PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BAŁDRZYCHOWIE
Celem wychowania jest prowadzenie do pełnego rozwoju osobistego , do bycia człowiekiem uczciwym , umiejącym żyć z innymi i dla innych.
Chcemy:
Wykształcić dobrego i mądrego człowieka
otwartego na świat i ludzi.
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BAŁDRZYCHOWIE
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2020r. poz. 1327 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1082).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
- 26, 84 ust. 2 pkt; ust. 3 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U z 11 stycznia 2017 r. poz.59,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły i stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020r. poz. 1449).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
- „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny stacjonarny” – zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć
edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo
profilaktycznego.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności,
zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe
i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
- Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji
formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
- Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
- WSTĘP:
Wychowanie dzieci i młodzieży to bardzo trudne i odpowiedzialne zadanie. Nikt nie potrafi podać gotowej recepty, jak wychować młodego człowieka, by stał się mądrym, obywatelem swojego kraju. W procesie wychowania najważniejsi są rodzice. To od nich zależy, jakie wartości chcą pielęgnować w swoim dziecku, jakie ukształtować postawy, by móc wychować dobrego człowieka. Ważne jest to, by jemu było dobrze w środowisku, w którym będzie żył, ale także by innym było dobrze z nim.
Dziecko trafia do szkoły i tutaj bardzo ważne jest wychowanie, za które odpowiadają nauczyciele. W myśl zapisów podstawy programowej:
„Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:
- szkolny zestaw programów nauczania;
- program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.”
Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem każdego nauczyciela, pedagoga, psychologa, ale także rodziców, których rola jest niezwykle istotna w procesie tworzenia programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
Wychowanie w myśl W. Okonia (Słownik Pedagogiczny, Warszawa, 2001 r., wyd. Akademickie Żak, s. 445) to: „świadomie organizowana działalność społeczna, oparta na stosunku wychowawczym między wychowankiem, a wychowawcą, której celem jest wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka”.
Profilaktyka ma na celu promocję zdrowego stylu życia, opóźnienie wieku inicjacji, a przez to zapobieganie lub zmniejszenie zasięgu zachowań ryzykownych. Według M. Bańko (Słownik Języka Polskiego) „Słowo profilaktyka łączy się z nazwami chorób i innych niepożądanych zjawisk, którym działania profilaktyczne mają zapobiegać, np. profilaktyka depresji, profilaktyka przestępczości”. Profilaktyka jest zatem procesem wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami, zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi, jednocześnie działania profilaktyczne mają ograniczać i likwidować czynniki zaburzające ten rozwój.
Zarówno profilaktyka jak i wychowanie stanowią nieodłączną, integralną całość, dzięki którym kształtuje się osobowość młodego człowieka.
Program wychowawczo-profilaktyczny został dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów, poprzedzony diagnozą tych potrzeb. Ważne są również treści, które wynikają z potrzeb lokalnego środowiska. Najważniejszą kwestią jest poczucie bezpieczeństwa, stworzenie klimatu, który będzie sprzyjał nauce i pracy. Istotą programu jest dążenie do ukształtowania postaw uczniów, które cechuje: kultura osobista, odpowiedzialność, kreatywność, empatia, koleżeństwo, szacunek do drugiego człowieka, komunikatywność.
Program obejmuje treści i działania zarówno o charakterze wychowawczym jak i profilaktycznym, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny – zgodnie z przepisami – opracowano na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym. Uwzględniono przy tym: wyniki ewaluacji (np. wewnętrznej, zewnętrznej); wyniki nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora; ewaluację wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2020/2021; wnioski i analizy (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.); ankiety przeprowadzane wśród uczniów i rodzicówm metoda zdań niedokończonych i inne dokumenty i spostrzeżenia ważne dla szkoły.
- ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE, CELE GŁÓWNE PROGRAMU
- Opracowując program wychowawczo-profilaktyczny uwzględniono:
- Aktualne przepisy prawa oświatowego;
- Diagnozę potrzeb w zakresie niwelowania problemów wychowawczych przeprowadzoną wśród uczniów, rodziców, nauczycieli;
- Analizę środowiska lokalnego, jego potrzeb i sytuacji;
- Badania w zakresie zagrożeń uzależnieniami w szkole i środowisku lokalnym;
- Dotychczasowe doświadczenia szkoły w zakresie działań wychowawczo-profilaktycznych.
- CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO:
- Współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta
- Współpraca z rodzicami w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych.
- Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców , a także nauczycieli i rodziców
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, regionalnej, lokalnej i szkolnej;
- Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, komunikowania się z innymi osobami, w tym w rówieśnikami i osobami dorosłymi;
- Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, respektowania przyjętych zasad i norm społecznych;
- Poznawanie zagrożeń współczesnego świata oraz sposobów reagowania na te zagrożenia;
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozbudzanie potrzeby poszukiwania wiedzy z różnych źródeł;
- Przygotowanie do odbioru dóbr kultury;
- Kształtowanie nawyków zdrowotnych i higienicznych, rozwijanie umiejętności dokonywania wyborów zachowania chroniącego zdrowia swoje i innych, dbałość oprawidłowe odżywianie, motywowanie do prowadzenia zdrowego trybu życia, podejmowanie zachowań zdrowotnych w tym w zakresie przeciwdziałaniu rozszerzaniu się epidemii COVID 19
- Unikanie sytuacji zagrażających ludzkiemu zdrowiu i życiu, profilaktyka zachowań ryzykownych i profilaktyka uzależnień;
- Wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji;
- Dbałość o rozwój fizyczny, promowanie sprawności fizycznej, turystyki, krajoznawstwa, uprawiania różnych dyscyplin sportu.
- Kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym
- Wykształcenie u uczniów , nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości , np. umiejętności zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia się kondycji psychicznej człowieka
- MISJA I WIZJA SZKOŁY
- WIZJA SZKOŁY
Nasza szkoła jest szkołą nowoczesną ,życzliwą i przyjazną uczniowi. Cechują ją otwartość na problemy uczniów i nowoczesność. Istotna jest współpraca z rodzicami i zaangażowanie ich w życie szkoły. Dbamy o bezpieczeństwo i stwarzamy optymalne warunki dla rozwoju naszych uczniów. Kształtujemy postawy uczniów oparte na szacunku dla drugiego człowieka. Rozwijamy i utrwalamy wiedzę o dziedzictwie kulturowym naszej małej ojczyzny, naszego kraju i Europy. Dbamy, by nasi uczniowie byli otwarci na współczesne zdobycze cywilizacyjne, jednocześnie znając ich zagrożenia. Nasi uczniowie będą świadomi nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym , świadomi własnego pochodzenia.
- MISJA SZKOŁY
Oferujemy naszym uczniom dobre warunki lokalowe i wyposażenie, które pozwolą na wszechstronny rozwój. Wzbogacamy i modyfikujemy, według potrzeb uczniów, ofertę szkoły: koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne, opiekę psychologiczno-pedagogiczną. Nauczyciele dokładają wszelkich starań, by nasi uczniowie kształtowali postawy zarówno moralne jak i obywatelskie. Kształcimy i wychowujemy uczniów odpowiedzialnych za siebie i innych członków społeczności szkolnej. Wykorzystujemy najnowsze techniki informacyjne , stosujemy nowoczesne metody nauczania i wychowania , aby uczeń mógł rozwijać swoje zainteresowania , umiejętności , zdolności i pasje . Szczególnie dbamy o rozwój fizyczny , psychiczny i duchowy , aby w przyszłości prowadzili zdrowy styl życia. Pragniemy wyposażyć ich w taką wiedzę , umiejętności i kompetencje aby w przyszłości stali się świadomymi , kreatywnymi wrażliwymi członkami społeczności , w której funkcjonują Stwarzamy warunki do twórczej i aktywnej działalności uczniowskiej, zachęcamy i motywujemy naszych podopiecznych do osiągania sukcesów. Rozbudzamy szacunek do nauki i poszukiwania wiedzy z różnych źródeł. Szkoła zachęca do działań nieszablonowych, zespołowych i twórczych. Dbamy o jak najlepszą atmosferę w pracy i nauce. Przygotowujemy uczniów do radzenia sobie w życiu, poprzez pokonywanie trudności i rozwiązywanie problemów. Uczymy tolerancji, poczucia sprawiedliwości, uczciwości i szacunku dla ludzi. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców. Wysoki priorytet ma także profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów w trakcie i po wygaśnięciu epidemii COVID-19. Misją szkoły jest „osiągnięcie zaburzonej równowagi między prze-wartościowanym nauczaniem a niedowartościowanym wychowaniem uzupełnianym o profilaktykę” (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego.”).
- SYLWETKA ABSOWENTA
- Uczeń naszej szkoły zna, wie, umie, potrafi, jest :
- Wie, że zdobywanie wiedzy i umiejętności jest kluczem do własnego sukcesu;
- Zna własne wartości i kieruje się nimi w dokonywaniu wyborów;
- Szanuje siebie
- Zna swoje prawa i obowiązki ;
- Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy w otaczającym świecie;
- Umie porozumiewać się w języku obcym w codziennych sytuacjach i rozumie potrzebę doskonalenia kompetencji językowych;
- Poszukuje wiedzę w różnych źródłach informacji i kultury;
- Ma poczucie własnej wartości, jest asertywny;
- Posługuje się na poziomie podstawowym i rozszerzonym technologią informacyjną;
- Jest przygotowany do kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej;
- Dba o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i innych;
- Utożsamia się ze swoją małą i dużą ojczyzną;
- Jest przygotowany do odbioru różnych dóbr kultury;
- Ma poczucie tożsamości narodowej i europejskiej;
- Jest otwarty, dociekliwy, dąży z uporem do celu;
- Okazuje szacunek i życzliwość wszystkim ludziom;
- Potrafi współpracować w grupie;
- Rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego;
- Kieruje się w życiu uczciwością, sumiennością i tolerancją, jest empatyczny.
- ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH UCZESTNIKÓW PROGRAMU
- Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za prawidłowy rozwój naszych wychowanków. Prawidłowo przebiegający proces wychowawczy wymaga zaangażowania uczniów, nauczycieli, pedagogów, wychowawców i rodziców. Poniżej proponowane zadania dla poszczególnych uczestników programu:
- Uczniowie:
- przestrzegają statutowych praw i obowiązków ucznia;
- angażują się w życie szkoły;
- przestrzegają zasad współżycia społecznego i szkolnego;
- przestrzegają szkolnych procedur i regulaminów;
- akceptują innych uczniów, szanują ich prawa, stają w obronie słabszych
i pokrzywdzonych; - wyrażają opinie na temat kar i nagród przyznawanych uczniom;
- uczą się samodzielności i odpowiadania za własne decyzje i zachowania;
- prowadzą zdrowy tryb życia, dbają o własne i innych zdrowie i życie;
- uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych (Statut Szkoły, Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny);
- szanują narodowe i regionalne tradycje oraz obyczaje.
- Nauczyciele:
- realizują założenia programu wychowawczo-profilaktycznego;
- współtworzą atmosferę życzliwości, zrozumienia, szacunku dla innych;
- stanowią autorytet moralny oraz autorytet kompetencji, merytorycznego przygotowania do wykonywania swojej pracy pedagogicznej;
- oddziałują wychowawczo na uczniów, niezależnie od wykonywanej pracy dydaktycznej;
- odpowiadają za bezpieczeństwo, zdrowie i życie uczniów podczas ich pobytu
w szkole oraz podczas wyjazdów i wycieczek szkolnych; - udzielają pomocy, wskazówek, porad w sytuacji niepowodzeń szkolnych;
- starają się wzbudzać zaufanie, interesować się problemami młodzieży;
- zauważają zainteresowania, pasje i talenty uczniowskie, wspierają rozwój uczniów;
- inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, kreatywności, aktywności
i samodzielności; - wspólnie z pedagogiem i psychologiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
- wychowują dzieci i młodzież w poczuciu przynależności regionalnej i narodowej;
- reagują na wszelkie przejawy dyskryminacji, przemocy, nietolerancji i innych zachowań ryzykownych;
- dbają o rozwój kulturalny młodych ludzi, zachęcają do czytelnictwa.
- Rodzice:
- wychowują swoje dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami i wartościami;
- znają i akceptują program wychowawczo-profilaktyczny;
- wspierają nauczycieli w realizacji zamierzeń programu wychowawczo-profilaktycznego;
- wspierają swoje dzieci w rozwijaniu talentów i zainteresowań;
- dbają o aktywne formy wypoczynku dla swoich dzieci;
- dbają o prawidłowe, zdrowe odżywianie dzieci, promują zdrowy tryb życia;
- aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
- wspierają nauczycieli, pedagoga, psychologa w realizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla swoich dzieci.
- Wychowawcy:
- wspierają rodziców w procesie wychowania;
- dbają o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży;
- wspierają samodzielność uczniów;
- opracowują i realizują program wychowawczo-profilaktyczny;
- wnioskują o objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- podejmują działania w przypadkach stosowanej przemocy wobec dzieci
i młodzieży; - współpracują z pedagogiem, psychologiem, sądem rodzinnym, policją, kuratorami;
- koordynują działania wychowawcze i profilaktyczne w klasie;
- informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- współpracują z rodzicami uczniów we wszystkich sprawach wychowawczych
i profilaktycznych.
- PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
W wyniku realizacji powyższego programu uczniowie naszej szkoły będą mieli możliwość refleksji nad swoim dotychczasowym życiem i postawami wobec otaczającego ich świata. Zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności, które pomogą im uporządkować własny świat wartości i przygotować się do pełnienia różnych ról społecznych w dorosłym życiu.
Rozwiną i udoskonalą swój system wartości, nauczą się właściwych postaw, zachowań, które pozwolą prawidłowo funkcjonować w środowisku rówieśników i dorosłych.
Rodzice uczniów bardziej zaangażują się w proces wychowania i działania profilaktyczne, dotyczące własnych dzieci oraz uświadomią sobie fakt, że sposób w jaki ich pociechy będą funkcjonowały w społeczeństwie w przyszłości, zależy przede wszystkim od ich postaw i sposobu przekazywania wzorców osobowych i wartości.
Nauczyciele podwyższą swoje kompetencje w dziedzinie wychowania oraz profilaktyki.
- EWALUACJA PROGRAMU
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny będzie ewaluowany raz w roku szkolnym.
Sposobami ewaluacji będą:
- bezpośrednie rozmowy z uczniami i rodzicami,
- analiza dokumentacji,
- ankieta,
- obserwacja,
- spotkania szkolnego zespołu wychowawczego – wymiana uwag, spostrzeżeń oraz własnych doświadczeń w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych,.
- POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły. Dyrektor szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie Może być modyfikowany w trakcie realizacji. Podlega monitorowaniu i ewaluacji. Każdego roku zespół ds. programu opracuje raport z realizacji programu w danym roku szkolnym. Raport zostanie przedstawiony na zebraniu rady pedagogicznej analitycznej na koniec roku szkolnego.
- TREŚCI I ZADANIA PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Lp. | Zadania szkoły | Cele | Formy i sposoby realizacji zadań | Termin realizacji/ kto? |
1 | Zapoznanie uczniów każdej klasy ze Statutem Szkoły, Programem wychowawczo-profilaktycznym, Koncepcją Pracy Szkoły i regulaminami | Ustalenie zasad współżycia w grupie, ustalenie i przestrzeganie powszechnie stosowanych norm społecznych.
Opracowanie regulaminów szkolnych. Zapoznanie uczniów z procedurami w określonych sytuacjach / zagrożeń , kryzysowych / Określenie systemu kar i nagród stosowanego w szkole
|
– przedstawienie dokumentów szkoły podczas lekcji wychowawczych
– omówienie zasad współżycia społecznego podczas spotkań klasowych – wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna samorządu. Szkolna debata nt. prawa i wolności w szkole |
Wrzesień/ nauczyciele wychowawcy |
2. | Przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym | Rozwijanie samorządności uczniów.
Uczenie zasad demokracji. Wzmacnianie samorządności poprzez podejmowanie własnych inicjatyw Włączanie uczniów w procesy aktualizowania prawa wewnątrzszkolnego
|
udział w pracach Samorządu Szkolnego i klasowego
– udział uczniów w procesie planowania pracy klasy, szkoły – reprezentowanie szkoły w czasie uroczystości lokalnych – spotkanie z seniorami z okazji Dnia Babci i Dziadka, Święta Patrona – zapraszanie do szkoły i spotkania z osobami niepełnosprawnymi – zapraszanie do szkoły osób znanych , lubianych |
Wrzesień, według kalendarza imprez i uroczystości/ wychowawcy, opiekun SU, Samorząd Uczniowski |
3. | Działania Wolontariatu, akcje charytatywne | Rozwijanie empatii, zrozumienia, potrzeby pomagania innym.
Zachęcanie uczniów do uczestnictwa w wolontariacie Tworzenie prospołecznej grupy wolontariatu Popularyzacja działań wolontariatu Wymaganie odpowiedzialności i udzielanie sobie wzajemnej pomocy Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej. |
– organizowania pracy Rady Wolontariatu, nawiązywanie współpracy ze Stowarzyszeniami, Fundacjami i organizacjami działającym na rzecz pomocy innym
– Uczestnictwo w akcjach charytatywnych – ukazywanie konkretnych działań , stowarzyszeń , osób |
Cały rok/ Rada Wolontariatu, Samorząd Uczniowski, wychowawcy |
4. | Rozwijanie i kształtowanie tolerancji wobec inności | Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób niepełnosprawnych, starszych i odmiennych kulturowo.
Zapoznanie uczniów z prawami dziecka i człowieka Budowanie więzi miedzy uczniami poprzez wartości : przyjaźń , wzajemna pomoc |
– organizowanie spotkań z osobami niepełnosprawnymi
– organizowanie uroczystości i imprez promujących tolerancję wobec inności – lekcje z wychowawcą / analiza dokumentów Deklaracja Praw człowieka , Konstytucja o Prawach Dziecka – Organizacja uroczystości Dzień Dziecka , Dzień Praw Człowieka , Dzień Tolerancji i Życzliwości , dzień Pozdrowień |
Październik – czerwiec / wychowawcy, dyrekcja |
5. | Dążenie do osiągnięcia jak najwyższego poziomu kultury osobistej
|
Budowanie systemu wartości, opartego na rozpoznawaniu dobra i zła, wdrażanie do rozmawiania, sztuki kompromisu.
Zdecydowany brak akceptacji dla przemocy Wdrażanie do bycia punktualnym odpowiedzialnym , obowiązkowym Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych Posługiwanie się na co dzień „magicznymi” słowami : proszę , dziękuje przepraszam Kształtowanie postaw poszanowania norm, wartości i autorytetów Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro Wspieranie poczucia wartości dziecka |
– prowadzenie lekcji wychowawczych prezentujących autorytety moralne, prezentacja wartościowych filmów
– organizowanie konkursów promujących właściwe zachowania np. Konkurs na Damę i Dżentelmena, organizacja Dni Kulturalnych itp. – zapoznanie uczniów z ABC dobrego wychowania – omawianie zasad dobrego wychowania / wyjazd do teatru , kina , podczas uroczystości szkolnych – wskazywanie właściwych postaw, norm i wartości – prezentacja autorytetów
|
Cały rok/ nauczyciele, psycholog, pedagog, wychowawcy |
6. | Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej
|
Okazywanie szacunku drugiemu człowiekowi
Grupy społeczne
|
– poznawanie historii swoich rodzin , drzewo genalogiczne
– poznawanie innych kultur , religii – wskazywanie przykładów i wzorców w kreacjach bohaterów literackich , filmowych , teatralnych w życiu uczniów W mojej klasie uczę się wzajemnej akceptacji.
|
Cały rok/ wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
7. | Przygotowanie do życia w rodzinie | Rola rodziny w życiu człowieka , potrzeby dzieci i ich zaspakajanie
Rodzina tradycyjna, rodzina współczesna Kultywowanie szacunku do osób starszych , chorych Podtrzymywanie więzi rodzinnych Akceptacja i szacunek dla ciała – różnice i podobieństwa miedzy chłopcami i dziewczynkami
|
– zajęcia z wychowawcą
– spotkania z pielęgniarką , lekarzem – udział w programach , projektach W mojej rodzinie uczę się miłości. Jak przyjemnie spędzić czas z rodziną? Dom jako bezpieczna przystań wspierająca rozwój dziecka
|
Cały rok
Wychowawcy , nauczyciele |
8. | Rozwój poszanowanie patriotyzmu i dziedzictwa narodowego, kształtowanie świadomości narodowej.
Wykazywanie autorytetów i wzorców moralnych. |
Rozwijanie uczuć patriotycznych i przynależności do kraju i „małej ojczyzny”.
Promowanie symboli narodowych , ich historii . Okazywanie szacunku . Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych Lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu Poznawanie historii swojego miasta i kraju ba tle Europy i świata w różnych formach, podczas wycieczek edukacyjnych, projektów i konkursów Kultywowanie symboli narodowych i świąt państwowych Poznawanie polskiej kultury w tym osiągnięć duchowych i materialnych |
-spotkanie z weteranami II wojny światowej
-uaktualnianie wydarzeń na tablicach informacyjnych doskonalenie znajomości hymnu państwowego – uczestnictwo w uroczystościach patriotycznych, dbałość o właściwe zachowanie – dbanie o odpowiedni strój w czasie świąt szkolnych, akademii – prowadzenie strony internetowej szkoły – opieka nad miejscami pamięci narodowej, pamięć o poległych w czasie II wojny światowej – prowadzenie kroniki szkolnej , gazetki szkolnej – wycieczki edukacyjne / poznawanie miejsc związanych z historią, kultura i osiągnięciami / |
Nauczyciele o odpowiedzialni za poszczególne działania
Zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie |
9. | Integracja i współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym | Budowanie wspólnoty środowiskowej szkoła – rodzice – organizacje działające w środowisku lokalnym
|
– współpraca z instytucjami kultury , samorządowymi
Udział w akcjach uroczystościach organizowanych przez władze lokalne – współpraca z organizacjami działającymi w środowisku lokalnym – wycieczki ,rajdy piesze , rowerowe – spotkania z ciekawymi ludźmi , ważnymi dla regionu |
Cały rok
Wychowawcy nauczyciele |
10. | Uczeń i świat | Poznanie zwyczajów i tradycji innych krajów , narodów
Nauka języków obcych Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, kształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii |
– udział w akcjach , projektach międzynarodowych
– organizowanie wycieczek zagranicznych – udział w konkursach literatury europejskiej – udział w akcjach charytatywnych / UNICEF , Polska Akcja Humanitarna , CARITAS / lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, wycieczki. Prezentowanie postaw tolerancji wobec osób innych religii i kultur. Kształcenie możliwości porozumiewania się w językach obcych
|
Cały rok
Wychowawcy Nauczyciele języków obcych Nauczyciel
|
11. | Internet, | • dostarczenie uczniom wiedzy dotyczącej zarówno korzyści, jak i zagrożeń płynących
z użytkowania komputera i Internetu oraz innych urządzeń komunikacyjnych; nabywanie przez uczniów umiejętności dostrzegania granic tych korzyści i poznawanie niebezpieczeństw, które niesie Sieć; • przybliżenie uczniom podstawowych zasad bezpiecznego korzystania z Internetu i uświadomienie bezwzględnej konieczności dostosowywania się do tych zasad; • podnoszenie świadomości uczniów, dotyczącej ograniczeń prawnych wynikających z korzystania z komputera i Internetu oraz ich osobistej odpowiedzialności za podejmowane działania (odpowiedzialność sprawcy, ofiary i świadka); • przybliżenie uczniom problemu przemocy rówieśniczej w Sieci i specyfiki tego zjawiska jaką jest przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych; • zapoznanie uczniów ze sposobami radzenia sobie z cyberprzemocą (wskazywanie miejsc, gdzie można uzyskać pomoc); • podnoszenie poziomu świadomości uczniów w zakresie zagadnień związanych z prawem autorskim i prawami pokrewnymi, w tym dotyczących korzystania z programów komputerowych; • zapoznanie z etykietą – Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie; |
• realizacja zajęć dotyczących problematyki bezpiecznego korzystania z sieci w ramach godzin wychowawczych, lekcji informatyki;
• udział młodzieży w zajęciach na temat cyberprzemocy; • realizacja programu edukacyjnego „W sieci” – poświęconego bezpieczeństwu młodych użytkowników Internetu; • Dzień Bezpiecznego Internetu – kampania informacyjna dla uczniów i ich rodziców oraz nauczycieli; opracowanie folderu informacyjnego; • gromadzenie i udostępnianie materiałów informacyjnych i edukacyjnych; • opracowanie zasad korzystania z Internetu, z uwzględnieniem treści bezpieczeństwa, umieszczenie zasad w widocznym miejscu oraz przypominanie uczniom ich stosowania; • zajęcia z tablicą interaktywną, monitorem interaktywnym z wykorzystaniem Internetu; • opracowywanie, gromadzenie i udostępnianie scenariuszy zajęć
|
Cały rok
Wychowawcy Nauczyciele |
12. | Wspólne działania szkoły i rodziców w zakresie realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego | Precyzowanie wymagań stawianych uczniom, dotyczących pożądanych przez Szkołę zachowań, które zapewnią utrzymanie ładu społecznego i bezpieczeństwa uczniów.
Uwzględnienie na zebraniach z rodzicami tematów z zakresu wychowania, adekwatnych do problemów klasowych. Zorganizowanie w szkole akcji informacyjnej o szczepieniach Przedstawienie rodzicom podstawowe dokumenty szkolne Ustalenie zasad współpracy i kontaktów rodzic – nauczyciel Zapoznanie rodziców z zakresem udzielanej pomocy przez specjalistów szkoły , poradni psychologiczno-pedagogicznej Zachęcanie rodziców do uczestnictwa w wyjazdach szkolnych i ich organizacji – Angażowanie rodziców do wspólnego rozwiazywania problemów Wspomaganie wychowanków w rozwoju fizycznym , psychicznym , społecznym , duchowym Wykrywanie zagrożeń dla tychże obszarów
|
– działania nauczycieli, dyrekcji i pracowników szkoły mające na celu bezpieczeństwo uczniów: dyżury nauczycieli, opracowywanie procedur i reagowania w sytuacjach zagrażających życiu i bezpieczeństwu uczniów.- angażowanie rodziców do uczestnictwa i współorganizowania uroczystości i wyjazdów klasowych, szkolnych. – udział rodziców w ewaluacji działań szkoły odnośnie: * skuteczności realizowanych zadań edukacyjnych i wychowawczych * wewnątrzszkolnego systemu oceniania * zaangażowanie rodziców do pracy przy realizacji zamierzeń wychowawczych – udział rodziców w tworzeniu Programu Wychowawczo-Profilaktycznego – udział w uroczystościach i imprezach szkolnych, klasowych – współpraca z rodzicami w planowaniu działań wychowawczych oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dziecka – przekazanie rodzicom informacji na temat praw i obowiązków ucznia – przekazywanie rodzicom informacji na temat metod oddziaływań wychowawczych – uświadomienie szkodliwości nadopiekuńczej postawy, liberalnego wychowania itp. – uczestnictwo rodziców w lekcjach otwartych, warsztatach artystycznych – nagradzanie rodziców wyróżnieniami i dyplomami za pracę na rzecz szkoły – organizowanie zajęć z wychowawcą oraz ze specjalistami / pedagog , psycholog / – organizacja imprez służących integracji środowiska / święto szkoły , wigilia , biwaki , pikniki , festyny , dyskoteki. – monitoring wizyjny |
Cały rok/ wychowawcy, rodzice, dyrekcja, pedagog, psycholog
|
13. | Udział uczniów w konkursach, zawodach sportowych i innych formach prezentacji własnych umiejętności, wiedzy
Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów |
Promowanie zainteresowań i pasji uczniowskich.
Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach Stwarzanie okazji do przeżywania sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć Rozwijanie zainteresowań, pasji i uzdolnień uczniów oraz przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym /motywowanie do nauki/ w ramach zajęć pozalekcyjnych
|
– organizowanie konkursów szkolnych i międzyszkolnych, organizowanie zawodów sportowych, prezentacja projektów edukacyjnych na forum szkoły, organizowanie wystaw prac uczniowskich
– zajęcia pozalekcyjne – dodatkowe karty pracy , zadania do realizacji – zajęcia wyrównawcze – rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez organizację turniejów matematycznych, gier i zabaw, matematyka na wesoło, za pan brat z matematyką – udział w konkursach, zawodach sportowych – zajęcia dodatkowe, pozalekcyjne według zapotrzebowania uczniów |
Cały rok/ nauczyciele |
14. | Rozwijanie i kształtowanie edukacji ekologicznej | Przybliżenie uczniom problematyki konieczności ochrony środowiska naturalnego.
Ukazanie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego. Uwrażliwienie na związek degradacji środowiska ze zdrowiem człowieka. Wskazanie na sposoby dbania o przyrodę ożywioną i nieożywioną. Zmiany klimatu, zagrożenia dla Planety Biała i Zielona energia Ogrody deszczowe , małą retencja
|
– udział w akcjach np.: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, zbiórka surowców wtórnych, segregacja odpadów, udział uczniów w konkursach ekologicznych
– praca koła ekologicznego – organizowanie zajęć w terenie. Realizacja ścieżki ekologicznej – pogadanki tematyczne – organizacja konkursów wiedzy ekologicznej – organizacja wycieczek krajoznawczych – dbałość o tereny zielone w najbliższej okolicy – ekspozycja gazetek , plakatów o tematyce ekologicznej – omawianie zagadnień segregacji odpadów – współpraca z organizacjami ekologicznymi -dbałość o tereny zielone w najbliższej okolicy -ekspozycja gazetek, plakatów o tematyce ekologicznej – omawianie zagadnień segregacji odpadów -współpraca z organizacjami ekologicznymi – udział w projektach, akcjach i wyzwaniach – energia ze źródeł odnawialnych – zasady ochrony i retencji wody
|
Październik, kwiecień/ nauczyciel przyrody, biologii, wychowawcy |
15. | Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów. | Rozwijanie potrzeby czytania, kształtowanie umiejętności wyboru ciekawych książek i publikacji. | – konkursy pięknego czytania w kl.1-3 i 4-8
– prezentowanie najciekawszych pozycji czytelniczych dla dzieci i młodzieży – spotkania z autorami książek dla dzieci i młodzieży -wzbogacanie księgozbioru , wskazywanie uczniom ciekawych książek – promowanie czasopism dla dzieci – lekcje biblioteczne , wycieczki do bibliotek – udział w konkursach , akcjach , projektach – apele z okazji Światowego dnia książki – omawianie i prezentowanie książek przez nauczycieli , rodziców , osoby ze środowiska lokalnego – udział w „Maratonie czytania”, „Cała Polska czyta dzieciom”,
|
Październik – marzec/ nauczyciel biblioteki, wychowawcy dyrekcja. |
16. | Kierowanie przyszłością ucznia-doradztwo zawodowe | Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy.
Wpływ uczenia się na dalsze losy ucznia – absolwenta. |
Warsztaty dla klasy VIII prowadzone przez nauczyciela doradztwa zawodowego nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy.
Spotkania, prelekcje, wywiady. Udział w targach edukacyjnych
|
Pedagog szkolny, nauczyciel doradztwa, nauczyciel języka polskiego drugie półrocze zgodnie z harmonogramem zajęć opracowanych przez nauczycieli. |
17. | Promowanie zdrowego trybu życia
Działania profilaktyczne |
Właściwe odżywianie , rola i znaczenie sportu w życiu człowieka
Cyberprzemoc Odbudowanie i umocnienie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucie wspólnoty (reintegracja) Informacja o sposobach przemieszczania się na terenie szkoły, wejściach i wyjściach z budynku szkolnego oraz o zasadach bezpieczeństwa w szatniach i toaletach |
-zajęcia profilaktyczne, spotkania z policjantem, lekarzem , psychologiem, pedagogiem, jednostkami samorządu terytorialnego, specjalistami stacji sanitarno-epidemiologicznej
-spotkanie z pielęgniarką, dietetykiem, inspektorem sanitarnym -organizowanie wystaw, prezentacji, przedstawień profilaktycznych, pikników edukacyjnych, warsztatów, prelekcji -przeprowadzanie diagnozy w zakresie występowania w szkole czynników chroniących i czynników ryzyka -prelekcje dotyczące szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu, używania dopalaczy i narkotyków -spotkanie ze specjalistami -ankiety, wywiady, obserwacje, analiza dokumentacji, rozmowy indywidualne – biwaki, wycieczki rajdy: przygotowywanie zdrowych posiłków -warsztaty kulinarne – omówienie z uczniami zasad panujących w szkole, pouczenie o sposobach postępowania w poszczególnych sytuacjach, a zwłaszcza o konieczności noszenia osłony nosa i ust w częściach wspólnych, dezynfekcji rąk i innych ważnych zasadach społecznego bezpieczeństwa w czasach epidemii -poszerzenie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą -Dzień Sportu, zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone przez wychowawców -zwiększenie atrakcyjności zajęć z wychowania fizycznego -promowanie zdrowego stylu życia, dbałości i odpowiedzialność za zdrowie fizyczne i psychiczne innych
|
Cały rok
Wychowawcy , pielęgniarka , psycholog, pedagog, nauczyciele wf, nauczyciele biologii ,przyrody |
18. | Rozwijanie zachowań asertywnych i empatycznych | Ćwiczenie prawidłowych postaw i zachowań uczniów w grupie rówieśniczej: uszanowanie zdania innych, obrona własnego zdania; umiejętność odmowy w przypadku niewłaściwych propozycji, dokonywanie trafnych wyborów.
Rozwijanie umiejętności słuchania i zabierania głosu. Przeciwdziałanie przejawom niedostosowania społecznego. Uzmysłowienie szkodliwości spożywania alkoholu, palenia papierosów, zażywania narkotyków i dopalaczy , substancji odurzających , środków zastępczych , nowych substancji psychoaktywnych Propagowanie pozytywnych relacji społecznych między nauczycielami a uczniami , personelem szkoły i rodzicami Budowanie więzi ze szkołą i nauczycielami Negacja egoizmu Ukierunkowanie na odpowiedzialność za siebie i innych |
– realizacja wybranych programów profilaktycznych,
– nawiązywanie współpracy z policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądem rodzinnym, poradniami rodzinnymi – udział nauczycieli , specjalistów rodziców w szkoleniach dotyczących profilaktyki uzależnień – systematyczny rozwój współpracy na linii uczeń – nauczyciel – rodzic – wymiana doświadczeń na polu szeroko rozumianej profilaktyki – szukanie wzorców w oparciu o literaturę , bohaterów obecnych czasów – przeprowadzenie diagnozy w zakresie występowania w szkole czynników chroniących i czynników ryzyka – prelekcje dotyczące szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu, używania dopalaczy i narkotyków – spotkania ze specjalistami Okolicznościowe spotkania / choinka , Wigilia szkolna , apele , wycieczki , pikniki , wyjazdy do kina , teatru / Pomoc koleżeńska |
Cały rok/ wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog |
19. | Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu
|
Korygowanie wad postawy oraz wymowy.
Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie. Zwracanie uwagi na utrzymanie higieny ciała. Dbanie o schludny wygląd zewnętrzny.
Wpajanie zdrowego stylu życia, odżywiania i wypoczynku. Umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego. Kształtowanie sprawności fizycznej. Zachowanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły.
|
– zorganizowanie zajęć z gimnastyki korekcyjnej i zajęć logopedycznych
– ustalenie tematów zajęć lekcji wychowawczych, realizujących edukację zdrowotną. – spotkania z pielęgniarką , prelekcje dla uczniów i rodziców – pogadanki na temat organizowania czynnego wypoczynku w czasie wolnym, organizacja konkursów dotyczące zdrowego stylu życia. – udział dzieci w pozalekcyjnych zajęciach sportowo – rekreacyjnych , zawodach sportowych – organizacja wycieczek rowerowych – prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego. Przeprowadzenie egzaminu – spotkanie z policjantem |
Cały rok/ pielęgniarka, wychowawcy, nauczyciele |