Kryteria oceniania na zakończenie kl. 1
ALE TO CIEKAWE, klasa 1
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia ma na celu informowanie go o jego postępach i poziomie osiągnięć edukacyjnych, udzielenie mu informacji zwrotnej o tym, co zrobił poprawnie, w czym ma braki, udzielanie wskazówek, jak ma się uczyć i w jaki sposób poprawić błędy, pomoc w planowaniu mu własnego rozwoju, motywowanie go do podejmowania wysiłku w procesie zdobywania wiedzy, zachęcanie do poprawy zachowania, informowanie rodziców, innych nauczycieli oraz ucznia o jego uzdolnieniach, mocnych stronach, kłopotach w nauce, a także uzyskanie przez nauczyciela informacji
pozwalających na doskonalenie organizacji pracy i doboru właściwych metod sprzyjających rozwojowi ucznia. Diagnoza, sprawdzanie poziomu opanowania wiadomości oraz umiejętności ucznia to obowiązek nauczyciela. Niezbędne jest stałe monitorowanie postępów i działań ucznia, by można było (razem z nim) właściwie planować przebieg procesu dydaktycznego.
Sprawdziany – pisane samodzielnie przez dzieci – powinny być przeprowadzane w oparciu o kryteria oceniania jawne dla dzieci i rodziców. W ocenianiu kształtującym nazywane są one NaCoBeZU (Na Co Będę Zwracać Uwagę) lub też kryteriami sukcesu. To spis ważniejszych umiejętności, które pojawią się w zadaniach proponowanych na sprawdzianie. Jest to niezwykle cenny element zarówno z punktu widzenia nauczyciela, wyraźnie widzącego, co zostało sprawdzone, jak i ucznia, który wie, czego się od niego oczekuje (zapewnia to dzieciom spokój i bezpieczeństwo w sytuacji stresowej, jaką dla wielu jest pisanie sprawdzianu). Ważne jest to również dla rodzica, który ma szansę wesprzeć swoje dziecko w przygotowaniach, a jednocześnie wie, co ono powinno wiedzieć, i co się dzieje w szkole.
Jasne kryteria oceniania (np. zebrane w tabeli) pozwalają także ocenić opanowanie poszczególnych umiejętności. Kryteria sukcesu powinny być zapisane w języku ucznia, wtedy łatwiej będzie mu je zrozumieć. Warto przygotować sobie stałe kryteria sukcesu do typowych szkolnych zadań, a potem je modyfikować. W pierwszej klasie można stosować ikony obrazujące te kryteria. Podczas bieżącego oceniania na różne sposoby – przez nauczyciela, w formie samooceny lub oceny koleżeńskiej – można stosować system kolorów: zielony będzie informował o opanowaniu danej umiejętności, żółty o niepełnym jej opanowaniu, a czerwony – o potrzebie pomocy. Należy pamiętać, że uczenie się jest procesem i trzeba dać uczniom czas na opanowanie umiejętności oraz trening. Nie wszystko i nie zawsze oceniamy. Warto stosować trójstopniową skalę oceniania (umiejętność opanowana/częściowo opanowana/nieopanowana), analogiczną do opisanego wyżej systemu kolorów.
Ocenianie bieżące może przybierać różne formy, które bardziej szczegółowo zawarte są w statucie szkoły. Najczęściej jest to ocena słowna. Nauczyciel udziela uczniowi informacji zwrotnej według ustalonych wcześniej kryteriów. Nie każde zadanie musi podlegać ocenie nauczyciela. Ogromną wartość ma samoocena, do której uczniowie powinni być wdrażani od początku nauki szkolnej. Należy przy tym pamiętać, że młodsi uczniowie mogą być wobec siebie za bardzo krytyczni i oceniać się zbyt surowo. Na początku samoocenie powinny podlegać pojedyncze zadania według poznanych przez uczniów kryteriów sukcesu. W następnej kolejności można przejść do oceny koleżeńskiej. Aby miała ona wartość
wspierającą, powinna ją poprzedzać samoocena. Ocenianiu bieżącemu powinno również podlegać zaangażowanie uczniów, ich aktywność, pomoc koleżeńska oraz podejmowanie wysiłku w dążeniu do wykonania nawet trudnego zadania. To, co jednemu uczniowi przychodzi z łatwością, drugiemu może sprawić kłopoty. Należy docenić wysiłek każdego ucznia, czyli stosować indywidualizację również w procesie oceniania bieżącego. Dobrym pomysłem jest stosowanie kart do samooceny, w których opanowanie umiejętności traktuje się w formie wyzwań podejmowanych przez ucznia. Uczeń może samodzielnie wybrać umiejętności, nad których opanowaniem chce popracować dłużej, lub otrzymuje kartę wyzwań przygotowanych przez nauczyciela po przeprowadzonej diagnozie klasowej.
Ocenianie śródroczne i roczne – zgodnie z przepisami prawa oświatowego odbywa się w formie opisowej. W ocenianiu opisowym unikamy zwrotów wartościujących opanowanie umiejętności lub wiadomości ucznia. Nie jest to łatwe, ale tylko wtedy daje kompletną, jasną informację uczniowi oraz jego rodzicom.
- Edukacja polonistyczna Osiągnięcia w zakresie słuchania Uczeń/Uczennica:
- słucha z uwagą wypowiedzi rówieśników i dorosłych, i je rozumie
- wykonuje zadania po wysłuchaniu instrukcji
- słucha tekstów czytanych przez nauczyciela, zapamiętuje najważniejsze informacje
- słucha i czeka na swoją kolej, uczy się powstrzymywać chęć nagłego wypowiadania się Osiągnięcia w zakresie mówienia
Uczeń/Uczennica:
- zadaje pytania do zdań oznajmujących
- wypowiada się w sposób uporządkowany na bliskie mu tematy, używa prostych zdań
- podejmuje próby układania opowiadania twórczego na podstawie obrazków
- układa w kolejności obrazki historyjki obrazkowej i nadaje im tytuły, uwzględnia związki przyczynowo-skutkowe
- układa wypowiedź ustną na podstawie ilustracji, historyjki obrazkowej, opowiadania oraz na temat wykonanej pracy
- wypowiada z pamięci proste rymowanki, recytuje wiersze z różną siłą głosu, w różnym tempie
- podejmuje próbę oceny zachowania rówieśników, bohaterów występujących w utworach literackich i historyjkach obrazkowych
Osiągnięcia w zakresie czytania
Uczeń/Uczennica:
- czyta na głos techniką całościową wyrazy i zdania z opracowanego w toku zajęć tekstu
- czyta płynnie, poprawnie i wyraziście opracowany tekst zbudowany z krótkich zdań
- czyta po cichu proste polecenia, treść zadań, wyrazy i proste zdania pisane i drukowane
- ustala kolejność zdarzeń w krótkich tekstach
- wyszukuje w tekście fragmenty na podany temat Osiągnięcia w zakresie pisania
Uczeń/Uczennica:
- pisze litery po śladzie i samodzielnie
- poprawnie łączy litery w wyrazach
- układa i zapisuje wyrazy z rozsypanki literowej
- przepisuje wyrazy i krótkie zdania
- podpisuje ilustracje wyrazami i prostymi zdaniami
- pisze wyrazy i zdania w standardowej liniaturze zgodnie ze wzorem
- dba o estetykę zeszytu
- uzupełnia luki w zdaniach
- układa odpowiedzi na pytania w formie zdań
- zapisuje krótkie życzenia, np. na laurkach, kartkach świątecznych
- pisze z pamięci sylaby, wyrazy i zdania w zakresie opracowanego słownictwa o pisowni zgodnej z brzmieniem słów
- pisze wielką literę na początku zdań
- zapisuje spółgłoski miękkie w wyrazach
- rozumie i próbuje stosować zasadę wymiany ó na o
- kończy zdanie kropką, pytajnikiem lub wykrzyknikiem
- dostrzega i wyróżnia w zdaniach przecinek
- stosuje skróty: kg, cm, l, godz., zł, gr, m
- pisze wszystkie litery polskiego alfabetu
- porządkuje litery polskiego alfabetu, mając przed sobą wzór
- zapisuje liczebniki główne do 10
- stosuje wielką literę w imionach, nazwiskach, nazwach planet, nazwach geograficznych, nazwach świąt
- układa plan wydarzeń z rozsypanki zdaniowej
Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego
Uczeń/Uczennica:
- wyodrębnia zdania w mowie i w tekście
- określa liczbę zdań w tekście
- określa liczbę wyrazów w zdaniach
- dzieli wyrazy na sylaby, na głoski i litery
- wyróżnia w słowach samogłoski i spółgłoski
- wyróżnia w tekście zdania zakończone pytajnikiem, kropką lub wykrzyknikiem
- wyodrębnia nazwy ludzi, zwierząt, roślin i rzeczy,
- wskazuje wyrazy oznaczające czynności,
- tworzy liczbę pojedynczą i liczbę mnogą rzeczowników
- podaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym do wskazanych wyrazów
- tworzy wyrazy podobne znaczeniowo
- tworzy proste wyrazy pochodne od wyrazu podstawowego
- układa zdanie z rozsypanki wyrazowej
- układa zdania z podanymi wyrazami
- kończy rozpoczęte zdania
- wskazuje rymy w wierszu
- dobiera rymy do wyrazów Osiągnięcia w zakresie samokształcenia Uczeń/Uczennica:
- podejmuje próby zapisu nowych, samodzielnie poznanych wyrazów
- rozwija swoje zainteresowania, tworząc np. tematyczne książeczki, plakaty, lapbooki
II. Edukacja matematyczna
Osiągnięcia w zakresie rozumienia stosunków przestrzennych i cech wielkościowych
Uczeń/Uczennica:
- stosuje ze zrozumieniem określenia: za, przed, nad, pod, obok, w, do, wewnątrz, na zewnątrz; dotyczące określania odległości: dalej, bliżej
- określa położenie przedmiotów względem siebie oraz innego obserwatora
- określa i wskazuje kierunki w przestrzeni z zastosowaniem pojęć: na prawo, na lewo, w górę, w dół, do przodu, do tyłu
- porządkuje przedmioty w serii rosnącej i serii malejącej Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności Uczeń/Uczennica:
- liczy (w przód i wstecz) po 1 do 20, po 10 do 100
- odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby od 0 do 100
- wskazuje jedności i dziesiątki w zapisie liczbowym
- posługuje się liczbą porządkową
- porównuje liczby w dostępnym zakresie, stosuje znaki: <, =, > Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami
Uczeń/Uczennica:
- rozumie istotę dodawania i odejmowania
- dopełnia liczbę do danej liczby, dodaje i odejmuje liczbę jednocyfrową oraz dziesiątki
- rozwiązuje równania z niewiadomą zapisaną w postaci okienka, znaku zapytania
- dodaje i odejmuje pełne dziesiątki
Osiągnięcia w zakresie czytania tekstów matematycznych
Uczeń/Uczennica:
- analizuje i rozwiązuje proste zadania z treścią
- zapisuje w dowolny sposób rozwiązanie zadania z treścią – za pomocą rysunków, równości z okienkiem, działań, układania liczmanów
- odczytuje proste diagramy
- podejmuje próby tworzenia treści zadania tekstowego do podanej formuły lub rysunku
- układa tangram według wzoru i rozwiązuje sudoku Osiągnięcia w zakresie rozumienia pojęć geometrycznych Uczeń/Uczennica:
- rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne: kwadrat, prostokąt, koło, trójkąt
- kreśli odcinki za pomocą linijki
- składa, rozcina papierowe figury geometryczne tak, by otrzymać figury o podanym kształcie
- odtwarza kształty figur, korzystając z różnych materiałów i programów komputerowych (np. Paint)
- obrysowuje kształty figur geometrycznych
- rysuje odręcznie figury geometryczne (prostokąt i kwadrat) na siatce kwadratowej
- mierzy przedmioty i podaje wyniki dokonanych pomiarów
- dostrzega i rysuje drugą połowę figury symetrycznej (symetria osiowa)
- tworzy układy symetryczne z różnych materiałów
Osiągnięcia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji
Uczeń/Uczennica:
- klasyfikuje obiekty według podanej cechy
- dostrzega rytm w otoczeniu
- dzieli na dwie i cztery równe części, np. kartkę papieru, używa pojęć: połowa, dwie równe części, cztery równe części
- rozpoznaje monety: 1 zł, 2 zł, 5 zł i banknoty: 10 zł, 20 zł, 50 zł
- wskazuje produkty droższe/tańsze
- przelicza pieniądze, wie, co to jest reszta
- wykonuje obliczenia pieniężne
- odczytuje pełne godziny na zegarze
- wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu
- zapisuje i odczytuje liczby rzymskie od I do XII
- zna pojęcie roku, nazwy miesięcy i dni tygodnia we właściwej kolejności oraz rozumie pojęcie weekend
- odczytuje i zapisuje datę
- odczytuje wskazania termometru bez temperatur ujemnych
- szacuje, czy wystarczy pieniędzy na zakup określonego towaru
- szacuje, czy wystarczy czasu na wykonanie zadania
- szacuje liczbę i wielkość przedmiotów na podstawie ilustracji lub w realnych sytuacjach, posługuje się pojęciami: waży mniej/więcej
- samodzielnie waży różne przedmioty, buduje wagę
- używa określeń: kilogram, litr, pół litra
- dokonuje prostych obliczeń wagowych, zna różne rodzaje wag i odważniki
III. Edukacja społeczna
Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego
Uczeń/Uczennica:
- zna imiona i nazwiska kolegów i koleżanek z klasy
- uczestniczy w klasowych i szkolnych uroczystościach
- zna i respektuje normy obowiązujące w szkole
- określa relacje w rodzinie
- zna swoją narodowość, wie, że mieszka w Polsce
- opowiada o grupach, zespołach i organizacjach, do których należy
- wie, że dzieci mają swoje prawa
- wie, że uczeń ma swoje prawa i obowiązki
- rozumie, co to znaczy być dobrym kolegą/dobrą koleżanką i stara się nim/nią być
- używa zwrotów grzecznościowych
- przejawia zachowania tolerancyjne i szacunek dla odmienności
- ocenia postępowanie swoje i innych
- wie, jak należy się zachować w sytuacji zagrożenia ze strony innych ludzi
- potrafi przeprosić, poprosić, podziękować, wyrazić wdzięczność
- podaje imię, nazwisko i adres
- wie, kiedy podać swój adres, a kiedy nie należy podawać swojego adresu
- opowiada ciekawostki historyczne dotyczące miejsca zamieszkania
- rozumie pojęcia: umowa, porozumienie, tworzy zasady regulaminu klasowego i ich przestrzega
- uczestniczy w akcjach charytatywnych organizowanych na terenie szkoły
- zna tradycje świąteczne w swojej rodzinie: wymienia potrawy wigilijne, opisuje choinkę i pisankę wielkanocną
- rozpoznaje strój ludowy – góralski – oraz strój ludowy z własnego regionu
- współpracuje w parze
Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym
Uczeń/Uczennica:
- opowiada legendę o powstaniu państwa polskiego
- zna barwy narodowe
- zna jedną zwrotkę hymnu narodowego
- wie, kto nosi mundur
- wymienia polskie święta narodowe
- zachowuje odpowiednią postawę w czasie śpiewania hymnu
- wie, kogo można nazwać wielkim Polakiem, podaje informacje o wielkich postaciach z historii Polski
IV. Edukacja przyrodnicza
Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego
Uczeń/Uczennica:
- rozpoznaje rośliny doniczkowe, popularne warzywa i owoce
- rozpoznaje drzewa iglaste oraz drzewa liściaste w najbliższym otoczeniu
- zna budowę owocu
- zna zwierzęta hodowlane i domowe
- opisuje wybrane zwierzę
- wymienia zwiastuny wiosny
- opisuje cykl rozwojowy żaby
- zna przykłady domów poznanych zwierząt (dziupla, nora, kopczyk)
- rozumie znaczenie wody w środowisku
- wie, czego roślina potrzebuje do życia
- rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w Polsce, np. aloes, owoce egzotyczne
- nazywa wybrane dzikie koty zamieszkujące różne kontynenty
- przedstawia obowiązki opiekuna psa lub kota
- opowiada o życiu pszczół w ulu
- wykonuje proste obserwacje i doświadczenia oraz prowadzi hodowlę rośliny (np. rzeżuchy)
- wymienia kilka gatunków roślin i zwierząt chronionych w Polsce, np.: krokus, jeż, nietoperz, wydra, bocian czarny
- wymienia zagrożenia dla przyrody powodowane przez człowieka
- zna zasady odpowiedzialnego dokarmiania ptaków
- zna oznaczenia pojemników do segregowania śmieci
- rozpoznaje i nazywa piktogramy związane z ochroną przyrody
Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku
Uczeń/Uczennica:
- przedstawia charakterystykę zawodów znanych z miejsca zamieszkania oraz zawodów użyteczności publicznej: nauczyciel, żołnierz, policjant, strażak, lekarz, pielęgniarz, leśnik, bibliotekarz, meteorolog, dietetyk
- zna numery alarmowe
- wie, w jaki sposób wezwać pomoc
- zna zasady zachowania się w kontaktach z osobami obcymi
- zna podstawowe potrzeby człowieka: odżywianie się, odpoczynek, potrzeba bliskości i bezpieczeństwa
- wie, jak dbać o siebie, by być zdrowym
- nazywa części ciała i niektóre narządy człowieka
- wymienia wartości odżywcze podstawowych produktów żywnościowych
- wie, jakie produkty wpływają pozytywnie na sprawność umysłową i uczenie się
- dobiera ubrania stosownie do pogody
- prowadzi obrazkowy kalendarz pogody
- charakteryzuje pogodę typową dla pory roku
- odczytuje informacje z map pogody
- rozumie znaczenie świateł na sygnalizatorze świetlnym
- zna podstawowe znaki drogowe
- zna zasady przechodzenia przez jezdnię z sygnalizacją świetlną oraz bez sygnalizacji
- rozpoznaje piktogramy związane z bezpieczeństwem w szkole, zna drogę ewakuacyjną w szkole
- zna zasady korzystania z urządzeń elektrycznych
- wie, jak się zachować podczas burzy
- sprawdza informacje, zadając pytania osobom dorosłym
- zna zasady bezpiecznego korzystania z internetu
Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej
Uczeń/Uczennica:
- nazywa region, w którym znajduje się jeog/jej miejscowość
- nazywa status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto)
- określa podobieństwa i różnice między krajobrazami wiejskim a miejskim
- wskazuje na mapie stolicę i najważniejsze miasta w Polsce, Wisłę i Morze Bałtyckie
- wymienia obecną i dawne stolice Polski
- wymienia kilka zabytków Warszawy
- przedstawia charakterystyczne dla Polski dyscypliny sportowe, rozpoznaje sylwetki znanych polskich sportowców i wie, z jakimi dyscyplinami są związani
- określa, z którego kierunku wieje wiatr (np. obserwując działanie wiatromierza)
- rozpoznaje charakterystyczne rodzaje opadów
- rozumie następstwa ruchu obrotowego Ziemi wokół własnej osi: pory dnia oraz następstwa ruchu obiegowego Ziemi wokół Słońca: pory roku
- przedstawia położenie Ziemi w Układzie Słonecznym
- wymienia wybrane planety Układu Słonecznego
V. Edukacja plastyczna
Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji i doświadczeń
Uczeń/Uczennica:
- nazywa barwy podstawowe, określa jasność barw (jasne i ciemne), wie, co to są barwy pochodne
Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej
Uczeń/Uczennica:
- wykorzystując wybrane techniki, tworzy prace plastyczne według instrukcji
- wykonuje ilustracje inspirowane tekstem literackim, muzyką, sztuką teatralną, filmem
- wykonuje proste przedmioty użyteczne, rekwizyty (np. pacynki, kartki okolicznościowe, upominki)
- wykorzystuje narzędzia informatyczne (edytory grafiki) do tworzenia prostych obrazów na dany temat
Osiągnięcia w zakresie recepcji sztuk plastycznych
Uczeń/Uczennica:
- rozpoznaje i nazywa wybrane sztuki plastyczne (malarstwo, rzeźba, architektura)
- rozpoznaje i nazywa podstawowe rodzaje dzieł malarskich i graficznych (pejzaż, portret)
- wyjaśnia pojęcia: oryginał obrazu, kopia obrazu
- Edukacja techniczna Osiągnięcia w zakresie organizacji pracy Uczeń/Uczennica:
- utrzymuje porządek w miejscu pracy, sprząta po sobie
- rozsądnie używa materiałów potrzebnych do wykonania pracy (wykorzystuje materiał do końca, używa materiałów przeznaczonych do recyklingu)
- w bezpieczny sposób posługuje się narzędziami, np. nożyczkami, zszywaczem
Osiągnięcia w zakresie znajomości informacji technicznej, materiałów i technologii wytwarzania
Uczeń/Uczennica:
- wykonuje przedmioty użytkowe, w tym dekoracyjne (np. dekoracje świąteczne, prezenty)
- łączy elementy pracy, używając kleju, taśmy klejącej, spinaczy, tasiemki lub sznurka
- stosuje ozdobne wiązanie tasiemką (np. pakując prezent lub wykonując książeczkę)
- składa i nacina papier; korzysta z szablonów
- wykorzystuje technikę origami – składa proste modele zgodnie z instrukcją i pokazem
- wykonuje proste formy przestrzenne
Osiągnięcia w zakresie stosowania narzędzi i obsługi urządzeń technicznych
Uczeń/Uczennica:
- zna ogólne zasady działania urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym (pralki, kuchenki, odkurzacza, zegara )
- Edukacja muzyczna Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki Uczeń/Uczennica:
- słucha z uwagą dźwięków z bliskiego otoczenia i je identyfikuje
- reaguje na sygnały muzyczne w zabawie
- rozróżnia dźwięki wysokie i niskie, dłuższe i krótsze, ciche i głośne
- rozróżnia głosy ludzkie: wysoki żeński (sopran), niski męski (bas)
- odróżnia muzykę wolną od szybkiej, zauważa puls rytmiczny, określa nastrój utworu
- aktywnie słucha wybranych utworów muzyki klasycznej, muzyki ludowej
Osiągnięcia w zakresie ekspresji muzycznej
Uczeń/Uczennica:
- naśladuje głosy zwierząt, śpiewa zestawy głosek, sylaby
- śpiewa melodie, wykorzystując sylaby solmizacyjne: do, re, mi, sol, la
- wykonuje tematy rytmiczne, wykorzystując sylaby: ta (ćwierćnuta), ti (ósemka), ta-a (półnuta), sza (pauza ćwierćnutowa)
- w różnych okolicznościach nuci poznane proste melodie, wyliczanki, piosenki
- śpiewa ze słuchu wybrane piosenki, kolędy i pastorałki, hymn szkoły
Improwizacja ruchowa, rytmika i taniec
Uczeń/Uczennica:
- porusza się i tańczy w zabawach muzyczno-ruchowych
- tworzy swobodne improwizacje ruchowe do utworów muzycznych, wyliczanek, rymowanek
Gra na instrumentach muzycznych
Uczeń/Uczennica:
- gra na instrumentach perkusyjnych (bębenek, tamburyn, trójkąt, marakasy, blok akustyczny, klawesy, dzwoneczki) proste schematy rytmiczne
- akompaniuje do wybranych fragmentów utworów muzycznych, wykorzystując instrumenty perkusyjne lub efekty akustyczne
- gra proste schematy melodyczne na instrumencie melodycznym
Osiągnięcia w zakresie znajomości form zapisu dźwięku
Uczeń/Uczennica:
- dekoduje i koduje prosty zapis dźwięków za pomocą obrazków, piktogramów, nut
- posługuje się literowymi nazwami dźwięków w gamie C-dur (c1, d1, e1, g1, a1)
- zna i posługuje się pojęciami oraz znakami związanymi z notacją muzyczną
- rozróżnia wybrane formy zapisu dźwięków
IX. Wychowanie fizyczne
Osiągnięcia w zakresie utrzymania higieny osobistej i zdrowia
Uczeń/Uczennica:
- utrzymuje w czystości ręce i całe ciało, przebiera się przed zajęciami ruchowymi i po ich zakończeniu; wykonuje te czynności samodzielnie i w stosownym momencie
- dostosowuje strój do rodzaju pogody i pory roku w trakcie zajęć ruchowych odpowiednio na świeżym powietrzu i w pomieszczeniu
- wyjaśnia znaczenie ruchu dla utrzymania zdrowia
- ma świadomość znaczenia systematyczności i wytrwałości w wykonywaniu ćwiczeń
- uznaje, że każdy człowiek ma inne możliwości w zakresie sprawności fizycznej, akceptuje sytuację dzieci, które z uwagi na chorobę nie mogą być sprawne w każdej formie ruchu
Osiągnięcia w zakresie sprawności motorycznych
Uczeń/Uczennica:
- przyjmuje podstawowe pozycje do ćwiczeń (postawa zasadnicza, rozkrok, wykrok, zakrok, stanie jednonóż, klęk podparty, przysiad podparty, podpór przodem, podpór tyłem, siad klęczny, skrzyżny, skulony, prosty)
- pokonuje w biegu przeszkody naturalne i sztuczne
- biega z wysokim unoszeniem kolan, biega w połączeniu ze skokiem, przenoszeniem przyborów, np. piłki, pałeczki, z rzutem do celu ruchomego i nieruchomego, biega w różnym tempie, realizuje marszobieg
- skacze jednonóż i obunóż
- skacze w dal
- skacze przez skakankę
- rzuca i podaje piłkę jednorącz, stojąc w miejscu i będąc w ruchu
- wykonuje rzuty oburącz: do przodu, znad głowy, piłką małą i dużą
- rzuca małymi przyborami na odległość i do celu
- wykonuje skłony, skrętoskłony
- wykonuje przetoczenie, czołganie
- wykonuje podciąganie
- wykonuje czworakowanie ze zmianą kierunku i tempa ruchu
- wspina się
- wykonuje mocowanie w pozycjach niskich i wysokich
- wykonuje przewrót w przód z przysiadu podpartego
- wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru i z przyborem, np. na ławeczce gimnastycznej
Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno-sportowych
Uczeń/Uczennica:
- uczestniczy w zabawach i grach zespołowych, z wykorzystaniem różnych rodzajów piłek