SZKOŁA PODSTAWOWA W BAŁDRZYCHOWIE
WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA
Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania zostały opracowane przez nauczycieli Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie przy współudziale uczniów i rodziców w celu jakości pracy szkoły i stworzenia optymalnych warunków oceniania wspierających wszechstronny rozwój uczniów Zasady zostały opracowane zgodnie z Ustawą z dnia 20 lutego 2015 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw / Dz. U 2015 , poz. 357 / oraz z rozporządzeniem MEN z dnia 10 czerwca 2015 w sprawie zasad oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych / DZ.U. 2015 , poz 843 /
§ 1.
1.Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia.
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i
postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia
określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych
wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w
przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli
oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i
norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły
§ 2.
1.Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu :
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach
w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił
dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i
zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej
2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez
ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 13 ust. 3;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13
ust. 3, oraz rocznej oceny a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;/ zajęcia
poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności naukę
języka oraz własnej historii i kultury /
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w art. 16 ust. 11, art. 20zh
ust.3 i 3a, art. 44k ust. 2 i 3 oraz art. 66 ust. 1b;
5) ustalanie rocznych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3,
oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania / zajęcia poczucia tożsamości narodowej,
etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności naukę języka oraz własnej historii i kultury
6) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych, ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach
w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
3. Ocenianie ucznia z religii i etyki odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
art. 12 ust. 2
4. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego do dnia 15 wrzesnia informują uczniów oraz ich
rodziców o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych
śródrocznych i rocznych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających
z realizowanego przez siebie programu nauczania /
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych.
4 ) sposób przekazywania informacji rodzicom i uczniom : Przedmiotowe Zasady Oceniania będą
do wgladu u każdego wychowawcy klasowego w formie pisemnej – drukowanej z
poszczególnych przedmiotów w formie skoroszytu . Jednocześnie cały system zasad oceniania
będzie umieszczony na stronie internetowej szkoły oraz w dokumnetacji dyrektora szkoły .
5 ) wychowawca jest zobowiazany do zapoznania uczniów i rodziców z PZO oraz do zebrania
potwierdzeń od rodziców i uczniów w formie podpisów na załaczonym druku
6 ) nauczyciele informują uczniów i rodziców o przewidywanych dla nich rocznych ocenach
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych do dnia 01.06. każdego roku szkolnego w formie
pisemnej .
7 ) w przypadku , gdy rodzic nie zgadza się z wystawioną przez nauczyciela przewidywaną
oceną roczną – rodzic składa pisemnych wniosek do dyrektora szkoły w terminie 7 dni o
uzyskania informacji o przewidywanej ocenie rocznej ./ wzór wniosku w dokumentacji szkolnej/
8 ) nauczyciel jest zobowiazany do przeprowadzenia dodatkowego : rocznego sprawdzianu
wiadomosci lub umiejetnosci i ustalenia klasyfikacyjnej oceny rocznej z zajęc edukacyjnych
9 ) oceny ustalone z godnie z trybem odwoławczym są ostateczne zastrzeżeniem art. 44m i n ustawy
5. Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego do dnia 15 września informuje uczniów
oraz ich rodziców o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania będą do wglądu u każdego
wychowawcy w formie pisemnej drukowanej w formie skoroszytu . Jednocześnie kryteria
oceniania zachowania będą umieszczone na stronie internetowej szkoły oraz dokumentacji u
dyrektora szkoły .
2 ) wychowawca jest zobowiazany do zapoznania rodziców i uczniów z kryteriami oceniania
zachowania i zebrania potwierdzeń od uczniów i rodziców w formie pisemnej
3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania.
4 ) wychowawca klasy jest zobowiazany do dnia 01 czerwca każdego roku szkolnego
poinformować uczniów i jego rodziców o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej
zachowania . Informacja przekazywana jest w formie pisemnej i w dokumentacji nauczyciela
jest pisemne potwierdzenie przekazanej informacj dla uczniów i rodziców
5 ) w przypadku , gdy rodzic nie zgadza się z przewidywaną roczną oceną klasyfikacyjną
zachowania , sklada pisemny wniosek do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od powiadomienia
rodzica
6 ) wychowawca klasy przedstawia rodzicom podwyższenia oceny zachowania
7 ) uczen do czasu odbycia posiedzenia klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej powinien zdobyć
dodatkowe punkty za zasługi na rzecz klasy , szkoły środowiska . Jednocześnie uczeń nie może
od czasu złożenia wniosku zadnych ujemnych punktów
8 ) Oceny ustalone z godnie z trybem odwoławczym są ostateczne z astrzeżeniem art. 44m i 44 n
ustawy
§ 3.
1. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
1 ) bieżące;
2 ) klasyfikacyjne:
a)śródroczne i roczne,
b) końcowe.
2. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
3. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w formie pisemnej na prośbę rodzica .
4. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są przechowywane w teczce nauczyciela
prowadzacego dane zajecia edukacyjne . Na prośbę ucznia , rodziców nauczyciel udostepnia
sprawdzone prac / ew. kserokopię pracy / do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez
rodziców
5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, o
którym mowa w art. 16 ust. 11, art. 20zh ust. 3 i 3a, art. 44k ust. 2 i 3 oraz art. 66 ust. 1b, egzaminu
poprawkowego, o którym mowa w art. 44m ust. 1, zastrzeżeń, o których mowa w art. 44n, oraz
inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego
rodzicom na terenie szkoły w obecnosci nauczyciela / dyrektora szkoły .
§ 4.
- Ocenianie bieżace z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się poprzez wskazanie , co uczeń robi dobrze , co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się dalej uczyć .Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców / prawnych opiekunów /.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców / prawnych opiekunów / nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców / prawnych opiekunów / sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom / prawnym opiekunom / w szkole .
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego , zajęc technicznych ., plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć , a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczności udziału ucznia w zajęciach oraz aktywnośc ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej .
- Nauczyciel obowiązany jest na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia . W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub nauczania indywidualnego dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia następuje na podstawie tego orzeczenia.
- Proces oceniania uczniów rozpoczyna się nie wcześniej niż tydzień po rozpoczęciu semestru .
- Uczniowie klasy IV nie otrzymują ocen niedostatecznych w pierwszym miesiącu nauki .
- Nauczyciel stosuje zasadę systematycznego i bieżącego oceniania . W ciągu semestru uczeń powinien uzyskać minimalną ilość ocen bieżących :
= język polski , matematyka ——- min. 6 ocen ,
= pozostałe przedmioty ———— min. 3 oceny .
9. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego , zajęć komputerowych na
podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza
na czas określony w tej opinii . Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć uniemożliwia ustalenie
śródrocznej lub rocznej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje
się „zwolniony” , „zwolniona” .
10. Nauczyciel przygotowujący sprawdzian ma obowiązek :
= poinformować uczniów o terminie i zakresie tematycznym pytań sprawdzających
= z tygodniowym wyprzedzeniem wpisać termin sprawdzianu w dzienniku
lekcyjnym.
= przestrzegać ustaleń terminów kolegów i koleżanek .
- Sprawdziany pisemne mogą odbywać się z zastrzeżeniami :
= w ciągu dnia nauki może się odbyć tylko 1 sprawdzian
= w ciągu tygodnia nie powinno być więcej niż 3 sprawdziany w 1 klasie / nie brane są pod uwagę sprawdziany przekładane / .
= za sprawdzian uczeń może otrzymać tylko 1 ocenę .
= kartkówki / sprawdzające wiedzę z ostatniej lekcji / nie muszą być zapowiadane . W ciągu dnia nauki mogą się odbyć 2 kartkówki w 1 klasie .
- Na okres przerw świątecznych i ferii , nauczyciele nie zadają prac domowych .
§ 5.
- Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych w klasach IV – VI ustala się według skali :
= stopień celujący ————— 6
= stopień bardzo dobry ————— 5
= stopień dobry ————— 4
= stopień dostateczny ————— 3
= stopień dopuszczający ————— 2
= stopień niedostateczny ————— 1
Z możliwością stosowania + i – do przedstawionych powyżej ocen .
2. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach IV – VI
ustala się według skali / zgodnej z zapisami w rozporządzeniu MEN / :
= stopień celujący —————- 6
= stopień bardzo dobry —————- 5
= stopień dobry —————- 4
= stopień dostateczny —————- 3
= stopień dopuszczający —————- 2
= stopień niedostateczny —————- 1
3. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych w klasach I – III
* analizę postępów ucznia przeprowadza się systematycznie.
* stosuje się bieżące ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia, które rejestrowane jest
przez każdego nauczyciela w dzienniku lekcyjnym.
* w ocenianiu bieżącym uwzględnia się wysiłek ucznia i osiągnięte przez niego efekty pracy.
* osiągnięcia i postępy ucznia określa się w skali:
* Zapis w dziennikach , zeszytach według skali cyfrowej 1 – 6 . Jednocześnie nauczyciel w
zeszytach , kartach pracy i innych materiałach uczniowskich może stosować do oceny wyrażonej
cyfrą zapis opisowy według skali :
6- doskonale, znakomicie, wspaniale, gratulacje, praca na medal
5- bardzo dobrze, brawo, super
4- poprawnie, dobra robota
3- zadowalająco, pracuj uważnie, skoncentruj się
2- słabo, błędnie, niechętnie pracujesz , pracuj uważnie, pomyśl
1– niewystarczająco, niezadowalająco , to sprawia ci kłopot
4. Przyjmuje się następujące ogólne kryteria oceniania osiągnięć edukacyjnych:
6 – Uczeń doskonale opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności określonych programem
nauczania. Samodzielnie inicjuje rozwiązania konkretnych problemów w czasie lekcji, jak i w
pracy pozalekcyjnej. Aktywnie bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, wykazuje
postawę twórcza lub szczególne umiejętności.
5 – Uczeń bardzo dobrze opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności określonych programem
nauczania, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy
teoretyczne i praktyczne, potrafi prawidłowo zastosować posiadana wiedzę do rozwiązywania
zadań i problemów w nowych sytuacjach.
4 – Uczeń dobrze opanował zdecydowana większość wiadomości i umiejętności określonych
programem nauczania, poprawnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne. Korzysta
z poznanych w czasie zajęć źródeł informacji, potrafi zastosować zdobytą wiedzę w typowych
sytuacjach.
3 – Uczeń wystarczająco i zadowalająco opanował podstawowe wiadomości i umiejętności określone
programem nauczania, stara się rozwiązywać typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o
niewielkim stopniu trudności. Potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych
informacji.
2 – Uczeń słabo opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania, nie jest w
stanie samodzielnie rozwiązać większości zadań o elementarnym stopniu trudności. Posiada
poważne braki w wiedzy, które jednak można nadrobić w dłuższym okresie czasu.
1 – Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania. Nie potrafi
rozwiązywać prostych zadań i problemów o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy
nauczyciela.
Szczegółowe kryteriach na poszczególne oceny w klasach I – III posiadają wychowawcy klas.
5. Na zajęciach języka obcego i zajęć komputerowych obowiązuje skala i symbolika oceniania
osiągnięć edukacyjnych określona w zasadach oceniania wewnątrzszkolnego w edukacji
wczesnoszkolnej.
6. Ocena z religii jest oceną cyfrową, zgodna ze skalą oceniania: celujący, bardzo dobry, dobry,
dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.
7. W zależności od istniejących w szkole warunków (np. pomoc specjalistyczna, zajęcia korekcyjno-
kompensacyjne, zajęcia wyrównawcze, gimnastyka korekcyjna, itp.) zapewnia się pomoc
uczniowi, gdy poziom jego osiągnięć edukacyjnych uniemożliwia lub utrudnia mu
kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej.
8. Oceny bieżące , śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z
upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznych są ocenami opisowymi .
9. Uczeń podlega klasyfikacji:
1 ) śródrocznej i rocznej,
2 ) końcowej.
10.) ej – semestralnej; obecnosci nauczyciela / dyrektora szkoły . wniosek rodzica są udostepnione a zasługi na rze. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z
zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z
tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Klasyfikację śródroczną przeprowadza
się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku
szkolnego .
11. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć
edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen
klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z tym że w klasach
I–III szkoły podstawowej w przypadku:
1 ) obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych
zajęć;
2 ) dodatkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną rocznąocenę klasyfikacyjną z tych zajęć.
12. Na klasyfikację końcową składają się:
1 ) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie
programowo najwyższej
2 ) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się
odpowiednio w klasach programowo niższych
3 ) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
13. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej szkoły
6. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze
względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym klasyfikacji
śródrocznej i rocznej dokonuje się zuwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym
programie edukacyjno–terapeutycznym, o którym mowa w art. 71b ust. 1b.
14. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną
zachowania
15. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
16. Kryteria na ocenę celującą .
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, gdy:
* zajmuje wysokie miejsca w konkursach przedmiotowych na szczeblu co najmniej gminnym
(miejsca I-III) i pretenduje do oceny bardzo dobrej z treści wynikających z programu danego
przedmiotu
* zajmuje wysokie miejsca w zawodach sportowych na szczeblu co najmniej powiatowym
* osiąga sukcesy z przedmiotów artystycznych w konkursach powiatowych, wojewódzkich i
ogólnopolskich
* bierze aktywny udział w uroczystościach szkolnych, wykorzystując umiejętność gry na
instrumentach oraz swoje zdolności wokalne i recytatorskie.
17. Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim oraz laureat
lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej, przeprowadzonych zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8, otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych najwyższą
pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art.
44zb. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub
ponadwojewódzkim lub tytuł laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej uzyskał
po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć
edukacyjnych najwyższą pozytywną końcową
§ 6.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności :
= wywiązywanie się z obowiązków ucznia ,
= postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej ,
= dbałość o honor i tradycję szkoły ,
= dbałość o piękno mowy ojczystej ,
= dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób ,
= godne i kulturalne zachowywanie się w szkole i poza nią ,
= okazywanie szacunku innym osobom ,
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania począwszy od klasy IV wystawiana jest według skali :
= wzorowe
= bardzo dobre
= dobre
= poprawne
= nieodpowiednie
= naganne
- W klasach I – III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami
opisowymi .
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym są ocenami opisowymi .
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na :
= oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ,
= promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły
6. Kryteria ocen z zachowania
O c e n a w z o r o w a
Uczeń :
- bierze udział w konkursach przedmiotowych lub zawodach sportowych ,
- wzorowo pełni powierzone mu funkcje , jest inicjatorem wykonywania czegoś pożytecznego na rzecz szkoły , klasy , środowiska ,
- jest aktywnym wśród społeczności uczniowskiej , żyje w przyjaźni z zespołem klasowym ,
- wpływa na tworzenie dobrej atmosfery ,
- ma własne zdanie , którego potrafi asertywnie bronić ,
- udziela systematycznej pomocy koleżankom , kolegom i innym osobom ,
- jest wzorem estetycznego wyglądu , dba o swoje zdrowie ,
O c e n a b a r d z o d o b r a
Uczeń :
- bierze udział w niektórych konkursach przedmiotowych lub zawodach sportowych ,
- bardzo dobrze pełni powierzone mu funkcje , jest inicjatorem wykonania czegoś pożytecznego na rzecz szkoły , klasy , środowiska ,
- jest w miarę aktywnym wśród społeczności uczniowskiej , żyje w przyjaźni z zespołem klasowym ,
- w sposób znaczny wpływa na tworzenie dobrej atmosfery ,
- ma własne zdanie , którego potrafi asertywnie bronić ,
- udziela w miarę swoich możliwości systematycznej pomocy koleżankom , kolegom i innym osobom ,
- jest wzorem estetycznego wyglądu , dba o swoje zdrowie ,
- rozwija swoje zdolności na zajęciach dodatkowych na terenie szkoły i poza nią .
O c e n a d o b r a
Uczeń :
- jest prawdomówny i zdyscyplinowany ,
- reaguje na przejawy niszczenia mienia społecznego ,
- przestrzega form kulturalnego zachowania w szkole i poza nią ,
- wykazuje dbałość o kulturę słowa .
O c e n a p o p r a w n a
Uczeń :
- ma trudności z punktualnością i dyscypliną ,
- utrzymuje poprawne stosunki w zespole klasowym ,
- okazuje szacunek dorosłym ,
- wygląd estetyczny ucznia nie budzi zastrzeżeń .
O c e n a n i e o d p o w i e d n i a
Uczeń :
- sporadycznie wchodzi w konflikty z rówieśnikami ,
- często spóźnia się na lekcje ,
- lekceważy zasady regulaminu szkolnego ,
- bywa arogancki w stosunku do nauczycieli , koleżanek , kolegów ,
- swoim postępowaniem zagraża życiu i zdrowiu innych ,
- używa wulgarnego słownictwa ,
- często opuszcza godziny lekcyjne bez usprawiedliwienia ,
- niszczy cudze mienie .
O c e n a n a g a n n a
Uczeń :
- wchodzi w konflikty z rówieśnikami ,
- notorycznie spóźnia się na lekcje ,
- lekceważy zasady porządku publicznego ,
- jest arogancki w stosunku do nauczycieli , koleżanek i kolegów ,
- swoim postępowaniem zagraża życiu i zdrowiu innych ,
- często używa wulgarnego słownictwa ,
- systematycznie opuszcza godziny lekcyjne bez usprawiedliwienia ,
- niszczy cudze mienie ,
- notorycznie łamie regulamin szkolny ,
- wchodzi w konflikt z prawem .
Regulamin oceniania zachowania
Wprowadza się punktowy przelicznik ocen zachowania, który sprawi, że wystawiana na koniec półrocza lub roku szkolnego ocena stanie się wymierna. Zamiast ogólnych sformułowań, że uczeń sprostał wymaganiom oceny wzorowej albo że jego kultura osobista i stosunek
do obowiązków szkolnych jest zadowalający i otrzymuje ocenę dobrą, uznaje się, iż przeciętną, typową notą z zachowania jest ocena dobra, której odpowiada przyznany każdemu uczniowi limit 200 pkt. Od tego wymiaru za przewidziane regulaminem PRZEWINIENIA, będzie odejmować się punkty karne, co przy podsumowaniu półrocza zobliguje wychowawcę do wystawienia oceny nieodpowiedniej.
Aby uczeń osiągnął ocenę bardzo dobrą z zachowania, musi zdobyć dodatkowe punkty, doliczone do uzyskanych na początku roku szkolnego 250 pkt. Będzie to możliwe ponieważ regulamin wyszczególnia ZASUGI, czyli zachowania i postawy promowane przez szkołę.
Ponieważ zachowanie jest procesem ciągłym, nie może ograniczać się jedynie do epizodów, jakimi są niewątpliwie chwile wystawiania ocen z zachowania. Stopień z zachowania może być tylko jednym z elementów działań wychowawczych szkoły. Aby umożliwić pożądane, prospołeczne zachowanie uczniów i wytłumić agresję oraz zachowania patologiczne, regulamin niniejszy zawiera też propozycję doraźnych kar
i nagród dla wychowanków.
Ocenę z zachowania śródroczną i końcoworoczną począwszy od klasy czwartej ustala się według następującej skali:
- Wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne.
Ocena wyjściowa to ocena dobra. Po dodaniu do wstępnych 249 pkt. tych, które wynikają z zasług oraz odjęcia punktów za przewinienia uczeń otrzymuje ocenę:
- 300 pkt. i więcej wzorową
- 250 pkt. – 299 pkt. bardzo dobrą
- 200 pkt. – 249 pkt. dobrą
- 150 pkt. – 199 pkt. poprawna
- 100 pkt. – 149 pkt. nieodpowiednia
- 0 pt. – 99 pkt. naganna
- I. ZASŁUGI
Rodzaj zasługi
|
Punkty, które ważą na ocenie z zachowania |
|
każdorazowo 10 pkt. |
|
10 pkt |
|
20 pkt |
|
10 pkt. – 20 pkt. |
|
5 pkt. za każde półrocze |
|
10 pkt. |
|
10 pkt. |
|
20 pkt. |
|
każdorazowo 5 pkt. |
|
15 pkt. |
|
10 pkt. |
|
1 pkt. za każdy dzień |
|
5 pkt. |
|
10 pkt. – 20 pkt. |
- II. PRZEWINIENIA
Rodzaj przewinienia |
Doraźny sposób karania |
Punkty karne mające wpływ |
1. Znęcanie się (psychiczne i fizyczne) nad kolegą. |
Publiczna nagana dyrektora szkoły, wezwanie rodziców.
50 pkt.
2. Wyłudzanie pieniędzy.
Publiczna nagana dyrektora szkoły, wezwanie rodziców. Zgłoszenie sprawy na policję.
50 pkt.
3. Zażywanie narkotyków.
Poinformowanie rodziców. Skierowanie do poradni zajmującej się leczeniem uzależnień.
70 pkt.
4. Picie alkoholu w szkole lub poza szkołą.
Poinformowanie rodziców, publiczna nagna dyrektora szkoły. Uczeń zostanie zobligowany do przygotowania pogadanki o szkodliwości spożywania alkoholu i do wykonania gazetki na ten temat. Prace te przedstawi kolegom.
70 pkt.
5. Palenie papierosów.
Poinformowanie rodziców, publiczna nagna dyrektora szkoły. Uczeń zostanie zobligowany do przygotowania pogadanki o szkodliwości palenia papierosów i do wykonania gazetki na ten temat. Prace te przedstawi kolegom.
70pkt.
6. Kradzież.
Wezwanie rodziców, nagan dyrektora szkoły wygłoszona „w cztery oczy”. Nałożenie na ucznia i jego rodziców obowiązku zadośćuczynienia pokrzywdzonemu.
50 pkt.
7. Agresja fizyczna (bójki).
Nagana, poinformowanie rodziców, wychowawcy klasy.
30 pkt.
8. Agresja fizyczna ze zranieniem
i uszkodzeniem ciała.
Nagana, poinformowanie rodziców, wychowawcy klasy.
każdorazowo 50 pkt.
9. Zachowanie obrażające nauczyciela.
Nagana, wezwanie rodziców.
każdorazowo 5 pkt.
10. Nieusprawiedliwione nieobecności:
od 1 – 10 godz. lekcyjnych
ponad 10 – 30 godz. lekcyjnych
ponad 30 – 50 godz. lekcyjnych
powyżej 50 godz.
Poinformowanie rodziców. Nauczyciel ma prawo zażądać zaliczania materiału z danego półrocza.
20 pkt.
40 pkt.
60 pkt.
100 pkt.
11. Niecenzuralne słownictwo.
każdorazowo 10 pkt.
12. Zakłócanie porządku na przerwach. Narażenie na niebezpieczeństwo siebie i innych (szamotanie, popychanie, rzucanie).
– śmiecenie
– pozostawanie w klasach podczas przerw.
Pouczenie wychowawcy. Ewentualnie wezwanie rodziców.
każdorazowo 10 pkt.
13. Przeszkadzanie na apelach i w trakcie lekcji nauczycielowi i kolegom.
każdorazowo 10 pkt.
14. Kłamstwo.
Zadośćuczynienie osobie która w wyniku kłamstwa ucierpiała.
10 pkt.
15. Niszczenie mienia.
Wezwanie rodziców. Nałożenie obowiązku odkupienia zniszczonych rzeczy. Oprócz tego oficjalne przeproszenie kolegi, jeśli do niego zniszczona rzecz należała.
30 pkt.
16. Malowanie i pisanie po ścianach i meblach w szkole.
Wezwanie rodziców, zobowiązanie się do naprawienia szkód.
30 pkt.
17. Ignorowanie poleceń nauczyciela
w trakcie lekcji oraz na przerwach.
Upomnienie, skierowanie na rozmowę do dyrektora.
30 pkt.
18. Nie przynoszenie na zajęcia podręczników, zeszytów ćwiczeń, zeszytów przedmiotowych i pomocy.
Zwrócenie uwagi rodzicom.
każdorazowo 5 pkt.
19. Systematyczne nieprzygotowanie
do lekcji. Lekceważący stosunek
do przedmiotu.
10 pkt. na półrocze
19. Brak obuwia na zmianę.
Posprzątanie zabrudzonego pomieszczenia.
5 pkt.
20. Samodzielny wychodzenie ze szkoły
do autpbusd.
każdorazowo 5 pkt.
20. Spóźnianie się na lekcje:
od 4 do 10 spóźnień
ponad 10 spóźnień.
Rozmowa z wychowawcą.
5 pkt.
20 pkt.
§ 7.
.1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych,
jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej, oceny klasyfikacyjnej z powodu
nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia
odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin
klasyfikacyjny.
3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin
klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej
4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
5. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki,
zajęć kompute-rowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
§ 8.
1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
2. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki,
zajęć kompute-rowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
1) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. 6. Egzamin klasyfikacyjny,
o którym mowa w art. 16 ust. 11 oraz art. 20zh ust. 3 i 3a ustawy, przeprowadza komisja, w której
skład wchodzą: 1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako
przewodniczący komisji; 2) nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z
których jest przeprowadzany ten egzamin. 7. W przypadku gdy nie jest możliwe powołanie
nauczyciela danego języka obcego nowożytnego w skład komisji przeprowadzającej egzamin
klasyfikacyjny, o którym mowa w art. 20zh ust. 3 i 3a ustawy, dla ucznia, który kontynuuje we
własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego lub
uczęszcza do oddziału w innej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego, dyrektor szkoły
powołuje w skład komisji nauczyciela danego języka obcego nowożytnego zatrudnionego w innej
szkole, w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. 8. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o
którym mowa w art. 16 ust. 8 oraz art. 20zh ust. 3 i 3a ustawy, oraz jego rodzicami liczbę zajęć
edukacyjnych, z których uczeń może przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych w ciągu jed-nego
dnia.
§ 9.
1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. w której skład
wchodzą:
1) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
2. Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice
ucznia.
3. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
4. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół
stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień
zakończenia rocznych, zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego
uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami,
6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w
terminie ustalonym zgodnie z ust. 2, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie
wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
7. Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44m i art.
44n. ustawy
§ 10
1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej
otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną, z:
1 ) jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, albo
2 ) jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub zajęć z języka mniejszości narodowej,
mniejszości etnicznej lub języka regionalnego– może przystąpić do egzaminu poprawkowego z
tych zajęć
2. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
3. Egzamin poprawkowy z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki,
zajęć komputero-wych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich . Termin egzaminu
poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-
wychowawczych.
5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący
komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
6. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na
własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor
szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z
tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem
tej szkoły.
7. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) termin egzaminu poprawkowego;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
8. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół
stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia
9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w
wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez
dyrektora szkoły, nie później niż do końca września,
10. Roczna, ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z
zastrzeżeniem art. 44n ust. 7.
11. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo
nio klasę lub semestrn 1 – 6 rybem odwoławczym są ostateczne z astrzeżeniem art. wyższej i powtarza odpowiednio klasę .
12. Rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu
danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał
egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo zajęć z języka
mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, pod warunkiem że te zajęcia
są realizowane w klasie programowo wyższej,
§ 11.
1. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w art. 44n ust. 4 pkt 1 ustawy,
przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
2. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć
technicznych, infor-matyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim
formę zadań praktycznych.
3. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od
dnia zgłosze-nia zastrzeżeń, o których mowa w art. 44n ust. 1 i 2 ustawy. Termin sprawdzianu
uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami
4. W skład komisji, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt 1 ustawy, wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący
komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną
prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły
powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że
powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej
szkoły.
6. W skład komisji, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt 2 ustawy, wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący
komisji;
2) wychowawca oddziału;
3) nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale;
4) pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
5) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
6) przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
7) przedstawiciel rady rodziców.
7. Komisja, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt 2 ustawy, ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania
w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w art. 44n ust. 1 ustawy. Ocena jest
ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów
decyduje głos przewodniczącego komisji.
8. Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół, zawierający w
szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania sprawdzające;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
9. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
10. Z posiedzenia komisji, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt 2 ustawy, sporządza się protokół,
zawierający w szczególności:
1) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
2) termin posiedzenia komisji;
3) imię i nazwisko ucznia;
4) wynik głosowania;
5) ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
13. Protokoły, o których mowa w ust. 8 i 10, stanowią załączniki do arkusza ocen ucznia
§ 12
1. Uczeń klasy I–III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy
programowo wyższej.
2. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku
szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy
przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu
opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy
oddziału.
3. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek
wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić
o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w
ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
4. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo
wyższej jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości
narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego otrzymał roczne pozytywne oceny
klasyfikacyjne,
5. O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub
znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym
programie edukacyjno–terapeutycznym, o którym mowa w art. 71b ust. 1b.
6. Uczeń szkoły podstawowej który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i ma
opóźnienie w realizacji programu nauczania co najmniej jednej klasy, a który odpowiednio w szkole
podstawowej uzyskuje ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka
mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego oceny uznane za pozytywne
w ramach wewnątrzszkolnego oceniania oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym
treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas, może być promowany do klasy
programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
7. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej powtarza klasę
§ 13 .
1. Uczeń kończy szkołę podstawową , jeżeli:
1 ) w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych
oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego
pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne
2 ) w przypadku szkoły podstawowej przystąpił ponadto do sprawdzianu
2. O ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
wydane ze względu na upośledzenieumysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia
rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-
terapeutycznym, o którym mowa w art. 71b ust. 1b.
3. Uczeń szkoły podstawowej który nie spełnił warunków, o których mowa w ust. 1, powtarza ostatnią
klasę odpowiednio szkoły podstawowejlub i przystępuje w roku szkolnym, w którym powtarza
tę klasę, do sprawdzianu .