w płucach; doświadczenie wykrywające obecność dwutlenku węgla oraz pary wodnej w powietrzu wydychanym,
  • przykłady schorzeń układów (ruchu, pokarmowego, oddechowego, krążenia, odpornościowego, wydalniczego, nerwowego, narządów zmysłów, dokrewnego, rozrodczego), narządów oraz zasady profilaktyki,
  • łuk odruchowy i rodzaje odruchów; odruch kolanowy,
  • antagonistyczne działanie insuliny i glukagonu
  • czynniki wpływające na prawidłowe funkcjonowanie poszczególnych układów, narządów, w tym zwraca uwagę na prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczną,                                                                                                                                                                                   
  • czynniki negatywnie wpływające na zdrowie człowieka w tym palenie papierosów, niewłaściwe odżywianie, alergeny, stres, hałas, zaburzenia snu, alkohol, narkotyki, substancje psychoaktywne, dopalacze, środki dopingujące, e – papierosy.

 

ETAP POWIATOWY

 Od uczestnika konkursu wymagana jest wiedza i umiejętności z etapu szkolnego oraz:

  1. Genetyka:
  • struktura i rola DNA,
  • znaczenie struktury podwójnej helisy w procesie replikacji DNA; znaczenie procesu replikacji DNA,
  • budowa chromosomu (chromatydy, centromer), liczba chromosomów komórek człowieka, autosomy i chromosomy płci,
  • znaczenie biologiczne mitozy i mejozy; komórki haploidalne i diploidalne;
  • nowotwory jako skutek niekontrolowanych podziałów komórkowych oraz czynniki sprzyjające ich rozwojowi (np. niewłaściwa dieta, składniki dymu tytoniowego, niewłaściwy tryb życia, promieniowanie UV, promieniowanie X, zanieczyszczenia środowiska, wirus HPV);
  • dziedziczenie jednogenowe; podstawowe pojęcia genetyki (fenotyp, genotyp, gen, allel, homozygota, heterozygota, dominacja, recesywność);
  • dziedziczenie płci u człowieka,
  • dziedziczenie grup krwi człowieka (układ AB0, czynnik Rh);
  • mutacja oraz możliwe przyczyny ich występowania (mutacje spontaniczne i wywołane przez czynniki mutagenne);
  • przykłady chorób genetycznych człowieka warunkowanych mutacjami (mukowiscydoza, zespół Downa).
  1. EWOLUCJA ŻYCIA:
  • istota procesu ewolucji organizmów i źródła wiedzy o jej przebiegu;
  • dobór naturalny i sztuczny; różnice między nimi;
  • podobieństwa i różnice między człowiekiem a małpami człekokształtnymi jako wynik procesów ewolucyjnych.

 

Wykaz literatury obowiązującej uczestników oraz stanowiącej pomoc dla nauczyciela:

 Podręczniki szkolne, zeszyty ćwiczeń do biologii dla szkoły podstawowej dopuszczone  do użytku szkolnego przez MEN.

 Zintegrowana Platforma Edukacyjna – materiały dla szkoły podstawowej z biologii https://zpe.gov.pl/ksztalcenieogolne/szkola-podstawowa/biologia.