PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY

 

PROGRAM

WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY

SZKOŁY   PODSTAWOWEJ 

W  BAŁDRZYCHOWIE

ROK SZKOLNY 2023/2024

 

Celem  wychowania  jest  prowadzenie  do  pełnego rozwoju  osobistego , do  bycia  człowiekiem  uczciwym , umiejącym żyć  z  innymi  i  dla  innych.

 

 

Chcemy:

Wykształcić dobrego i mądrego człowieka

otwartego na świat i ludzi.

 


 

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

SZKOŁY PODSTAWOWEJ  W  BAŁDRZYCHOWIE

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2020r. poz. 1327 ze zm.).
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1082).
  • Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
  • Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.).
  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
  • 26, 84 ust. 2 pkt; ust. 3 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U z 11 stycznia 2017 r. poz.59,
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły i stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020r. poz. 1449).
  • Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
  • „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny stacjonarny” – zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (U. 2022 poz. 1610)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. 2022 poz. 645)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (U. 2022 poz. 1711)

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:

Podstawowe kierunki obejmują

  1. Kontynuację działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
  2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
  3. Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
  4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
  5. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż
  6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
  7. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
  8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
  9. Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. WSTĘP:

Wychowanie dzieci i młodzieży to bardzo trudne i odpowiedzialne zadanie. Nikt nie potrafi podać gotowej recepty, jak wychować młodego człowieka, by stał się mądrym, obywatelem swojego kraju. W procesie wychowania najważniejsi są rodzice. To od nich zależy, jakie wartości chcą pielęgnować w swoim dziecku, jakie ukształtować postawy, by móc wychować dobrego człowieka. Ważne jest to, by jemu było dobrze w środowisku, w którym będzie żył, ale także by innym było dobrze z nim.

Dziecko trafia do szkoły i tutaj bardzo ważne jest wychowanie, za które odpowiadają nauczyciele. W myśl zapisów podstawy programowej:

„Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:

  • szkolny zestaw programów nauczania;
  • program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.”

Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem każdego nauczyciela, pedagoga, psychologa, ale także rodziców, których rola jest niezwykle istotna w procesie tworzenia programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.

 

Wychowanie w myśl W. Okonia (Słownik Pedagogiczny, Warszawa, 2001 r., wyd. Akademickie Żak, s. 445) to: „świadomie organizowana działalność społeczna, oparta na stosunku wychowawczym między wychowankiem, a wychowawcą, której celem jest wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka”.

Profilaktyka ma na celu promocję zdrowego stylu życia, opóźnienie wieku inicjacji, a przez to zapobieganie lub zmniejszenie zasięgu zachowań ryzykownych. Według M. Bańko (Słownik Języka Polskiego) „Słowo profilaktyka łączy się z nazwami chorób i innych niepożądanych zjawisk, którym działania profilaktyczne mają zapobiegać, np. profilaktyka depresji, profilaktyka przestępczości”. Profilaktyka jest zatem procesem wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami, zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi, jednocześnie działania profilaktyczne mają ograniczać i likwidować czynniki zaburzające ten rozwój.

Zarówno profilaktyka jak i wychowanie stanowią nieodłączną, integralną całość, dzięki którym kształtuje się osobowość młodego człowieka.

Program wychowawczo-profilaktyczny został dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów, poprzedzony diagnozą tych potrzeb. Ważne są również treści, które wynikają z potrzeb lokalnego środowiska. Najważniejszą kwestią jest poczucie bezpieczeństwa, stworzenie klimatu, który będzie sprzyjał nauce i pracy. Istotą programu jest dążenie do ukształtowania postaw uczniów, które cechuje: kultura osobista, odpowiedzialność, kreatywność, empatia, koleżeństwo, szacunek do drugiego człowieka, komunikatywność.

Program obejmuje treści i działania zarówno o charakterze wychowawczym jak i profilaktycznym, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny – zgodnie z przepisami – opracowano na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym. Uwzględniono przy tym: wyniki ewaluacji (np. wewnętrznej, zewnętrznej); wyniki nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora; ewaluację wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2020/2021; wnioski i analizy (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.);  ankiety przeprowadzane wśród uczniów i rodzicówm metoda zdań niedokończonych i inne dokumenty i spostrzeżenia ważne dla szkoły.

  1. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE

Opracowując program wychowawczo-profilaktyczny uwzględniono:

  • Aktualne przepisy prawa oświatowego;
  • Diagnozę potrzeb w zakresie niwelowania problemów wychowawczych przeprowadzoną wśród uczniów, rodziców, nauczycieli;
  • Analizę środowiska lokalnego, jego potrzeb i sytuacji;
  • Badania w zakresie zagrożeń uzależnieniami w szkole i środowisku lokalnym;
  • Dotychczasowe doświadczenia szkoły w zakresie działań wychowawczo-profilaktycznych.
  • CELE GŁÓWNE

 

1)     Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły

2)     Wdrażanie do świadomości prozdrowotnej oraz działań profilaktycznych, propagowanie zdrowego stylu życia, zapewniającego zdrowie psychiczne i fizyczna

3)     Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);

  1. CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO:
  • Współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta
  • Współpraca z rodzicami w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych.
  • Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców , a także nauczycieli i rodziców
  • Indywidualizacja oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych wobec uczniów
  • Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, regionalnej, lokalnej i szkolnej;
  • Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, komunikowania się z innymi osobami, w tym w rówieśnikami i osobami dorosłymi;
  • Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, respektowania przyjętych zasad i norm społecznych;
  • Poznawanie zagrożeń współczesnego świata oraz sposobów reagowania na te zagrożenia;
  • Upowszechnianie czytelnictwa, rozbudzanie potrzeby poszukiwania wiedzy z różnych źródeł;
  • Przygotowanie do odbioru dóbr kultury;
  • Kształtowanie nawyków zdrowotnych i higienicznych, rozwijanie umiejętności dokonywania wyborów zachowania chroniącego zdrowia swoje i innych, dbałość oprawidłowe odżywianie, motywowanie do prowadzenia zdrowego trybu życia, podejmowanie zachowań zdrowotnych w tym w zakresie przeciwdziałaniu rozszerzaniu się epidemii COVID 19
  • Unikanie sytuacji zagrażających ludzkiemu zdrowiu i życiu, profilaktyka zachowań ryzykownych i profilaktyka uzależnień;
  • Wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji;
  • Dbałość o rozwój fizyczny, promowanie sprawności fizycznej, turystyki, krajoznawstwa, uprawiania różnych dyscyplin sportu.
  • Kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym
  • Wykształcenie u uczniów , nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości , np. umiejętności zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia się kondycji psychicznej człowieka

 

  1. MISJA I WIZJA SZKOŁY
  2. WIZJA SZKOŁY

Nasza szkoła jest szkołą nowoczesną ,życzliwą i przyjazną uczniowi. Cechują ją otwartość na problemy uczniów i nowoczesność. Istotna jest współpraca z rodzicami i zaangażowanie ich w życie szkoły. Dbamy o bezpieczeństwo i stwarzamy optymalne warunki dla rozwoju naszych uczniów. Kształtujemy postawy uczniów oparte na szacunku dla drugiego człowieka. Rozwijamy i utrwalamy wiedzę o dziedzictwie kulturowym naszej małej ojczyzny, naszego kraju i Europy. Dbamy, by nasi uczniowie byli otwarci na współczesne zdobycze cywilizacyjne, jednocześnie znając ich zagrożenia. Nasi uczniowie będą  świadomi nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym , świadomi własnego pochodzenia.

  1. MISJA SZKOŁY

Oferujemy naszym uczniom dobre warunki lokalowe i wyposażenie, które pozwolą na wszechstronny rozwój. Wzbogacamy i modyfikujemy, według potrzeb uczniów, ofertę szkoły: koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne, opiekę psychologiczno-pedagogiczną. Nauczyciele dokładają wszelkich starań, by nasi uczniowie kształtowali postawy zarówno moralne jak i obywatelskie. Kształcimy i wychowujemy uczniów odpowiedzialnych za siebie i innych członków  społeczności  szkolnej. Wykorzystujemy najnowsze techniki informacyjne , stosujemy nowoczesne metody nauczania i wychowania , aby uczeń mógł rozwijać swoje  zainteresowania , umiejętności , zdolności i pasje . Szczególnie dbamy o rozwój fizyczny , psychiczny i duchowy , aby w przyszłości prowadzili zdrowy styl życia.  Pragniemy wyposażyć ich w taką wiedzę , umiejętności i kompetencje aby w przyszłości stali się świadomymi , kreatywnymi wrażliwymi członkami społeczności , w której funkcjonują     Stwarzamy warunki do twórczej i aktywnej działalności uczniowskiej, zachęcamy i motywujemy naszych podopiecznych do osiągania sukcesów. Rozbudzamy szacunek do nauki i poszukiwania wiedzy z różnych źródeł. Szkoła zachęca do działań nieszablonowych, zespołowych i twórczych. Dbamy o jak najlepszą atmosferę w pracy i nauce.  Przygotowujemy uczniów do radzenia sobie w życiu, poprzez pokonywanie trudności i rozwiązywanie problemów. Uczymy tolerancji, poczucia sprawiedliwości, uczciwości i szacunku dla ludzi. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców. Wysoki priorytet ma także profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów w trakcie i po wygaśnięciu epidemii COVID-19. Misją szkoły jest „osiągnięcie zaburzonej równowagi między prze-wartościowanym nauczaniem a niedowartościowanym wychowaniem uzupełnianym o profilaktykę” (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego.”).

 

  1. SYLWETKA ABSOWENTA
  2. Uczeń naszej szkoły zna, wie, umie, potrafi, jest :
  • Wie, że zdobywanie wiedzy i umiejętności jest kluczem do własnego sukcesu;
  • Zna własne wartości i kieruje się nimi w dokonywaniu wyborów;
  • Szanuje siebie
  • Zna swoje prawa i obowiązki ;
  • Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy w otaczającym świecie;
  • Umie porozumiewać się w języku obcym w codziennych sytuacjach i rozumie potrzebę doskonalenia kompetencji językowych;
  • Poszukuje wiedzę w różnych źródłach informacji i kultury;
  • Ma poczucie własnej wartości, jest asertywny;
  • Posługuje się na poziomie podstawowym i rozszerzonym technologią informacyjną;
  • Jest przygotowany do kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej;
  • Dba o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i innych;
  • Utożsamia się ze swoją małą i dużą ojczyzną;
  • Jest przygotowany do odbioru różnych dóbr kultury;
  • Ma poczucie tożsamości narodowej i europejskiej;
  • Jest otwarty, dociekliwy, dąży z uporem do celu;
  • Okazuje szacunek i życzliwość wszystkim ludziom;
  • Potrafi współpracować w grupie;
  • Rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego;
  • Kieruje się w życiu uczciwością, sumiennością i tolerancją, jest empatyczny.


 

  • ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH UCZESTNIKÓW PROGRAMU
  1. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za prawidłowy rozwój naszych wychowanków. Prawidłowo przebiegający proces wychowawczy wymaga zaangażowania uczniów, nauczycieli, pedagogów, wychowawców i rodziców. Poniżej proponowane zadania dla poszczególnych uczestników programu:
  • Uczniowie:
  1. przestrzegają statutowych praw i obowiązków ucznia;
  2. angażują się w życie szkoły;
  3. przestrzegają zasad współżycia społecznego i szkolnego;
  4. przestrzegają szkolnych procedur i regulaminów;
  5. akceptują innych uczniów, szanują ich prawa, stają w obronie słabszych
    i pokrzywdzonych;
  6. wyrażają opinie na temat kar i nagród przyznawanych uczniom;
  7. uczą się samodzielności i odpowiadania za własne decyzje i zachowania;
  8. prowadzą zdrowy tryb życia, dbają o własne i innych zdrowie i życie;
  9. uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych (Statut Szkoły, Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny);
  10. szanują narodowe i regionalne tradycje oraz obyczaje.
  • Nauczyciele:
  1. realizują założenia programu wychowawczo-profilaktycznego;
  2. współtworzą atmosferę życzliwości, zrozumienia, szacunku dla innych;
  3. stanowią autorytet moralny oraz autorytet kompetencji, merytorycznego przygotowania do wykonywania swojej pracy pedagogicznej;
  4. oddziałują wychowawczo na uczniów, niezależnie od wykonywanej pracy dydaktycznej;
  5. odpowiadają za bezpieczeństwo, zdrowie i życie uczniów podczas ich pobytu
    w szkole oraz podczas wyjazdów i wycieczek szkolnych;
  6. udzielają pomocy, wskazówek, porad w sytuacji niepowodzeń szkolnych;
  7. starają się wzbudzać zaufanie, interesować się problemami młodzieży;
  8. zauważają zainteresowania, pasje i talenty uczniowskie, wspierają rozwój uczniów;
  9. inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, kreatywności, aktywności
    i samodzielności;
  10. wspólnie z pedagogiem i psychologiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
  11. wychowują dzieci i młodzież w poczuciu przynależności regionalnej i narodowej;
  12. reagują na wszelkie przejawy dyskryminacji, przemocy, nietolerancji i innych zachowań ryzykownych;
  13. dbają o rozwój kulturalny młodych ludzi, zachęcają do czytelnictwa.
  • Rodzice:
  1. wychowują swoje dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami i wartościami;
  2. znają i akceptują program wychowawczo-profilaktyczny;
  3. wspierają nauczycieli w realizacji zamierzeń programu wychowawczo-profilaktycznego;
  4. wspierają swoje dzieci w rozwijaniu talentów i zainteresowań;
  5. dbają o aktywne formy wypoczynku dla swoich dzieci;
  6. dbają o prawidłowe, zdrowe odżywianie dzieci, promują zdrowy tryb życia;
  7. aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
  8. wspierają nauczycieli, pedagoga, psychologa w realizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla swoich dzieci.
  • Wychowawcy:
  1. wspierają rodziców w procesie wychowania;
  2. dbają o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży;
  3. wspierają samodzielność uczniów;
  4. opracowują i realizują program wychowawczo-profilaktyczny;
  5. wnioskują o objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
  6. podejmują działania w przypadkach stosowanej przemocy wobec dzieci
    i młodzieży;
  7. współpracują z pedagogiem, psychologiem, sądem rodzinnym, policją, kuratorami;
  8. koordynują działania wychowawcze i profilaktyczne w klasie;
  9. informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  10. współpracują z rodzicami uczniów we wszystkich sprawach wychowawczych
    i profilaktycznych.
  • Pedagog, pedagog specjalny, psycholog, logopeda:
  • prowadzą badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym diagnozują indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
  • diagnozują sytuacje wychowawcze w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
  • udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
  • podejmują działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
  • minimalizują skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiegają zaburzeniom zachowania oraz inicjują różne formy pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
  • inicjują i prowadzą działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych;
  • pomagają rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
  • wspierają nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

 

  • PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

W wyniku realizacji powyższego programu uczniowie naszej szkoły będą mieli możliwość refleksji nad swoim dotychczasowym życiem i postawami wobec otaczającego ich świata. Zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności, które pomogą im uporządkować własny świat wartości i przygotować się do pełnienia różnych ról społecznych w dorosłym życiu.

Rozwiną i udoskonalą swój system wartości, nauczą się właściwych postaw, zachowań, które pozwolą prawidłowo funkcjonować w środowisku rówieśników i dorosłych.

Rodzice uczniów bardziej zaangażują się w proces wychowania i działania profilaktyczne, dotyczące własnych dzieci oraz uświadomią sobie fakt, że sposób w jaki ich pociechy będą funkcjonowały w społeczeństwie w przyszłości, zależy przede wszystkim od ich postaw i sposobu przekazywania wzorców osobowych i wartości.

Nauczyciele podwyższą swoje kompetencje w dziedzinie wychowania oraz profilaktyki.

  1. EWALUACJA PROGRAMU

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny będzie ewaluowany raz w roku szkolnym.

Sposobami ewaluacji będą:

  • bezpośrednie rozmowy z uczniami i rodzicami,
  • analiza dokumentacji,
  • ankieta,
  • obserwacja,
  • spotkania szkolnego zespołu wychowawczego – wymiana uwag, spostrzeżeń oraz własnych doświadczeń w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych,.

 

  1. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły. Dyrektor szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji.

Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Bałdrzychowie. Może być modyfikowany w trakcie realizacji. Podlega monitorowaniu i ewaluacji. Każdego roku zespół ds. programu opracuje raport z realizacji programu w danym roku szkolnym. Raport zostanie przedstawiony na zebraniu rady pedagogicznej analitycznej na koniec roku szkolnego.